Jump to content
MAINOS

Asiakkaan tupakointi


MerinoVilla

Recommended Posts

Asiakas pitkäaikaisasumisessa. Saa polttaa 5x vrk. Hoitajan oltava vierellä toiminnon ajan, jos vaikka tulipää tippuu tms. Tupakointi ulkona. Onko hoitajalla oikeutta kieltäytyä tehtävästä vai yskittävä vaan vierellä savua? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No teoriassahan hoitajan ei tarvitse altistua tupakansavulle. Ainakin enempi tätä on tosin käytetty suljetuissa tupakkakopeissa. Tai jos ei pysty käymään niin ettei mitään satu, niin sitten ei mene.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en vie potilasta tupakalle, en ole koskaan vienyt enkä tule koskaan viemään.  Minun työtehtäväni on edistää terveyttä. Minun ei tarvitse kärsiä toisten tupakoinnista. 

Käsittämättömiä  vaatimuksia. Kuka ei itse tupakalle pääse palkatkoon siihen jonkun tai hankkikoon vapaaehtoisen

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, OldOne kirjoitti:

Tekstissä lukee: "Työnantajan on arvioitava tupakansavulle altistumisen riskit: onko altistuminen jatkuvaa vai satunnaista, kauanko se kestää ja kuinka voimakasta se on. Altistuminen tupakansavulle pitää pyrkiä minimoimaan."

 

Minä arvion itseäni koskevia riskejä.... se on ihan sama mitä työnantaja sanoo tai tehy ...... saa antaa lopputilin 👍 mutta yhtäkään potilasta / asukasta en tule koskaan, milloinkaan viemään tupakalle. PISTE!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Viekää vaan pappa tupakalle, luultavasti se on sille tärkeää. Tuskin siellä ulkona kovin paljon karsinogeeneja joutuu hengittämään, sitä tulipäätä pystyy varmaan vahtimaan parin metrin päästäkin, jos terveys huolettaa.

Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
15.10.2021 klo 23.09, MerinoVilla kirjoitti:

Asiakas pitkäaikaisasumisessa. Saa polttaa 5x vrk. Hoitajan oltava vierellä toiminnon ajan, jos vaikka tulipää tippuu tms. Tupakointi ulkona. Onko hoitajalla oikeutta kieltäytyä tehtävästä vai yskittävä vaan vierellä savua? 

Todellakin on oikeus. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En suostu viemään asukasta tupakalle. Vaihdan työpaikkaa mieluummin. Jos asukas ei itse pääse tupakalle, minun velvollisuuteeni ei kuulu raahata häntä tupakoimaan. 

  • Tykkää 2
  • Vihainen 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein keikkaa paikkaan, jossa muutama asukas oli koko ajan menossa tupakalle. ( Tupakat lukitussa kaapissa). Muuta ei ehtinyt, kuin antamaan tupakoita eräille asukkaille. Se keikkapaikka jäi viimeiseksi. Itsemääräämisoikeus on viety liian pitkälle, kun asukkaiden tupakointi on niin tärkeätä, vaikka he asuvat kunnan maksamissa hoivapaikoissa. Kotihoidossa on todella huonokuntoisia vanhuksia, jotka eivät pääse hoivapaikkoihin, mutta nämä narkit saavat hoitoa. Heitä passataan ja hyysätään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
13.11.2021 klo 20.29, Töppönen kirjoitti:

Itsemääräämisoikeus on viety liian pitkälle, kun asukkaiden tupakointi on niin tärkeätä, vaikka he asuvat kunnan maksamissa hoivapaikoissa.

Ei heillä varmaan ole juuri muuta oikeutta jäljellä kun eivät edes tupakalle yksin pääse. Ja veroja on varmasti tullut maksettua, monessakin muodossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Astra kirjoitti:

Ei heillä varmaan ole juuri muuta oikeutta jäljellä kun eivät edes tupakalle yksin pääse. Ja veroja on varmasti tullut maksettua, monessakin muodossa.

Käsitinkö, että olet sitä mieltä että hoitajan velvollisuus on viedä potilas/asukas tupakalle? 

Se velvollisuus kun lakiin kirjataan, lähden ilman irtisopimus aikaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.11.2021 klo 18.59, Astra kirjoitti:

Ei heillä varmaan ole juuri muuta oikeutta jäljellä kun eivät edes tupakalle yksin pääse. Ja veroja on varmasti tullut maksettua, monessakin muodossa.

Minä astmaatikkona en vie ketään tupakalle.Maskissa oleminen on jo ihan tarpeeksi.Tulkoon sitten vaikka omaiset kärräilemään taikka henk.kohtainen avustaja.En kyllä jaksa olla tupalta haisevan ihmisen lähelläkään.Aikoinaan urani alussa mielisairaalan tupakkahuoneessa hoitajat sekä potilaat istuskelivat siellä kimpassa.Oli kuulema hyvät jutut!

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.11.2021 klo 21.49, kukkis. kirjoitti:

Käsitinkö, että olet sitä mieltä että hoitajan velvollisuus on viedä potilas/asukas tupakalle? 

Se velvollisuus kun lakiin kirjataan, lähden ilman irtisopimus aikaa. 

Ei. Mutta jotain inhimillisyyttä pitäisi olla riippuen potilaan tilasta. Nimenomaan kun sitä itsemääräämisoikeutta ei laitoksissa ole enää  kellään niin surkeaksi käy elämä.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Astra kirjoitti:

Ei. Mutta jotain inhimillisyyttä pitäisi olla riippuen potilaan tilasta. Nimenomaan kun sitä itsemääräämisoikeutta ei laitoksissa ole enää  kellään niin surkeaksi käy elämä.

 

 

Vahvasti olen sitä mieltä, että jotakin inhimillisyyttä pitää olla hoitajia kohtaan. Astmaatikkona minulle on inhimillistä myöntää olla viemättä yhtäkään potilasta tupakalle. Siinä on ihan tarpeeksi kun työkaverit käy tupakalla ja haisevat,  tee siinä sitten töitä. 🤯😰🤧😭

Se tupakointi aika on toisen potilaan hoidosta pois.  Lääkäri valassaan vannoo puolustavansa elämää ja me hoitajat terveyttä. 

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 11/26/2021 at 9:49 PM, kukkis. said:

Käsitinkö, että olet sitä mieltä että hoitajan velvollisuus on viedä potilas/asukas tupakalle? 

Se velvollisuus kun lakiin kirjataan, lähden ilman irtisopimus aikaa. 

Laissa kyllä määrätään, että asiakkaalla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa palveluidensa suunnitteluun ja toteutumiseen. Lisäksi mainitaan, että on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide. Ei siellä toki suoraan lue, että on päästävä tupakalle, mutta kyllä minä tuon niin ymmärrän, että jos asiakas haluaa tupakalle päästä niin siinä pitäisi sitten hoivakodin työntekijän häntä avustaa. 

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#a812-2000

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Julma kirjoitti:

Laissa kyllä määrätään, että asiakkaalla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa palveluidensa suunnitteluun ja toteutumiseen. Lisäksi mainitaan, että on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide. Ei siellä toki suoraan lue, että on päästävä tupakalle, mutta kyllä minä tuon niin ymmärrän, että jos asiakas haluaa tupakalle päästä niin siinä pitäisi sitten hoivakodin työntekijän häntä avustaa. 

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#a812-2000

Potkut meikäläiselle 👍

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
29.11.2021 klo 20.57, kukkis. kirjoitti:

Vahvasti olen sitä mieltä, että jotakin inhimillisyyttä pitää olla hoitajia kohtaan. Astmaatikkona minulle on inhimillistä myöntää olla viemättä yhtäkään potilasta tupakalle. Siinä on ihan tarpeeksi kun työkaverit käy tupakalla ja haisevat,  tee siinä sitten töitä. 🤯😰🤧😭

Se tupakointi aika on toisen potilaan hoidosta pois.  Lääkäri valassaan vannoo puolustavansa elämää ja me hoitajat terveyttä. 

Eli minä minä minä. Ja vielä kerran minä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 minuuttia sitten, Astra kirjoitti:

Eli minä minä minä. Ja vielä kerran minä.

Vahvasti KYLLÄ.

Vain MINÄ olen vastuussa terveydestäni ja siitä että pidän omalta osaltani siitä huolta.  Kukaan muu ei siitä huolta kanna. 

Minä, minä, minä ja vain minä eli kaikki lähtee siitä että rakastan itseäni. Eikös se kuuluisin ohje mene niin, että ensin happinaamari itselle jotta voit auttaa toista. 

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen oli kaikki toisin, seisottiin potilaan vieressä kun käytettiin tupakalla tupakointipaikalla/huoneessa.

Nykyään seisotaan sitten pleksioven toisella puolen kun käytetään tupakalla...

Savuton sairaala koskee vain hoitohenkilökuntaa! Potilaat ja muu henkilökunta saa tupakoida sairaala-alueella. Itseä ei se haittaa kun en tupakoi.

Ps. muistan kyllä yhden potilaan jolla keuhkot loppu, ei voinut hirveesti hapetusta nostaa... happisaturaatio hälytti, hapetusta pois, nosto pyörätuoliin ja tupakalle... näin sai taas hapetusta arvot hetkeksi kohoamaan 😮

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 minuuttia sitten, MaleNurse kirjoitti:

 

Nykyään seisotaan sitten pleksioven toisella puolen kun käytetään tupakalla...

Mä en vie tupakalle vaikka itseni ja potilaan välissä olis rautaesirippu.

En muista opiskelleeni tupakoinnista muuta kuin mitä harmia se keholle tuottaa. Mutta kyllä sitä varmaan joku keksii jotain positiivistakin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...