Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Kahvi

Miten huolehdit selän kunnosta?

Recommended Posts

Kahvi

Tervehdys!

Näin ensihoitaja- opintojen loppusuoralla hiipii väistämättä ajatus tulevasta työpaikasta puseroon (yllätys, yllätys..) Keskussairaalan EA-polilta sain hommia ensi kesäksi, jolloin pitäisi myös paperit olla taskussa, ehkä jatkoakin voisi sieltä löytyä.

Kuitenkin saku homma kiinnostaa paljon! Ongelmana itselläni on huono asentoisissa nostoissa provosoituvat selkäkivut, jotka jo pitkillä perus- ja hoitotason harjoittelujaksoilla alkoivat vaivata. Kysynpä siis teiltä kokeneimmillta lanssareilta, et minkälaisella harjoittelulla saatte selkänne kestämään vuodesta toiseen?

Ensiavussa en ole selkä kivuista kärsinyt.. Ennemminkin työkavereina entisiä sairaankuljettajia, jotka huonon selän vuoksi juuri polille siirtyneet. Hiipii ajatus puseroon, et pitäiskö suosiolla alkaa tunkemaan jalkaa kunnolla sinne ensiavun oven väliin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-raksu-

Eipä siihen mitään taikatemppuja taida olla olemassa. Perinteisillä menetelmillä kuten lihaskunnon ylläpitäminen> kuntosali, liikkuvuuden ylläpito > kuntonyrkkeily, hiihto, lihashuolto >hieronta ja venyttely olen itse tähän mennessä välttynyt selkä ongelmilta.  Oikein säädetty ajoasento on lanssi työssä todella tärkeä! Nosto apua täytyy kehdata pyytää ja ottaa vastaan esim ensivasteelta, jos isoja potilaita huonoissa asennoissa joutuu nostelemaan.

Jos selän kunto epäilyttää voithan polityön ohessa lanssissa keikkaa heittää ja tunnustella lisää sopisiko se sinulle ja selällesi  :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Punttisali ja ergonomia, painottuen jälkimmäiseen, tuloksena hyvin toimiva selkä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Huolella suunnitellut nostot ja siirrot.

Isot lihakset töihin, eli jaloilla.

Järki siis säästää selkää.

Tosin joskus on niin vaikeita paikkoja ja tilanteita, että ei paljoa säästy.

Pari kertaa olen kiireessä nostanut niin että peljännyt selän katkeevan..

Kantoapu pyyntö hätäkeskukseen...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kahvi

Tosin joskus on niin vaikeita paikkoja ja tilanteita, että ei paljoa säästy.

Pari kertaa olen kiireessä nostanut niin että peljännyt selän katkeevan..

Kantoapu pyyntö hätäkeskukseen...

Niin, noihan ne taitaa olla  niit pahinpia selän tappajia. Ahtaat tilat potilaiden kotona, kolari autot, hätäsiirrot kohteessa jne. Tota oikein säädettyä ajoasentoa en kyl ole tullut ajatelleeksi, varmaan pidemmänpäälle tärkeä pointti..

No tää yökkönä valvominen vuodeosastolla ei ainakaan selkään satu, vatsaan kylläkin.. ;D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

En tiedä mitä muut on mieltä, mutta itse toivotan kantopaarit kyllä pitkälle sinne missä pippuri kasvaa. Okei, onhan niissäkin puolensa (kevyemmät kantaa jne.) mutta selän kannalta silkkaa kidutusta. Harvoin pääset nostamaan ergonomisesti, ja kantopaarien kanssahan tosiaan saat nostaa, liki joka keikalla. Pikkasen isommalla ahterilla varustettu kun nykäsee päätypyöltä ylöspäin, niin istuu potilaan naamalle jos meinaa kyykystä jaloilla nostaa. Kerran haettiin naisparissa työterveyshuollon fysioterapeutin  (ahtaalta) vastaanotolta potilasta, ja fysioterapeutti totesi vaan että voi luoja noita teidän nostoja  :P NiinPÄ.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
miki8

miten niin jos olet vuodeosastolla,niin ei selkään käy,mä kyllä olen aivan poikki yövuoron jälkeen kun selkäni kipee kun on nii painavia potilaita,joita täytyy käännellä ja vaihtaa vaippoja,asentohoito on tärkeetä vuodeosastolla,yritän kyllä käyttää oikeita lihaksia kääntelyis yms....

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Tota oikein säädettyä ajoasentoa en kyl ole tullut ajatelleeksi, varmaan pidemmänpäälle tärkeä pointti..

Tuo on tärkeä ja erittäin huonosti huomioitu asia. Selkänoja 90 asteen kulmaan ja hartiat rentona alhaalla. Voi aluksi tuntua huonolta ja epämielyttävältä varsinkin jos on kovin "makuulta" ajanut. Mutta pari viikkoa kun sitkeästi treenaa alkaa jo tottua. Samaten jalat ei saisi olla suorana, eli nekin riittävästi koukussa noin 50-55 astetta.

Tuo ajoasento vaikuttaa muuten uskomattoman paljon myös ajoturvallisuuteen ja reagoitaessa nopeissa tilanteissa antaa myös resurssia toimia ääriasennoissa. Toisinsanoen voit pitää molemmat kädet ratissa ja kääntää maksimaalisesti irroittamatta. Ratistahan pidetään kiinni noin kymmentävaille kaksi otteella.

Etäisyys ratista taas istuttaessa oikeassa asennossa kädet suorana edessä ratti jää ranteiden kohdalle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

En tiedä mitä muut on mieltä, mutta itse toivotan kantopaarit kyllä pitkälle sinne missä pippuri kasvaa. Okei, onhan niissäkin puolensa (kevyemmät kantaa jne.)

Pahoittelut kantopaareista, ei toivoisi olevan kenelläkään käytössä enään nykyaikana. Jenkkipaarien "kansi" on yhtä kevyt kuin kantopaarit, joten se siitä hyvästä puolesta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Nuo kantopaarit on ihan naurettavat vehkeet. Enpä tiedä kuin yhden ainoan paikan missä sellaiset on... Aina kun mennään sisälle, niin saa etsiä rilloja alle. Ja kaiken maailman hoitokodeissa ei niitä ole.

Kantotuoli on hyvä peli, nostan hattua sen keksijälle. Sillä on saatu monta pahasta paikasta. Tosin tajunnan ollessa heikko, poka ei siinä meinaa pysyä..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Asiantuntija Mäki

Tervehdys!

Näin ensihoitaja- opintojen loppusuoralla hiipii väistämättä ajatus tulevasta työpaikasta puseroon (yllätys, yllätys..) Keskussairaalan EA-polilta sain hommia ensi kesäksi, jolloin pitäisi myös paperit olla taskussa, ehkä jatkoakin voisi sieltä löytyä.

Kuitenkin saku homma kiinnostaa paljon! Ongelmana itselläni on huono asentoisissa nostoissa provosoituvat selkäkivut, jotka jo pitkillä perus- ja hoitotason harjoittelujaksoilla alkoivat vaivata. Kysynpä siis teiltä kokeneimmillta lanssareilta, et minkälaisella harjoittelulla saatte selkänne kestämään vuodesta toiseen?

Ensiavussa en ole selkä kivuista kärsinyt.. Ennemminkin työkavereina entisiä sairaankuljettajia, jotka huonon selän vuoksi juuri polille siirtyneet. Hiipii ajatus puseroon, et pitäiskö suosiolla alkaa tunkemaan jalkaa kunnolla sinne ensiavun oven väliin.

Suosittelen sitä (sulla näyttää jo olevan) että jokainen vetää selkänsä paskaksi ja itkee verta joka kerran noustessaan tai liikkuessaan ylipäätään jos ei vielä tajua pitää selkäänsä kunnossa. Sieltä nousseena ja vastoin fysiatrian ylilääkärin väitettä meitsi porhaltaa alalla.

Syvät vatsalihakset kuntoon. ja kannattaa ihan asiantuntevaa reenaajaa käyttää hyväksi (lain sallimissa rajoissa)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Syvät vatsalihakset kuntoon. ja kannattaa ihan asiantuntevaa reenaajaa käyttää hyväksi (lain sallimissa rajoissa)

Tuo on parasta ennaltaehkäisyä ja jo olemassaolevien vaivojen helpottamista. Kannattaa kuitenkin muistaa  myös se selkäpuolen lihaksisto vatsapuolen "vasta pelurina" ja treenata myös sitä.

Eiköhän nuo tärkeimmät ole jo tullut; Ergonomian muistaminen ja noudatattaminen parhaalla mahdollisella tavalla nostoissa ja ajoasennoissa ym. Lihaskunnon ylläpito ja sitä rataa..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: arathiel

Näin opiskellessa löytää toisinaan itsensä erikoisista lukuasennoista, jotka ovat vastoin kaikkia ergonomian oppeja. Kuin myös keikkatöissä on selkä rasittunut.

Kuntosaliharjoittelu on ollut suureksi avuksi, kuin myös kunnollinen sänky. Liian pehmeä patja aiheutti meikälle aikoinaan fasettilukkoja tuon tuosta. Sänky kun vaihtui niin katos fasetti-ongelmatkin. Kiropraktikollakin kävin, josta sain paljon apua. Ei tarvinnut ottaa relaksantteja tai kipulääkkeitä, kun lukot oli manipuloitu auki ja lihaskrampit parani muutamien päivien kuluessa itsellään. Tuo kiropraktikolla käynti on sittemmin jäänyt vähän kuin hammaslääkärillä käynnille, eli vuositarkastuksen omaisesti.

Astangajooga on kokemuksieni mukaan oikein tehokas syvien lihasten harjoituskeino. Sillä saa hyvin kehoa avattua.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Kantotuoli on hyvä peli, nostan hattua sen keksijälle. Sillä on saatu monta pahasta paikasta. Tosin tajunnan ollessa heikko, poka ei siinä meinaa pysyä..

Joskus on joutunu kantotuolinkin kanssa tekemään kevätjuhlaliikkeitä esim. hissin ovella kun pokalta lähtee äly mäelle  8) Onpa siinä kuultu legendaarinen "Voi v***u se meni elottomaksi!" -lausahduskin  ;D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari

Joskus on joutunu kantotuolinkin kanssa tekemään kevätjuhlaliikkeitä esim. hissin ovella kun pokalta lähtee äly mäelle  8) Onpa siinä kuultu legendaarinen "Voi v***u se meni elottomaksi!" -lausahduskin  ;D

Jepjep, kuulostaa tutulta... mutta onneksi hissi on nopea ja kukaan älykäs ihminen ei ryhdy elvyttämään yläkerrassa, vaan vasta alatasanteella, hissimatkan jälkeen!  :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari
Ongelmana itselläni on huono asentoisissa nostoissa provosoituvat selkäkivut, jotka jo pitkillä perus- ja hoitotason harjoittelujaksoilla alkoivat vaivata. Kysynpä siis teiltä kokeneimmillta lanssareilta, et minkälaisella harjoittelulla saatte selkänne kestämään vuodesta toiseen?

Moron, vastaan vaihteeksi alkuperäiseen kysymykseen vastoin tapojani  8)

Itse muutaman vuoden lääkintävaksin hommaa tehneenä ja nyt taustalla toistakymmentä vuotta ambulanssiduunia, voin paljastaa, että isoimmat tule-vaivat koin päivystyspoliaikoina. Voi olla, että ergonomia oli ihan päin v***a suoraan koulusta valmistuneena, mutta polin nostot, kipsaaminen ja mahjonggin pelaaminen tunnista toiseen huonolla tuolilla tuntuivat huomattavasti enemmän selässä kuin yksikään vuoro sairasautossa. Ja silloin olin sentään nuori ja notkea...  ;D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Joskus on joutunu kantotuolinkin kanssa tekemään kevätjuhlaliikkeitä esim. hissin ovella kun pokalta lähtee äly mäelle  :P Onpa siinä kuultu legendaarinen "Voi v***u se meni elottomaksi!" -lausahduskin  ::)

Jepjep, kuulostaa tutulta... mutta onneksi hissi on nopea ja kukaan älykäs ihminen ei ryhdy elvyttämään yläkerrassa, vaan vasta alatasanteella, hissimatkan jälkeen!  :D

Ja onneksi mummu ei kuitenkaan mennyt elottomaksi vaikka pahasti siltä näytti... Rivakat sairaankuljetusherättelyt saivat aikaan pääsiäisaamun ihmeen, ja toisella kertaa sama tilanne melkein ulko-ovella ei enää aiheuttanut rytmihäiriöitä sairaankuljetushenkilöstölle. Saa muuten pokan jalat kätevästi koholle kun kippaa kantotuolin selälleen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Karvaperseapina

Jos on välilevyvaivan tyyppistä problematiikkaa, niin ei turhia venyttelyjä tai liikkuvuutta sinne selkään - anna nikamien luutua! ;) Jos on jenkkipaarit käytössä niin niitä voi nostaa joko vuoronperään pääty kerrallaan tai jopa kimpassa molemmat yhdessä päädyssä. Jos paarit narisee jo pelkästä potilaan painosta niin kiva kuvitella mitä se tekee kun laitetaan paino selkään ja urheillaan yhdellä nopealla vedolla maan tasosta lavetti kohti kattoa. Elvytyksistä kannattaa kanssa pidättyä aina kun mahdollista, tekevät pahaa selälle. Joku puhui rankapuolen erikoislääkäreistä... yhdyn kommenttiin, että kentälle vaan. Jos joku toteaa jotain vaivaa niin sitä herkästi saattaa alkaa liikaa korvienkin välissä potemaan. Niin ja lihaskunto kuntoon jos jaksaa. Vaihtoehtona myös keskivartalolihavuus ja tiukat housut.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
i48

Sisimmät vatsa ja selkällihakset treenamalla kuntoon, hyvä sänky, hyvät kengät.. oikeanlaiset nostot kun siihen tilaisuus..

Ja tän lisäksi voi heittäytyä "huono kuuloiseksi" selkäkipujen suhteen..  :o.

.. Noilla keinoilla mä sain selkävaivat hallintaan. Mun kohdalla salilla käynti on tärkein, jos jostain syystä tulee sieltä lusmuttua, niin kyllä selkä muistuttaa.

Että jotain hyvääkin.. tulee pidettyä kropastaan huolta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: f_soul

Ja kannatta opetella käyttämään kaikkia työvälineitä oikein. Vaikka olisi kuinka vahva selkä ja riuska kaveri pienellä opettelulla saa jenkkipaarien käytön helpommaksi. Esimerkiksi autoon paarit kannattaa työntää takarenkaat niin pitkään maassa kuin mahdollista, jottei tarvitse niitä paareja sinne autoon nostaa. Ja sama tietenkin ulospäin vetäessä, näillä selkää säästyy taas kivasti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Ja kannatta opetella käyttämään kaikkia työvälineitä oikein. Vaikka olisi kuinka vahva selkä ja riuska kaveri pienellä opettelulla saa jenkkipaarien käytön helpommaksi.

Englantilaisten kollegojemme kiirabeihin on monin paikoin asenneltu vähän takalaitanosturin oloinen paarien nostohärveli. Säästää selkää kuulemma melkoisesti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Kohta on nosturi hommattava. Tämän tästä potilaat ovat luokkaa painava.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Olen kaksi kertaa urallani kohdannut ihmisen joka on todella amerikkalaisen lihava, yli 200 kiloa. Tälläisen potilaan vieminen hoitoon ei olekkaan ihan niin yksinkertaista. Ensimmäisenä loppuu sairaankuljettajan selkä ja sitten paarien kantavuus..

Olenpa nähnyt tämmöisiä potilaita varten kehitellyn yksikön. Paarit oli puolet normaaleja leveämmät, lanssin perässä oli ramppi ja paarit vedettiin sähkövinssillä ramppia pitkin ylös. Varsin hämmentävä vekotin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Kohta on nosturi hommattava. Tämän tästä potilaat ovat luokkaa painava.

Ei toki Suomessa. Täällähän ensihoitajat on vahvempia kuin gorillat, ja jos nyt sattuis että joltain selkä brakaa, 30 koulua suoltaa uutta tykinruokaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Tuo 200kg kierreportaita kerroksiin ja sieltä alas on tullut muutamaan kertaan kokeiltua. painojen puolesta se menee neljään mieheen, mutta tila tahtoo loppua rappukäytävässä kesken.

Pahimpia taitaa olla nuo tasanteelliset rappukäytävät joissa joutuu tasanteella vielä punttaan paarit kaiteiden yli.

Kantotuolilla kyllä tulee tarvittaessa helposti alaspäin vähän heikompikuntoisenkin kanssa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×