Jump to content
MAINOS

Työvuorojen suunnittelu


SN9

Recommended Posts

Hoitajien ahdinkoon työolojen ja palkkauksien osalta ei näytä tulevan muutosta hetkeen, mitä nyt yleinen keskustelu antaa ymmärtää. 

Voisiko siis paremmasta työvuorojen suunnittelusta olla apua vuorotyössä jaksamiseen?

Haluaisin tietää, millaisia malleja teillä on työpaikalla käytössä?

Onko kokemuksia 6 viikon listasta?

Voisiko niistä saada ideaa omallekin työpaikalle? Meillä esimies tekee työvuorolistat.

------

Itse teen 2-vuorotyötä kunnallisella lähihoitajana. Lista on 3 viikoksi kerrallaan ja vuorot epäsäännöllisiä. Toivelistaan saa toivoa vuoroja ja vapaita.

Aamuvuoro 7-15välillä. Joinakin päivinä loppuu tietysti aiemmin. Iltavuoro pääasiassa 14-22. Varalla ollessa ollaan puhelimen päässä klo 6-10. Siitä sitten kutsuttuun vuoroon, jos soitto tulee. Varallaolon jälkeen ei aina ole vapaapäivää. Yleensä ei ole.

En ole antanut suostumustani ilta-aamu vuoroihin. Yksinkertaisesti tarvitsen sen levon vuoron jälkeen. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, ettei ole oikeutta rutista, kun ainoalle viikonloppuvapaalle jäädään illasta. Olisiko se niin vaikeaa toteuttaa aamuvuorosta? Kaikki muut vapaat ovat yleensä yksittäisiä ja niihinkin jäädään illasta. Jos tekisi sen sijaan useamman illan peräkkäin jossakin välissä?  

Jo pelkkä viikonloppuvapaalle aamuvuorosta- tyyppinen asia voisi piristää hoitajan työintoa. Voisi ehtiä vaikka vierailemaan vaikka siskon luona, joka asuu kauempana.

Hoitajana kalvaa epävarmuus työvuoroista myös esim.Joulunpyhinä. Ihmiset kysyvät jo kuukaisia ennen, mitä tehdään Joulun kanssa. Kuitenkin työvuorolista saattaa pahimmassa tapauksessa tulla vasta 1viikko ennen Joulua. Vaikka Joulua yritetään tehdä vuorotellusti, niin et ikinä voi olla varma. Ja varsinkaan, jos joudut varalle tuolloin. 

Oma vapaa-aika on itselleni tärkeää työstä palautumiseen. Minulla on muutakin elämää kuin työ. Joskus olisi mukavaa, kun ei aina olisi porukasta se, joka on aina töissä, kun muille sopisi yhteinen meno. Se, joka ei aina ilmoittautuisi perhejuhliin viime tipassa. Se, jota perheen ja ystävien ei tarvitsisi aina huokailla, että mahtaako päästä paikalle. Se, joka joutuu aina sanomaan, että työvuorolista ei ole vielä tullut, en elä vielä sitä aikaa.

Muokattu - SN9
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työvuorot menevät todennäköisesti ikuisesti niin, että jos pyydät aamuja, saat iltaa, jos vähemmän öitä saat enemmän öitä. Ja jos yrität olla ovela, ei auta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 tuntia sitten, Torlohka kirjoitti:

Työvuorot menevät todennäköisesti ikuisesti niin, että jos pyydät aamuja, saat iltaa, jos vähemmän öitä saat enemmän öitä. Ja jos yrität olla ovela, ei auta.

Meillä työvuorolistat on kyllä tehty ihan asiallisesti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, SN9 kirjoitti:

Meillä työvuorolistat on kyllä tehty ihan asiallisesti. 

Paitsi ettei ole tullut eikä ehdi perhejuhliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen omasta ystäväpiiristäni se joka sanoo aina ei mulle sovi, kun oon töissä. Kun muut on töissä niin sillon mä oon vapaalla.

Kummityttöni ristiäisiin vapaata pyytäessä pomo ehdotti että menisin työvuoron jälkeen. 

Näin alas on vajottu suomalaisessa terveydenhuollon johtamisessa. 

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12.9.2021 klo 19.43, Torlohka kirjoitti:

Paitsi ettei ole tullut eikä ehdi perhejuhliin.

Asiallisesti tehtyä tarkoitan, että ei se työnantaja varmasti tahallaan kiusaa tee eikä käännä toiveita peilikuviksi.

Lista tulee viikkoa ennen kuin kuluva lista loppuu. Eli ihan lain mukaan. Olisihan se tietysti mukavaa tietää joskus aikaisemminkin, jotta voisi tehdä suunnitelmia juuri esimerkiksi juhlapyhiksi tai perhejuhliksi. 

Mietin, miten työvuoroja pystyisi suunnittelemaan joustavammin, toisaalta jokin säännöllisyyskin voisi toimia. Jotkut kai tekevät ns.aamu- ja iltaviikkoja?

Hankalimpia tilanteita itselleni on ollut esimerkiksi, kun joku sukulaisista suunnittelee jotain vaikka kolmen viikon päähän. Et voi enää toivoa, mutta et myöskään vielä tiedä vuorojasi. Kukaan ei voi lyödä mitään lukkoon.

Kesäaikaan on voinut tulla kaksikin listaa yhdellä kertaa, mutta elämässä tulee yllättäviäkin tilanteita. Mietitään esimerkiksi ristiäisiä, jotka järjestetään tietyn ajan sisällä lapsen syntymästä. Kun vuorot pitäisi jo toivoa ennen kuin koko lapsi on syntynyt, on melko vaikea ennakoida koko kesän menoja.

Eihän siihen tietysti ole varautunut työntekijä eikä työnantaja. Mutta haluaisin kuulla hyviä ja huonoja puolia jos jollakin on joku toinen malli käytössä. Esimerkiksi se 6 viikon lista tai vuoroviikot illan ja aamun välillä. 

Tunti sitten, kukkis. kirjoitti:

Minä olen omasta ystäväpiiristäni se joka sanoo aina ei mulle sovi, kun oon töissä. Kun muut on töissä niin sillon mä oon vapaalla.

Kummityttöni ristiäisiin vapaata pyytäessä pomo ehdotti että menisin työvuoron jälkeen. 

Näin alas on vajottu suomalaisessa terveydenhuollon johtamisessa. 

No tämä!

Sivusta olen seurannut sitä, kuinka pienten lasten vanhemmat yrittävät sovittaa työtä, lomia ja perhe-elämän arkea. Voi hoitajalla jäädä perheen perustus vain haaveiksi, kun kaikki on muutenkin niin joustamatonta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ratkaisin asian siten että lähdin pois alalta kokonaan. En kestänyt enää yhtään hoitoalan kyykytystä ja huonoa johtamista ja sitä että vaikka hoitajapula vakavasti uhkaa, silti ei voitu ihan pienillä asioilla tukea jaksamista. Osa-aikasta sain, siinä työnantaja toki säästi mutta tunnit otettiin viikonlopuista ja usein iltavuoron alusta.  Tällä hetkellä ahdistaa ajatuksin hoitoalalle palaamisesta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11.9.2021 klo 17.29, Torlohka kirjoitti:

Työvuorot menevät todennäköisesti ikuisesti niin, että jos pyydät aamuja, saat iltaa, jos vähemmän öitä saat enemmän öitä. Ja jos yrität olla ovela, ei auta.

Eniten harmittaa että sijaisille annetaan parhaat vuorot, kun he voivat Valkata päältä mitä tekevät. Sitten taas jouluun, pääsiäiseen, äitienpäivään, juhannukseen ei saada tekijöitä. Ne vähätkin lisät on vakkateilta jääneet pois. Toivon tasapuolisuutta listoihin, myös vakkarit haluaa tehdä esim su vuoroja välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 hour ago, Aanna said:

Eniten harmittaa että sijaisille annetaan parhaat vuorot

Voi voi. Pitää palkata ihminen oikeasti töihin että sille voidaan suunnitella vuorot. Jos ei oo antaa kunnon sopimusta, ei saa eikä pidäkään saada mitään muuta kuin se mikä sattuu sopimaan pätkäsijaisen muihin kuvioihin.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, jupet kirjoitti:

Voi voi. Pitää palkata ihminen oikeasti töihin että sille voidaan suunnitella vuorot. Jos ei oo antaa kunnon sopimusta, ei saa eikä pidäkään saada mitään muuta kuin se mikä sattuu sopimaan pätkäsijaisen muihin kuvioihin.

Tämäpä, selkeästi tarvittaisiin enemmän vakituista henkilökuntaa. Minimimitoituksella mennään, varsinkin yksityisillä. Myös palkkaus jäljessä julkisesta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos yksikössä käytetään paljon keikkalaisia niin kyllä sijaisrivejä pitäisi siten rakentaa että voidaan ottaa riville sopparilla tekijä.Vakkari tarvii vakanssin ja siitä en nyt puhu.Toinen juttu on sitten se jos on usein porukkaa äkillisillä saikuilla.Silloin mennään eteenpäin miten mennään.Hyvä esimiestyöskentely tässäkin on yksi tärkeimmistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytössä 6vk:n suunnittelulista. Autonomisena sitä suunnitellaan,mutta usein siellä on sijaisten vuoroja paljon ennen kuin vakkarihenkilökunta on laittanut mitään. Kun tästä sanoo,niin vastaus on että "mulle käy vain nämä vuorot yms." Listalle jää myös selkeästi puutteita vaikka se niinsanotusti on valmis. Sitten näitä puutteita paikataan keikkalaisilla. Hyvässä lykyssä pyydetään vakkaria vaihtamaan vuoroa,kun keikkalainen pääsee vain tiettyyn vuoroon. Tai ei ole lääkeluvallisia johonkin vuoroon riittävästi.

Autonomisesta listasuunnittelusta en luopuisi mistään hinnasta,sillä me ollaan niin erilaisia. Toinen haluaa enemmän aamuvuoroja,toinen iltoja. Toisille ei missään nimessä käy ilta-aamu vuorot. Näin työssä jaksaminen on helpompaa,toivoisin,että tämä koheltaminen loppuisi ja saataisiin lista johon ei hirveesti tule muutoksia samalla kun sitä eletään.

Jos olisi henkilökuntaa riittävästi,niin tuo säätäminen jäisi pois ja kaikki olisivat tyytyväisiä.Mutta kun ei ole. Sitten kun joku sairastuu alkaa sellainen vuorojen järjestelyrumba. Hyvä esimiestyöskentely auttaisi asiassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Sijaiselle parhaat vuorot..??? Mitä, mitä..enpä oo kuullutkaan. Itse sijaisena teen ne vuorot mihin ei vakihenkilökuntaa ole laittaa, eikä ne aina oo niitä " parhaita"...

Muokattu - Hoitajamummeli1
  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22.9.2021 klo 09.38, Sebucom60 kirjoitti:

Hyvä esimiestyöskentely tässäkin on yksi tärkeimmistä!

Hyvä ajatus! Ei vaan toimi vieläkään. Useimmissa nykypaikoissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Astra kirjoitti:

Hyvä ajatus! Ei vaan toimi vieläkään. Useimmissa nykypaikoissa.

Näin se juurikin on, mikä on aika ihmeellistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Autonomisesta listasuunnittelusta ei ole itsellä kokemusta.. mutt vähän siihen suuntaan kylläkin, ett itse pystyi vaikuttamaan työvuoroihin milloin ja mitä... mutt jos olit vapaana sinä päivänä kun uusi tyhjä lista avautui suunnitteluun.. ei sinulle jäänyt kuin arkiaamuja... sinne sisäpiiri laittoi toistenkin puolesta hyvät vuorot... ei hyvä... olo vähän niin kuin 4 vitja pelaajan... kolme listaa ettei pyhätunteja... ei näyttänyt tilipäivänä kannustavalta...

Itse olen törmännyt monesti eri osastoilla, listan kyttääjiin, ettei vaan jollain toisella ole enemmän "lisällisiä" tunteja... siitä tuli sitt minulle ja muutamalle muulle yövuorojen vähennys 6->2yöhön, valittaja ei edes ollut kyseisessä työvuorolakanassa hoitajana... Kateus ett toinen saa peruslisillä enemmän liksaa on armoton... ylityö jutut on ihan eri asia..

No viimeiset 12v oon tehnyt ilman yövuoroja... nyt ei oo tarvinnut toisten kytätä mun yövuorolisiä...

Taitaa olla ikuinen ongelma.. toinen tykkää toinen ei... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, MaleNurse kirjoitti:

Autonomisesta listasuunnittelusta ei ole itsellä kokemusta.. mutt vähän siihen suuntaan kylläkin, ett itse pystyi vaikuttamaan työvuoroihin milloin ja mitä... mutt jos olit vapaana sinä päivänä kun uusi tyhjä lista avautui suunnitteluun.. ei sinulle jäänyt kuin arkiaamuja... sinne sisäpiiri laittoi toistenkin puolesta hyvät vuorot... ei hyvä... olo vähän niin kuin 4 vitja pelaajan... kolme listaa ettei pyhätunteja... ei näyttänyt tilipäivänä kannustavalta...

Itse olen törmännyt monesti eri osastoilla, listan kyttääjiin, ettei vaan jollain toisella ole enemmän "lisällisiä" tunteja... siitä tuli sitt minulle ja muutamalle muulle yövuorojen vähennys 6->2yöhön, valittaja ei edes ollut kyseisessä työvuorolakanassa hoitajana... Kateus ett toinen saa peruslisillä enemmän liksaa on armoton... ylityö jutut on ihan eri asia..

No viimeiset 12v oon tehnyt ilman yövuoroja... nyt ei oo tarvinnut toisten kytätä mun yövuorolisiä...

Taitaa olla ikuinen ongelma.. toinen tykkää toinen ei... 

Se on se kateus. Vuoroja todellakin kytätään, pyhätunteja lasketaan, sit valitetaan että on viikonloppuna työtä  mutta samalla ei haluta niitä vuoroja antaa muillekaan. 

Listan julkaistaessa jos en itse ole töissä ihan vaan pokkana laitan vuorot toisten päälle.  Niistä sit neuvotellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.4.2022 klo 07.08, Hoitajamummeli1 kirjoitti:

Sijaiselle parhaat vuorot..??? Mitä, mitä..enpä oo kuullutkaan. Itse sijaisena teen ne vuorot mihin ei vakihenkilökuntaa ole laittaa, eikä ne aina oo niitä " parhaita"...

Meillä meni niin että sijaiset ilmoittivat vuorot jotka halusivat tai pystyivät tekemään, kyllä tekivät juurikin pyhiä ja vkl- vuoroja ja pitivät arkena vapaat. Meidän vakkarien vuorot rakentuivat sitten näiden ympärille. Alettiin ihmettelen, kun lisät kutistu olemattomiin.  Lähdin paikasta ja pari muutakin. Nyt hakevat vakituisia mutta eivät ole saaneet. Nämä sijaisetkaa eivät ole hakeneet vakipaikkoihin, kun keikkarina tienaa paremmin. Näin kartoitetaan hoitajat alalta 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 minuuttia sitten, jupet kirjoitti:

Semmoista se on nykymailmassa terveysalalla. Jos kadehdituttaa sijaisten asema niin lienee ERITTÄIN helppo ryhtyä sijaiseksi itsekin...

Kaikki kahdettii kaikkia. Ei se helppoa oo kenelläkään. Hoitoalalla meidän pitäisi puhaltaa yhteen kuin muskettisoturit.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...