Jump to content
MAINOS

Millaista on työ neurokirurgisella osastolla?


ajl

Recommended Posts

Kaipailisin tietoa neurokirurgisen osaston toiminnasta. Millaista työ on, mitä erityistaitoja vaaditaan, mitä kannattaisi opiskella ennen työn aloittamista? Olen menossa kesätöihin neurokirurgiselle osastolle ja ajattelin että olisi mukava kartuttaa tietojaan jo etukäteen jotta työhön pääsisi sisään nopeammin. Aiheesta löytyy paljon tietoa lääketieteelliseltä kannalta, mutta hoitotyöstä en ole juurikaan tietoa löytänyt (tai en ole osannut etsiä oikeasta paikasta).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Menetkös teholle vai ihan vuodeosastolle..? Kaikki jotka ovat olleet lähipiiristä ( siis hoitajat / sh opisk roolissa )jommalla kummalla osastolla niin ovat tykänneet. Samapa kai missä sitä erikoisalaa sitten onkin. Töölö on kuitenkin kuulemma aika huippua..

Itelläni ei siis mitään kokemuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kiitos vastauksista! Tuo linkki oli tuttu, mutta kirja ei. Pitääkin käydä lainaamassa ja alkaa opiskelemaan itsenäisesti ennen töiden alkua.

Olen menossa neurokirurgiselle vuodeosastolle Töölöön. Odotan kyllä innolla (ja osaksi myös pelolla) kesää. En ole aiemmin ollut töissä HUS:llä ja kaikki asiat kirjaamisohjelmista yms. lähtien ovat minulle aivan uusia. Aiempaa työkokemusta neurologian puolelta minulla on kuntouttavalta neurologiselta osastolta ja hengityshalvauspotilaan hoidosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista! Tuo linkki oli tuttu, mutta kirja ei. Pitääkin käydä lainaamassa ja alkaa opiskelemaan itsenäisesti ennen töiden alkua.

Olen menossa neurokirurgiselle vuodeosastolle Töölöön. Odotan kyllä innolla (ja osaksi myös pelolla) kesää. En ole aiemmin ollut töissä HUS:llä ja kaikki asiat kirjaamisohjelmista yms. lähtien ovat minulle aivan uusia. Aiempaa työkokemusta neurologian puolelta minulla on kuntouttavalta neurologiselta osastolta ja hengityshalvauspotilaan hoidosta.

Älä huoli, HUSin vuodeosastoilla kirjataan kaikki hoitajan hommat vielä käsin... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä huoli, HUSin vuodeosastoilla kirjataan kaikki hoitajan hommat vielä käsin... ;)

Häh?! Jos olis kuun alku niin luulisin aprillipilaksi... Voiko tämä olla totta? Mie oon oikeasti hämmästynyt. Milloinkas siellä on tarkoitus siirtyä sähköiseen kirjaamiseen ja eikö siellä oikeasti ole mitään kirjaamisohjelmaa edes koekäytössä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä huoli, HUSin vuodeosastoilla kirjataan kaikki hoitajan hommat vielä käsin... ;)

Häh?! Jos olis kuun alku niin luulisin aprillipilaksi... Voiko tämä olla totta? Mie oon oikeasti hämmästynyt. Milloinkas siellä on tarkoitus siirtyä sähköiseen kirjaamiseen ja eikö siellä oikeasti ole mitään kirjaamisohjelmaa edes koekäytössä?

On, ei tietoa, ei. Sitä en tiedä onko kyse säästämisestä, vai odotetaanko parempia järjestelmiä. Mutta niin kauan kuin HUSin hankinnat on jatkuvasti ihan syvältä, kirjaan ihan mieluusti paperille. Se ei lakkaa toimimasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä huoli, HUSin vuodeosastoilla kirjataan kaikki hoitajan hommat vielä käsin... ;)

Ja joissain päivystyksissä. Ja käsittääkseni joissain Huussin sairaaloissa on vielä paperiset tekstit muutenkin. Huussiiisa on isoja heittoja näissä käytönnöissä alueittan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä huoli, HUSin vuodeosastoilla kirjataan kaikki hoitajan hommat vielä käsin... ;)

Ja joissain päivystyksissä. Ja käsittääkseni joissain Huussin sairaaloissa on vielä paperiset tekstit muutenkin. Huussiiisa on isoja heittoja näissä käytönnöissä alueittan.

Ja löytyypä HUSista tosiaan tehovalvonta-/valvontaosastojakin, joissa ei sähköisiä systeemejä ole...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa tutustua hyvin seuraaviin asioihin...ainakin... 8)

Aivovammat (SAV, ICH, kontuusio ym..)

Aivotuumorit (laaja ala toki, mutta esim. yleisimmät oireet tms..)

Hydrocephalus

Tajunnantason seuranta eli CGS

Potilaan valmistaminen leikkaukseen

....hengityshalvauspotilaan hoidosta varmasti hyötyä, sillä molemmilla osastoilla myös konepotilaita...

Suosittelen, että pyydät oh:lta pääsisitkö tutustuman myös esim. päiväksi leikkuriin/teholle, sillä silloin saat potilaan hoidosta laajemman kokonaiskuvan  ;D

Rohkeasti vaan töihin...opit varmasti paljon uutta kesän aikana!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vinkeistä ja tsempistä Muumi!

Työhaastattelussa olikin puhetta että töiden alkaessa voisin käydä seuraamassa jonkun leikkauksen salin puolella, ja minua kiinnostaisi kyllä myös käydä tehon puolella seuraamassa heidän työtään. Kyllähän siinä saa paremman kuvan siitä, mitä asioita osastolla tulee huomioida pre- ja postoperatiivisesti, kun tietää mitä välissä tapahtuu :D

Itse huomasin neuron kuntoutuksella harjoittelussa ollessani että tutustuminen neurologiseen akuuttiosastoon antoi paljon eväitä esim. neurologisten oireiden tarkkailuun ja kuntoutumisen arviointiin, vaikka sinänsä akuuttihoitotyön osaamisella ei ollut kovin paljon merkitystä kuntoutusosastolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kiinnostaisi tietää miten ajl:n kesä lopulta meni neurokirran vuodeosastolla? Olin samaisessa paikassa aikoinaan (tai 2 osastoahan siel Töölössä niitä vuodeosastoja on, joten toisessa niistä) myöskin kesätöissä. Opettavainen paikka se todellakin on! On ollut hyötyä niistä taidoista ja tiedoista, vaikken neurokirurgiseen hoitotyöhön sitten päätynytkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Olisi se suunnitelmissa neurologisten potilaiden hoitoharjoittelu, liekkö sitten riittoisaa kestoltaan muutaman kuukauden harkka.

Marianne T.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...