Jump to content
MAINOS

Hoitotaso, perustaso mitä häh?


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ja paljon muuta mukavaa......

Ihan mielenkiinnosta, mitä muuta sitten vielä löytyy huh.gif

Muutamia astmalääkkeitä (inhalloitavia, siis niitä "tavallisia"), lääkehiilet (3pulloa pitää aina olla autossa, koska seudulla paljon "itsarikandeja" (yhtenä päivänä kuskattiin 5 lääkkeitä ja alkoa sekaisin ottanutta pokaa), yleisin koodi 0-4 jälkeen meillä taitaa olla joko 5-2...), yleisimmät tulehduskipulääkkeet (suppoina ja tabletteina löytyy aineskin paracetamolia ja ibuprofeiinia, sekä jo mainittu aspirin/disperin ja aspirin zipp)...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamia astmalääkkeitä (inhalloitavia, siis niitä "tavallisia"), lääkehiilet (3pulloa pitää aina olla autossa, koska seudulla paljon "itsarikandeja" (yhtenä päivänä kuskattiin 5 lääkkeitä ja alkoa sekaisin ottanutta pokaa), yleisin koodi 0-4 jälkeen meillä taitaa olla joko 5-2...), yleisimmät tulehduskipulääkkeet (suppoina ja tabletteina löytyy aineskin paracetamolia ja ibuprofeiinia, sekä jo mainittu aspirin/disperin ja aspirin zipp)...

OK.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: Adrenalin (3 eri vahvuutta/kokoa),

Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Mitkä kolme vahvuutta  huh.gif Itse en o törmänny kuin kahden vahvuisiin adduihin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen pienellä paikkakunnalla lanssissa, jonka sanotaan olevan hoitotaso. Mutta olen jo täälläkin foorumilla saanut siitäkin kuulla, että ei voi olla hoitotaso kun työntekijät on koulutukseltaan lähäreitä ja lääkintävakseja eikä käytössämme ole "virallisia" tasotestauksia. En sitten tiedä, määritelläänkö tuo auton taso henkilökunnan vaiko minkä mukaan.

Meillä kuitenkin on varustearsenaali seuraavanlainen: kiinteä c-pap, normaalit happivarusteet, lifepack (12-kytkentäinen EKG, Saturaatiomittari, rr-mittari, hiilidioksidimittari + suodatin, deffa.......

Sama taso välineistössä ja henkilökunnan koulutuksessa on omassa sairaankuljetusyksikössäni, silti ei ole tullut kenellekään mieleen liimailla hoitoyksikkö-tarroja auton kupeeseen. Ja se mitä joissakin papereissa lukee meidän sakun tasosta niin sillä ei ole p***kaan väliä. Lopputulos eli hoidon taso ja tyytyväiset asiakkaat ovat se mikä painaa vaakakupissa.

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: Adrenalin (3 eri vahvuutta/kokoa),

Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Mitkä kolme vahvuutta  huh.gif Itse en o törmänny kuin kahden vahvuisiin adduihin.

Oiskohan kyseessä raseeminen addu esim. Micronefrin 22,5 mg/ml
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: Adrenalin (3 eri vahvuutta/kokoa),

Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Mitkä kolme vahvuutta  huh.gif Itse en o törmänny kuin kahden vahvuisiin adduihin.

Oiskohan kyseessä raseeminen addu esim. Micronefrin 22,5 mg/ml

No joo, mutta se on taas ihan eri troppia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: Adrenalin (3 eri vahvuutta/kokoa),

Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Mitkä kolme vahvuutta  huh.gif Itse en o törmänny kuin kahden vahvuisiin adduihin.

Oiskohan kyseessä raseeminen addu esim. Micronefrin 22,5 mg/ml

No joo, mutta se on taas ihan eri troppia.

No ei arvailla annetaan fiu:n kertoa sen meille, ollaan siihen asti jännityksessä.  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: Adrenalin (3 eri vahvuutta/kokoa),

Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Mitkä kolme vahvuutta  huh.gif Itse en o törmänny kuin kahden vahvuisiin adduihin.

Oiskohan kyseessä raseeminen addu esim. Micronefrin 22,5 mg/ml

No joo, mutta se on taas ihan eri troppia.

No ei arvailla annetaan fiu:n kertoa sen meille, ollaan siihen asti jännityksessä.  :)

Arvaanpa silti... Fiulla on varmaan 1mg/ml arttua sekä 5ml että 1ml kanistereissa + 0,1mg/ml 5ml... Siitähän tulee "3 eri vahvuutta/kokoa"  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanotaanpa hieman tarkemmin: 3 eri vahvuutta/kokoa = 2 eri vahvuutta ja 3 eri kokoa (1mg/ml (1ml ja 5ml ampullat)  0,1mg/ml (5ml).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla työntekijöillä on i.v. ja lääkeluvat, sekä lupa intuboida (kaikki on jouduttu antamaan vastaavalle sairaanhoitajalle ja vastuulääkärille näyttö, että hommat on hanskassa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke- ja i.v.arsenaalia löytyy seuraavasti: .... Natro-3, .....

Mille potilasryhmälle ensihoidossa käytätte tuota valmistetta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Natro-3:sta käytetään mm. _runsaasti_ vuotavilla potilailla (itse olen törmännyt sen käyttöön tilanteessa, jossa istukka oli "revennyt"). *muistelee  ;D*

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko natro-3 sama kuin Natrosteril-3, jossa on siis natriumkloridia 3mg/ml + glukoosia 50mg/ml? Nyt taidan olla tyhmä, mutta niinkuin yllä jo kirjoitettiin, miksi tällaista käytetään runsaasti vuotavalla potilaalla? (siis olettaen että natro-3 on tuo liuos, josta kirjoitin)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö tuo Natrosteril-3 ole hypertoninen liuos (onhan siinä glukoosia)? Ehkä se on ainoa syy miksi sitä voitaisiin käyttää ensihoidossa, kiertävä verivolyymi lisääntyy, ainakin teoriassa. ;D

Mutta oikeasti, kolloidiliuokset on keksitty...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ohjeistuksessa lukee, että voidaan käyttää vuotopotilailla ringer acetat/natro -3 -yhdistelmää.  ;D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä usko että tuo meitin Natro-3 on sama kuin NaCl 0,3% + 5%glukoosia. Nimittäin ohjeistuksessa lukee aivan selvällä suomenkielellä, että voidaan antaa vuotavalle potilaalle (ohjeistus on tuossa tietsikan skannerin päällä just nyt).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun rupesin muistelemaan olen kuullut sanan Natro3 joskus juuri tuossa Fiun työllistämässä yksikössä. Muistaakseni kyseistä litkua ei kuitenkaan autossa ollut, ei ainakaan silloin.

Mutta ihmettelenpä miksi ihmeessä olisi neuvottu tiputtamaan vuotavalle sokeria, tai siis sokeripitoista liosta. Siis jos kyseessä on Perusliuos.  huh.gif

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä usko että tuo meitin Natro-3 on sama kuin NaCl 0,3% + 5%glukoosia. Nimittäin ohjeistuksessa lukee aivan selvällä suomenkielellä, että voidaan antaa vuotavalle potilaalle (ohjeistus on tuossa tietsikan skannerin päällä just nyt).

On se nyt kumma jos sairaankuljettaja ei tiedä mitä potilaalle antaa !!! Ei todellakaan riitä, että hoito-ohjeessa lukee jotain. Täytyyhän sinun tietää antamasi lääkkeen/nesteen ominaisuudet, indikaatiot, haittavaikutukset yms. VOI HERRANEN AIKA SENTÄÄN  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole tuota litkua itse joutunut vielä antamaan! Minähän vain sanoin, että olen törmännyt sen käyttöön yhden vuotopotilaan kohdalla. Eli käytännön kokemusta ei minulla itselläni kyseisestä aineesta ole. Ja aika vaikea on nyt lähteä tarkastamaan mitä pussukan kyljessä lukeepi, koska matkaa työpaikalle on tällä hetkellä vajaat 160km...

Ensihoitaja: Nykyisin löytyypi autosta. Ja kyseessä ei edelleenkään ole tietääkseni tuo perusliuos, josta on keskusteltu. Ja tuon ohjeistuksen (jonka mukaan käytetään vuotopotilaille) on laatinut joku anestesialekuri.

Ja vaikea sitä on vielä tietää kaikkien aineiden ominaisuuksia ja sisältöä, kun on tehnyt kyseisessä yksikössä duunia vasta reilun kuukauden. Mielestäni on tärkeämpää opetella kyseisessä yksikössä yleisimpien käytössä olevien tököttien ominaisuudet ja sisältö, ennen kuin alkaa tenttaamaan erikoisempia aineita. Asiaa on itseni kohdalla helpottanut se, että muut ihmiset kyseisessä työpaikassa tietää myös erikoisempien aineiden ominaisuudet ja sisällön, joten heiltä kyllä voi kysyä. Ja annosteluhan tehdään ihan konsultaation perustella jos joudutaan noita erikoisempia litkuja potilaaseen tunkemaan.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...