Jump to content
MAINOS

Rai-arvioinnit


Tirri973

Recommended Posts

Itse työskentelen tehostetussa palveluasumisyksikössä, jossa asiakkaana pääsääntöisesti muistisairaita vanhuksia. Kuinka järkevänä näätte Rai-arvioinnit kyseisen asiakasryhmän kohdalla? Itse en näe mitään järkeä tehdä tällaisia arviointeja ihmisistä, jotka elävät viimeisiä viikkoja/kuukausia/vuosia tehostetussa palveluasumisyksikössä. Aika jota hoitajat käyttävät turhiin Rai-arviointeihin on pois asukkailta. Miksi näin? Onko muualla Euroopassa näin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vanhuspalvelulaki velvoittaa määräajoin arvioimaan iäkkään palvelun ja hoidon tarvetta. RAI-arviointi on siihen tarkoitukseen sopiva työkalu. RAI antaa ajantasaista tietoa asukkaasta ja se miten sitä tietoa tulkitaan sekä käytetään hyväksi jää sinne palveluasumisyksiköihin. Omahoitaja tekee RAI-arvioinnin ja sillä aikaa joku tuuraa omahoitajaa asukastyössä, jos niin ei tapahdu sitten henkilöstössä on vajetta. RAI on käytössä useissa maissa. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Ariscka kirjoitti:

Vanhuspalvelulaki velvoittaa määräajoin arvioimaan iäkkään palvelun ja hoidon tarvetta. RAI-arviointi on siihen tarkoitukseen sopiva työkalu. RAI antaa ajantasaista tietoa asukkaasta ja se miten sitä tietoa tulkitaan sekä käytetään hyväksi jää sinne palveluasumisyksiköihin. Omahoitaja tekee RAI-arvioinnin ja sillä aikaa joku tuuraa omahoitajaa asukastyössä, jos niin ei tapahdu sitten henkilöstössä on vajetta. RAI on käytössä useissa maissa. 

Kuinka hyvin lääkärikunta käyttää Raita ja entäs verkosto?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Omahoitaja tekee RAI-arvioinnin ja sillä aikaa joku tuuraa omahoitajaa asukastyössä, jos niin ei tapahdu sitten henkilöstössä on vajetta"

 

Tämän haluaisin nähdä .... uskallan väittää että ei kyllä toteudu monessakaan josko yhdessäkään paikassa. 

 

 

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18 hours ago, Sebucom60 said:

Kuinka hyvin lääkärikunta käyttää Raita ja entäs verkosto?

Tähän joudut itse etsimään vastauksen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni huolella täytetty RAI-arviointi tuottaa tärkeää tietoa, jonka pohjalta voidaan suunnitella hoito asiakkaan toimintakykyä tukevaksi ja tämän voimavaroja hyödyntäväksi. Kuulostaa tyhjiltä mainoslauseilta, mutta RAI on hyvä väline, kun sitä käytetään oikein eikä vain hutaista kiireessä, kun se on pakko tehdä.

Yksiköstä sitten on kiinni, kuinka RAI-arviointiin suhtaudutaan ja hyödynnetäänkö tuloksia lainkaan. Tuskin niitä arviointeja itsessään juuri kukaan selailee, mutta mielestäni arviointi onkin vain työkalu, joka nostaa esiin erilaisia asioita, kuten uhkia tai voimavaroja, joita muuten ei olisi edes tullut huomioitua. Arvioinnin tuottama tieto toimii pohjana henkilökohtaiselle hoitosuunnitelmalle, jota toivottavasti myös käytännössä toteutetaan.

Arvioinnin mukana tieto asiakkaasta myös siirtyy eteenpäin. Vaikka kaikki hoitajat yksikössä vaihtuisivat tai asiakas kävisi niin muistamattomaksi, ettei oikein itse osaa enää kertoa, säilyy hyvin tehdyssä arvioinnissa tietoa mm. asiakkaan kiinnostuksista, voimavaroista ja muista seikoista, joilla yhä on merkitystä hänen yksilöllisen hoitonsa kannalta.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rai-arviointien tiedot eivät jää asumispalveluyksikköön. Määräajoin järjestelmästä lähetetään raportit thl:lle. Rai-arviointien perusteella voidaan arvioida myös yksikön hoitajamitoitusta. Tärkein on kuitenkin se, että asukkaan vointi tulee mittareilla arvioitua säännöllisesti ja järjestelmä muistaakseni myös kiinnittää huomion mm. Aliravitsemusriskiin jne. Työskentelen itse myös tehostetussa asumispalveluyksikössä, opiskelun vuoksien ole hetkeen tehnyt noita arviointeja, mutta helposti se ei sujunut. Kävin Rai-valmentajan koulutukset ja oma näkemys on se, että arvioinnit tehdään liian kiireellä, jolloin niihin tulee myös virheitä jotka näkyvät kokonaisraportteja tarkasteltaessa. Esimerkkinä asukkaan kuntoutumismahdollisuuden arviointi, jossa yleisimmin virheitä tuolloin tehtiin.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yökkö niitä RAI-arviointeja paukutti öisin kiireellä kaikista asukkaista kun päiväsaikaan ei niitä keritty tekemään. Kahdessa paikassa olen tähän käytäntöön törmännyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28.10.2021 klo 12.13, paha_hoitaja kirjoitti:

Mielestäni huolella täytetty RAI-arviointi tuottaa tärkeää tietoa, jonka pohjalta voidaan suunnitella hoito asiakkaan toimintakykyä tukevaksi ja tämän voimavaroja hyödyntäväksi. Kuulostaa tyhjiltä mainoslauseilta, mutta RAI on hyvä väline, kun sitä käytetään oikein eikä vain hutaista kiireessä, kun se on pakko tehdä.

Yksiköstä sitten on kiinni, kuinka RAI-arviointiin suhtaudutaan ja hyödynnetäänkö tuloksia lainkaan. Tuskin niitä arviointeja itsessään juuri kukaan selailee, mutta mielestäni arviointi onkin vain työkalu, joka nostaa esiin erilaisia asioita, kuten uhkia tai voimavaroja, joita muuten ei olisi edes tullut huomioitua. Arvioinnin tuottama tieto toimii pohjana henkilökohtaiselle hoitosuunnitelmalle, jota toivottavasti myös käytännössä toteutetaan.

Arvioinnin mukana tieto asiakkaasta myös siirtyy eteenpäin. Vaikka kaikki hoitajat yksikössä vaihtuisivat tai asiakas kävisi niin muistamattomaksi, ettei oikein itse osaa enää kertoa, säilyy hyvin tehdyssä arvioinnissa tietoa mm. asiakkaan kiinnostuksista, voimavaroista ja muista seikoista, joilla yhä on merkitystä hänen yksilöllisen hoitonsa kannalta.

En ole vielä yhteenkään työyksikköön päässyt tutustumaan, jossa Rai arviointeja käytetään hyödyksi. Julistus on helppo kirjoittaa,  toteutus on sitten taas asia erikseen. Paperilla monet asiat näyttää erinomaisilta. 

31.10.2021 klo 15.40, Aanna kirjoitti:

Yökkö niitä RAI-arviointeja paukutti öisin kiireellä kaikista asukkaista kun päiväsaikaan ei niitä keritty tekemään. Kahdessa paikassa olen tähän käytäntöön törmännyt.

Niin totta tämä.... eli hieno asia mutta ei toimi oikealla tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä Rai-arvioinnit kaatuu yleensä muutaman hoitajan tehtäviksi, eikä tosiaan ehdi niitä päivällä rustailemaan, koska on muitakin työtehtäviä. Tähän toivottavasti saadaan helpotusta, kun mitoitukset kasvavat. Yleensä teen arviointeja siis öisin. Itse en joudu onneksi tekemään niitä sellaisista asiakkaista, joita en tunne juurikaan, vaan ainoastaan meidän oman yksikön noin kymmenestä asukkaasta. Silti minäkin teen monesti virheitä, joita ihan johtajaa myöten sitten korjataan, koska minun jäljiltäni Rai kertoo asukkaiden olevan liian hyvässä kunnossa. Etenkin kohta "tulee ymmärretyksi" on mielestäni erittäin vaikeaselkoinen, jos asiakas puhuu hiukan, ja elehtii ja hoitaja ymmärtää hänen tarpeensa. Itselläni on siis turhan valoisa asenne näihin yleensä. Toki, olen valmistunut vasta ja harjoittelen näitä. 

Yksi asia mikä vaikeuttaa arviointien hyödyntämistä on jo nyt se, että meillä on töissä maahanmuuttajataustaista henkilökuntaa, jolle Rai ei avaudu senkään vertaa kuin meille, joiden äidinkieli on suomi. Silloin arviointeihin pääsee lipsahtamaan suuriakin epäjohdonmukaisuuksia, eikä työkalua päästä käyttämään tehokkaasti. Epäilen, että tämän kaltaiset haasteet tulevat jatkossa lisääntymään.

Minusta tuntuu, että arvioinnit tehdään vain, koska kunta tai thl tätä vaatii, eikä niinkään omasta tarpeesta. Toki meillä ainakin tehdään väliarviot Rain pohjalta ja päivitellään pahosutkin sitten. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rai arviointeja tekee hoitaja ja joka on käynyt rai koulutuksen.  Koulutuksessa määritellään tarkkaan miten arvio tehdään, avataan jokainen kysymys kohta ja mitä se tarkoittaa.

Huokaus ja pyhä jysäys näitä ihmisiä,  kun ne tekee ja sählää joka paikassa 😶

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...