Jump to content
MAINOS

Hanskatko tiskiin vihdoin ja viimein?


Ativan5mg

Recommended Posts

Uutisissa kirjoitetaan aina vanhustyön epäkohdista ja työn raskaudesta ja resurssipulasta. Mutta miten teillä, jotka työskentelette kevyemmässä paikassa, on tilanne? Itse työskentelen sairaanhoitajana suht kevyessä mielenterveyskuntoutujien kodissa, työ on lähinnä sanallista ohjaamista ja tukea. Työ ei ole ollenkaan fyysistä.  Ajoittain henkisesti kuormittavaa kyllä, jos on haastavia asukkaita mielenterveydeltään. MUTTA muut asiat sitten mättää. Juuri kun saimme Valviran avustamana lisää henkilökuntaa, niin meille palkattiin pari hoitajaa joiden työtapa on asukkaiden "kyykyttäminen", suoraan sanoen voisi kiusaamiseksi sanoa. Jakavat asukkaat hyviin ja pahoihin. Esimies ei puutu. Ko. hoitajat ovat myös mainiosti saaneet ilmapiirin sekaisin myös hoitajien kesken. Vaativat muita työskentelemään heidän tyylillään joka ei todellakaan ole asiakkaita kunnioittavaa, ammattimaista ja eettistä. Työryhmän kesken alkanut esiintyä jälleen kiusaamista, syrjimistä, piikittelyä. Toinen epäkohta: esimies ei tule ollenkaan vastaan työvuorotoiveissa ja työssä jaksamisen tukemisessa, EDES pienissä asioissa, mutta meiltä joustamista vaaditaan koko ajan. Uusia sijaisia ei ole perehdytetty ja siitä kun mainitsee, kaadetaan heti henkilökunnan niskaan ja vastuulle. Pointtini on: pitääkö jo lyödä hanskat tiskiin! Pitkään olen kipuillut alalla mutta nyt alkaa olla luovuttamisen meininki. Asiakkaista pidän, pidän heidän kohtaamisestaan, mutta tämä kaikki muu tekee mahdotonta työstä. Onko pelkästään hoitoalalla näin kieroutunutta porukkaa töissä? Itse olen huomannut, että aina ne hyvät hoitajat lähtee pois. Lööpeissä puhutaan hoitoalan kuormituksesta ainoastaan koskien raskasta fyysistä työtä, mutta jos ne asiat ovat kunnossa, sitten on työilmapiiri ja surkea johtaminen pielessä täysin. Ja miten voi olla, että hoitoalalla edelleen johdetaan pelolla? Uskomatonta. Kertokaa ihmiset mielipiteitänne ja kokemuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pää voi hajota vaikka istuisi yksin koneella kotona kera puhelimen.Esim . Vaikkapa koronatyö etänä.Itse tehnyt epäpätevänä mieshoitajana ekan keikan Vaasassa Huutoniemen sairaalassa 1982.Sitten hankkinut monenlaista alan koulutusta.Nyt jos olen yltiörehellinen niin aina vaan tympeämpään suuntaan ala on mennyt.En silloin nuorena miehenä olisi ikinä arvannut mihin suuntaan vielä kaikki menee.Kaiken olen nähnyt ja kaiken kokenut.Nyt kun terveys on pettänyt niin hyvin on tajunnut kuinka yksin jäi ja itsestään antanut kaiken Suolakaivoksille.Vosin vaikka kirjan kirjoittaa.Siinä voisi olla mm. osiot Sote-alan hoidon tasosta riippuen paikkakunnasta/sijainnista.Huonosta johtamisesta.Asiakaskunnan muuttumisesta alati haasteellisempaan suuntaan.Työryhmätyöskentelystä.Keikkafirmojen ryntäämisestä alalle.Yksityisen puolen sekasotkuista.Koulutuksen tasosta.Kielitaidosta asiakastyöstä jne jne.

Muokattu - Sebucom60
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt sen tein ja irtisanoin itseni ja kyllä on helpottunut olo. Tilanne alkoi mennä työpaikalla siihen, ettei tietyille asiakkaille enää uskaltanut olla ystävällinen kun siitäkin tuli sanomista koska nämä asiakkaat eivät kuuluneet ns. hoitajien suosion piiriin. Jännä miten hoitajiksi ajautuukin niin paljon kiusaajia. Eikä hoitajilla olekaan yhtäkkiä mitään ymmärrystä että mielenterveys asiakkaat nyt saattavat joskus hieman kuormittaa henkisesti. Itseäni kuormitti työryhmä. Esimiehelle asiasta puhuin. Myhäilyä ja voivottelua vastaukseksi ja aina sama vastaus että minun pitää asia keskustella ko. hoitajien kanssa... sehän ei auta mitään ja johtaa vaan isompaan kyräilyyn. Tilanne johti myös siihen että jätin kirjaamatta monia asioita mitä keskustelin asiakkaiden kanssa koska siitäkin olisi tullut sanomista. Olen itse ollut aina rohkea ja ajanut työntekijöiden ja asiakkaiden oikeuksia, mutta tässä työpaikassa en sitä enää yksinkertaisesti olisi jaksanut tehdä koska jään aina yksin ja ne jotka valittaa selän takana, saivat ratsastaa siivelläni ja minä sain mustan lampaan maineen. Otin kerran Aviin yhteyttä ja se auttoi resursseihin, mutta siitäkin kuulin työntekijöiltä negatiivista palautetta selän takana. 

Esimiehelle sanoin suoraan, että asioille kannattaisi tehdä jotakin koska työntekijöiden vaihtuvuus on ilmapiirin vuoksi raju... mutta tyhjän kanssa oli sanomiseni. En voi kuin ihmetellä äärettömän huonoa johtamista ja älyttömän surkeaa organisointia sekä ymmärtämättömyyttä siitä, että jos edes pienillä asioilla henkilökuntaa tukisi, firmankin maine paranisi eikä väki koko ajan vaihtuisi. 

Enkä voi kuin ihmetellä, miten työryhmään sattuikin tulemaan äärettömän itsekkäitä ja narsistisia hoitajia tilalle. Vaikka olisit ollut lomalla, jotakin paskaa siellä jo kehiteltiin selän takana itsestäni ja siis kaikista... ihan mitä vain sanoit, vaikka edes oman mielipiteen asiallisesti ja ajatuksen kollegalle, joka juuri valmistunut ( keski-ikäinen), niin siitäkin nousi niin iso haloo selän takana. Oma ammattitaito ja kokemus meni harakoille. Asukkaita käskytettiin, mutta ns. kivoja asukkaita oikein lellittiin, annettiin karkkia yms. mukavaa. Jos joku asiakas piti minusta, siitä tuli ääretön kateus. Kaiken olisi pitänyt tehdä kuten nämä epäammattimaiset hoitajat katsoivat parhaaksi. Itsemäärämisoikeus unohdettiin. Onneksi asiakkaamme olivat sellaisia, jotka kyllä osaavat kertoa eteenpäin näistä epäkohdista mutta kukapa mielenterveyskuntoutujia kuuntelee?

Asiakkaat/potilaat..suurin osa oli niitä jotka auttoivat jaksamaan, mutta kaikki muu hoitoalalla on yksi iso kilo paskaa. Todella huonoa ja suoraan sanoen idioottimaista "johtamista" ja nyt kuulostan ylimieliseltä, en itsekään älykäs ole (muuten en olisi alalle lähtenytkään) mutta tosi moni hoitaja varsinkin yksityisellä puolella tuntuu olevan tyhmiä.... tyhmiä ja ei minkäänlaista ihmisten lukutaitoa, tunneälyä ja joka asiasta loukkaannutaan ja otetaan itseensä. 

  • Tykkää 4
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...