Jump to content

Harjoittelun periaatteet

282939

Recommended Posts

Hei,

Opiskelen ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi, erikoistuminen olisi sen jälkeen kun saan harjoittelut tehtyä.

Nyt on ollut todella paljon epäonnea harjoitteluissa, joissa siis olen jo pariin otteeseen ollut. Ensimmäisessä paikassa ohjaajani ei ollut paikalla ollenkaan samoissa vuoroissa ja olin lähinnä muiden työntekijöiden mukana, jotka yrittivät parhaansa mukaan minua ohjata. Pääosin ohjaus oli oikein onnistunutta, minut otettiin hoitotilanteisiin mukaan ja sain paljon positiivista palautetta. No, sitten viimein eräässä vuorossa tapasin viimein ohjaajani. Hän kysyi mihin aion erikoistua ja kun vastaukseni ei miellyttänyt (en siis tälle alalle erikoistunut), meni ilmeisesti viimeinenkin into hänellä minun ohjaukseeni.

Lopullisesti harkka peruttiin sitten koronan vuoksi ja jouduin hakemaan uutta paikkaa ja sainkin sen. Jälleen kerran, aloitin uudessa paikassa ja työkaverit olivat mahtavia.

Oma ohjaaja kuitenkin jälleen kerran eri vuoroissa ja vapailla ja olin taas muiden työntekijöiden mukana ja jälleen kerran palaute oli myönteistä. Mielestäni osallistuin työhön osaamiseeni nähden oikein hyvin. Ohjaajan kanssa en ehtinyt koskaan edes tavata, mutta varalla olevan ohjaajan sain sitten lopulta ja hänen kanssaan tein pari vuoroa, mutta...

Ilmeisesti minulta odototettiin kokonaan itsenäistä työskentelyä ja oletettiin että tiedän kaikesta kaiken - kukaan ei työvuorojen aikana moittinut mistään, mutta sitten yhtäkkiä muuta kautta sain tietää että paikalle ei ole enää asiaa kun en kykene suoriutumaan työstä itsenäisesti ja ohjaaja "joutuu ohjaamaan liikaa", eli olemaan mukana hoitotilanteissa minun kanssani.

Opettajalta tuli vain palaute että minun olisi pitänyt osata toimia tilanteissa itsenäisesti ja tilanteelle ei voi mitään, minulla on vääränlainen asenne jne. 

Koko asia tuli minulle yllätyksenä, kun palautetta ei tosiaan minulle annettu missään vaiheessa vaan suoraan koululle, joka ilmoitti asiasta minulle. 

Eli siis... onko tällä alalla käytäntö tosiaan se että opiskelija, joka ei ole edes erikoistunut, työtehtävistä pitää selviytyä aivan siinä missä kymmeniä vuosia alalla olleet konkarit. Ensin painotettiin että ohjaaja tosiaan on aina paikalla ja nimenomaan ohjaa ja opastaa. Nyt on lähinnä alkanut tuntumaan että minut on yritetty saada työvoimaksi sille osastolle missä ei työntekijöitä ole.

Neuvoja ja kokemuksia kaipaisin. :(

Periaate on se että ohjaaja neuvoo ja opastaa mutta koko ajan työskentely muuttuu itsenäisemmäksi ja jo ensimmäisen viikon tai viikkojen jälkeen pitäisi osata oma-aloitteisesti tarttua asioihin ja kysyä kun ei osaa tai tiedä. Toisille tämä on helpompaa kuin toisille. Hoitoalan harjoitteluissa myös odotetaan monesti opiskelijalta täyttä aktiivisuutta eli istua ei saa vaan jos ei ole muuta tekemistä niin sitten siivotaan kaappeja, luetaan kansioita,pestään pyykkiä tms. Istua saa sen tauon verran. 

Sairaanhoitaja2020

Ei todellakaan kuulu mennä noin. Jokainen harjoittelija on yksilö vaikka olisivatkin yhtäpitkällä opiskelijoissa. Lähärinä opiskelijana voi olla suoraan peruskoulusta tullut 16v tai työelämässä 40v ollut eläkeikää lähestymässä oleva ihminen ja näitä ei ikinä voi verrata. Palaute myös pitää tulla heti kun huomataan että omatoimisuutta esim voisi lisätä koska opiskelija voi helposti ilman palautetta luulla että hän tekee kaiken täydellisesti.  Ja edelliseen vielä että kyllä opiskelijakin saa istua jos tekemistä ei ole. Ite esim inhoan tehdä virikkeitä niin en odota enkä pakota opiskelijaanikaan niitä tekemään koska he ovat tulleet tekemään samaa työtä iuin minäkin. Nyt tsemppiä vaan ja puhut opettajalle tuosta palautteen annosta ha muusta. 

Se on simmottiin, että on olemassa ohjaajan työvuorot ja opiskelija tulee niihin samoihin vuoroihin.

Ohjaajan ei mielestäni kuulu vaihdella vuoroaan opiskelijan takia. On tämä uusi työaikalaki sen verran kuormittava muun työn lisäksi, että itse en ainakaan halua vaihdella ja muuttaa henkilökohtaisia suunnitelmiani.

• Tykkää 2

Ei vaan ohjaaja tekee ja sinä opettelet, rohmuat tietoa ja taitoa itseesi. Sitten kun on näyttöpäivät/viikko niin osoitat osaamisesi niiltä osin kuin kyseinen harjoittelu vaatii. Silloin olet ikään kuin "työntekijä". Vastuu on silti ensikädessä ohjaajalla. Näyttöön ei tokikaan tule päästää opiskelijaa jos tulee tunne, ettei opiskelija osaa suoriutua näytön vaatimista kriteereistä. 

Työvoimaa opiskelija ei kuitenkaan saa olla, vaikka valitettavan usein se tuntuu hoitoalalla niin olevan, koska kiire ja huonot resursit ja muu vuodesta toiseen esiintyvä liibalaaba.

En odota opiskelijoiltani itsenäistä työskentelyä, ainakaan täysin itsenäistä. Näyttöviikko on sit tietenkin erikseen, mut täytyyhän minun silloinkin seurata sitä tekemistä. Kaikesta ei myöskään tarvitse tietää kun en itsekään todellakaan kaikesta kaikkea tiedä (ja olisi ääreisvaarallista luulla ja väittää, et tietäis kaiken, kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea). Ohjaajan kuuluu ohjata opiskelijaa ja olla valmiina kertomaan jos jokin asia on opiskelijalle epäselvä.

Mitä työvuoroihin tulee. Tietenkin on mahdoton tilanne jos ohjaaja jatkuvasti yövuoroissa/lomalla/pitkillä vapailla. Mutta muutoin opiskelija suunnittelee mahdollisuuksien mukaan vuoronsa sopimaan ohjaajan vuorojen kanssa. Jos näyttää siltä, että ohjaaja paljon poissa, vaihtaisin jo heti alkuunsa ohjaajaa tai nimeäsin toisen ohjaajan.