Jump to content
MAINOS

Mistä tietää onko minusta sairaanhoitajaksi? 😔

Recommended Posts

Moikka! 

Mun piti jo aloittaa sh- opinnot, mutta jänistin. Oon koko mun lähäriuran ollut "helpoissa" töissä, ja luulen että musta on vaan rutiinitöiden tekijäksi. 

Mua pelottaa kaikki harkat, onko pakko nähdä verta ja aivoja? Pelkään että oon liian introvertti, pelkään etten jaksa yövuoroja, mitä jos en saa harjoittelupaikkaa, enkä pääse lääkelaskuja läpi. Päihde- ja mtpuoli olisi se mun juttu. 

Kuulostaa varmaan oudolta, mutta valvon öitä tän takia kun mietin annanko jo kolme kertaa haetun ja lopulta saadun opiskelupaikan valua sormien välistä. 

Usein leikittelen sillä ajatuksella että löydän lähihoitajana unelmieni työpaikan, ja se tuntuu todella hyvältä. 

Auttakaa pliis!! 

Sairaanhoitaja2020

Mitä tarkoitat rutiinitöillä ? Sairaanhoitajan ammatti ei ole sitä haastavampaa kuin lähihoitajan. Työ on sielläkin rutiinia ja sielläkin on "helppoja" ja haastavampia työpaikkoija kuten lähihoitajallakin. Itse juuri valmistuin jouluna -20 sh:ksi ja huomasin että työ ei kyllä vastaa sitä mitä siltä odotin niin palasin takaisin lähihoitajan hommiin. Lääkelaskut ovat ihan yhtä helppoja tai vaikeita mitä lähihoitaja koulussa koska lasket ihan samanlaisia laskuja myös sairaanhoitajana. Verta ja aivoja kohtaat sellaisissa paikoissa jossa niitä on, mutta jos et nyt halua mihinkään leikkuriin harkkaan niin sinne ei sinua pakoteta.

Eli voisin sanoa että ota koulupaikka vastaan ja kokeile! Jos olet jo viihtynyt lähihoitajan ammatissa niin voin sanoa että selviydyt hyvin sairaanhoitajan opinnoista. Se että pidätkö työstä tai onko se sinua varten on valitettavasti sinun itse selvitettävä ':) 

Aivan ehdottomasti otat paikan vastaan ja lähdet opiskelemaan! Haasteita varmasti vastaan tulee, mutta kyllä luokan tuki ja oma sinnikkyys aina palkitaan. Itse tällä hetkellä opiskelen ja onhan niitä ns itsensä ylittämisen tilanteita ollut, mutta niistä selvitty aina vaikka ensin tuntunut ettei selviäisi. Meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme ja se on täysin ok. :) Jos mielenterveys- ja päihdetyö on sinua varten, voit syventää opintosi sinne. Pakollisten "pahojen" harkkojen ja kurssien jälkeen tämä polku on mahdollinen ja harkkapaikkojen valinnassakin voit kuitenkin rajata hakuasi, voit poissulkea paikat joissa et missään tapauksessa itseäsi näe. Kannatan kuitenkin sitä itsensä haastamistakin, se voi olla palkitsevaa ja saatat huomata hyvässä ohjauksessa itsestäsi täysin uusia puolia! Nyt vaan reippaasti opiskelemaan! Aina sieltä pääsee sitten pois, jos siltä tuntuu, mutta tartu kuitenkin ensin tilaisuuteen. :) 

13 tuntia sitten, IRU kirjoitti:

Aivan ehdottomasti otat paikan vastaan ja lähdet opiskelemaan! Haasteita varmasti vastaan tulee, mutta kyllä luokan tuki ja oma sinnikkyys aina palkitaan. Itse tällä hetkellä opiskelen ja onhan niitä ns itsensä ylittämisen tilanteita ollut, mutta niistä selvitty aina vaikka ensin tuntunut ettei selviäisi. Meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme ja se on täysin ok. :) Jos mielenterveys- ja päihdetyö on sinua varten, voit syventää opintosi sinne. Pakollisten "pahojen" harkkojen ja kurssien jälkeen tämä polku on mahdollinen ja harkkapaikkojen valinnassakin voit kuitenkin rajata hakuasi, voit poissulkea paikat joissa et missään tapauksessa itseäsi näe. Kannatan kuitenkin sitä itsensä haastamistakin, se voi olla palkitsevaa ja saatat huomata hyvässä ohjauksessa itsestäsi täysin uusia puolia! Nyt vaan reippaasti opiskelemaan! Aina sieltä pääsee sitten pois, jos siltä tuntuu, mutta tartu kuitenkin ensin tilaisuuteen. :) 

Ota paikka vastaan, myöhemmin sinua todennäköisesti kaduttaa, jos et näin tee. Sinulla ei ole mitään hävittävää - päinvastoin. Jos koet opiskelun liian haasteelliseksi, sen voi lopettaa tai keskeyttää määräajaksi.

Sekä perushoitajan että sairaanhoitajan työtä tehneenä, olen eri mieltä nimimerkki Sairaanhoitaja 2020:n kanssa. Kyllä minulle ainakin tuli rutkasti vastuuta lisää sairaanhoitajan tutkinnon myötä, sekä myös vaativampia työtehtäviä. Näin on ainakin erikoissairaanhoidossa, jossa olen pitkään työskennellyt akuuttien potilaiden parissa. 

Toki sairaanhoitajan toimenkuva riippuu paljon paikasta, missä työskentelee. Vanhusten hoitopaikoissa sairaanhoitajan ja lähihoitajan tehtävät ovat pitkälti samoja. Mielenterveys- ja päihdepuoli on minulle vieraampaa. Aikoinaan minulle psykiatrista sairaanhoitoa opettanut opettaja totesi, että olen aivan liian ”touhukas” psykiatriseksi hoitajaksi...

Sinulla taasen lienee hyvät valmiudet kyseiselle puolelle, kun et välitä hoitotyön ”tempuista”. Potilaita on moneen lähtöön, joten me hoitajatkin saamme olla erilaisia ja tykätä eri asioista. Erilaisuus on rikkaus! Rohkeasti vaan opinahjoon - ja tsemppiä matkaan!

Kiitos ihanista vastauksistanne ☺️

Rutiinityöllä tarkoitan kai sitä etten ole kehittänyt tai haastanut itseäni ollenkaan nykyisessä työssäni. Motivaatiota ei ole enää ollut, ja tuntuu että kuka vaan olisi pystynyt tekemään duunini. 

Sen takia musta on kai tullut entistä epävarmempi, muistan sen voittajafiiliksen silloin kun valmistuin lähihoitajaksi. Nyt se ammattitaito on matkanvarrella kadonnut johonkin 😔 ehkä uudet opinnot toisi mulle lisää itseluottamusta, jos sittenkin osaisin. Tarvitsisin vain sen jonkun kikan millä pääsisin yli tästä järkyttävästä alemmuuden tunteesta ja epävarmuudesta. 

Kiitos vielä kun ootte jaksaneet auttaa 😘

Et sinä mitään häviä kokeilemalla. Mutta muista avoin asenne. Aika moni aloittaa sh-opinnot tulevana psyk. hoitajana ja valmistuu ihan muista suuntautumisvaihtoehdoista. Ja toisin päin. Puhumattakaan työuran käänteistä.

"Tulta päin ja ei se nyt rakettitiedettä ole" -asenne on yksi sairaanhoitajuuden parhaista opeista ja lahjoista muuhunkin elämään.