Jump to content
MAINOS

Työpaikkakiusaaminen


Ativan5mg

Recommended Posts

Tämä ei ole kysymys vaan pohdintaa: miksi työpaikka kiusaaminen on sallittua? Tähän toki moni vastaa ettei se ole, mutta miksi se silti on? Olen sairaanhoitajana, en vastaavana, eräässä työyhteisössä ja työkaverinani on lähihoitaja josta moni ei pidä koska hän on omalaatuinen ja sanotaanko että ehkä hieman hutilus työssään ajoittain ja tämä käy kaikkien hermoon mutta onko silti oikeutta häntä arvostella ja haukkua  ja nauraa selän takana? Ei tietenkään ole mutta silti näin on. Vaikka olen asian nostanut esiin, saan vain vihaisia katseita ja kyräilyä. Missä ihmeessä on ihmisten empatiakyky? Hoitoala on julmin ala missä olen ollut. 

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Huono työhyvinvointi,  kiusaaminen ja huono lähijohtaminen on todella yleistä sosiaali- ja terveysalalla. Näillä tekijöillä on syy -  seuraus suhde työssäjaksamiseen. Ei ole työkaluja eikä osaamista puuttua epäkohtiin. 

Hmmm..... pistää kyllä mietityttämään miten yleensäkin hoitotyötä kukaan jaksaa tehdä. Edes palkka ei kompensoi tilannetta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen hoitsu urani aikana törmännyt vaikka minkälaiseen pestiin. Vaihtuvuus monissa paikoissa on aika tiuhaa ja juurikin monesti syy on kiusaamisessa. Olen neuvonut nuorempiani katsomaan ja selvittämään paikat missä vaihtuvuus on suurta ja välttämään näitä sikäli näyttää että on kiusaamisesta johtuvaa. Lisäksi enää nykypäivänä ei saisi simputtaa uusia tulijoita vaikka tätäkin tapahtuu... 

Ei ihme että hoitajista on pulaa.. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen nykyistä työtäni,(sairaanhoitaja) olen työskennellyt niin siivoojana, kaupan alalla sekä tehdastöissä. Ja kokemukseni mukaan työpaikkakiusaamista löytyy joka alalta. Edellisessä paikassa oli samanlainen tapaus, jossa selän takana puhuttiin paskaa toisesta. Toiset ihmiset kokevat, että se ei ole kiusaamista, jos kohdehenkilö ei tiedä asiasta. Eivät vain tunnu ymmärtävän, miten se vaikuttaa yleiseen käyttäytymiseen kyseistä henkilöä kohtaan.

Tässä ihan hyvä artikkeli asiaan liittyen.

https://seura.fi/hyvinvointi/moni-meista-on-tietamattaan-tyopaikkakiusaaja-anne-maria-ei-uskaltanut-15-vuoteen-kertoa-kenellekaan-vihaavansa-lempinimeaan/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.2.2021 klo 07.07, Ativan5mg kirjoitti:

Tämä ei ole kysymys vaan pohdintaa: miksi työpaikka kiusaaminen on sallittua? Tähän toki moni vastaa ettei se ole, mutta miksi se silti on? Olen sairaanhoitajana, en vastaavana, eräässä työyhteisössä ja työkaverinani on lähihoitaja josta moni ei pidä koska hän on omalaatuinen ja sanotaanko että ehkä hieman hutilus työssään ajoittain ja tämä käy kaikkien hermoon mutta onko silti oikeutta häntä arvostella ja haukkua  ja nauraa selän takana? Ei tietenkään ole mutta silti näin on. Vaikka olen asian nostanut esiin, saan vain vihaisia katseita ja kyräilyä. Missä ihmeessä on ihmisten empatiakyky? Hoitoala on julmin ala missä olen ollut. 

Hoitoala on todellakin julma. Monen työskentelyvuoden jälkeen olen huomannut miten vaikeaa on hyväksyä erilaisia persoonia; ihmisyyttä työkaverissa. Miten voi hoitaa asiallisesti potilasta, mutta työkaveria kohtaan ollaan ilkeitä monella tapaa alistaen, mitätöiden ja ammattitaitoa arvostaen. Jotenkin kaksijakoista. Jos tähän liittyen uskaltautuu puolustamaan itseään, huomaakin olevansa itse syyllinen, syntipukki. Varmasti jotakin parempaa voi olla olemassa työelämässä. Jos oikein kovasti toivoo löytävänsä itsensä oikeanlaisesta, paremmasta työyhteisöstä, niin eikö silloin päädy sinne. On oltava paljon parempaa kuin kaiken energian vievä väsyttävä työyhteisö.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, Vieno Helminen kirjoitti:

Hoitoala on todellakin julma. Monen työskentelyvuoden jälkeen olen huomannut miten vaikeaa on hyväksyä erilaisia persoonia; ihmisyyttä työkaverissa. Miten voi hoitaa asiallisesti potilasta, mutta työkaveria kohtaan ollaan ilkeitä monella tapaa alistaen, mitätöiden ja ammattitaitoa arvostaen. Jotenkin kaksijakoista. Jos tähän liittyen uskaltautuu puolustamaan itseään, huomaakin olevansa itse syyllinen, syntipukki. Varmasti jotakin parempaa voi olla olemassa työelämässä. Jos oikein kovasti toivoo löytävänsä itsensä oikeanlaisesta, paremmasta työyhteisöstä, niin eikö silloin päädy sinne. On oltava paljon parempaa kuin kaiken energian vievä väsyttävä työyhteisö.

Niinpä.... useimmiten potilaita/asiakkaita kyllä jaksaa vaikka olisi kuinka mielenterveysongelmaisia mutta hoitajat...onneksi on hyviäkin mutta manipuloijat, hämmentäjät, itsekkäät kiusaajat jyrää. Uskomattominta on, ettei edes sitä oteta vastaan, jos koitan ottaa asian järkevästi esille. Tulee tunne, että pilaan mukavan keskustelun jossa on niin kivaa taas etsiä toisesta virheitä ja epäkohtia. Ja ollaan olevinaan tähän oikeutettuja... Eikö itse nähdä, ettei sellainen ole millään tapa aikuismaista ja täyttää kiusaamisen eleet.  Miksi on niin mukava jauhaa koko ajan pahaa? Onko kotona tylsää vai oma luonne sellainen, että jatkuvasti haluaa pönkittää itseään haukkumalla muita.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...