Jump to content
MAINOS

Kotihoito ja oma auto


SN9

Recommended Posts

Pidän työstäni kunnallisella Kotihoidolla, mutta siinä on yksi iso ja pitkä miinus: Oman auton käyttö. Jos alalle oikeasti haluttaisi lisää vetovoimaa, niin voisiko aloittaa ihan käytännön asioista. Tiesin kyllä työn ottaessani, että se velvoittaa oman auton käyttöä. Työsopimuksessa ei ole asiasta kuitenkaan mainintaa. Nyt on jo muutama talvi takana ja jälleen yksi edessä.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Milloin on auton hyytymistä nurkka-ajojen takia, epämääräisesti kunnossa pidettyjä teitä, lumeen juuttumisia ja jopa kolareita. Kaiken, mikä liittyy oman autosi työkäyttöön, maksat itse. Saat toki valtion määrittelemän kilometrikorvauksen, joka on n.44cent/km ja 5000km jälkeen n.39cent/km. Tämä ei huomioi polttoaineiden hintojen nousuja eikä myöskään mielestäni kata sitä kaikkea kulumaa ja huoltoa, mitä autolle täytyy tehdä. Ja jos jotakin sattuu... niin...senkin maksat itse. Omista vakuutuksista, omista rahoista, omasta mielenterveydestä.

Tässä taannoin olin yhteydessä liittoonkin, kun auton kanssa tuli ylivoimainen este vastaan. Kävi ilmi, ettei kellään ole mitään toimintasuunnitelmaa sen varalle, jos työajon takia oma autoni hajoaa enkä pääsekään sillä töihin. Pääluottamusmiehellä ei ollut ennakkotapauksia. Hoitajat siis vain vaikenevat hiljaa ja maksavat omasta pussistaan. Mielestäni tämä on kohtuutonta ja typerää. Eiväthän esimerkiksi Postinkaan työntekijät aja omilla autoillaan töissä. Mihin hoitajien asia on jämähtänyt?  Haluaisin kuulla teidän ajatuksianne asiaan liittyen.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Täysin samaa mieltä. En ikinä suostuisi tekemään työtä niillä ehdoilla joita tällä hetkellä tarjotaan oman auton käytöstä.

Mutta eihän siihen muutosta tule, koska hoitajat eivät osaa vetää yhtä köyttä. Ei siihen asian korjaantumiseen tarvita kuin yksi ainut aamu, kun ei mennä omalla autolla töihin.

Ei se oo tyhmä joka pyytää (työnantaja) vaan se joka suostuu (hoitaja). 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. En ikinä suostuisi tekemään työtä niillä ehdoilla joita tällä hetkellä tarjotaan oman auton käytöstä.

Mutta eihän siihen muutosta tule, koska hoitajat eivät osaa vetää yhtä köyttä. Ei siihen asian korjaantumiseen tarvita kuin yksi ainut aamu, kun ei mennä omalla autolla töihin.

Ei se oo tyhmä joka pyytää (työnantaja) vaan se joka suostuu (hoitaja). 

Oman auton käyttö sote-alan töissä.Ei kiitos! Joko työnantaja antaa välineet taikka sitten voi kiertää ihan itse maat ja mannut!

  • Tykkää 1
  • Kiitos 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin se kuitenkin vain on. Ongelma on käsittääkseni valtakunnallinen. Tai ainakin näin uskotellaan. Pomo vain sanoo, että tässä työssä oma auto on todella tärkeä. Työhakemuksessa "velvoitetaan" oman auton käyttöä...mutta onko se lopulta pakollinen, kun ei lue sopimuksessa? Mitä, jos kieltäytyy? Toki sitten vain katsotaan, että mitä ihmettä sitten täällä teet.

Työpaikalla voi olla joku auto, mutta ei se auta, jos autoja on 1kpl ja hoitajia vuorossa 20kpl. 

Itse olen alkanut toden teolla miettiä tätä asiaa. Varsinkin, kun niitä isompia huoltoja on selvästi kuluttavan työajon takia tullut.

Ottaessani työn vastaan missään ei puhuttu, millä ehdoilla omaa autoa käytetään. Vasta perehdytyksessä selvisi, että itse pitää kaikki maksaa vaikka työajossa sattuisi. Työpaikalla ei ole mitään vakuutusta, paitsi ihmisvahinkojen varalta. Enkö työntekijänä voisi vaatia sellaista paperia näytille, jossa on oman auton käyttöä koskevat ehdot työpaikan puolelta? Itse työsopimuksessahan ei auton käytöstä ja vastuista lopulta puhuta mitään. Luulisi, että organisaatiossa pitäisi sellainenkin olla. Mistä minä tiedän, jos joku muu voi neuvotella korvauksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelisin, että irtisanomisperustetta ei synny, jos ilmoitat ettei sinulla ole enää autoa. Varmaan kannattaa varmistaa asia liitosta, mutta jos työsopimuksessa asiasta ei mainita niin mikä pykälä sinut velvoittaa ylläpitämään autoa? Ja työnantajallahan on oikeus hankkia sinulle auto tai tehdä sellainen lista missä kohteiden väleissä ei tarvita autoa. 

Työhönottamisen kannalta tilanne on hankalampi, mutta jos on jo vakituinen paikka eikä halua omaa autoa käyttää niin melkein uskaltaisin katsoa työnantajan kortit siinä kohtaa.

Onhan tuo perseestä, että ajettuja kilometrejä voi tulla päivän aikana vaikka 10 (4,40€) ja kylmäkäynnistyksiä siihen voi mahtua 15. Ja luultavasti niillä reiteillä missä saisi kunnon kilsat niin työnantajalta yhtäkkiä auto löytyykin.

Tuohan on ihan kannattavaa ajella omalla autolla, jos kilsoja tulee paljon. Kuukaudessa kun nostaa vaikka tonnin verottomana palkan päälle niin kyllä sillä jo autoa pitää. Jos oikein sniiduilee ja ajaa vanhalla diesel-corsalla niin siitä voi jäädä 700€ muuhun käyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Autosta kuluu muutakin kuin bensaa tai dieseliä. Jatkuvia kylmäkäynistyksiä, lyhyttä ajoa, pakoputki menee, öljyä ja suodattimia menee mitä enemmän ajat, auton kilometrit vähentää arvoa, loska ja suola kivasti muhii pellissä, pyyhkijät ja lasinpesunestettä, lämmityskulut, autokatos ja tolppa, vakuutukset, katsastukset, pesuaineet, määräaikaishuollot, jne. Ei niitä korvata 0, 44 € kilometri korvauksella. Ja entäs sitten kun vanha auton rämä hajoaa, kuka ostaa uuden ja milläs ajelet siinä odotellessa.

Entäs tämä ilmastonmuutos höpötys, että pitäis käytää julkisia? 

Hah, hah.... minä katsoisin sen kortin että autoa ei ole.  

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs jos ajaa hoitovietissään ylinopeutta seuraavaan paikkaan(tai siviilissä kiireessä hakemaan lasta päiväkodista) ja menettää ajo-oikeuden vähäksi aikaa. Myös oman auton parkkeeraus maksaa josta tulee kuluja hoitajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 12/7/2021 at 6:44 PM, MaleNurse said:

Entäs jos ajaa hoitovietissään ylinopeutta seuraavaan paikkaan(tai siviilissä kiireessä hakemaan lasta päiväkodista) ja menettää ajo-oikeuden vähäksi aikaa. Myös oman auton parkkeeraus maksaa josta tulee kuluja hoitajalle.

Jos tehtävien hoitaminen edellyttää ajokorttia niin tulee ensisijaisesti siirto toisiin tehtäviin ja jollei korvaavaa tekemistä löydy niin luultavasti lomautus tai irtisanominen. Ajattelisin, että kaupungilla työssä olevalle hoitajalle on melko suurella todennäköisyydellä mahdollista järjestää korvaava työ.

Pysäköintilupia on annettu täälläpäin kodinhoitajille, jotta saavat kaupungin paikoitusalueille jättää maksutta. En tiedä onko kuinka yleistä valtakunnallisesti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...