Jump to content
MAINOS

Työterveyshuolto vs. muu terveydenhoitotyö


Kause

Recommended Posts

Olen ollut pari vuotta työterveyshoitajana kahdella eri työnantajalla. Aluksi nautin kovasti, sai oppia uutta ja kaikki oli niin erilaista. Pidin myös työn haasteista. Ajan kuluessa olen kuitenkin huomannut että töissä vaaditaan yhä enemmän ja enemmän, yrityksiä tulee lisää ja tahti kiihtyy. En pidä myöskään laskutusasteen seuraamisesta, koen sen enemmän lannistavaa kuin kannustavana. Työ on itsenäistä ja monipuolista, etätyömahdollisuus on myös iso plussa. 

 

Olen miettinyt paljon liittyykö työni haasteet itse työhön, asenteeseeni vai mihin? Ts paraneeko asiat sittenkään vaihtamalla? Sitähän ei kukaan voi minulle luvata, mutta kaipaisin kokemuksia eri paikoissa työskenneiltä. Olen miettinyt miten ihanaa olisikaan selkeä työ, muutama terveystarkastus, puhelinaika, jokunen kotikäynti, ehkä ryhmän pitämistä ja silloin tällöin vaikka apteekkitilaus. Iso hiertävä asia työterveyshuollossa on myös se, että on nimetyt asiakkaat, eli lomien ja vaikkapa saikun jälkeen työ odottaa eikä kukaan tee niitä puolestani muutamaa akuuttia poikkeusta lukuunottamatta. Esim neuvolatyössä asia on ihan eri, aikoja voi aina siirtää, ellei samalle päivälle osu jostain syystä kaikilla pelkkiä ensitarkastuksia tms. Toisaalta mietin olisiko esim neuvolatyö liian yksitoikkoista vuosia? Asiakkaat ovat varmasti myös vaativampia ja tietoisempia kaikesta, varmasti esim nämä googletus-vanhemmat aiheuttavat pään vaivaa, sekä 6v joka ei suostu tekemään tarvittavia tehtäviä jne. Ei sekään varmasti juhlaa aina ole.

 

Haluaisin kuitenkin kokemuksia muilta etenkin työterveyshuollossa työskenneiltä, joilla kokemusta myös muualta. En tarkoita vähätellä muiden työtä, mutta työterveydessä ollaan vastuussa asiakkaan lisäksi yrityksestä, joka lisää painetta. En jaksa enää tätä sekavuutta, terveystarkastussisältöjen erilaisuutta, jatkuvia palavereita, sopimusten epäselvyyttä, vihaisia toimareita, esimiesten tuomaa laskutuspainetta, raporttia raportin perään. Nautin suunnattomasti asiakastyöstä ja kaipaan sitä lisää. Tällä hetkellä työstäni n.40% on asiakastyötä. Olen ollut myös muualla töissä ennen tätä, mutta pelkään että aika on kullannut muistot. 

 

Kokemuksia? Samoja ajatuksia kellään? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei voi lohduttaa etteikö kaikki olisi jossain toisin. Työterveyshuolto valitettavasti on juurikin tuota paineista, vaativaa, euroja tuijottavaa ja kaiken shitin vastaanottamista tänäpäivänä. Olen työskennellyt 13 vuoden aikana kunnallisella ja kolmen eri yksityispuolen työterveyshoitajana. On ollut välillä pakko pitää breikki ja hakeutua inhimillisempään työn sisältöön vuodeksi tai kahdeksi. Nyt en jaksa enää vaihtaa ja sanon "onneksi" terveys petti ja jään eläkkeelle ennen aikaani. Kaikki mehut ja työnilo on imetty. Ainoa ilo on ollut satunnaisesti kiitolliset asiakkaat, he kun eivät tiedä että tämän päivän eurot keksin jotenkin vastaanotolle, kun kattohinnat yrityksessä ovat paukkuneet jo elokuussa. Tähän ei esimies eikä yritys voi puuttua, koska enimmäkseen ajatellaan niitä sijoittajia. Raha ratkaisee ja junalla pääsee. Toivon, en tiedä, että nyt uudemmat kotimaiset laitokset toimisivat inhimillisemmin ja työntekijöitä kuunnellen. Tsemppiä sinulle, kuuntele mitä keho ja mieli sanoo. Usein siitä löytyy vastaus omaan olotilaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...