Jump to content
MAINOS

Rokotus ja pyörtyminen


Amila

Recommended Posts

Hei.

onko yleistä, että ihminen pyörtyy rokotuksen jälkeen? Onko syynä enemmänkin henkiset jutut vai vaikuttaako rokotus silleen että pyörtyminen tapahtuu?

Pohdin tätä asiaa, koska itse pyörryin rokotuksen jälkeen tänään, koskaan aiemmin ei ole sellaista tapahtunut. En myöskään ainakaan tietoisesti jännittänyt rokotusta. Noin 3 min rokotuksen jälkeen tuli yhtäkkiä heikko olo, enkä ehtinyt tehdä mitään ja seuraavaksi heräsinkin lattialta, minne 3 hoitajaa olivat minut siirtäneet. Yli puoli tuntia jouduin lepäämään sen jälkeen ja 2 kertaa kun yritin käydä istumaan, korvat soi ja heikotus tuli takaisin.

Tilanne säikäytti, mutta olen kuullut että ihmisiä saattaa pyörtyä rokotuksissa. Itse olen hoitoalalla, joten senkin takia kiinnostaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Täytyy muistaa hengittää rokotus tilanteessa sekä sen jälkeen. 

Hoitoalalla...... 🤔 ja nyt sit kuulit ja koit ekaa kertaa että ihminen voi pyörtyä rokottaessa. 🤔

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen käynyt rokotusosaamisen koulutuksen ja siinä juuri oli tuosta pyörtymisestä ja siitä, että rokotustilassa pitää olla mahdollisuus päästä myös makuulle. Ja kirjoitin tuohon aloitukseen että olen kuullut että ihminen voi pyörtyä rokotuksissa. En vaan itse ole omalla kohdallani henkilökohtaisesti (tarkoitan minua itseäni, minä itse en ole pyörtynyt aiemmin vaikka olen nähnyt muiden pyörtyvän). En siis kuullut asiaa ekaa kertaa, älä sinä vääristele jo kirjoittamiani asioita ja laita sanoja mun suuhuni kiitos. 😊 Mietin lähinnä sitä mistä se johtuu, koska mulle kerrottiin juurikin tänään että on hyvin vaikea sanoa, että johtuuko pyörtyminen rokotteesta vai mahdollisesta jännittämisestä, mulla ei ollut ainakaan tietoisesti mitään jännittämistä eikä itselleni ole aiemmin vastaavaa tapahtunut. 

Muokattu - Amila
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

".... mutta olen kuullut että ihmisiä saattaa pyörtyärokotuksissa......"

 

Ihan selkeästi tässä kerrot että olet kuullut......saattaa pyörtyä eli ei kokemuksellista tietoa.

Osu ja uppos 😁 jos et osaa riittävän selkeästi artiguloida siitä on turha vetää hernettä nenään. Oma moka jos et osaa kirjoittaa selkeästi. Kuulopuheet on arvailuja, terveysalalla mennään tutkimuksen, kokemuksen kautta.

Suurin osa pyörtymisistä johtuu siitä, että tiedostamattaan ihminen lakkaa hengittämästä. Makuulle pääsy ei estä pyörrytyksen tunnetta, mutta saattaa sitä lievittää ja estää siitä johtuvan "kaatumisen"

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olit kuitenkin väärässä siinä, että NYT sit kuulin ekaa kertaa että rokotuksessa voi pyörtyä; 
”Olen kuullut” kirjoitin siksi, koska olen ollut luennolla jossa olen kuullut asian korvillani. 
Olen tehnyt rokotusosaamisen kurssin,  jossa oli määritelty juurikin se että rokotustilassa pitää olla mahdollisuus päästä pitkälleen. 

Edellisen kerran rokotuksessa myös näin tilanteen että asiakas pyörtyi - en ollut tällöin itse töissä vaan myös rokotettavana. 
Olen nähnyt verinäytteitä ottaessa asiakkaan, jota alkaa pyörryttää. 

Siinä on kaikki tietoni asiasta, ei sen enempää.
 Mutta ei tarvitse siitä dissata, eiköhön näitä kaikenlaisii kokemuksia tule vuosien saatossa viel vastaan, ellen nyt en itsekin kyynisty hoitoalalla 😃

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellainen "olen kuullut" menee aina vähän juorun, olettamuksen tai toisen käden tietoon. Jos on luennolla, silloin en ole kuullut, vaan ollut opiskelemassa tai kuuntelemassa. Kyllä suomenkieli on sitten ihana.

Dissata sanakaan ei kuulu suomen kieleen,  vaan on ns nykynuorison kehittämä versio ja tietysti englannin kielestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

30.11.2021 klo 18.06, Amila kirjoitti:

Hei.

onko yleistä, että ihminen pyörtyy rokotuksen jälkeen? Onko syynä enemmänkin henkiset jutut vai vaikuttaako rokotus silleen että pyörtyminen tapahtuu?

Pohdin tätä asiaa, koska itse pyörryin rokotuksen jälkeen tänään, koskaan aiemmin ei ole sellaista tapahtunut. En myöskään ainakaan tietoisesti jännittänyt rokotusta. Noin 3 min rokotuksen jälkeen tuli yhtäkkiä heikko olo, enkä ehtinyt tehdä mitään ja seuraavaksi heräsinkin lattialta, minne 3 hoitajaa olivat minut siirtäneet. Yli puoli tuntia jouduin lepäämään sen jälkeen ja 2 kertaa kun yritin käydä istumaan, korvat soi ja heikotus tuli takaisin.

Tilanne säikäytti, mutta olen kuullut että ihmisiä saattaa pyörtyä rokotuksissa. Itse olen hoitoalalla, joten senkin takia kiinnostaa. 

Kyseessä on vasovagaalinen reaktio, jossa jokin ärsyke (jännitys, kipu tms.) saa aikaan verisuonten laajenemisen ja sykkeen hidastumisen ja ihminen pyörtyy. Sinänsä vaaratonta ja yleensä siitä toipuu nopeasti. Juuri viimeksi rokotuspäivässä ollessani kahta asiakasta virvoiteltiin ja pötköttelivät hetken pritsillä pyörtymisen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...