Jump to content
MAINOS

Hoitotaso, perustaso mitä häh?


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

keskustelu alkaa menemään jo off-topic, mutta eiköhän vuotopotilaalle kuuluvat nesteet ole Ringer, Haemohes tai Voluven ensihoidossa...

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kaikilla työntekijöillä on i.v. ja lääkeluvat, sekä lupa intuboida

Ja vajaan kuukauden vasta töissä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, minä olen ollut vasta reilun kuukauden virallisesti (lue: vakituiseen) töissä. Luvat kyseiseen paikkaan olen tosin suorittanut jo aikaisemmin.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla työntekijöillä on i.v. ja lääkeluvat, sekä lupa intuboida

Ja vajaan kuukauden vasta töissä??

Jees! Mä aloitin kyseisessä ambulanssissa hommat suoraan koulun penkiltä. Olikohan heti ensimmäisenä päivänä lääketentti ja siitä sitten luvat ja ei kun lääkettä jakelemaan - tosin kaikki piti konsultoida mutta eipä siinä kokemusta paljoa ensihoitolääkkeistä käytännössä ollut. Mitä nyt harjoitteluissa oli vähän päässyt näkemään ja kokemaan...

Kyseinen lanssi on kai vieläkin jotain perus- ja hoitotason väliltä? Vai kui Fiu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä usko että tuo meitin Natro-3 on sama kuin NaCl 0,3% + 5%glukoosia.

Meillä Natro-3 = NaCl 0.3% + 5% gluk

Natro-1 vastaavasti NaCl 0.9% + 5% Gluk

Muista natro 3:sta ja 1:stä en ole kyllä kuullut. Näitä liuoksia ainakin sairaalassa käytetään perustippoina jos pitää olla esm. ravinnotta. Vuoto potilaille ringer, voluven, haes yleisimpinä.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla työntekijöillä on i.v. ja lääkeluvat, sekä lupa intuboida

Ja vajaan kuukauden vasta töissä??

Jees! Mä aloitin kyseisessä ambulanssissa hommat suoraan koulun penkiltä. Olikohan heti ensimmäisenä päivänä lääketentti ja siitä sitten luvat ja ei kun lääkettä jakelemaan - tosin kaikki piti konsultoida mutta eipä siinä kokemusta paljoa ensihoitolääkkeistä käytännössä ollut. Mitä nyt harjoitteluissa oli vähän päässyt näkemään ja kokemaan...

Kyseinen lanssi on kai vieläkin jotain perus- ja hoitotason väliltä? Vai kui Fiu?

Ja minä tein samassa lafkassa tentin vasta joskus, kun keksittiin, että tenttejä pitää tehdä. Itse tulin myös lähes suoraan koulunpenkiltä, joskin taustalla kaksi kesää lanssissa muualla. Lääkintä ennen tenttiä hoitui tapauskohtaisella luvalla, jonka sai jälkikäteen. Konsutessa lääkärille piti osata kertoa mikä pt:lla on ja mitä lääkettä haluaisi antaa ja miksi ja vähän sitä miten toimii sitten. Näin meni itseni kohdalla. Vanhoilla joko oli lupa tai ei antaa lääkkeitä. Että näin. Ainoa ohjeistus lääkkeistä oli vuodelta yksi ja kaksi, eikä siinä juuri muita kuin elvytyslääkkeitä ja mo. Tein itse aikoinani tentiin lukiessa autoon nivaskan käytössä olevista lääkkeistä, käyttötarkoituksista, sivuvaikutuksista jne. Sillä taidolla, joka puolivuotta valmiilla sairaanhoitajalla oli.  angel.png

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis missä päin tää lafka nyt sijaitsee???

Ei kannata mainostaa. Eikös vain, että täällä käydään keskustelua ihan nyt yleisellä tasolla asioista, vaikka tietyssä firmassa...ei nimiä, ei osoitteita. Etelä-Suomen ja keski-suomen rajoilla riittänee.  ;)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palatakseni alkuperäiseen viestiin...

Meillä on nk. sekayksikkö. Työntekijöiden taso/koulutus vaihtelee sairaankuljetuksen pätevöittämiskurssin käyneistä valmiisiin ensihoitaja AMK:ihin. Hoitovelvoitteet san mukaan mitä on opiskellut ja vastuulääkäri sitten myöntänyt. On olemassa nk. perustaso, laajennettu perustaso sekä hoitotaso. Hoitotason ja perustason on määritellyt HUS ja laajennettu perustaso on luvallinen perustason toimenpiteiden lisäksi kipulääkitykseen sekä kouristuksen hoitoon i.v. stesolidilla. Melkein poikkeuksetta jokaisessa vuorossa on aina toinen väh nk. laajennetula perustasolla.

Auton kyljessä lukee notta AMBULANSSI

Alueella on kyllä hienonhieno hoitoyksikkö, jossa toimivat ovat kaikki hoitotason velvotteilla!!

Oma mielipiteeni on se että tämä järjestelmä toimii hyvin. Melkein viikoittain tulee hyvää palautetta potilailta laitoksen suuntaan!

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole tuota litkua itse joutunut vielä antamaan!

Ja annosteluhan tehdään ihan konsultaation perustella jos joudutaan noita erikoisempia litkuja potilaaseen tunkemaan.

Huhhuh. Juu, parempi konsultoida. En ihan heti muista tuommosta litkua nähneeni (siis natro3:sta joka ei ole Na0,3 G5:sta...). Jos on ollut hypertonisen tarvetta, se on blandattu erikseen konsentraatista. Ei hyvääpäivää; suosittelen lämpimästi tutustumaan jokaikiseen puteliin ja härveliin jonka kanssa joutuu omin nokkineen (yksikön hoitajana?) puuhastelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huhhuh. Juu, parempi konsultoida. En ihan heti muista tuommosta litkua nähneeni (siis natro3:sta joka ei ole Na0,3 G5:sta...). Jos on ollut hypertonisen tarvetta, se on blandattu erikseen konsentraatista. Ei hyvääpäivää; suosittelen lämpimästi tutustumaan jokaikiseen puteliin ja härveliin jonka kanssa joutuu omin nokkineen (yksikön hoitajana?) puuhastelemaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee jo ihan off topic, mutta... Ei ole sokeria tuossa meitin litkussa, koska eihän sitä saa vuotopotilaille dumpata. Pari puhelua varmisti epäilykseni tästä asiasta. Eli meitin litku on kaikenjärjen mukaan tuota sokeritonta  :) Mutta meitillä "perusnakkelina" toimii tuo NaCl 9mg/ml... Blaah, menee jo vähän turhan kinaamisen puolelle -> sovitaanko, että minä varmistan asian omakätisesti maanantaina (kun menen duuniin) ja raportoin teille sitten tarkemmin kyseisestä litkusta?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä onneks Sir Dr Määttä om kieltänyt kaikki muuta paitti rinkulan,eli eipä tarvi vaivata nuppiaan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä meilläkään saa käyttää muuta kuin ringeriä ja NaCl 9mg/ml ilman lääkärin konsultaatiota. Kaikki muut sitten lekurin määräyksestä.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ampparitytsy

Meillä "vakikäytössä" nakkeli 9mg/ml sekä muina nesteinä ringeri, Normofundin 50mg/ml ja Voluven sekä tietty G10.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä meilläkään saa käyttää muuta kuin ringeriä ja NaCl 9mg/ml ilman lääkärin konsultaatiota. Kaikki muut sitten lekurin määräyksestä.

Hypoglykemia???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Menee jo ihan off topic, mutta... Ei ole sokeria tuossa meitin litkussa, koska eihän sitä saa vuotopotilaille dumpata. Pari puhelua varmisti epäilykseni tästä asiasta. Eli meitin litku on kaikenjärjen mukaan tuota sokeritonta  :P Mutta meitillä "perusnakkelina" toimii tuo NaCl 9mg/ml... Blaah, menee jo vähän turhan kinaamisen puolelle -> sovitaanko, että minä varmistan asian omakätisesti maanantaina (kun menen duuniin) ja raportoin teille sitten tarkemmin kyseisestä litkusta?

Vähän vanha asia, mutta nyt kun Fiu on aloittanut taas foorumille kirjoittelun, ajattelin kysyä että palasitko töihin maanantaina ja selvititkö tuon teidän natro-3:n salaisuuden?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin tässä lukaista äkkiseltään tämän koko keskustelun. Haluan joka tapauksessa kertoa tässä pari omaa mielipidettäni näistä keskusteluista.

Mielestäni ambulanssiin riittää nesteiksi ns.perusneste (olkoon vaikka na 0.9% tai ringer). Tämän lisäksi voluumin korjaamiseksi HES tai vast. on ihan ok. Muiden nesteiden kanssa ymmärrän että eri alueilla on eri ohjeita ja niitä tulee noudattaa, mutta itse koen että ne on enempi "kikkailuja".

Sokrupotilaiden hoiti on toki asia erikseen.

Jos jollakulla on näyttöön pohjautuvaa tietoa näistä ns. erikoisnesteistä ja niiden käytöstä, kuulen niistä mielelläni.

HAAMU:sta heitän ihan villin kommentin. Koska kyseessä on virallinen tutkimus, olisi kiva kuulla kommentteja kuinka potilaan suostumus tutkimukseen on hoidettu. Olen nähnyt tämän kirjallisen paperin, jota käytetään, mutta kiinostaisi kuulla kommentteja kuinka asia käytännössä hoidetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kommentti LP. Ambulanssiin riittävät mainiosti YKSI kristalloidi ja YKSI kolloidi, sekä sokeri. On jopa kyseenalaistettu käytäntö, jossa tapiksesta löytyy sekä NaCl että rinkula. Yksikin merkki piisaa. Ja pliis älkää vaivautuko ottamaan esille MUTU-juttua rinkulan sopimattomuudesta kallo-aivovamma- / aivoinfarktipotilaille. Väite on täysin teoreettinen ja vailla näyttöä. Jopa väitteen esilletuojat ovat sanoneet, että asialla on merkitystä vain silloin kun rinkulaa annetaan litratolkulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon siihen firmaan, josta Fiu puhuu aikanaan tehnyt lääkelistat niin luin niitä tässä yks päivä. Natro 3:n salaisuus ei ollut mikään erityinen salaisuus ihan perusneste, mutta koostumusta ei muista nyt.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vieraleva hoitsu

Mielestäni ambulanssiin riittää nesteiksi ns.perusneste (olkoon vaikka na 0.9% tai ringer). .

Tai molemmat.. eikös sitä ole tutkittu että 0.9% on hyödyllisempi vaihtoehto rintakipupotilaille kun rinkula? Ja rinkulastahan saa hieman rr kohottavaa vaikutusta... Näiden lisäksi joku kolloidi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni ambulanssiin riittää nesteiksi ns.perusneste (olkoon vaikka na 0.9% tai ringer). .

Tai molemmat.. eikös sitä ole tutkittu että 0.9% on hyödyllisempi vaihtoehto rintakipupotilaille kun rinkula? Ja rinkulastahan saa hieman rr kohottavaa vaikutusta... Näiden lisäksi joku kolloidi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto

No huh, huh ! Ton tutkimuksen mäkin haluisin nähdä  ;) Mitenköhän keittis on hyödyllisempää rintakipuiselle kuin rinkula ? Ja rinkulako nostaa paineita mutta NaCl ei ? Pitäiskö jomman kumman meistä hiukan kerrata nestehoidon perusteita ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ympäri mennään, yhteen tullaan. Pistäkää ne pussit ny poies, ok?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vieraleva hoitsu

No huh, huh ! Ton tutkimuksen mäkin haluisin nähdä  ;) Mitenköhän keittis on hyödyllisempää rintakipuiselle kuin rinkula ? Ja rinkulako nostaa paineita mutta NaCl ei ? Pitäiskö jomman kumman meistä hiukan kerrata nestehoidon perusteita ?

Omat nestehoidon perusteet päivitetty  :o En kyllä tiedä mistä olin tuon saanut päähäni. Kiitos kuitenkin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...