Jump to content
MAINOS

Yöksi lattialle makaaman jätetyt vanhukset


Annuli

Recommended Posts

Tähän mennessä kaikki kaatuneet/lattialle pedistä liukuneet ovat nousseet melkolailla kevyesti ylös ihan omin avuin, joskus tarviaa toista hoitajaa avuksi.

Itse olen töissä kotihoidon yöpartiossa ja nostoja tulee aika reilusti per vuosi, käydään myös tarvittaessa hoitokodeissa/vanhainkodeissa nostoapuna jos sattuuvat soittamaan. Jos potilaalla ei ole vammoja/paikat kovin kipeät niin vakitekniikkana käytän seuraavanlaista: Jos potilas on valmiiksi sängyn vieressä niin pyöräytetään selälleen varovasti, ellei jo ole. Sitten potilaan jalat koukkuun sen verran kuin taipuvat. Yläruumista koholle, noin puoli-istuvaan asentoon. Sitten ei muuta kuin potilaan keskivartalon kohdalle kyykkyyn, hän ottaa selkäni takaa kiinni molemmin käsin, ikäänkuin halaisi, itse samanlainen haliote potilaan ympäri ja ei muuta kuin nosto ylös JALKOJA apuna käyttäen, ei missään nimessä nostella selällä ettei ole oma selkä paskana. Melkein sama kuin tekisi salilla kyykkyä  :D Mikäli potilas on kauempana sängystä niin pyöritetään jokin viltti/peitto potilaan selän alle ja sillä olen hinaillut potilasta lähemmäs petiä.

Edellä mainittu tekniikka on osoittautunut melko hyväksi ja potilaatkaan eivät ole valittaneet sen aiheuttavan kipuja nostotilanteessa tai jälkeenpäin. Oma selkäkään ei ole kertaakaan reistaillut kuluneen kahden vuoden aikana. Potilasainesta on laidasta laitaan, on parkinson potilaita yms ja nostettavien paino vaihteleepi 50kg ja +100kg välillä.. Tosin itsellä taustalla voimanostoa n. 6vuotta, joten joku 100 kiloinen on vielä melkoisen kevyt nostettava itsekseenkin kun käyttää oikeanlaista tekniikkaa, joka on hyödyllinen sekä potilaan että hoitajan näkökulmasta. Nosturia käytän aina mikäli sellainen on saatavilla, esim. joillain potilaista on oma nosturi kotona tai sitten hoitolaitoksesta löytyy

Tuosta lattialla makuuttamisesta, niin jos ei jaksa itse nostaa ja ei apua ole saatavilla niin en näe siinäkään sinänsä mitään väärää JOS potilaan alle laitetaan yön ajaksi patja/muuta pehmustetta (ettei painetta kohdistu liikaa lattiata vasten oleviin ruumiinosiin) kuten tarpeeksi paksua vilttiä tms. ja potilas peitellään, ettei palele.

Lisättäköön vielä sen verran, että mikäli potilas ei itse pysty yhtään auttamaan nostossa ja on painavampaa sorttia niin en lähde yksin nostamaan, se ei hyödytä kumpaakaan. Monesti tällaiset nostot menevät nimittäin potilaan "kiskomiseksi" lattialta ylös ja se aiheuttaa kipua potilaalle ja nostajalle, mikä ei ole missään nimessä tarkoituksenmukaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse olen töissä kotihoidon yöpartiossa ja nostoja tulee aika reilusti per vuosi, käydään myös tarvittaessa hoitokodeissa/vanhainkodeissa nostoapuna jos sattuuvat soittamaan.

Kun homma menee rutiinilla niin se menee rutiinilla, mitähän tuohon voi sanoa. Kokemus on tässäkin asiassa korvaamaton apu, tosin todettakoon että vaikkei sitä itsellä juuri ole niin ei ole ketään vielä jäänyt lattialle tai itseään satuttanut nostettaessa - oli niitä apukäsiä enemmän tai ei. Kokemuksen lisäksi se maalaisjärki ja perusanatomian tuntemus (eli mihin suuntaan nivelet liikkuu ja mistä kannattaa ottaa kiinni) riittävät jo vanhusten nostossa värisuoraan.

nosto ylös JALKOJA apuna käyttäen, ei missään nimessä nostella selällä ettei ole oma selkä paskana.

Ehdottomasti samaa mieltä, jaloissa riittää jerkkua ja niin kauan kun polvet on edes jonkinlaisessa kunnossa niin ei siinä itseään juuri pääse telomaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Aika hurjalta kuulostaa ajatus vanhuksen jättämisestä lattialle makaamaan... Suurimman osan työhistoriastani olen tehnyt paikoissa joissa ollaan yksin vuorossa. Lähinnä siis yövuorossa (juuri hoivakodeissa ja palvelutalossa) enkä ole joutunu kuin kerran jättämään ihmisen lattialle.

Tämä "lattialla makuuttaminen" oli kuitenkin suunniteltua, koska kyseessä oli hoivakoti jossa ei ollut saatavilla laidallista sänkyä ennen kuin sellainen apuvälineyksiköstä saatiin. Pari yötä jouduttiin toistuvien sängystä tippumisien vuoksi tekemään kompromissi, eli kaksi paksua patjaa kiinnitettiin toisiinsa ja pedattiin siihen. Näin oli kaikkein turvallisinta.

Nostotekniikoita on useita. Jos ei itsenäisesti kykene nostamaan, niin soittaisin kyllä joko yöpartion tai ampparin avuksi. Mikäli kyseessä olisi jakuvasti sängystä pois pyrkivä henkilö, olisi aiheellista miettiä muita ratkaisuja, kuten pedin tekemistä lattiatasoon, eihän voi jatkuvasti soitella apuakaan, mutta ketään EI jätetä kovalle lattialle makaamaan ja selviämään omin avuin.

Miten ihmeessä tämä ko. vanhus on sieltä yksin päässyt kömpimään ylös? Missä oli hoitaja? Miksi hän ei ole mennyt vanhuksen luo ja yrittänyt avustaa nousemisessa uudelleen, vaan vanhus on joutunut itse sieltä lattialta kömpimään ylös? Sitä en voi käsittää.

Kun työskentelee yöllä yksinään, on hyvä muistaa että "apujoukkoja" on olemassa. Varmasti miltei joka kunnassa toimii kotihoidon yöpartio, ja amppari nyt on taatusti saatavilla. He ovat yksinäisen yökkösen kollegoita, joita voi ja pitääkin soittaa hätiin.

Itselleni on taottu päähän, että jos hätä on suuri, pitää luottaa vaikka "naapuriapuun" ja soittaa apua sieltä mistä sitä on saatavilla (olettaen että naapurin puhelinnumero on tiedossa...) Tosin tällaisessa tilanteessa en alkaisi kanssaihmisten yöunta häirisemään, mutta on olemassa siis tahoja jotka ovat valveilla ja saatavilla myös yöaikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä nyt tämmönen näkökulma :

Jos kuvitellaan että jossain palveluasuntokompleksissa (jossa siis pitäisi olla hyväkuntoisia potilaita....) on vaikka 60 asukkia sijoittuneena useampaan rakennukseen ja paikalla on vain yksi yöhoitaja niin eipä paljoa jää aikaa per asukki. Tälläisiä paikkoja on Suomi väärällään. Se ei vaadi kuin muutaman sekavan virtsiittimummon jota saa avustaa kaiken aikaa vessaan niin katastrofin ainekset on valmiina. Kaatumisia ym. vahinkoja tapahtuu koska valvonta ei ole (eikä tälläisessä paikassa voikkaan olla) riittävää jatkuvaa huomiota vaativille potilaille. Jos homma käy ylivoimaiseksi niin ei siiinä auta kuin laittaa vaippaa pöksyyn ja potilas lattialle patjan kanssa ettei hän sekavuuksissaan pääse telomaan itseään.

Kokonaan toinen juttu onkin se kuuluuko tämänkuntoinen potilas sitten tälläiseen asumisyksikköön ja onko henkilökuntaa riittävästi. Tämän miettiminen "tilanteen ollessa päällä" ei ainakaan auta ketään vaan jotain on vaan tehtävä....

Aika tylyähän se on lattialla maata märissä vaipoissa ja näistä sanomisia ihan ymmärrettävästi tuleekin. Vaihtoehtona se on kuitenkin usein turvallisempi ja siten oikea. Ambulanssissa näitä tulee tuumittua kun käy antamassa yöllä nostoapua. "Oliko järkevää nostaa sänkyyn vai olisiko vaan pitänyt jättää lattialle lisävahinkojen estämiseksi...?" ja "Tullaanko me tänne kohta uudestaan ja täälä odottaakin lonkkamurtuma?"  Usein tulee nostettua kun on kerran nostoapua tilattu ja ei jaksa ruveta mutisemaan vastaan...  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen samoilla linjoilla O'boyn kanssa. Parempi vaihtoehto on, että potilas nukkuu turvallisesti lattialla, kuin se,että hän kaatuu ja loukkaa itsensä. Tietenkin lattialla nukuttaminen on se viimeinen keino, mutta vaihtoehto kuitenkin.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lattialla nukkuminen voi olla tilapäinen keino, turvallisuussyistä. Mutta mielestäni ihmisen jättäminen kovalle lattialle pärjäilemään itsekseen ei ole missään tapauksessa oikea tapa toimia (ymmärsin kirjoituksesta, ettei hänelle ollut autettu kuivaa ylle saati patjaa alle). Käsittäisin että ap. kirjoittajan tapauksessa kyse oli hoivakodista, jossa yöhoitaja olisi saatavilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lattialla nukkuminen voi olla tilapäinen keino, turvallisuussyistä. Mutta mielestäni ihmisen jättäminen kovalle lattialle pärjäilemään itsekseen ei ole missään tapauksessa oikea tapa toimia (ymmärsin kirjoituksesta, ettei hänelle ollut autettu kuivaa ylle saati patjaa alle). Käsittäisin että ap. kirjoittajan tapauksessa kyse oli hoivakodista, jossa yöhoitaja olisi saatavilla?

En ymmärtänyt alkup. kirjoituksesta että potillaalla olisi mitään märkää yllä ja kirjoituksessa todetaan että potilas on sittemmin saanut patjan alleen.

Yöhoitajan saatavuus on, kuten totesin aiemmassa kirjoituksessani, suhteellista ja varsin rajallista. Jos pk:n avuilla ei pärjää niin oikea paikka on varmaankin vuodeosastolla missä ainakin pitäisi olla enemmän resursseja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tuosta lehden kuvasta tuli mulla heti mieleen omat aikani, kun yökötin psykogeriatrisella osastolla. Dementoituneet ikäihmiset nukkuivat välillä oikeasti milloin missäkin. Mm. vessanlattialta muistan pyytäneeni täysin liikuntakykyistä potilasta siirtymään sänkyyn nukkumaan, mutta tuli nyrkkiä huudolla säestettynä. Sekavuutta yöaikaan melkoisesti esiintyi ja usein työkaverin kanssa jouduttiin tekemään se päätös, että annetaan ihmisen sitten nukkua, missä nukkuu ja tuotiin peittoa vain päälle. Aina ei siis ole edes resurssien puuttesta kyse, että pt nukkuu lattialla, vaan ihan siitä, että tyhjää alkaa "tappelemaan" yöllä esim. tuossa tilanteessa.

Kuvan ottotilannettahan ei voida tietää noilla tiedoilla, mutta kuka ottaa hoitokodista kuvan klo 01 yöllä ja toimittaa sen julkaistavaksi? Kuka siellä voi hoitohenkilökunnan ohella siihen aikaan liikkua? No, tämä nyt ei ehkä ole se oleellisin asia, pisti vaan pähkäilemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa aloin pohtimaan että mikä sivullinen on hoitokodissa sisällä klo 01 valokuvaamassa. Ei tosiaan varmaan se pointti mutta :D

Muuten en ota kantaa kuvan tilanteeseen kunnen tuota kuvaa enempää siitä tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvan ottotilannettahan ei voida tietää noilla tiedoilla, mutta kuka ottaa hoitokodista kuvan klo 01 yöllä ja toimittaa sen julkaistavaksi? Kuka siellä voi hoitohenkilökunnan ohella siihen aikaan liikkua? No, tämä nyt ei ehkä ole se oleellisin asia, pisti vaan pähkäilemään.

Samaa mietin ja oikeesti jos mua kohtais tollainen näky, että vanhus makaa lattialla, niin ottaisinko kännykuvan lehteen vai kokeilisinko pulssin, hmm...  :D Miks koskaan ei ihmetellä kuvan ottajien vastuuta? Mitä he ovat tehneet sen vanhuksen eteen? Ottaneet kuvan? Vai käynyt tarkistamassa vanhuksen kunnon ja ilmoittaneet siitä hoitajille? Mistä sitä tietää minkä sairauskohtauksen on saanut kun on lähteny käppäilemään omin avuin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvan ottotilannettahan ei voida tietää noilla tiedoilla, mutta kuka ottaa hoitokodista kuvan klo 01 yöllä ja toimittaa sen julkaistavaksi? Kuka siellä voi hoitohenkilökunnan ohella siihen aikaan liikkua? No, tämä nyt ei ehkä ole se oleellisin asia, pisti vaan pähkäilemään.

Samaa mietittiin duunin kahvipöytäkeskustelussa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei oo dementiapotilaat / vanhustyö tuttua näille tyypeille, jotka tommosen lehtijutun ovat tuosta raapineet. Mun mielessä tossa ei oo mitään ihmeellistä. 

Outoa tosiaan, että klo 1 yöllä joku vierailemassa siellä  huh.gif  Ja eikö kuvan ottajalle tullu mieleen ilmoittaa asiasta hoitajille ennemmin ku johonki lehteen? Vaikuttaa kyllä niin tekemällä tehdyltä jutulta... Haluavat taas mustamaalata meidän alaa  angry.png

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ittekkin jäin miettii et kuka on 1 aikaan yöllä "vierailemassa" ja miksi ei tehnyt mitään? Lehti oli kuulema soittanut ja halunnut tietää enemmän tästä tapauksesta mut sen paikan johto ei halunnut kommentoida asiaa mitenkään joku hoitaja oli sitten antanut tietoja... Mut keltainen lehdistö hoitaa asiat juuri tällein isot otsikot ja vähän mitään oikeaa tietoa...  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräällä vuodeosastolla oli vakiintuneena käytäntönä asettaa jalaton dementiaan sairastunut patjalle lattialle nukkumaan. Syynä jatkuva sängystä pois pyrkiminen ja tippuminen. Aluksi tapa kummastutti paljon ;D Toisaalta toinen vaihtoehto sitoa sänkyyn yöksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Meillä on kielto nostaa ketään yksin. Jos yöaikaan joku on lattialla niin soitetaan taksikuski apuun (harmi vaan niistä ei oo aina kovin kummoista apua mutta parempi kuin ei mitään...).

Itse olen taas useasti läheisen vanhainkodin puolella nostoapuna ollut ja siellä sitten monesti vastassa lattialle pedattu peti ja joillekin yököille olen ehdottanutkin että jos jätetään yöksi tähän (kun kertovat että on vikkeläjalkainen asukki jolla ei kuitenkaan jalat toimi niinkuin ennen...) sitten on yhdessä pedattu peti ja autettu siihen nukkumaan. On muuten sekin puoli lattialla nukkumisessa että kun sieltä ei omin avuin pääse pois niin ei lähde vaeltamaankaan uudelleen eli on sitten sen yön siinä (toki parhaat kyllä keinot keksii mutta noin yleensä).

Tuo iltasanomien kuva ei sinänsä tunnu oudolta, voihan tosiaan olla että yön ainoa yökkö odottaa nostoapua toisaalta avuksi. Mutta mitä IHMETTÄ siellä tekee vierailija keskellä yötä? Nyt ei kyllä oo kaikki kohdallaan työturvallisuuden kanssa kun kerran yöllä pääsee ulkopuoliset sisään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kielto nostaa ketään yksin. Jos yöaikaan joku on lattialla niin soitetaan taksikuski apuun

Aika ainutlaatuinen järjestely. En ole ennen kuullut.

Joo aika erikoista on... huh.gif eikös voi pyytää työparia avuksi nostamaan, vai valvotaanko siellä yksin yövuorossa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kielto nostaa ketään yksin. Jos yöaikaan joku on lattialla niin soitetaan taksikuski apuun

Aika ainutlaatuinen järjestely. En ole ennen kuullut.

Joo aika erikoista on... huh.gif eikös voi pyytää työparia avuksi nostamaan, vai valvotaanko siellä yksin yövuorossa.

Yksin ollaan yössä. Läheisellä vanhainkodilla (n.kilsan päässä) tosiaan toinen yökkö yksin mutta se ei liiku sieltä minnekään ja meiltä mennään tarvittaessa sinne apuun, kun päivystetään samalla lähialueen turvapuhelinhälyjä.

Meillä on iltavuoro 16-01 ja tästä ns.yövuoroa on 22-01 jonka aikana kierretään oman talon asukit kahdesti ja pyyntöjen mukaan kolmen muun asuinyksikön asukkeja ja päivystetään turvepuhelinhälyjä. Jos itse tarvitaan apua (nostoissa tai missä vain mikä ei ole lanssin juttuja) niin soitetaan taksikuski apuun. 01-07 on talon asukit omillaan (turvapuhelimen päässä toki apu). Samoin kun meiltä lähtee 01 hoitaja kotio niin turvapuhelinhälyihin lähtee arvion mukaan joko lanssi tai taksikuski.

Ei kovin toimiva järjestely (harvalla taksikuskilla kun on mitään kokemusta alalta...) mutta onneksi tarvitaan todella harvoin. Itse olen ollut talossa pari vuotta enkä ole kertaakaan joutunut soittamaan taksikuskia apuun (kaatuneet on olleen lanssin tarpeessa) ja ne kerrat kun joku muu on tänä aikana taksikuskia tarvinnut on laskettavissa yhden käden sormilla. Onneksi myös turvapuhelinalue on pieni, kaukaisimmat taitaa olla 2-3km päässä meiltä (asiakkaiden kokonaismäärää en tiedä, tuskin olen puoltakaan tavannut), turvapuhelinhälyjä sattuu ehkä kerran viikossa, usein kyseessä on rauhoittelua tai sitten pääsen tilaamaan lanssin päästyäni paikalle.

Parasta olisi jos saataisiin meidän taloon kokoyön yökkö joka samalla päivystäisi koko yön myös turvapuhelinta. Hyvin voisi työhön kuulua myös kahden muun lähellä olevan asuinyksikön kierto öisin eli oltaisiin kolmen talon yökkö kerralla mutta eipä tähän ole rahoja joten tällaisella systeemillä menetellään tällä hetkellä...

(Eiköhän se tullut tarpeeksi epäselvästi selitettyä =D )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Vaihtelevalta näyttää tämä hoitajan nostoavun saanti yövuorojen aikana.

Olen itse sairaalassa, ja osastolla on ainakin 1 hoitaja yöllä, joskus on 2 hoitajaa. Yleensä yökköinä on hoitaja + laikkari, mutta yksinvalvoessa on sitten oikeus soittaa toisen osaston laikkari nostoavuksi, tai muuten apuun. Meillä kun joskus tuppaa olla niin että 3-4 ihmistä haluaa samaan aikaan vessaan ja saattaa olla niinkin että joku on kahden autettava.

Näitä kun luin niin varsin kiitollinen olen meidän yövalvonnan järjestelyistä. Vastaamme omasta osastosta, mutta tottakai tarvittaessa autetaan naapuria. Hoitajat eivät omalta osastoltaan saa poistua kun ovat vastuussa. Poikkeus on silloin kun hoitajia valvoo 2 meidän osastolla.

Lattialle ei ole ketään jätetty juuri tästä syystä, nostolaitteet löytyy vähintään kahdelta osastolta meidän talosta. Harjoittelujaksolla tuli kaivanneeksi viikon aikana joka päivä nostolaitetta, kun käsin piti nostaa täysin liikuntakyvytöntä mummoa. Oli siinä selkä "vähän" kipeä - enkä itse ole hentoinen. Asennot joutui pitämään täysin väärinä kun ei etes nostovyötä saanut käyttää. "Se kuulemma aina unohtuu" - sanoi ohjaaja.

Onneksi meidän osastolla on eri virsi tässä asiassa.

Menenkin lauantaina yhdeksi yöksi valvomaan ja hieman jännittää.. muutama riskikaatuja kun siellä on, meinaan semmosia jotka ei apua kysele vaikka on sanottu että saa hoitajakutsua käyttää koska vain. Tosi monet potilaat sanoo että eivät halua olla vaivaksi... Eikä aina ole dementistä kyse.

Tulee miettineeksi monesti, että ollaanko me hoitajat oikeasti niin stressaantuneita ja väsyneitä, että potilaat sen noin vahvasti tunnistaa ja sanovat etteivät tahdo vaivata? Vai ovatko vain vaatimattomia tms? Siinä ois johdon päässäkin pohtimista miten helpottaa hoitajien stressiä ja kuormitusta. Sillä kun on potilaisiinkin negatiivinen vaikutus. (Ihan näin OT:na väsyneenä viiden päivän putkesta)

Epäselvyyksien välttämiseksi vielä lisään että osastollamme on sekä vuodepotilaita että itsenäisesti liikkuvia - mutta myös siltä väliltä.. eli kaikenkarvaista sakkia. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen huomannut jännän seikan työni myötä, laitoksissa asuvan ikääntyneen nosto on huomattavasi rankempaa kuin kotona asuvan En keksi mitään muuta syytä kuin, että kotona asuvalla tuntuu löytyvän sitä halua nousta sieltä lattialta, pitää todistaa aivan eritavalla, että pärjää vielä kotona. Laitoksissa olevat ikääntyneet heittäytyvät huomattavasti helpommin avuttomiksi, eivätkä auta itse yhtään siinä ylös nousussa...kun kyllähän sen hoitajan kuuluu sekin tehdä hänen puolestaan. En todellakaan väitä, että asia on aina näin, mutta omakohtaiset kokemukseni tuntuvat olevat juuri tälläisiä.

Osittain johtuu varmaankin siitä, että laitoksissa "passataan" asiakkaita, vaikka tietenkin pitäisi käyttää kuntouttavaa työotetta. Monella vanhuksella on myös väärä käsitys vanhainkodista/palveluasumisesta. Kuvitellaan, että palvelukodissa palvelu pelaa. Itse ei tarvitse tehdä mitään. Olen itse usein törmännyt asiakkaisiin, jotka ovat erittäin närkästyneitä siitä, että kehotan heitä itse vaihtamaan vaatteet, pesemään hampaat tms. Eräskin mummeli tokaisi minulle:" Mistä sinulle sitten maksetaan palkkaa"? Laitokseen joutuminen on aina vanhukselle suuri elämänmuutos ja usein tahdonvastainen. Itsenäisyyden menetys ja "toisten armoille" joutuminen on meille kaikille kova pala. Kuvittelepa, että itse joutuisit luopumaan omasta kodista, elämänrytmistä ja tottumuksista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Aika outo ketju ... nostaako vai eikö nostaa ja jättääkö lattialle vai ei. Itse työskentelin lähihoitaja-aikoinani eräässä pääkaupunkiseutulaisessa firmassa, joka tarjosi turvapuhelinpalveluja. Olin siis turva-auttajana, ja pääosa toimenkuvasta muodostui lattialle tai milloin minnekin kaatuneiden vanhusten nostelemisesta. Eipä kysynyt työnantaja, koskeeko selkään, eikä tarvinnutkaan; mehän nosteltiin kollegoiden kanssa järkevästi JALOILLA eikä revitty selkiämme piloille ja samalla satutettu myös autettavia. Joskus sattui hirveitä mastodontteja, jotka painoivat 130-140 kiloa; silloin mentiin kahdestaan, mutta siinäpä se oli. Kaikki mummit ja papat piti nostaa. Kotihoitajilla oli ohjeet ja kiellot, että he ei nosta. Niiden omatunto antoi periksi jättää mummin mutkalle makaamaan pienen kylpyhuoneen lattialle ja joskus jopa verta vuotavan päänkin; ne lähtivät menemään kun olivat soittaneet meille ja mummi jäi sinne odottelemaan. Meilläkin kun sitä keikkaa pukkasi, niin mummi saattoi joutua odottelemaan puolitoista tuntiakin. Mutta me nostettiin. Ei tullut ambulanssia apuun; ei tullut mieleen edes pyytää; Häke ois nauranut meidät pihalle.

Ihmettelempä kuitenkin suuresti sellaisten hoitajien moraalia, jotka jättää mummin tai papan lattialle. Dementikko tai ei; eiköhän nekin tykkää nukkua siellä omassa sängyssä. Yleensäkin ihmettelen joidenkin hoitajien jääkylmää suhtautumista dementikkoihin, jalattomiin, lihaviin, parkinsonia sairastaviin etc. Ihan kuin se ois niiden vika tai niillä ei olisi ihmisarvoa lainkaan. Kyllä muuttuu ääni kellossa kun omat vanhemmat ovat siinä pisteessä, tai vuosien tarpeeksi vierittyä - he itse. Sillä kukaan ei välty vanhenemiselta, sen mukanaan tuomilta sairauksilta, ja lopulta kuolemalta. Se vain tuntuu niin kamalan kaukaiselta asialta kun ollaan kaksviitosia ja elämänsä kunnossa. Luullaan, että eletään ikuisesti. Ja ei, en minäkään mikään ikäloppu ole, mutta minä arvostan vanhuksia, jotka rakensivat tämän maan, olivatpa he sitten dementikkoja tai skitsofreenikkoja.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvostanet vanhuksia jotka eivät ole mastodontteja, AinoMarja? Huh huh... Jospa vielä miettisit arvostatko niin paljon mitä väität. Itse tuollaisena "mastodonttina" en haluaisi sinua hoitajakseni, olinpa sit nuori tai vanha, sillä tuollainen asenne on helppo aistia.

Vanhukselle jo itse kaatuminen (ja useimmiten virtsan alle laskeminen sen lisäksi, näin useimmiten mun potilaiden kohalla) on todella noloa ja kurjaa, niin pt:n painon takia tuskaileva hoitaja ei yhtään paranna asiaa. Jos kaikki pitäisi edes suunsa supussa siitä edes pt:n läsnäollessa, olisi tosi kiva.

Itseppä ollaan alamme valittu, ja niitä hoidetaan jotka meidän hoidettaviksi on annettu. That's it. Eri paikoissa on erilaiset toimintaohjeet. Nykyisessä paikassani on 2 yökköä jotka yhdessä nostavat. Aamu- ja iltavuoroissa on myös nostoapua. Itse en yksin lähde nostamaan ellen ole täysin varma että pärjään yksin.

Semmosta tällä kertaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoksiin tulisi hankkia nostolaite. Sillä nousee kätevästi lattialta isokin ihminen. Nostotekniikka pitää olla hallussa, jos lähtee käsin repimään ylös. Mitään hyötyä ei ole siitä, että siellä lattialla on kohta potilas ja hoitaja. Jos laitteita ei ole, niin nosto/tukivyöt eivät ole kallis hankinta ja kulkee vaikka KSH:n tarvikkeiden mukana. Koulutuksen antaminen nostotekniikoista on työnantajan velvollisuus.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...