Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

DeeDee

cymbalta ja lähete psyk.polille

Recommended Posts

DeeDee

En tiedä onko tämä oikea osio, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan millaisia kokemuksia Cymbaltasta löytyy.

Meidän Psyk.sairaanhoitaja vannoo kyseisen lääkkeen nimeen, tietämättä siitä sen enempää. Tai ainakaan ei halua perustella mieltymystään lääkkeeseen.

Onko totta, että terveysaseman psyk.sairaanhoitaja ei voi kirjoittaa asiakkaalle lähetettä psykiatrian poliklinikalle, jos asiakas ei ole aloittanut masunnuksen hoidossa mielialalääkitystä? Asiakkaalla on muutama vuosi sitten hoidettu synnytyksenjälkeistä masennusta lääkkeillä ja nyt hakeutunut sairaanhoitajan juttusille avioeron myötä tulleen masennuksen vuoksi. Asiakas siis itse ei haluisi lääkitystä aloittaa, vaan haluaisi kokeilla voisiko kriisistä selvitä ilman lääkitystä.

Sairaanhoitaja suosittelee terapiaa, itse ei asiakasta tapaa kuin viisi kertaa. Mutta lähetettä ei siis tule, jos lääkitystä ei aloiteta.

Mistä sitten apua?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

helpottais vähän jos tietäis kaupungin?stadissa psyk.pkl asiakkaaksi pääsee hankkimalla lääkärin lähetteen,joko työterv.huolto.t-a,yksityinen,tai psyk päiv.pkl.

psyk.pkl ei tietenkään voi ihan heti antaa aikaa,joten jo ekan kohtaavan lekurin kandee aloittaa lääkitys.

Cymbaltasta ei ainakaan mulla oo hyviä kokemuksia.mikä lääke oli aiemmin?auttoiko? jos kyllä,niin sama lääke sit olis mun suositus.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
DeeDee

Helsinki kyseessä.

Aikaisemmin hoidettu Remeronilla, josta tullut huomattava ylipaino.

Psyk.hoitaja tuo voimakkaasti esille, ettei hän voi hoitosuhdetta jatkaa, kun sen viiden kerran puitteissa. Eli kolme kertaa jäljellä. Tilanne Helsingissä niin huono ja asiakkaista olisi tulossa joka ovesta.

Tilanteesta tulee sellainen fiilis et - mä en voi sua auttaa ja jos sä et syö lääkkeitä, ei voi auttaa kukaan muukaan...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
DeeDee

Lääkkeestä kelpaa kaikki kokemukset..

Niin hyvät, kun huonotkin..

asiakkaalla oli muuten kokeiltu Efexor depottia, josta oli tullut pahoinvointia yms yms. Eikä aloitusoireet olleet parissa viikossa poistunut ja lääke jäi käyttämättä.

Muistaakseni Tämä Efexor ja Cymbaltta olisi samantapaisisa? Täytyykin tutkia lisää..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

mirtatsapiini joillain tosiaan lihottaa.etuna tosin nukuttuva vaikutus,joten ei välttämttä tarvitse muuta.pitää aina punnita onko lääkkeen haitta ,hyötyä suurempi.

venlafaksiini on hyvä mutta kallis.

mitäpä jos kokeilis perinteistä SSRI lääkettä kuten sitalopraami/fluoksetiini/paroksiteeni/sertraliini.halpoja ja hyvin siedettyjä ja tehokkaita.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Mä olin meiän psyk.kokouksessa ja siellä sanottiin, että tk-lääkäri aloittaa lääkityksen, muuten ei oikeastaan oo asiaa ESH:n puolelle. Psyk.sh:lle älyttömät jonot, 2 toimea aukikin... Kyllä meillä psyk.sh:tkin vannoo lääkityksen nimeen aika paljon.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

käytännössä terapia ilman lääkitystä on hyödytöntä,mutta toisinpäin saadaan kyllä tuloksia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

käytännössä terapia ilman lääkitystä on hyödytöntä,mutta toisinpäin saadaan kyllä tuloksia.

Sanoo kuka ? Sinä ?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

jep

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Sanoo kuka ? Sinä ?

-Tästä meikäkin on pitkälti samaa mieltä. Tai sitten me kaikki ei olla järkyttävän hyviä terapeutteja.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Sanoo kuka ? Sinä ?

-Tästä meikäkin on pitkälti samaa mieltä. Tai sitten me kaikki ei olla järkyttävän hyviä terapeutteja.

Ei tarvitse olla "järkyttävän hyvä terapeutti" jos masennus saadaan hoidettua ilman lääkkeitä. Masennusta on niin monta eri tasoa ja ihmisillä niin erilaisia taustoja ja elämän kokemuksia eikä ne kaikki tarvi lääkitystä. On eriasia hoitaa erokriisin takia masentunutta kuin vaikkapa masennuksessa olevaa biboa.

Ja minä en todellakaan vastusta lääkitystä !

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Ei tarvitse olla "järkyttävän hyvä terapeutti" jos masennus saadaan hoidettua ilman lääkkeitä. Masennusta on niin monta eri tasoa ja ihmisillä niin erilaisia taustoja ja elämän kokemuksia eikä ne kaikki tarvi lääkitystä. On eriasia hoitaa erokriisin takia masentunutta kuin vaikkapa masennuksessa olevaa biboa.

-Taidamme hengailla hiukka erityyppisillä osastoilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

-Taidamme hengailla hiukka erityyppisillä osastoilla.

Todennäköisesti. Ymmärsin otsikon mukaan että puhe oli psyk poliklinikasta,jossa mä työskentelen

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Itselläni muutama ihan positiivinen kokemus Cymbaltasta; parilta vanhukselta, sekä yhdeltä nuorelta tytöltä (jolla käytössä siis Cymbalta+Seroquel Prolong -yhdistelmä). Itse ainakin olen näissä esimerkkitapauksissa huomannut, että Cymbalta tasoittaa kovasti mielialavaihteluita ja auttaa myös jonkinverran ihan perus päivärytmin saamisessa. Parantanut kummasti keskittymiskykyä ja potilaiden toimintakykyä.

Ja mitä terapiaan tulee... Hyvin harva masennus potilas hyötyy terapioista ilman lääkehoitoa, ja toisinpäin. Tietenkin on varmasti myös poikkeuksia, mutta omien kokemuksien mukaan ne ovat harvassa. Mutta tässäkin kannattaa tietty muistaa se, että me kaikki olemme yksilöitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Ja mitä terapiaan tulee... Hyvin harva masennus potilas hyötyy terapioista ilman lääkehoitoa, ja toisinpäin. Tietenkin on varmasti myös poikkeuksia, mutta omien kokemuksien mukaan ne ovat harvassa. Mutta tässäkin kannattaa tietty muistaa se, että me kaikki olemme yksilöitä.

Yleisempää on, että se masennuslääkitys on siinä rinnalla ja tehokas yhdistelmä, mutta...

monen potilaan papereissa lukee että käytössä se tai se masennuslääke. Onko se oikeasti käytössä onkin eri asia. Potilaat eivät välttämättä kerro , jos ovat lopettaneet lääkkeet tai eivät ole edes aloittaneet. 

Jos masennus on puhtaasti elämäntilanteeseen liittyvää niin keskustelukäynnit ovat lääkkeitä tehokkaampia. Jos taas masennus on sairaus ( kaksisuuntainen, toistuva ym) niin lääkitys on se tehokkain apu.

"Cymbalta tasoittaa kovasti mielialavaihteluita ja auttaa myös jonkinverran ihan perus päivärytmin saamisessa. Parantanut kummasti keskittymiskykyä ja potilaiden toimintakykyä."

Tämä on yleisesti kaikkien masennuslääkkeiden vaikutus, koska keskittymisvaikeudet, mielialan heilahtelut, ahdistus, toimintakyvyn lasku, yleisesti kongnitiiviset vaikeudet ( muisti ym)  ovat masennuksen perusoireita

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.