Jump to content
MAINOS

Leikkausosaston lääkintävaksina työskentelemisestä...


Teemu

Recommended Posts

Meinaan aiheesta kirjoittaa hiukan omaa kokemusta aiheesta ja jos sinulla olisi asiaan omamielipide tai mitä haluaisit mainittavan laita pikaviestillä tai sitten tänne. Toinen asia olisi minkälaista koulutusta haluaisit saada, siis talon ulkopuolelta?

muoks. tuo otsikko kun rupes nyppimään!

T:Teemu

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mun kokemukseni vaksina leikkaussalissa, eivät ole kovin mairittelevia... rutiinityötä kaikki tyynni ja ainakin silloin, kun olin leikkurissa kypsyin siihen apupoikana olemiseen. Vaikka mielestäni tein tärkeää työtä: anestesialaitteiden huolto ja testaus aamuisin, tasojen valmistelu, asentojen laitot, läpivalaisut ja kipsaukset, niin silti meitä pidettiin rupusakkina ja lampunvaihtajina... :)  no, ehkä tylsistymiseni oli omasta asenteestakin kiinni, mutta eipä meilläpäin kenelläkään hinkua leikkuriin vaksiksi enää ole...

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tämä kirjoitus on henkilökohtainen mielipiteeni lääkintävahtimestarin työstä leikkaussalissa.

Olen toiminut HUS:n Vanhan Kirurgisen sairaalan ja Meilahden yliopistollisen sairaalan leikkaussaleissa lääkintävahtimestarina. Vanhalla Kirralla toiminta on pääsääntöisesti ortopediaa ja reumakirurgiaa, kun taas Meilahdessa toiminta on sydän- ja keuhkokirurgiaa, urologiaa, verisuoni- ja syöpäkirurgiaa.

Perehdyttäjänäni toimi perushoitaja Marja-Leena Halonen, jolla on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus leikkausosastoista. Ensin leikkaussalin valvovana hoitajana ja sittemmin lääkintävahtimestariksi siirtynyt Marja-Leena teki minusta lääkintävahtimestarin hyvällä perehdytyksellä, joka on varmasti tärkeää tässä ammatissa. Näkisin ongelmana sen, että lääkintävahtimestarien osaaminen kulkee mentor-kisälli tapaan. Materiaalia esim. leikkausasentojen tekoa varten ei oikeastaan ole, vaan kaikki opetellaan kädestä suuhun periaatteella työpaikalla.

Mitä lääkintävahtimestari sitten leikkausosastolla tekee?

Lääkintävahtimestari on osa hoitotiimiä, hänellä on oma tärkeä tehtävä potilaan onnistuneessa hoidossa. Yhtenä tärkeimmistä tehtävistä on leikkausasennon laitto, toki niitä hommia on muitakin. Leikkaustasojen valinta, potilaan siirrot saliin ja salista postoperatiiviseen valvontaan, skopiatornien ja vastaavien teknisten laitteiden perushuolta sekä ylläpito. Vanhalla Kirralla käytimme C-kaarta itsenäisesti, mutta Meilahdessa kuvauksen hoitivat röntgenhoitajat, me laitoimme tosin ne käyttökuntoon. Yksi meitä työllistävä tehtävä oli skopiatornin videolaitteiden käytön opastaminen sairaanhoitajille. Teknisten laitteiden määrä tulee jatkossa lisääntymään leikkausosastoilla ja tämä vaatii jatkuvaa perehtymistä ja kouluttautumista ko. asioihin.

Perinteisesti kipsaaminen on ollut lääkintävahtimestareiden työtä, ja ortopediassa niitä oli paljon. Erikoiskipsien valmistus ja eri kipsimateriaalien käyttö, pitää olla lääkintävahtimestarin hallinnassa. Leikkaustasojen perushuolto ja leikkauslamppujen vaihto on jokapäiväistä rutiinia. Itse myös vaihdoin loisteputket salissa, koska sähkömiehen saaminen osastolle oli joskus vaikeaa.

Lääkintävahtimestareiden työnkuva vaihtelee kuitenkin sairaaloittain ja varsinaista yhtä oikeaa ohjeistusta on mahdotonta laatia.

Leikkaussalissa lääkintävahtimestari toimii avustajana puudutuksissa ja leikkausalueen pesuissa sekä steriilinalueen peittelyssä. Leikkausasennon laitto onkin sitten oma taitonsa. Potilas makaa monesti useita tunteja samassa leikkausasennossa. Puudutettu tai nukutettu potilas ei itse pysty kertomaan onko leikkausasento kunnollinen, ja huonosti laitettu asento voi aiheuttaa vakaviakin vammoja. Leikkausasento määräytyy leikkauksen mukaan ja eri asentoja on monia. Yleisimmin potilas leikataan selkäasennossa, muita asentoja ovat mm. vatsa- ,kylki-, ja gynekologinen asento. Myös erilaiset vetopöytä asennot ovat lähes jokapäiväisiä. Leikkausasento määrää myös leikkaustason valinnassa. Nykyisin uusien leikkaustasojen muunneltavuus on sitä luokkaa, että samalla tasolla voidaan leikata lähestulkoon kaikki leikkaukset.

Leikkausosaston työympäristö on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Ympärillä tapahtuu paljon teknisiä ja vuorovaikutustaitoja vaativia asioita. Lääkintävahtimestari on leikkausosaston €joka paikan höylä € ja hänen on osattava olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Lyhyesti sanottuna siisti sisätyö, joka on myös mielenkiintoinen, mutta palkkaa ei kohtaa työn vaativuutta.

Itse pidin leikkausosaston ilmapiiristä niin paljon, että päätin lähteä lukemaan sairaanhoitajaksi, ja suuntautua perioperatiiviseen hoitotyöhön. Ehkä enemmän minua kiinnostaa anestesiahoitotyö, jossa on samanlaisuuksia ensihoitotyön kanssa. Tulevaisuutta ajatellen on huono asia se, että taas yksi lääkintävahtimestari lähti jatko-opiskelijaksi, sillä pula osaavista leikkausosastolla työskentelevistä lääkintävahtimestareista on huutava. Tämän takia olisikin tärkeää tehdä yhteistyötä keskiasteen koulujen kanssa, jotta lääkintävahtimestareiden tulevaisuus olisi taattu.

Teemu Leivoaro

LH/EH, SH-AMK opiskelija

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy sanoa aika hyvin kerrottu työnkuvasta. Selvensi mulle aika lailla lmv työnsisältöä l-salissa ::)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy sanoa aika hyvin kerrottu työnkuvasta. Selvensi mulle aika lailla lmv työnsisältöä l-salissa ::)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...
  • 1 vuosi myöhemmin...

Onko kellään kokemusta vaksina olemisesta KYS:n leikkausyksikkö 2:ssa. Itse olen menossa sinne harjoittelemaan vuoden alussa. Eli kokemuksia voi laittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka alkuperäinen artikkeli on jo tehty jne. niin pakko kommentoida silti: Kyllä hyvät lääkintävaksit on kullanarvoisia. Itse olen sairaanhoitajana ja instrumenttipuolella, jossa vielä anestesiapuolta enemmän tulee käytettyä lääkintävakseja. Meidän LVM tuli ensiavusta, joten oli aivan loistava kipsaaja. Hän opettaa nuoret hoitajatkin kipsaamaan (päivystysaikana osattava, ei kirurgeihin niin voi luottaa), tekemään asennot jne. On kyllä niin korvaamaton apu että todellakin huomaa jos on saikulla! Meillä ei varmaan ketään niin paljon saleihin kuulutella kun lääkintävaksia. On vielä kaiken lisäksi väkivahva :happy: ja erittäin mukava ja rauhallinen kaveri. Ihan vaan hatunnosto tärkeille läkintävakseille, ei teitä ilman tule toimeen!

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vaan hatunnosto tärkeille läkintävakseille, ei teitä ilman tule toimeen!

Harmi vaan, että ainakaan meidän ylihoitaja ei palkkauksessa ole huomioinut lvm:n tärkeää roolia.  angry.png  Vaihtuvuus on ollut suuri, koska monikaan ei halua työskennellä niin huonolla palkalla.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kanssa ollut huonoa saatavuutta noissa vakseissa. Tämä joka tuli, saatiin rukoiltua meille. Hän itse kyllä piti hommasta jne mutta palkka oli huonompi kun EA:lla (lisät, joita meillä ei tule). Sanoi silloin että jää meille mielellään jos palkasta päästään sopuun ja jäi. En tiedä miten lopullisesti meni, mutta ilmeisesti palkkaa nostettiin koska tämä vaksi on meillä siis edelleen.

Tuntuu että olis tarvetta toisellekin vaksille ja silloin meillä "vaksia" tekee joku sairaanhoitaja. Eli ei voida palkata toista vaksia mutta voidaan maksaaa sairaanhoitajalle palkkaa samasta työstä.. Ei mene mun kaaliini kyllä tollaset säästöt ;)

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kanssa ollut huonoa saatavuutta noissa vakseissa. Tämä joka tuli, saatiin rukoiltua meille. Hän itse kyllä piti hommasta jne mutta palkka oli huonompi kun EA:lla (lisät, joita meillä ei tule). Sanoi silloin että jää meille mielellään jos palkasta päästään sopuun ja jäi. En tiedä miten lopullisesti meni, mutta ilmeisesti palkkaa nostettiin koska tämä vaksi on meillä siis edelleen.

Ongelmahan on tiedostettu ja SEHL on työryhmänsä kanssa asiaa vienyt eteenpäin mm. opetushallitukseen, mutta ongelmia tullut joidenkin koulujen ja etenkin oppilaiden kanssa, jotka eivät näe ko. työtä niin tärkeänä kuin esim. ensihoitotyö tai lasten ja nuorten suuntaavat.

Toivottavasti joku sais tuosta edellisestä lauseesta selvää ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...