Jump to content
MAINOS

Yötyötä koskevat lait/säädökset


Nemesis

Recommended Posts

Onkos kellään tietoa onko olemassa jotain lakeja ja/tai säädöksiä siitä ketkä saa yötyötä tehdä vai voiko työnantaja vapaasti itse rajoituksia asettaa.. Ja jos jotain lakeja tai mts löytyy niin koskeeko ne ainoastaan työsuhteessa olevia vai myös keikkalaisia.

Meillä esim diabeetikot ja yli 60 vuotiaat eivät saa valvoa. Tuota diabeetikon valvomiskieltoa en itse ihan ymmärrä, mutta tuon "ikärajan" kyllä ymmärrän. Nyt siis tosiaan kiinnostaa, että onko näihin rajoituksiin todellinen syy vai onko nämä asiat työnantajan päätettävissä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaikkialla missä mä olen ollut niin kaikki ovat valvoneet, iästä tai sairauksista riippumatta.  Jos lääkäri on kieltänyt yötyön niin siitä on pitänyt olla lääkärintodistus.

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisimmin niillä, joilla on yötyö pannassa, on ollut pohjalla huonosti hoitoihin reagoiva DM(säätely menee sekaisin, kun yö onkin yhtäkkiä päivä), WPW(valvominen stressaa), epilepsia jossain muodossa yms.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kellään tietoa onko olemassa jotain lakeja ja/tai säädöksiä siitä ketkä saa yötyötä tehdä vai voiko työnantaja vapaasti itse rajoituksia asettaa.. Ja jos jotain lakeja tai mts löytyy niin koskeeko ne ainoastaan työsuhteessa olevia vai myös keikkalaisia.

Meillä esim diabeetikot ja yli 60 vuotiaat eivät saa valvoa. Tuota diabeetikon valvomiskieltoa en itse ihan ymmärrä, mutta tuon "ikärajan" kyllä ymmärrän. Nyt siis tosiaan kiinnostaa, että onko näihin rajoituksiin todellinen syy vai onko nämä asiat työnantajan päätettävissä..

Tasa-arvolaissa sanotaan että ketään ei saa asettaa eri asemaan minkään sairauden tai iän takia. Kyllä mielestäni saat yövuoroja tehdä vaikka diabetesta sairastaisitkin. Työnantaja voi yhtä hyvin sanoa että neekeriä me ei oteta töihin tai että naisille ei makseta palkkaa. Laitontahan se on.

Eri asia jos työnantaja perustelee työturvallisuuden kantilta, mutta ei sielläkään ihan tuulesta temmatut jutut läpi mene. Ota puheeksi luottamusmiehesi kanssa mikäli yötyöhön mielit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä olen kyllä alle 60 vuotias enkä sairasta diabetestä  *pyhimys*

Mielenkiinnosta vaan kyselin, kun mun työnantaja näitä rajoituksia on asettanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä olen kyllä alle 60 vuotias enkä sairasta diabetestä  *pyhimys*

Mielenkiinnosta vaan kyselin, kun mun työnantaja näitä rajoituksia on asettanut.

Aivan aivan. No mutta silti, oman pikaisen tulkintani mukaan tuo on syrjintää jos joku haluaa tehdä yövuoroja ja se evätään diabeteksen tai iän perusteella.

Tosin jos ei tahdo tehdä yötä ja sattuu diabetes olemaan niin lottovoittohan se on :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun tes määrää ne tuntimäärät, mitä yötyötä saa tehdä.. Entäs jos työntekijän suostumuksella vuoroja laitetaan (11h yövuoroja) viisi peräkkäin, onko tes vain suositus, johon voi vedota, jos ei suostu? Tulee nosita viidestä vuorosta jo 55tuntia ja en ole kovin innokas, mutta en kehtaa välttämättä sanoa ei ja tarvitsen rahaa :D

Vakituisella yököllähän 7 yötä on maksimi, mutta meillä muilla maksimitunnit 38 ja 1/3 (tarkastettu just yksityisen sosiaalialan tessistä) ja kaikilla yövuoron maksimipituus se 12h..

Onko sallittua tuo viisi vuoroa/yli 50tuntia yhdelle viikolle, vai ei ja mitkä muut asiat vaikuttavat tähän..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...