Jump to content
MAINOS

Nuoret hoitajat eivät pysy alalla, ja väheksyvät työtä, miksi?


Hoihoi

Recommended Posts

Onko muiden työpaikoilla samaa suhtautumista? Varsinkin omassa tiimissäni, missä kaikki ovat lähi- tai perushoitajia, erityisesti 20-30-vuotiaat hoitajat arvostavat työtään todella vähän ja esim. uusille opiskelijoille vaan sanotaan, että ”Susta on varmasti muuhunkin kun tähän työhön, älä hölmö opiskele tätä alaa” tai sitten vaan kuittaillaan työkavereille, että ”Lähehän sinäkin opiskelemaan muuta alaa kuten mäkin nyt, susta on varmasti muuhunkin, nään sen susta”. Mun mielestä toi on todella loukkaava kommentti, meijänkin tiimissä on vanhempia hyviä perushoitajia, jotka tehneet sydämellään ikänsä töitä ja sitten kuulevat kun nuoremmat hoitajat pitää hoitajia ns. tyhminä, joista olisi muuhunkin. 
 

Ei mikään ihme, että hoitoala ei kauheasti houkuttele nuoria. 
 

Oletteko kokeneet samanlaista hoitotyön väheksymistä, että työ olisi aivan pohjasakkaa. 
 

Itse olen myös nuorempi hoitaja, pääasiassa työni on kivaa, ja varsinkin oma työpaikka on todella inhimillinen niin vanhuksille ja työntekijöille. 
 

 

Muokattu - Hoihoi
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Nuoret hoitajat eivät pysy alalla, ja väheksyvät työtä, miksi?
MAINOS

Eipä se  mikään ihme ole että aletaan väheksyä ja yhä enemmän kun työolot ovat niin monessa paikassa pielessä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä se johtuu siitä, että he ovat huomanneet millaista työ on. Loppujen lopuksi monessa paikassa työ on rutiininomaista ja itseään toistavaa. Opiskeluaika on hauskempaa ja kaikki tuntuu jännittävältä. Todellisuus tuottaa pettymyksen. 

Vanhat kunnon konkarit ovat sopeutuneet työhönsä ja he osaavat kohdata potilaat ja omaiset paremmin kuin nuoret. Tästä syntyy myös aitoa työniloa ja sitä kautta arvostusta omaan työhön. 

Nuoret tulee ja menee - he hakevat paikkaansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Torlohka kirjoitti:

Hoitotyön väheksymistä? Vai hoitotyön realisoimista.

Henkilöstömitoitus vedetty minimiin siivous ruuanlaitto ja pyykinpesu työllistää myös todella paljon siinä ohessa. Työ on raskasta ja eritteiden siivoamista paljon. En usko että tätä työtä pystyy arvostamaan jos mikään ei muutu. Hoitajat uupuvat työtaakan ja ainaisen kiireen keskellä. Sijaisista on pulaa, ja vakkarit paljon sairuauslomilla, kierre on katkeamatonta. Työn arvostus on nolla. Jos nuorilla on rahkeita niin miksi he tyytyisivät tähän, monen nuoren vastavalmistuneen olen nähnyt lähtevän, kun totuus työstä paljastuu, tullaan innokkaana tekemään hyvää työtä mutta pettyvät, kun näkevät totuuden. Kyllä nuoret osaavat ihan itse ajatella tulevaisuuttaan ja lähtevät vaihtamaan alaa tai toisenlaiseen työhön. 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin sain lähihoitajakoulussa ekassa harjoittelussa (terkkarin vuodeosasto) ohjaajalta neuvoin että älä jää hoitoalalle vaan opiskele lisää... tästä on jo aikaa lähemmäs 10v.

Ja totta kai tuo neuvo voidaan esittää myös loukkaavalla tavalla, mutta fakta on se että hoitoalan työolot ja mm. työsuhde-edut ovat jääneet vuosikymmenten päähän muista aloista! Resurssejakin on vain heikennetty aikojen saatossa. Työpaikoissa on varmasti myös helmiä, mutta muutosta ei tapahdu ellei epäkohdista puhuta isosti ääneen!

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko vastata tähän palstan alottaneeseen kommenttiin. Maailmassa ei taatusti ole yhtään ammattia missä jokin asia ei olisi jonkun mielestä jotenkin huonosti.

Asenteet miten oman takkisi kannat on se mikä nuorilta on vielä kehittymättä. Toiset sanoo sitä ylpeydeksi toiset vaan positiivisuudeksi. 

Nuorille hoitajille: Jos unelmien ammattiin haluat niin ala opiskelemaan lottovoittajaksi. Ammattina lottovoittaja on se mihin kannattaa mennä kun tulee lunta tupaan ja harmittaa muiden mielipiteet. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, neponen kirjoitti:

Mäkin sain lähihoitajakoulussa ekassa harjoittelussa (terkkarin vuodeosasto) ohjaajalta neuvoin että älä jää hoitoalalle vaan opiskele lisää... tästä on jo aikaa lähemmäs 10v.

Eiköhän tuota samaa katkeraa väkeä löydy alalta edelleen. Hoitoalallakin on mittavat mahdollisuudet jatko-opiskella jos motivaatiota löytyy. Mutta joku joka jää töihin ensimmäiseen harjoittelupaikkaansa kahdeksikymmeneksi vuodeksi vaivautumatta kehittämään itseään millään lailla saattaa noilla sanoilla ehkä tiedostamattaan heittää sepeliä tulokkaan rattaisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, G.Focker kirjoitti:

Eiköhän tuota samaa katkeraa väkeä löydy alalta edelleen. Hoitoalallakin on mittavat mahdollisuudet jatko-opiskella jos motivaatiota löytyy. Mutta joku joka jää töihin ensimmäiseen harjoittelupaikkaansa kahdeksikymmeneksi vuodeksi vaivautumatta kehittämään itseään millään lailla saattaa noilla sanoilla ehkä tiedostamattaan heittää sepeliä tulokkaan rattaisiin.

Lisäkouluttautuminen hoitoalalla ei näy valitettavasti palkassa. 

Hoitotyö on hienoa työtä, kun sen saa toteuttaa sen arvon mukaan. Mutta nykyisellään en sitä suosittele yhdellekään nuorelle tai vanhemmallekaan. Ei varmasti tarvitse eritellä mitkä nämä syyt ovat. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä sanon, että sitä negatiivista puhetta oon itse kohdannut ainakin jo hieman alaa nähneen suusta. Kyllä se varmaan on sitä yleistä tyytymättömyyttä alaan ja omiin työoloihin. Vuodet kuluu, mutta epäkohdat eivä muutu. Monesti tuntuu, että siihen valittamisen kierteeseen jäädään kiinni. Muistan erään työpaikan, jossa olin ja eräs kollega sanoikin minulle, että ei asiat niin huonosti ole, mitä ihmiset sanovat niiden olevan. Minusta se oli hyvin sanottu. Paljon on tietenkin korjattavaa ja ihan jokaisella asialla. Mutta työpaikkaan oli pesiytynyt ilmapiiri, jossa lähdettiin valittamaan niistä pienistä jutuista päivät pitkät.

 

Kyllä mä voin sanoa, et omakin suhtautuminen tähän alaan on muuttunut, vaikka en kauaa alalla ole ollutkaan. Korona-aika tietenkin tehden oman lisänsä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...