Jump to content
MAINOS

Roska


Kissa2222

Recommended Posts

Minä olen roska yhteiskunnassa. Olen sairaanhoitaja ja koen olevani roska niin yhteiskunnan kuin työnantajan näkökulmasta. Sillä miten minä voin tai jaksan, ei oikeasti kiinnosta ketään. Minua voi kohdella kuin roskaa, heittää minne halutaan ja minun toimintaani voidaan säädellä mitä erilaisin lakien turvin. Vuonna 2007 minun joukkoirtisanoutumiseni estettiin lailla (joka muuten syntyi todella nopeasti). Tämän jälkeen on lukuisissa kirjoituksissa toivottu lomieni vähentämistä, koska niitä on aivan liikaa. Kuitenkin lomapäiväni olivat palkkio siitä, että en saanut palkankorotuksia, kun ei ollut rahaa. Ja rahaahan työnantajilla ei tällä alalla tule koskaan olemaan. Lomaani ei kuitenkaan ole tullut vuosien saatossa palkankorotuksiin rinnastettavia korotuksia, vaan tämä loma on pysynyt samana, ei ole noussut lomapäivät 1.1% korotuksella. 

Nyt COVID-19 aikaan minut nostettiin taas todella tärkeäksi henkilöksi, poikkeuslain turvin. Tämän lain turvin minua olisi voinut kohdella kuin roskaa, perua lomat jne. Nyt THL ohjeistaa työnantajia, että jos joudun karanteeniin niin minut voi velvoittaa töihin. Olen taas korvaamaton roska, kaikki toiminta on työnantajan mielestä niin kriittistä, että ilman minua ei pärjätä. Kun tämän jälkeen koittaa arki, olen taas yksi roska muiden joukossa. Työnantaja voi itse tulkita, mitä kriittinen toiminta on, eli heidän näkemyksestään kaikki toiminta on kriittistä toimintaa. Tämä roska kuitenkin miettii sitä, että tartuntautilaki asettaa tiettyjä velvoitteita karanteeniin määrättyyn henkilöstöön. Kuka on vastuussa siitä, että minä olisinkin oireeton tartuttaja ja tartutan työkaverini. Lain mukaan minä olen vastuussa omasta karanteenistani. Mutta koska olen roska, en voi kieltäytyä töistä, tämähän on irtisanomisperuste työnantajalle. Eli jos jotain tulee, minä olen vastuussa karanteenin lain vastaisesta toiminnastani. Tuleeko THL tällöin lakimiehineen minun taakseni, koska ovat näin ohjeistaneet? Eivät tule, liitto onneksi on tukena, asiasta on keskusteltu järjestön kanssa. 

Kokemusta on, että lakeja voidaan muuttaa todella nopeaan tahtiin. Tartuntatautilaki ei kuitenkaan ole muuttunut (sitä on kyllä koronan aikaan muutettu joltain osin), mutta ei karanteeni/eristys määräyksiä. Miten voidaan vaatia rikkomaan lakia? Voinko alkaa rikkomaan muitakin lakeja ilman sanktioita, koska niillä ei ole merkitystä?

Raha tuo helpotusta arkeen ja otan senkin mielelläni vastaan, mutta tämän lisäksi toivoisin yhdenvertaista kohtelua muiden ihmisten kanssa.  Työhyvinvointi ei tule näillä toimilla paranemaan missään hoitoalalla ja hoitajavajetta ei tulla saamaan kuntoon. Pitkä on matka siihen, että työntekijät unohtavat kaikki nämä vääryydet. Jokainen meistä haluaa tehdä työnsä hyvin, mutta toiminta on todella ala-arvoista niin yhteiskunan kuin työnantajienkin toimesta. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...