Jump to content
MAINOS

Thx rtg tehopotilaalta


Annastiina

Recommended Posts

Niin elikkäs tehopotilaaltahan otetaan thorax-kuvat melkeinpä päivittäin ja kun kyse on tehopotilaasta niin hoitajan hartiavoiminhan se levyn asettelu tapahtuu. Miten teillä toimitaan otetaanko kuvat levy selän alla vai sujautetaanko se sinne sängyn alla olevaan koteloon?

Meillä löytyy kotelot mutta jollain logiikalla yleinen linja on ettei kotelokuvia oteta koska ovat kuulemma huononlaatuisia, eivät oikealta kohdalta potilaasta, potilas altistuu ylimääräiselle säteilylle, yms. Joku rtg-tohtuuri on kuulemma jopa kieltäytynyt lausumasta kuvia jotka on otettu kotelosta  huh.gif Elikäs siis joka aamu potilas (olkoon minkä kokoinen, sedatoitu tai ei, tarvitkoon minkälaista asentohoitoa, yms.) nostetaan levyn päälle. Nyt ollaan alettu sitten kimpassa kyseenalaistaa tätä toimintapaa koska se vaatii monta hoitajaa (väh. 4) ja paljon voimaa että potilas saadaan nostettua levylle, eikä se potilaan vointikaan aina salli nostoja/siirtoja... Jos potilaan vointi sallii niin silloin autetaan tietty lakanalla ja kainaloista ylös sänkyn pääty istuma-asennossa mutta tästäkin rtg:n hoitajilla on oma mielipide, ei kuulemma tule levy kohdilleen kun pääty lasketaan alas, mutta onhan se helpompi siirrellä potilasta levyn päällä kuin nostaa se ilmaan siksi aikaa että se levy pujotettua...

Mutta kerro miten teillä? Nostatteko, otetteko kotelokuvia, onko käytössä jotain apuvälinettä, jos on niin millainen ja kokemuksia siitä?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä kyllä käytetään surutta kotiloita, eikä kuvan laaduissa ole ollut moitetta. Kuvien katseluun käytetään meidän käytävällä olevia sellaisia helvetin kalliita monitoreja, joten ei kait niistä kannattaisi huonoja kuvia ottaa. Niin sanottuna parempana sänkynä meillä on käytössä Totalcare Sport, jossa koteloa ei ole, vaikka muuten kiva sänky onkin. Siinä käytetään sellaista omaa liukuvaa pussukkaa, jonka saa potilaan alle kahden hoitajan (1 rh + 1 sh) voimin ilman selän rikkomista.

Minua kyllä ihmetyttää tuo että miten neljällä ihmisellä riittää otettavaa kiinni potilaasta, ellei tätä pidä blokkina siirrellä. Meillä rtg-hoitajat kiertävät osaston kahdestaan, eli toinen voi auttaa nostoissakin. Siis niillä harvoilla joilla koteloita ei sängyissä ole. Eli nostolakanasta kiinni, toinen käsi potilaan selän/niskan taa ja polvilla ylös - kaksi siis nostaa, yksi laittaa sen kuvauslevyn.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosiaan aika kirjavaa tämä thoraxien otto. Nykyisessä työpaikassa käytössä myös tämä selitys, että huono kuva tulee, jos sängyn läpi kuva otetaan, eli nostellaan potilaat levyn päälle. Yleensä ei ongelmia tässä ole, mutta on niin huonokuntoisiakin potilaita, että kestää kauan toipua kuvan otosta.

Entisessä työpaikassa otettiin lokerosta sängyn läpi kuvat ja hyvin kelpasi. Samoin siellä käytössä tuo foccen mainitsema liukulevy. Hyvin toimi. Onkohan patjan mallilla mitään väliä tuohon kuvaan, eli onko ihan perus vaahtomuovipatja tai sitten carital tai muu vastaava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin juu, on kai sillä patjallakin väliä. Luulis että nuo ilma/geelitäytteiset vaikuttaisivat kuvaan, mutta siitä onko sillä niin suurta väliä, en osaa sanoa mitään. Miten muka suurempi säteily?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku tuommonen pussukka systeemi oli ollut koekäytössä meillä joskus, ei vaan oo ajautunut sitten käytäntöön... Mukava ois päästä kokeilemaan :D

Focce: siis tarkennetaan tuota neljä hoitajaa sedatoidulla, putkitetulla iso kokoisella potilaalla (eli suurin osa taitaa näitä olla) -> ei se naisvoimin oikein muuten onnistu, varmaan myös siinä tekniikassa vikaa. Eli neljä menee niin että pari yläpäähän, alapuolen käsi kiinni nostolinjaan, toisella kädellä tuetaan tyynyä/päätä. Toiset pari siihen tynnyrin kohtaan että saadaan se kuvan ottolevy ja joku ihmeen toinen levy (jotenkin kai stabiloi sitä potilaan asentoa)... Kyllähän pienemmän ihmisen/hyväkuntoisemman voi parin hoitajan voimin saada levylle...

Miten muka suurempi säteily?

Tähän en osaa antaa mitään tarkkaa vastausta, ehkä joku rtg:n puolen kollegaa osaa ottaa kantaa enemmän mutta näin suurpiirteisesti kun on enemmän tavaraa levyn ja potilaan välissä niin tarvitaan enemmän tehoja siihen kuvausvehkeeseen...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on harvassa sängyssä koteloa. Jos on, niin silloin yleensä sitä hyödynnetään. Muuten sitten kohotetaan potilasta nostolakanalla/poikkarilla/vuodesuojalla vai mikä se nyt sitten onkin. Oma hoitaja + toinen rtg-hoitaja nostaa ja toinen rtg-hoitaja sujauttaa levyn. Harvoin osoittautuu ongelmalliseksi. Jos potilaan kunto ei sellaista nostelua salli, niin sitten yritetään katsoa että se poikkari tms. on sellaisessa kohtaa, että siitä molemmilta puolilta vetämällä saadaan potilaan selkää irti patjasta niin että se kuvauslevy saadaan sujahtamaan oikeaan kohtaan. Itse asiassa aika helppo ja näppärä juttu, alusen vaan pitää olla ihan kohdillaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan perinteisesti nostetaan meillä poikkarin ja tyynyn avulla ja laitetaan levy selän alle. Kivuttomasti ja helposti se kahteen pekkaan onnistuu, enemmän väkeä on lähinnä tiellä. Sit on tietty vähän eri, jos poka on joku 150 kiloinen.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meil taitaa olla melkein kaikissa sängyis se levy paikka sängyn alla.. patsi tietty "mersuissa", mersupotilaille laitetaan 2 nostolakanaa aina, rtg:n oton aikana sit nostetaan selkäpuolta irti sängystä et saadaan se levy selän alle.. aika hyvin on toiminut.. sit tietty joissakin osastonsängyissä ei ole niitä rtg-levy koteloita sängyn alla..

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ot :

Siinä käytetään sellaista omaa liukuvaa pussukkaa, jonka saa potilaan alle kahden hoitajan (1 rh + 1 sh) voimin ilman selän rikkomista.

Ai se on koulutuksen kanssa noin tarkkaa sielä sairaalassa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä mikä kotelo? Tällai märkäkorvahoitajana en ole kuullutkaan mistään kotelosta sängyssä. Mistä olen jäänyt paitsi?

Mutta siis kaikkialla missä itse olen pyörinyt, jeesataan potilas siihen levyn päälle. Nostellaan, käännellään ja asetellaan. Tuo kotelo kuulostaa juhlalta!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain potilasvuoteissa ja päivystyksen pritseissä on pohjalevyn alla hahloja joihin voidaan laittaa vakiokokoinen rtg-levy kuvannuksen ajaksi.

Yleensä hahlot/kotelot on sijoiteltu niin että thorax-, ja lantiokuvat saadaan otettua helposti.

Esimerkiksi Merivaaran Emergo-potilaspaareissa rtg-levy voidaan vaaka-asennossa laittaa mihin tahansa kohtaan 2. osaisen pohjan välissä. http://www.merivaara.fi/tuotteet/trolleys/emergo/#Emergo%20-%20uusi%20potilaspaari

Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan kollegojaan vakuuttuneiksi.

- Albert Einstein

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...