Jump to content
MAINOS

Yöksi lattialle makaaman jätetyt vanhukset


Annuli

Recommended Posts

Sitä koulutusta odottaessa..... ::) Koulussa saadusta opista nostotekniikkojen suhteen ei oo ollu mitään hyötyä oikeesti.

Lisäksi nostoon vaikuttaa pt:n yksilöllisyys (esim. onko jäykkä, veltto tms), joten terveillä ihmisillä kun harjoittelee niin ei tatsi oo ihan sama kuin sairaiden vanhusten.

Nojaa, tää on vaan mun näkemys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joo, eikä se tipanlaittokaan ole samanlaista terveelle nuorelle ihmiselle versus kuiva, kortisonia syövä vanhus. Harjoittelemalla oppii perustaidot, joita kehitetään työelämässä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä koulutusta odottaessa..... ::) Koulussa saadusta opista nostotekniikkojen suhteen ei oo ollu mitään hyötyä oikeesti.

Meillä myös opeteletiin nostoja ihan konkreettisesti ja tavat on siirtyneet suurelta osin mukaan työelämään. Lisäksi apuvälineiden käyttöä harjoiteltiin ihan kattavasti. Huolimatta ergonomian kurssin maineesta, itse pidin sitä ehkä perusopintojen parhaana kurssina ja samalla sieltä on varmaan eniten vaikutteita omassa työssä.

Tietysti huono opettaja pystyy senkin pilaamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös opeteletiin nostoja ihan konkreettisesti ja tavat on siirtyneet suurelta osin mukaan työelämään. Lisäksi apuvälineiden käyttöä harjoiteltiin ihan kattavasti. Huolimatta ergonomian kurssin maineesta, itse pidin sitä ehkä perusopintojen parhaana kurssina ja samalla sieltä on varmaan eniten vaikutteita omassa työssä.

Tietysti huono opettaja pystyy senkin pilaamaan.

Jöö... Joissain oppilaitoksissa opetussuunnittelu on korkealentoista filosofiaa... Siihen kun liitetään opettajia, joilla ei ole opetettavasta aiheesta ehkä kuitenkaan vähään aikaan käytännön kokemusta tai käsitystäkään tietyntyyppisistä työtehtävistä... Niin saattaa jotkut ergonomiat ja siirrot erityisesti sairaalan ulkopuolisessa maailmassa olla ihan tuntematon asia, tai sitten mennään oletuksella, että joku muu ne opettaa... Tai työelämässä sitten opitaan... Tai että kyllähän te nää jo osaatte.... Sit käydään läpi lähinnä sängyssä istualta makuulle ja makuulta istualle menot, näytetään joku liukulevy ja kokeillaan tyhjärin toimintaa, niin sillähän sitä sitten.

Tosin käytännön elämässä saattaa joutua kantelemaan kantotuolia ja paareja portaissa, siirtämään ihmisiä kauhapaareilla, käyttämään rankalautaa, lastoittamaan murtumia, laittelemaan kaulureita, siirtelemään intuboituja ja ventiloitavia, tekemään hätäsiirtoja esim. elvytyksen vuoksi, ottamaan ihmisiä ajoneuvosta ulos, taluttamaan ihmisiä vaikeista paikoista, käyttämään siirtolakanaa mitä erilaisimmille potilaille, kuljettamaan pikkulapsia milloin omassa ja milloin vanhemman sylissä, irrottelemaan moottoripyöräkypärää... Jos näitä ei käydä systemaattisesti akuuttihoitoon suuntautuneessa koulutuksessa läpi "maan parhaassa" oppilaitoksessa, niin voin vaan kuvitella, mitä se sitten jossain voi olla.

Mutta tuleehan ne perustarpeet hoidettua eli harjattua hampaita, aloitettua putsaus oikeasta kohdasta kasvoja, pyyhittyä alapäässä oikeaan suuntaan ja niin empaattisesti. Syvä huokaus. :(

Joku työpaikka kouluttelee sitten ihan itse "ergonomiahoitajan" avulla ergonomiaa. Kuka mitenkin tasokkaasti.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Briteissä aikoinaan yli 10-v. sitten oli jo käytössä potilaiden nostolaite. Aikaahan sen asettelu vei kun tuntui että Suomessa nosti potilaan nopeammin käsin, tai siis nelin käsin. Yksin ei pystynyt turvallisesti nostaman. Mutta säästi selkää se brittien käyttämä nostolaite, muuten aina joutuu selkää koukistamaan jos ei ole tarpeeksi vahvoja reisilihaksia raskasta potilasta nostaman lattiasta sänkyyn asti. Tai sitten menee selkä.

Ensihoidossahan sitä ei pysty miettimään että mikä nostolaite sitä nyt tilattaisiin paikalle. Rankkaa fyysistä työtä.

Vertavuotavan potilaan jättäminen yksin on kyllä jo lainvastaista, ainakin ammattihoitajilla. Ja moraalisestikin. Puhelimen nostaminen ei vaadi kovin paljon voimia.

Tuli vielä mieleen että työnantajan kannattaisi satsata työntekijöiden fyysiseen kuntoon vaikkapa ilmaisilla/huokeilla kuntosalikorteilla. Ei olisi huono sijoitus ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vertavuotavan potilaan jättäminen yksin on kyllä jo lainvastaista, ainakin ammattihoitajilla. Ja moraalisestikin.

Jos jokainen vertavuotava potilas kärrättäisiin seurantaan päivystykseen niin siitähän se riemu syntyis. Jos ei vaadi tikkejä -> lappu päälle ja hoito-ohjeineen kotiin. Jos vaatii tikit -> tk:seen, hoito-ohjeineen kotiin.

Itseasiassa hyvin harvassa on ne potilaat jotka verenvuodon vuoksi vaativat seurantaa..tietty sokkiset ja vaikka syvät torson alueen haavat yms. ryhmät. Enkä usko tuota lakitouhuakaan ennenkuin joku pistää pykälät näkyville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa hyvin harvassa on ne potilaat jotka verenvuodon vuoksi vaativat seurantaa..tietty sokkiset ja vaikka syvät torson alueen haavat yms. ryhmät.

Aiheesta viidenteen, mites teillä on ohjeistettu Marevan ja päänsä lyöneet? Tuli vain mieleen. :)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vertavuotavan potilaan jättäminen yksin on kyllä jo lainvastaista, ainakin ammattihoitajilla. Ja moraalisestikin.

Jos jokainen vertavuotava potilas kärrättäisiin seurantaan päivystykseen niin siitähän se riemu syntyis. Jos ei vaadi tikkejä -> lappu päälle ja hoito-ohjeineen kotiin. Jos vaatii tikit -> tk:seen, hoito-ohjeineen kotiin.

Itseasiassa hyvin harvassa on ne potilaat jotka verenvuodon vuoksi vaativat seurantaa..tietty sokkiset ja vaikka syvät torson alueen haavat yms. ryhmät. Enkä usko tuota lakitouhuakaan ennenkuin joku pistää pykälät näkyville.

Nyt Julma irroitit osan kokonaisuudesta, jotta voit tahallasi "ymmärtää väärin", vaitan ma! :) äijä provoo!

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos jokainen vertavuotava potilas kärrättäisiin seurantaan päivystykseen niin siitähän se riemu syntyis. Jos ei vaadi tikkejä -> lappu päälle ja hoito-ohjeineen kotiin. Jos vaatii tikit -> tk:seen, hoito-ohjeineen kotiin.

Itseasiassa hyvin harvassa on ne potilaat jotka verenvuodon vuoksi vaativat seurantaa..tietty sokkiset ja vaikka syvät torson alueen haavat yms. ryhmät. Enkä usko tuota lakitouhuakaan ennenkuin joku pistää pykälät näkyville.

Päänsä lyöneet kylppärin lattialle? Vertahan päästä vuotaa kuin kaivosta mutta entä aivotärähdys, aivoverenvuoto? Vanhuksesta ei saa aina selvää kuvaa missä mennään.

Nyt Julma irroitit osan kokonaisuudesta, jotta voit tahallasi "ymmärtää väärin", vaitan ma! :) äijä provoo!

Niinpä taitaa. Noin nuorena jo noin kyynistynyt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päänsä lyöneet kylppärin lattialle? Vertahan päästä vuotaa kuin kaivosta mutta entä aivotärähdys, aivoverenvuoto?

Päävammoissa pitää olla erityisen tarkkana, mutta toisinaan pienissä vammoissa on kyllä potilaan edun mukaista ja tarkoituksenmukaisinta jättää potilas omaan sänkyyn tutun hoitajan seurattavaksi. Tietysti lääkäriä konsultoiden ja lääkärin seurantaohjeita noudattaen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota noin.. nimenomaan ainakin meille sanottiin vähän kaikessa että "työelämässä sitten opitte". Kissinviikset. Ei työelämässä sen enempää haluta pitää kiinni ergonomiasta - osassa paikkaa se ei muutenkaan onnistu olosuhteiden vuoksi. Jokasel on vähä omat tavat, ja osa ei näe tarpeellisena käyttää aikaa oikeaoppiseen nostamiseen. Selkä on pas..anteeksi kipeä vaikka en neljää viikkoakaan ole ollut uudessa paikassani. Vanhassa paikassa selkä kesti hyvin, koska;

a.) ergonomiaa pystyi olosuhteiden (apuvälineet ja niiden helppo saatavuus, tilat) puolesta toteuttamaan

b.) työote oli oikeasti kuntouttava eikä passaava

c.) hlökunnassa oltiin siihen sitoutuneita että käytetään esim. apuvälineitä

d.) esimies seurasi tilannetta myös

e.) sai käyttää ergonomiaa siten kuin itselle sopi, minä esimerkiksi en voi polvilleni mennä joten on keksittävä muuta

Tuli yhtäkkiä ikävä vanhaan paikkaan. :-/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiheesta viidenteen, mites teillä on ohjeistettu Marevan ja päänsä lyöneet? Tuli vain mieleen. :)

Koitin selailla shp:n sponsoroimia klappuja, en löytänyt toimintaohjetta ko. tilanteeseen. Tosin luulen, että meen firman kansiosta puuttuu ainakin osa ohjeista, koska ainoa ehjän oloinen kokonaisuus siellä on äksäysopas.

Nyt Julma irroitit osan kokonaisuudesta, jotta voit tahallasi "ymmärtää väärin", vaitan ma! :) äijä provoo!

No joo, ainakin käänsin vähän off-topiciksi. Sanotaan, että sellanen mulle ominainen 1/4 provo ;D

Päänsä lyöneet kylppärin lattialle? Vertahan päästä vuotaa kuin kaivosta mutta entä aivotärähdys, aivoverenvuoto? Vanhuksesta ei saa aina selvää kuvaa missä mennään.

Hyvät esitiedot, neurologinen status + vitaalit, lääkärin konsultaatio..sitten ollaan taas paljon pidemmällä keississä, että mitä tehdään. Tietty, jos verta tulee "kuin kaivosta" se tikkausreissu on aiheellinen, mutta sen jälkeen ohjeistettu omainen, palvelukodin hoitajat tms. voivat hyvin hoitaa tarkkailun, ellei mitään neurologista ole ilmaanutunut vielä lääkärikontaktiin mennessä.

Niinpä taitaa. Noin nuorena jo noin kyynistynyt

Mistäs tuo analyysi?

Sänkyynkin autetaan ja laitan vaikka kahvitkin tippumaan ihan hyvyyttäni, jos potilas kehtaa pyytää, mutta ei nyt terveitä ihmisiä tartte sairaalaan passittaa. Myönnän kyllä olevani ihan mitä tahansa, jos siinä on vain perää. Tässä tapauksessa kuitenkin kausaliteetti jää hämärän peittoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä taitaa. Noin nuorena jo noin kyynistynyt

Mistäs tuo analyysi?

Sänkyynkin autetaan ja laitan vaikka kahvitkin tippumaan ihan hyvyyttäni, jos potilas kehtaa pyytää, mutta ei nyt terveitä ihmisiä tartte sairaalaan passittaa. Myönnän kyllä olevani ihan mitä tahansa, jos siinä on vain perää. Tässä tapauksessa kuitenkin kausaliteetti jää hämärän peittoon.

Eipä ole tainnut kaikkea tulla ilmi kirjoituksistasi, ainakaan mulle ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kyseisessä keississä, kun henkilö muistava, asialtaanen ihminen, niin sopisiko soittaa kelloa, että nyt pissattaa. Sitten ei tarvitse kenenkään loukata selkäänsä.Pissata voi monin tavoin turvallisesti myös yhden hoitajan saattamana/auttamana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eivät halua olla vaivaksi. Näin ovat ainakin mullen perustelleet kun eivät ole apua pyytäneet ja ovat yksin lähteneet varsinkin öisin vessaan. Yksinkertaisesti eivät vain usko että on oikeasti olemassa hoitajia joita se ei häiritse eikä mitenkään vaivaa että pyytää apua. Siihen ei tarvita kuin yksi huonotuulinen hoitaja niin loppuu soittelu siihen. Näin esimerkkinä.

Ja onhan se totta että kyllä ne sen näkee ja tunnistaa jos hoitajaa pistää vihaksi rampata pissattamassa - joillekin hoitajille siitä voi todellakin olla vaivaa. En siis tarkoita sinua tällä, HoitajaTitta, vaan ihan näin yleisesti ottaen. :>

Sitten on vain niitä jotka haluaa selvitä itse - vaikka loukkaantumisen uhalla. Joidenkin kohdalla se on kai luonnekysymyskin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No voi kauheeta että eräille otti älälle. Kun tulin sanoneeksi lihavasta ihmisestä, että "mastodontti". Väittäisinpä, että hoitajat käyttää rankempaakin kieltä puhuessaan potilaistaan, se kun on sitä niin sanottua ammattislangia. Dementikkoja, parkkipotilaita, päihdeongelmaisia, tikkulaihoja etc. saa aina mollata, mutta se on ihan kamalaa jos laskee leikkiä sellaisesta jolla on muutama kilo liikaa. No, anteeksi ihan kamalasti. Ihan kaikilta. Minä oon kaikesta huolimatta ihan hyvä ja empaattinen hoitaja ja ammattitaitoinenkin, eikä minun asenteessa oo mitään vikaa, vaikka tuommoisen kamaluuden päästinkin suustani.

Sitten asiaan.

Tuosta Marevanista ja päänsä lyömisestä. Kun olin siellä turvapuhelinfirmassa, niin meillä oli ohjeet, että jokaikinen päänsä kopsauttanut Marevania syövä sairaalaan. Siis jokaikinen. No onhan se varmuuden maksimointi ehkä ihan hyvä asia, mutta sanoisin silti, että järjenkäyttö sallittu.

Ilmeisesti tähän ketjuun ottaa osaa aika moni, joka on KOHOssa töissä, vai luulenko vain, kun mulla on huonoja kokemuksia Helsingin tiettyjen alueiden kotihoidosta? Kun alkoi niin kauhee räpätys siitä, nostetaanko vai eikö nosteta? Kerran menin keikalle asuntoon, jossa oli mummi kylpyammeessa alasti saippuasta liukkaana, eikä mikään pieni mummi ollutkaan. Oli mennyt jalattomaksi suihkussa. Paikalla oli myös kolme ( 3!!!!) KOHOn hoitajaa, tai kotiavustajaa, tai mitälie. Sanoivat, että "ei me jakseta nostaa, eikä oikeestaan saadakaan, ja me halutaan säästää meidän selkiä". Minä kysyin, että entäs minun selkä? Katselivat vain kaikki kengänkärkiään, mutta tekivät selväksi, että mummi pitää saada ylös ammeesta. Ja ei, eivät he voi auttaa. Kun he haluavat säästää selkiään. No, minähän veivasin mummin ylös ammeesta yksinäni, mutta sanon minä saappaat, että sen tapauksen jälkeen en ollut ylimpiä ystäviä KOHOn ihmisten kanssa. Voinpas jopa myöntää, että sain jonkinlaisen asennevamman.

En rupea tarkemmin selittämään, mutta tilanteeseen ei ollut mahdollista saada lisäapua, ja oli pakko mennä näillä. Ja mummi OLI saatava ylös ammeesta, ja ambulanssia EI paikalle saatu.

Ja mitä sanoivat KOHOn hoitsut? Eivät ainakaan KIITOS ... No, tarviiko sitä työstä kiitosta saada? Minähän sain runsasta palkkaa.

Noihin aikoihin päätin, että jatkan opintoja, että pääsen tekemään muutakin kuin kuraportaan hommia. Ja tästähän taas joku riemastuu, mutta siittä vaan. Enkä minä vieläkään urani huipulla ole.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä näemmä - selvisi viime viikolla - toimitaan näemmä niin että turvahälytyksen tullessa menee kaikki mahdolliset hoitajat apuun kun pt on kaatunut. Meitä oli neljä nostamassa yhtä mummelia lattialta (ei pikkumumma myöskään), mutta ei kyllä selkäänkään ottanut, ei yhtään. Kevyesti se sieltä nousi. Kuulostaa kyllä omituiselta etteivät viitsineet auttaa.. meillä se on itsestäänselvyys. Taatusti saisi valituksia johdon päästä jos vaan tumput suorina seisois ja käsiänsä levittelis.

Mutta joo, asenteita lienee itse kullakin aika ajoin tarkastettavana JA korjattavana, niin työkavereita kuin muitakin asioita kohtaan mitä työhön liittyy. Itse kuitenkin olen huomannut ajoittain turhaksi moisen, kun ei vastakaikua saa. Kaikkia kun ei voi miellyttää. Valitettavasti.

Aivan taatusti puhutaan pahemmin potilaista (JA työkavereista) kuin mitä AinoMarja sanoi, mutta kaikki ei siihen ryhmään kuulu. Itseäni suorastaan *piip* kuunnella sellaisia puheita toisista ihmisistä. Asiat kun voi sanoa nätymminkin.

Miepäs en enempää tähän sekaannu. Turha huovata ko toinen puoli soutaa. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitä oli neljä nostamassa yhtä mummelia lattialta (ei pikkumumma myöskään), mutta ei kyllä selkäänkään ottanut, ei yhtään. Kevyesti se sieltä nousi.

Eihän se selkään otakaan millään kun jaloilla nostaa. Eri asia sitten on juuri se, että osaako suorittaa nostoja tai onko laiska tai muusta syystä ei nosta. Ihmetyttää kyllä AinoMarjan kertomat kotihoitajat, elleivät kolmestaankaan viitsineet nostaa. Me käydään kanssa usein auttamassa kotihoitoa kun eivät viitsi itse nostaa ja samalla koitan ystävälliseen sävyyn opastaa hoitajia miten potilas nostetaan ensin istumaan, sen jälkeen selän taakse kyykkyyn, potilaan ranteista kiinni ja ylös. Osa onkin huomannut että se käykin ihan helposti ja käynnit saattaneet marginaalisesti vähentyä meidän osalta. Osa taas katsoo pitkään ja silmistä voi lukea sen "Menes ny poika siitä kyllä mä ite tiedän ja sähän teet kun mä käsken" ;D

Tietenkään jokaista potilasta ei saa yksi hoitaja nostettua..jos jalat eivät kanna yhtään tai potilas painaa sen 100 kiloa niin turhahan sitä on 45 kg hoitajan lähteä nyppimään, enkä sitä koita sanoakaan että mahdottomuuksia pitäisi yrittää. Ihan mielelläni autan kollegaa, jos apua tarvitaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran menin keikalle asuntoon, jossa oli mummi kylpyammeessa alasti saippuasta liukkaana, eikä mikään pieni mummi ollutkaan.

Tekniikkalaji, sanon aina itsekin. Yksin en silti olisi nostanut mutta kyllä tuolla porukalla, jonka paikalla sanoit olleen, olisi pitänyt nousta (tai sitten rouva oli niin iso että ammekin olisi tullut mukana).

Tosin jos ei ihan hurja hätä ole nostaa, eli pärjää vielä pikkuhetken, vaikka asennonkorjauksella, olisin varmaan aloitanut operaation rouvan suikuttamisella: liukas saippua olisi poistunut ja jos on jo hetken odotellut ammeessa alasti niin saatu hieman lämmitystä samalla hänelle.

Kerran ole mennyt auttamaan vessareissulla liukastunutta, jolle oli tullut jalkaan palkeenkieli. Paikan oma yökkö olisi nostanut heti saavuttuani, mutta kun niin sopivasti oli siinä suihkun vieressä niin puhdistin ensin haavan suihkua apuna käyttäen ja peitettiin ennen nostoa. Vähemmän putsaamista kun ei kuitenkaan ollut ommeltavaksi asti haavaa eikä muuta syytä lähteä kotoa hoidettavaksi. Kaatuneella rouvallakaan ei ollut lattialla istuessa mitään hätää nousta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on KOHO? Ekaa kertaa kuulen.

Lieneepi tässä asiayhteydessä kotihoito/kotisairaanhoito. KH, koho jne.

Valmisti ainaskin ennen myös jääkiekkovarusteita.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta kyllä se, että kaikki eivät halua millään olla vaivaksi. Itsekin olen sellainen potilas; tunnen vähintäänkin syyllisyyttä, jos vaivaan hoitajaa. Itse tykkään hoitaa ja olla avuksi, silloin harvoin, kun on asiallista ns. passata/hoivata potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minäkin oon ollut muutamia vuosia sitten turvapäivystäjänä. Eipä soittanut kertaakaan kotihoidon hoitaja, että "täällä yks muori makaa pää veressä, mut mää lähen nyt". Jos näin olis, olisin kyllä nostanut asiasta älämölön.

Nykyisessä työpaikassani on nosturi, ja jos tartten nostokaveria, samalla firmalla on turvapuhelinpalvelu, josta saan tarvittaessa apua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelin lähihoitaja-aikoinani eräässä pääkaupunkiseutulaisessa firmassa, joka tarjosi turvapuhelinpalveluja. Olin siis turva-auttajana, ja pääosa toimenkuvasta muodostui lattialle tai milloin minnekin kaatuneiden vanhusten nostelemisesta.

Uteliaisuuttani kysyn, Mainiovire vai Esperi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...