Jump to content
MAINOS

MRSA ei ammattitauti


Relanna

Recommended Posts

Lyhkäisesti;

Olen ollut helsingin kaupungilla töissä puolisen vuotta, syksyllä omalla terveysasemalla testattu rutiini mrsa, joka positiivinen. Olipa positiivinen pitkään, todettiin kantajuus. Atooppisen ihottuman vuoksi MRSA- kantajana en saanut työterveyslääkärin mukaan töihin mennä, lisäksi jouduin sairaalaan eristykseen (ihoinfektio, jonka luultiin johtuneen mrsa:sta).

Nyt annettiin vakuutusyhtiöstä päätös, että tämä oireeton mrsa-kantajuus ei ole ammattitauti (bussistahan sen tietty saa...) ja sairaalalaskuja/lääkärikäyntejä ei korvata.

En vielä tiedä, pitääkö palkka maksaa takaisin, kun työnantaja sen täytenä maksoi, lukihan sairauslomatodistuksissa ammattitauti...

Pointtina siis, olen tehyn jäsen enkä ajatellut jättää asiaa tähän. Täällä tuntuu olevan paljon aktiiveja, ottaako ammattiliitto kantaa tämmöisiin asioihin?

Arvostaisin jotain apua todella, ei jaksaisi enää. Synnytys kulman takana ja se työpaikkakin on entinen..

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hei,

Tehy teki ison työn saadessan MRSA:n ammatitaudiksi yhdelle henkilölle.

Nyt sinun kannattaa ottaa yhteyttä Tehyy (tai omaan amattiliittoosi), jotta voidaan arvioida ammattitaudin mahdollisuus ja valittaa vakuutusyhtiön päätöksestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tulinpahan kertomaan, kuinka jutussa lopuksi kävi.

Valitus hylättiin, oireeton MRSA kantajuus ei sitten ole ammattitauti.

Kaikki kulut lankesivat mun maksettavaksi ja Helsingin kaupunki perii palkat pois sairausajalta (työterveyslääkäri määräsi 3kk sairauslomaa), tai sen 1 : 3 osan, johon en enää ole oikeutettu 60 päivän ylityttyä.

Vastaisuudessa muistamme, että MRSA on pikkujuttu, joka ei ihmiseen vaikuta (muutenkuin jatkuvalla nöyryyttämisellä julkisessa terveydenhuollossa ja mahdollisesti työmahdollisuuksien eväämisenä).

Tehy auttoi kyllä, mutta nyt on kotona pieni hoidettavana, ei enää ole virtaa juosta virastoissa.

Nöyrryn siis koneiston edessä, mutta en ikinä aio enää työskennellä kaupungin virastoissa, lähden vaikka varastohommiin. Sen verta taas kustiin pientä hoitajaa silmään.

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...toihan on ihan pers...tä toi juttu!!  ei noin voi käydä!  kamalaa.  mä olen yrittänyt karttaa noita mrsa osastoja. tavallisillakin osastoilla alkaa olemaan enempi kantajia myös mutta kun niitä tulee kuntoutukseen sairaaloistakin,eikä välttämäti papruis tietoa että kantaja ym..  sitten vielä olet kantaja 2vrk töiden jälkeen? eikö? 

kaikki nämä esbl,vre,trpa...löytyy hgin kaupungin vanhainkodista,ja keikkalaiset pesee pyykit omassa kotikoneessa?!!! yöks..meen kohta takas markkinointi tai huolintahommiin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiwan..  en halua kohta yhtään mrsa tai muuta pöpöä hoitaa..

onko teistä oikein että keikkarit joutuvat pesemään työvaatteensa kotona?? 

mä en todellakaa haluaisi että mun lapsille tulisi mukana jtn duunisairauksia..

kun hgin kaupungilla politiikkana nyt että käytetään "kodinomaisia" työvaatteita jotka ostetaan itse.. (tietty laitan verotukseen vaatekulut..).

kommentteja please!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, hullultahan se kuulostaa, että mä saan tartunnan ja maksan siitä vielä viulutkin.  angry.png

Eniten kyllä ottaa päähän, kun työnantaja pitää MRSA:ta "pikkujuttuna", mutta kuitenkin kantajat eristetään hysteerisesti.

Ja kyllä äidin sydäntä kylmäsi, kun vastasyntyneeltäkin näytteet kaiveltiin...

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silmään pisti tekstissä sana "vakuutusyhtiön päätös". No, aiheesta voi edetä, ja onhan noita sitten eurooppalaisissa tuomio- ja ihmisoikeustuomioistuimissa noita suomalaisen vakuutusjärjestelmän ja vakuutusoikeussysteemin päätöksiä muuteltu, ja kritisoitu aika rankastikin järjestelmää, jossa ihan kaikki totutut oikeusperiaatteet, kuulemiset ja perustelut eivät aina ilmeisesti ole päätöksiin vaikuttaneet. Tosin yhden vakuutuslääkärin kanssa olen jutellut, pätevä, ja sanoi kyllä, että paljon tulee valituksia, joissa ihmiset odottavat lottovoittoja ja Kalevalan Sampoa, ei nyt ihan näin sanoin. Ja tappouhkauksia tulee runsaasti, niinkuin se nyt sitten olisi oikeudenmukaista.

Onhan tuo aika hankala tilanne, kun vaikea on osoittaa, että MRSA olisi juuri työpaikalla tullut, eikä työntekijällä esim. olisi jo ollut MRSA:ta töihin tullessaan. En osaa sanoa, onko järkevää lähteä teiskaamaan juridista prosessia pidemmälle, onko mahdollista enää selvittää oman kannettavan MRSA:n kanta tarkasti, ja löytyykö tietoa työpaikoilla olleista MRSA-potilaista ja näiden kantamista MRSA-tyypeistä. Eli jos saisi vähän identifiointitietoja pöpökannoille, ja ne olisivat samankaltaisia, jos löytyy tietoa, missä muualla samaa kantaa esiintyy, mikä on todennäköisyys, että MRSA:n olisi saanut muualta...

Kemikaalimaailmassa itse asiassa poliisi saattoi kysellä ammattitautiasioissa joiltain toimijoilta hyvinkin vanhoja tietoja, onko joitain kemikaaleja ollut työpaikalla käytössä. Näistä rakenneltiin kai yhteyksiä esim. joihinkin syöpiin tai neurologisiin sairauksiin? Mikä merkitys näytöllä oli ja millainen prosessi oli kyseessä, en tiedä.

Esim. rahallisen korvauksen saamiseksi voi tietysti vilkaista, mitä säädökset ammattitaudeista pitävät sairautena ja korvattavina kuluina. MRSA-kantajuus ei terveellä ihmisellä onneksi nyt sen ihmeempiä riskiä aiheuta, häätöhoitojakin on - ongelma on ihottumasairautta sairastavan sijoittuminen herkimpiin terveydenhuollon töihin. Terveydenhuollossa toimimista itsessään kantajuus ei sulje pois. Jos sitten työtehtävät tai ala muuttuvat, voi toki selvitellä, voiko tällaiseen siirtymään saada tukea. Ammattitaudiksi tai työtapaturmaksi kuvaaminen olisi toki helpottanut hommaa. Perheenjäseniin MRSA ei kai nyt ihan hyppäämällä siirry, ja taitaa MRSA esim. nenän limakalvoilta eradikoitua myös itsestään - muistinko oikein? Muualta haastavampi saada pois?

Ikävää ja varmasti nostattaa paljon negatiivisia tunteita, mutta elämä jatkuu ja aina voi vaihtaa vaikka kokonaan alaa. Toisenlaisia ongelmakohtia löytyy taas joskus kyllä muilta aloilta.  angry.png

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MRSA on saatu oikeuden päätöksellä ammattitaudiksi yhdelle sairaanhoitajalle. Ammattiauti on juridis-lääketietteellinen käsite.

Kuukaudessa (jutun aloittajan viestien väli) ei päätöstä saa muuta kuin vakuutusyhtiöstä. Siitä pitää valittaa tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan, ja sen päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen. Aikaisempaa ratkaisua pitää käyttää hyväksi. Liitto avustaa sinuakin, kuten avusti tätä uranuurtajaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MRSA on saatu oikeuden päätöksellä ammattitaudiksi yhdelle sairaanhoitajalle.

Saisko päätökseen linkin?

KKO:n mielestä oireeton MRSA-kantajuus ei ole ammattitauti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luetaanko me  eri tavalla:

Näillä perusteilla Korkein oikeus katsoo, että tässä tapauksessa pysyväksi todettu MRSA-bakteerin kantajuus rinnastuu vaikutuksiltaan ammattitautilaissa tarkoitettuun työssä aiheutuneeseen sairauteen ja siitä johtuva ansiotuloja vähentävä työntekomahdollisuuksien rajoittuminen vastaavasti ammattitautilaissa tarkoitetusta sairaudesta johtuvaan työkyvyn alentumiseen. Sen vuoksi A:n työssä bakteerialtistuksesta aiheutunut MRSA-bakteerin kantajuus on korvattava hänelle ammattitautilain nojalla.

Esittelijä oli toista mieltä, mutta asia päätettiin valittajan/sairastuneen hyväksi eli korvattiin kuten ammattitauti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luetaanko me  eri tavalla

Tuli ajatuskatkos ja aika paljon viestiin vaikuttava typo tuohon edelliseen viestiin. ;D

Eli tuohon KKO:n ennakkopäätökseen kannattaa alkuperäisen kirjoittajan vedota. Se kun on lakiin verrattava asia, eli ammattitaudiksi pitää oireeton MRSA-kantajuus luokitella vaikka vakuutusyhtiö sanoisi mitä tahansa. Ei vakuutusyhtiöt hyväntekeväisyyttä harrasta, vaan yrittävät vetää välistä kaikesta mahdollisesta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Googletin palstalla mrsa ja yritin etsiä juurikin tutkimuksista tietoa. En löytänyt äkikseltään mutta tämä näytti aikas tuoreelta ketjulta aiheesta mrsa. Olen aina pyytänyt pöppösestä tutkimukset lyhenteellä MRSAVi. Nyt olen useamman kerran huomannut, että kolleegat pyytää tutkimusta joko Pu-BaktVi1 tai Pu-BaktVi2. Ymmärtääkseni MRSAVi on herkempi kuin tavalliset bakt viljelyt. Ovatko nämä jälkimmäiset ylipäätään luotettavia MRSA:n metsästyksessä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Googletin palstalla mrsa ja yritin etsiä juurikin tutkimuksista tietoa. En löytänyt äkikseltään mutta tämä näytti aikas tuoreelta ketjulta aiheesta mrsa. Olen aina pyytänyt pöppösestä tutkimukset lyhenteellä MRSAVi. Nyt olen useamman kerran huomannut, että kolleegat pyytää tutkimusta joko Pu-BaktVi1 tai Pu-BaktVi2. Ymmärtääkseni MRSAVi on herkempi kuin tavalliset bakt viljelyt. Ovatko nämä jälkimmäiset ylipäätään luotettavia MRSA:n metsästyksessä?

Meillä hygieniahoitaja on sanonut, että Pu-BaktVi 1 ja 2:ssa tuo MRSA löytyy 96%:sti. Tietysti aina olisi paras, jos se olisi sataprosenttista, mutta mielestäni tuokin kuulostaa jo tarpeeksi pätevältä. Käytännössä siis meillä ei oteta haavoista sekä Pu-BaktVi2:sta että MRSA-Vi:ta, vaan pelkkä bakteeriviljely riittää. Mutta jos halutaan tietää pelkästään MRSA-bakteerin olemassaolo, niin sitten ottaisin tuon MRSA-Vi:n.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...