Jump to content
MAINOS

Astmalääkkeiden korkin sulkeminen


Tuplalähis

Recommended Posts

Minulla on mielikuva,että astmalääkkeen korkki pitää sulkea lääkkeen ottamisen jälkeen. Olenko väärässä?  Meillä on eräällä asukkaalla käytössä astmakiekko ja kaikki hoitajat eivät sulje sitä lääkkeen ottamisen jälkeen,itse kyllä suljen sen. Muistelen kouluajalta,että korkin ollessa auki sinne pääsee kosteutta ja se voi estää lääkkeen tulemisen lääkettä imaistessa,koska lääke voi paakkuuntua kosteuden johdosta. Ja eihän se paakkuuntuneena ole ohutta jauhetta,jollaisena sen siellä kuuluisi olla  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minulla on mielikuva,että astmalääkkeen korkki pitää sulkea lääkkeen ottamisen jälkeen. Olenko väärässä?  Meillä on eräällä asukkaalla käytössä astmakiekko ja kaikki hoitajat eivät sulje sitä lääkkeen ottamisen jälkeen,itse kyllä suljen sen. Muistelen kouluajalta,että korkin ollessa auki sinne pääsee kosteutta ja se voi estää lääkkeen tulemisen lääkettä imaistessa,koska lääke voi paakkuuntua kosteuden johdosta. Ja eihän se paakkuuntuneena ole ohutta jauhetta,jollaisena sen siellä kuuluisi olla  :)

Tää on kyllä ihan mutua, mut jotenkin ainakaan tossa mikä mulla on niin korkki ei oo erityisen tiivis. Ja kosteutta varmaan pääsee sinne jo siinä vaiheessa kun lääkkeen ottaa?

Ja näillä nestemäisillähän ei oo tota ongelmaa? (Kiekoissa taitaa olla jauheena.)

P.S. Eiks niissä oo paakkuuntumisen estoainettakin?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiekoissa on jauheena..jokainen annos erikseen semmosessa nauhassa pikku lokeroissa ja kun kiekon vipua väännetään niin päältä kuoriutuu kalvo ja jauheen saa sit vedettyä henkeen..olipas sekava selitys (ja kyllä..olen mielenkiinnosta purkanut astmakiekon..=))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki se on hyvä sulkea luukku, mutta eipä sen sulkemattomuudesta varmasti suurempaa haittaa ole. Ihan rauhassa vaan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voin olla ihan hakoteilläkin, mutta olisko siinä jotain tekemistä tosiaan sen kosteuden kanssa? siis kun esim noissa inhaloitavissa piipussa siihen piippuun ei saa hengittää kun sen annoksen on "laukaissut"...siis että ei saa uloshengittää siihen piippuun koska sitten se annos menee "pilalle" tms. näin mua on aina ohjeistettu.

itellä noi turbuhalerit käytössä, niissä sama juttu. tosin tuntuu että niistä ei niin selkeästi tule suuhun/henkeen jauhetta kun tossa diskuksessa mikä mulla myös oli käytössä jokin aika sitten. ja en sitten kyllä osaa sanoa, mutta niissä kaiketi "korkin" sulkeminen on aika tärkeetä, ainakin kun se on kierrekorkki joka pitää pyörittää kunnolla kiinni, niin luulisi sillä sulkemisella olevan jotain merkitystä. tiedä sitten. parempi tehdä varman päälle, mun mielestä.

en mä nyt usko että koko lääke pilalle menis, mutta kyllä mä olen omien potilaiden kanssa aika tarkka sen luukun sulkemisesta.

pitäiskin muuten ihan mielenkiinnosta koittaa joskus purkaa tollanen turbuhaler kun siitä annokset loppuu...ei tosin taida olla kauheen helppoa. mutta ois mielenkiintosta nähdä mitä siellä on sisällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kahden astmaisen lapsen kanssa ollaan säretty kaikki mahdolliset turbuhalerit ja kiekot. Suosittelen lämpimästi. Löydettiin selitys siihenkin, miksi purnukka helisee, vaikka sieltä ei tule enää mitään. Kiekot ja kapselit on yksittäis annosteltu. Mutta jos puhallat tai kuolaat esim. Symbicort purnukkaan voi aukko kostua, lääke tarttuu kosteuteen ja tukkii aukon umpeen. Aerosoli pulloon ei saa puhaltamalla menemään mitään, joten lääke säilyy, vaikka kuolais ja puhalatais.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...