Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajan työnkuva


nallukkan

Recommended Posts

Millaisia työtehtäviä teillä pääsääntöisesti vain sairaanhoitaja tekee?  Millaisessa yksikössä työskentelette? Enimmäkseen kiinnostaa vanhus-, vammais- ja psykiatrinen hoitotyö.

Olen aloittanut aivan uudella osastolla johon käytäntöjä vasta on luotu. Olen yrittänyt ottaa kontolleni tiettyjä asioita ja lähihoitajille enemmän perushoitoa ja ohjausta. Tästä kuitenkin napinaa syntyy, kun eräs lähihoitajakollega haluaisi tehdä kirjaimellisesti kaikkea ja joudun välillä palauttamaan häntä maan pinnalle. Hän väittää ettei missään ole eri tehtäviä sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle paitsi iv-kanylointi ja -lääkehoito. Pitää vielä korostaa että osallistun perushoitoon ja ohjaukseen aina kun on tarve. Meillä on hyvä miehitys eikä yhtä lähihoitajaa kohden ole montaa potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Se on tää iänikuinen käninä, kun lähihoitaja haluu tehdä sairaanhoitajan työtä. Töissä on eroja paljon muutakin kuin i.v lääkitys.  Se on se kokonaisvaltainen hoidonarviointi ja toteutus ja ennenkaikkea näkemys. Jokainen lähihoitaja voi hakea sairaanhoitajakoulutukseen.

Tällä hetkellä suuri osa lähihoitajista tekee hoitoapulaisen tai laitoshuoltajan töitä ja sairaanhoitajat lähihoitajan töitä,  kuten juuri perushoitoa (pesut  kuvitukset jne). Sitten on niitä paikkoja joissa työt on tasattu, kaikki tekee kaikkee. Ja tästä seuraa se, että vähän kaikki on sinnepäin ja heikun keikun. 

Omassa työssäni korjaan päivittäin näitä virheitä. Aika väsyttävää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Se on tää iänikuinen käninä, kun lähihoitaja haluu tehdä sairaanhoitajan työtä. Töissä on eroja paljon muutakin kuin i.v lääkitys.  Se on se kokonaisvaltainen hoidonarviointi ja toteutus ja ennenkaikkea näkemys. Jokainen lähihoitaja voi hakea sairaanhoitajakoulutukseen.

Tällä hetkellä suuri osa lähihoitajista tekee hoitoapulaisen tai laitoshuoltajan töitä ja sairaanhoitajat lähihoitajan töitä,  kuten juuri perushoitoa (pesut  kuvitukset jne). Sitten on niitä paikkoja joissa työt on tasattu, kaikki tekee kaikkee. Ja tästä seuraa se, että vähän kaikki on sinnepäin ja heikun keikun. 

Omassa työssäni korjaan päivittäin näitä virheitä. Aika väsyttävää.

Puhut asiaa! Ja siivouksen merkitys on tosi ylikorostunut.Kusipyykin peseminen.Kokkaus jne. Näihin kaikkiin hommeleihin sopisi ihminen joka oikeasti osaa ja on siihen koulutettu.On jäätävää kuinka itse korona kintereillä pesin ja pyykkäsin kaikki yöteri työpisteissä.Aamulla oli niin huono olo että oksennus lensi.Näitä suolakaivoksia löytyy esim uudeltamaalta pilvin pimein.En tohdi mainita nimiä mutta etteköhän tiedä! Sehän olisi mainiota että Sh tekee hänen töitään.Lähihoitaja omiaan.Hoiva-avustaja olisi oikeasti avustaja ja huom! Sosionomien ei pidä hakeutua hoivatason paikkoihin.Kiitos

Muokattu - Sebucom60
  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse töissä 7 paikkaisella intervalliosastolla (kotihoidon sekä omaishoidon asiakkaita, keski-ikä jossain 75-80v hujakoilla). Meillä osaston ovet ovat auki (paitsi yöaikaan), joten asiakaskunta tästä syystä erittäin hyväkuntoista (karkailevia ei voida ottaa). Työ pääsääntöisesti pitkälti ohjaamista, kovin perushoidollista työ ei minulla sairaanhoitajana eikä myöskään lähihoitajilla ole. Talossa lisäksi toinen intervalliyksikkö sekä 6 hoivaosastoa. Varsinkin sairaanhoitajien työnkuvaa on tämän vuoden puolella alettu (lopultakin) kunnolla luomaan ja eri ammattiryhmien vastuita jakamaan ammatin mukaan, jotta päällekäisyydet vähenisivät ja sairaanhoitaja ei ole ensimmäisenä soppakauhan ääressä.

 

Sairaanhoitajan työnkuva meillä intervalliyksiköissä (hyvin pelkistettynä);

- Päävastuu lääkehoidosta, tähän lisäksi tietysti sh lääkehoitoon liittyvät asiat esim. iv, huumeet ym.

- Työvuorojen suunnittelu, toteumat, ym.

- Viikonloppuisin (ja toki muutenkin jos esimies ei paikalla) esimiehen osittainen sijaistus, lähinnä sijaishankinnassa tällä hetkellä. Käytössä nimeltämainitsematon rekryfirma sekä varahenkilöt, jotka jaettu alueen muiden talojen kesken.

- Viikonloppuisin aina joku talon sairaanhoitajista on "vastuuvuorossa", eli vastaa sijaishankinnasta sekä homman toimimisesta ylipäätään/"paniikkitilanteista". Tätä kaikki ei suostu tekemään, kun "siitä ei makseta...", joten kasautuu tietyille sh. Vastuuvuorolainen on vähän paremmin perillä talon asioista ja esimies briiffaa tarvittaessa

- Korvien huuhdonnat, (kesto)katetroinnit, haavanhoidot ym. kuuluu sairaanhoitajalle. Haavanhoitoa myös lh toteuttaa, vastuu sh:lla sekä esim. ohjeiden teko

- Yhteydenpito eri ammattilaisten välillä, esim. asiakasohjaajat/palveluohjaajat kasautuu pääsääntöisesti sairaanhoitajalle, tästä ei sinänsä mitään linjanvetoa ole, että olisi sh tehtävä, näin kuitenkin käytännössä

- Talossa monta pilottihanketta käynnissä, esim. saattohoitopilotti, tästä päävastuu sairaanhoitajalla. Ylipäätään suurimmassa osassa kehittämishankkeita ym. sairaanhoitaja on ainakin mukana

Itse teen myös ihan sitä perushoitotyötä, pöytien kattamista ym. osaston pienuudesta johtuen. Ei mielestäni juurikaan haittaa, vaikkakin joskus olisi kiva saada hieman enemmän aikaa "omille töille". Sinänsä en kannata kovin tiukkaa hierarkiaa työpaikalla, mielummin ollaan yhtä porukkaa varsinkin kun pieni porukka osastolla. Kuitenkin jonkinlainen työnjako eri ammattien välillä on melkeimpä pakollista, meillä se toimii melko hyvin ja jatkossa varmaan vielä paremmin, kunhan työnkuvien kuvaukset saadaan tehtyä. Harvoin tulee eteen tilanteita, joissa joutuisi ilmoittamaan jonkin asian olevan sairaanhoitajan tehtävä, mutta joskus joutuu asiasta mainitsemaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 paikkainen lyhytaikaishoivan yksikkö. Sairaanhoitajien työnkuvaan kuuluu (asiakkaiden perushoidon lisäksi):

-Paikkakalenterista vastaaminen. Eli lähinnä säännöllisten intervallien ja uusien tulokkaiden (esim sairaalasta) jaksojen sopiminen ja sovittaminen kalenteriin. 
-Katetroinnit, korvien huuhtelut ym.

-Päävastuu asiakkaiden lääkehoidosta; ohjeistuksien tekeminen (esim mitä sovittu lääkärin kanssa esim vs mittauksista) ja huolehtia että vahvat kipulääkkeet esim puretaan mahd. mukaan pois ennen kotiin lähtöä, ja että meillä on kaikki tarvittavat lääkkeet (lääketilauksen teko), ja esim että verikoe- rr- ja muut seurannat toteutuu. Sh myös yleensä antaa lääkkeet vuorossa ollessaan.

-Kuten edellisenkin kommentoijan kommentissa, niin yhteydenpito eri ammattilaisten välillä.

-Osallistuminen kuntoutuspalaveriin, ja sen myötä vahvasti myös ollaan päättämässä siitä kuka milloinkin kotiutuu tai ei kotiudu. 
 

Meillä 2 sh:ta, joista toinen on lisäksi tiimivastaava. Siihen kuuluu sitten vielä enemmän just jotain eri projekteihin osallistumista ja yhteistyötä esimiehen kanssa eri asioissa. Myös sijaisten rekryäminen kuuluisi periaatteessa tiimivastaavalle, mutta tällä hetkellä rekryvälitys-järjestelmän tunnukset taitaa kuitenkin edelleen olla vain mulla (jolla ne on jo vanhastaan toisesta työpaikasta). Lisäksi itse toimin myös haavanhoito- ja mm opiskelijavastaavana. Vain minä teen tällä hetkellä myös viikonloppuja ajoittain, eli läheskään aina vklp:na ei sh:ta ole. 
 

Sh:t myös on toistaiseksi pitkälti ottaneet vastaan raportit esim sairaalasta sekä huolehtineet kotiutusasiat. Myös omaisten kanssa tehtävää yhteistyötä on paljon. Ja ylipäätään kaikkea kirjallista ja puhelinhommaa. Kuitenkin tarkoituksena olis pikkuhiljaa herätellä siihenkin että esim raportin soittaminen kotihoitoon kun ei vaadi nimenomaan AMK-koulutusta, niin sen voisi kyllä tehdä myös lähihoitaja. Mutta tuolla on joskus aiemmin historiassa ollut sh lähinnä kai ”toimistohommissa”… nykymitoituksella siinä vaan ei ole järkeä, kun kaikkea vaan ei yksi eikä 2 sh:ta ehdi 8h aikana (kun noiden jo lueteltujen asioiden lisäksi pitäisi hoitaa asiakkaitakin, ja monta juttua päivän/viikon aikana aina tuntuu et oletetaan että ”no sä varmaan hoidat”). Plus sitten kun toinen sh onkin lomalla ja toinen kipeä… ja toiminnan pitäisi silti pyöriä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin ero taitaa olla siinä että sairaanhoitaja on laillisesti vastuussa toiminnasta, lähihoitaja ei. Näin yksinkertaistaen. Jos haluaa lisää toimintavaltuutta niin ottakoon sitten myös vastuun siitä. Minun puolestani kaikki saavat tehdä mitä toivovat mutta vastuu pitää kantaa mukana. Laillisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19 tuntia sitten, Astra kirjoitti:

Suurin ero taitaa olla siinä että sairaanhoitaja on laillisesti vastuussa toiminnasta, lähihoitaja ei. Näin yksinkertaistaen. Jos haluaa lisää toimintavaltuutta niin ottakoon sitten myös vastuun siitä. Minun puolestani kaikki saavat tehdä mitä toivovat mutta vastuu pitää kantaa mukana. Laillisesti.

Myös lähihoitaja on vastuussa kaikesta tekemästään, oli se sitten laillista tai ei. Luojan kiitos hoitotyö ei ole yhteisvastuullista toimintaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...
12.11.2021 klo 21.15, Sebucom60 kirjoitti:

Puhut asiaa! Ja siivouksen merkitys on tosi ylikorostunut.Kusipyykin peseminen.Kokkaus jne. Näihin kaikkiin hommeleihin sopisi ihminen joka oikeasti osaa ja on siihen koulutettu.On jäätävää kuinka itse korona kintereillä pesin ja pyykkäsin kaikki yöteri työpisteissä.Aamulla oli niin huono olo että oksennus lensi.Näitä suolakaivoksia löytyy esim uudeltamaalta pilvin pimein.En tohdi mainita nimiä mutta etteköhän tiedä! Sehän olisi mainiota että Sh tekee hänen töitään.Lähihoitaja omiaan.Hoiva-avustaja olisi oikeasti avustaja ja huom! Sosionomien ei pidä hakeutua hoivatason paikkoihin.Kiitos

"Sosionomien ei pidä hakeutua hoivatason paikkoihin". 
Näistä keskusteluista hyvin huomaa sen, kuinka työvoimaan liittyvistä päätöksistä syyllistetään koko ajan vain sitä työvoimaa. Työntekijöitä, jotka ovat ihmisiä, yksilöitä omine tunteineen, kuten joku jo aiemmin ketjussa hyvin kirjoitti.

Vikahan on laissa, ei välttämättä niinkään tietyn työpaikan saavassa/vastaanottavassa henkilössä.
Olen kiinnittänyt huomiota, että esim. moniin mielenterveyskuntoutujien yksiköihin ja muuallekin hoivatasolle haetaan melko paljon sosionomi AMK -koulutusten omaavia henkilöitä. Usein ilmoituksessa on vielä viittaus lakiin pätevyysvaatimuksista. Kai sosionomi tai kuka tahansa saa hakea mihin työhön haluaa? Jos tulee palkatuksi ammatillisesti täysin epäpätevänä, niin eihän se ainoastaan hakijan vika ole, vaan työnantajan, joka siinä rikkoo lakia. Toki on jokaisen oma moraalinen vastuu siinä suhteessa, hakeeko työhön, johon ei ole pätevä ja tekeekö työtehtäviä, joihin ei ole lupaa eikä oikeuksia. Itse en uskaltaisi tehdä ko. työtehtäviä ja kieltäytyisin. 

 

Ihmisillä on monenlaisia elämantarinoita ja syitä hakea esim. uudelleenkoulutukseen. Kaikki eivät ole kadulta revittyjä. Nykyäänhän on miltei mahdotonta päästä uudestaan opiskelemaan kk-tutkintoa, jos omaa jo yhden kk-tutkinnon ennestään, ts. ei ole ensikertalainen. Uudelleenkouluttautuminen on tehty h*lvetin vaikeeksi. 

Surullisen ja kipeän kuuloista tuo toisten ammattikuntien ja ihmisten syyttely ja kyräily. Ymmärrän erittäin hyvin sen, että liian matala palkka, suuri vastuu ja kohtuuton työmäärä sekä vaaratilanteet töissä väsyttää, tuntuvat erittäin pahalta, ärsyttävät ja jopa uuvuttavat vakavasti. Kuitenkin itse olen kokenut, että viimeinen naula arkkuun työelämässä olisi alkaa kyräilemään, halveksimaan ja purkamaan sitä pahaa oloa työkavereihin. Kohde on väärä ja paha olo ja ilmapiiri vain jää sinne työpaikalle.
Jos alalla meinaa olla ja samassa työpaikassa, niin tuossahan tekee vain itselleenkin paskemman olon olla siellä töissä. Ei se niiden työtovereiden vika ole, että laki on väärin. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28.9.2022 klo 04.39, H.P. kirjoitti:

"Sosionomien ei pidä hakeutua hoivatason paikkoihin". 
Näistä keskusteluista hyvin huomaa sen, kuinka työvoimaan liittyvistä päätöksistä syyllistetään koko ajan vain sitä työvoimaa. Työntekijöitä, jotka ovat ihmisiä, yksilöitä omine tunteineen, kuten joku jo aiemmin ketjussa hyvin kirjoitti.

Vikahan on laissa, ei välttämättä niinkään tietyn työpaikan saavassa/vastaanottavassa henkilössä.
Olen kiinnittänyt huomiota, että esim. moniin mielenterveyskuntoutujien yksiköihin ja muuallekin hoivatasolle haetaan melko paljon sosionomi AMK -koulutusten omaavia henkilöitä. Usein ilmoituksessa on vielä viittaus lakiin pätevyysvaatimuksista. Kai sosionomi tai kuka tahansa saa hakea mihin työhön haluaa? Jos tulee palkatuksi ammatillisesti täysin epäpätevänä, niin eihän se ainoastaan hakijan vika ole, vaan työnantajan, joka siinä rikkoo lakia. Toki on jokaisen oma moraalinen vastuu siinä suhteessa, hakeeko työhön, johon ei ole pätevä ja tekeekö työtehtäviä, joihin ei ole lupaa eikä oikeuksia. Itse en uskaltaisi tehdä ko. työtehtäviä ja kieltäytyisin. 

 

Ihmisillä on monenlaisia elämantarinoita ja syitä hakea esim. uudelleenkoulutukseen. Kaikki eivät ole kadulta revittyjä. Nykyäänhän on miltei mahdotonta päästä uudestaan opiskelemaan kk-tutkintoa, jos omaa jo yhden kk-tutkinnon ennestään, ts. ei ole ensikertalainen. Uudelleenkouluttautuminen on tehty h*lvetin vaikeeksi. 

Surullisen ja kipeän kuuloista tuo toisten ammattikuntien ja ihmisten syyttely ja kyräily. Ymmärrän erittäin hyvin sen, että liian matala palkka, suuri vastuu ja kohtuuton työmäärä sekä vaaratilanteet töissä väsyttää, tuntuvat erittäin pahalta, ärsyttävät ja jopa uuvuttavat vakavasti. Kuitenkin itse olen kokenut, että viimeinen naula arkkuun työelämässä olisi alkaa kyräilemään, halveksimaan ja purkamaan sitä pahaa oloa työkavereihin. Kohde on väärä ja paha olo ja ilmapiiri vain jää sinne työpaikalle.
Jos alalla meinaa olla ja samassa työpaikassa, niin tuossahan tekee vain itselleenkin paskemman olon olla siellä töissä. Ei se niiden työtovereiden vika ole, että laki on väärin. 

 

Itse en ole ketään lyttäämässä ja syyttelemässä.Tehnyt moninaisesti töitä eri asiakaskunnan kanssa ja monenkirjavissa tiimeissä.Jokaisella on oikeus valita.Kehittyä.Kouluttautua.Itselle on ollut joskus turhauttavaa se että yksikön toimenkuvat ovat sekaisin ja sitten kun tarvitaan osaavaa vahvistusta niin rekry on ihan jotain ihan muuta.

No nyt tietty tilanne alkaa olla se että otetaan se kuka saadaan.Itse haluan tehdä työtä jonka osaan. En vain selviytyä.Kilometreja todella paljon takana ja kohta jo sivuun jäämäässä.Voimia meille kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...