Jump to content
MAINOS

Miten NUORUUDEN hölmöilyt vaikuttavat työnsaantiin?


NoBody

Recommended Posts

Olen yrittänyt tutkia vastausta kysymykseeni, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tarkoitukseni olisi maanantaina aloittaa LÄHÄRI tutkinnon suorittaminen. Suunnitelmani olisi ensihoito ja siitä lanssiin duuniin. Ajatuksena kehittää osaamista tulevaisuudessa eli hakeutua mahd. AMK-ensihoitajaksi tai sitten jos työn ohella pystyy pätevyyttä kehittää.

Tilanne on nyt se, että rötöksiä on tullut tehtyä ja vankilassakin oltua. Hölmöilyt sijoittuvat vuosille 97-00. Kyseessä on omaisuusrikoksia.

No ei tämäkään vielä mitään. 2003 rysähti oikein kunnolla. Tuomio 2 kk vankeutta ja nimike LAPSEN SEKSUAALINEN HYVÄKSIKÄYTTÖ ! (Taustastani johtuen istuttavaa tuli hetki).

Kyseinen lapsi oli tapahtumahetkellä 15, seuraavassa kuussa täytti 16. Minulle hän kertoi olevansa 19, johon uskoin täysin. Monien vaiheiden jälkeen asia meni poliisi tutkintaan. (en selitä koko sekamelskaa). Itse olin tuolloin 23 kun asia tapahtui. Yhdynnässä emme olleet, emme siis seurustelleet (näimme muutaman kerran). Tyttö halusi aloittaa seurustelun, minä en. Kostoksi poliisi juttu ja tuomio. Nimike on vakava ja arka.......(edm. tarina ei ole selitys vaan tosi)

Näillä taustoilla, onko turha käydä alan koulutus? Alaa kohtaa on aito kiinnostus. Ikää on nyt melkein 30

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nuo rikosrekisterijutut eivät taida tulla ilmi muuta kuin paikoissa, joissa ollaan tekemisissä lasten kanssa. Eli niihin varmastikin tie käy pystyyn noilla ansioilla. Mutta muualle tie on avoin ja vanhat lusimiset lusittu..

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On selvää että et pääse työskentelemään lasten pariin, mutta lapset ovat koko asiakaskunnasta vain murto-osa. Monessa järjestössä työskentelee tuomionsa suorittaneita ex-rikollisia ja itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä niin. On monia työpaikkoja ja -kenttiä, joissa on ammatillisen koulutuksen lisäksi etua omasta henkilökohtaisesta kenttäkokemuksesta. Älä siis luovuta, vaan lähde kouluun maanantaina rohkein mielin ja sitten valmistuttuasi pidä yllä avointa ja rehellistä asennettasi siten miten missäkin voit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On selvää että et pääse työskentelemään lasten pariin, mutta lapset ovat koko asiakaskunnasta vain murto-osa. Monessa järjestössä työskentelee tuomionsa suorittaneita ex-rikollisia ja itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä niin. On monia työpaikkoja ja -kenttiä, joissa on ammatillisen koulutuksen lisäksi etua omasta henkilökohtaisesta kenttäkokemuksesta. Älä siis luovuta, vaan lähde kouluun maanantaina rohkein mielin ja sitten valmistuttuasi pidä yllä avointa ja rehellistä asennettasi siten miten missäkin voit.

Positiivinen kannanotto, kiitos siitä!

Itse näen kyllä menneisyydessäni paljon positiivista. Kyllä sitä on tullu pyörittyä aika laajan skaalan ryhmissä. Tiedän päihteenkäyttäjistä paljon, vaikka itse en ole ollutkaan kuin kokeilija porukassa. Koen turvalliseksi oloni lähestyä asuntoa missä on esimerkiksi "narkkarilauma" vastassa ja siellä on paniikki. Uskon pystyväni käsittelemään heitä aivan eri tavalla, kuin joku nuori ja paljon lukenut AMK heppu.

Tärkeintä on itse tietää missä on kulkenut ja mitä tehnyt. Vielä tärkeämpää on tietää mitä tekee ja ajattelee nykyään.....kai se on jotain auttamisen halua.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloinhan sitä on ihan tarpeeksi hyvä hoitaja jos on viitsinyt nähdä vaivaa, että käsittelee menneisyytensä ennen kuin astuu auttajan rooliin ja sittenkin vielä kun on auttajan roolissa. Hoitajaksi ei kasveta yhdessä yössä silloin, kun valmistumispaperi on kädessä, vaan pikkuhiljaa matkan varrella.

Tuomiosi on ollut kiistatta raskasta kantaa. Hyvä että olet pystynyt kääntämään kokemuksesi positiiviseksi kaikesta huolimatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuo rikosrekisterijutut eivät taida tulla ilmi muuta kuin paikoissa, joissa ollaan tekemisissä lasten kanssa.

On selvää että et pääse työskentelemään lasten pariin, mutta lapset ovat koko asiakaskunnasta vain murto-osa.

Lanssiin ei siis vaadita sitä rikosrek.juttua, vaikka siinä poka voi olla lapsi/alaikäinen?

En tiedä, huomiona vain.

Suunnitelmani olisi ensihoito ja siitä lanssiin duuniin.

Alkuperäiselle tsemppiä opiskeluun.

muoks:lainaukset

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuo rikosrekisterijutut eivät taida tulla ilmi muuta kuin paikoissa, joissa ollaan tekemisissä lasten kanssa.

On selvää että et pääse työskentelemään lasten pariin, mutta lapset ovat koko asiakaskunnasta vain murto-osa.

Lanssiin ei siis vaadita sitä rikosrek.juttua, vaikka siinä poka voi olla lapsi/alaikäinen?

En tiedä, huomiona vain.

Alkuperäiselle tsemppiä opiskeluun.

Se vaaditaan vain sellaisiin paikkoihin, jotka ovat selvästi lasten ja nuorten(alle 18v) osastoja, poleja tms. Lanssi, päivystys, leikkuri yms paikat ovat sellaisia, joihin ei vaadita kyseistä paperia, vaikka potilaina onkin välillä kyseisiä potilaita. Ja siinä paperissa ei lue mitään muuta, kuin että on/ei ole tuomioita, jotka vaikuttavat asiaan. Ei ole eritelty mitään. Ja siis sehän vaaditaan vain yli 3 kk:n työsuhteissa(joka on aika outoa. Mutta resurssit eivät riitä jokaista viikon sijaisuutta varten papereiden kirjoittamiseen).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis että olis jo kouluun hakiessa tullu ilmi jos este työnteolle olis..

Ei muuta ku tsemppiä opiskeluun. Näkökulmia tarvitaan.

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaaditaan vain sellaisiin paikkoihin, jotka ovat selvästi lasten ja nuorten(alle 18v) osastoja, poleja tms. Lanssi, päivystys, leikkuri yms paikat ovat sellaisia, joihin ei vaadita kyseistä paperia, vaikka potilaina onkin välillä kyseisiä potilaita.

Tuokin vissiin vaihtelee taloittain, just luin HUS:in työpaikkailmoa, jossa päiväsalin vaksilhommiin pyrkivältä vaaditaan ed.mainittu ote. Koska salissa siis myös alaikäisiä operoitavana.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos oppilaitos arvioi soveltuvuutta alalle, mutta eivät taida rikosrekisteriä juuri vilkuilla.

Tuoltahan tarkka tieto löytyy: http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/13539.htm

Eli 2 kk tuomiolla 5 vuotta tai 10 vuotta säilyy merkintä tuomion antopäivästä, riippuen, onko tuomio ollut ehdollinen vai ehdoton. Jos ei ole tullut uusia tuomioita.

Eli hirvittävän pitkäikäisiä eivät välttämättä merkinnät ole. Enemmän ongelma valitettavasti on, että joskus merkinnät poistuvat, ja edelleen esim. omaisuusrikoksiin taipuvainen henkilö päätyy vääriin hommiin, tai väkivaltarikokseen syyllistynyt ammatteihin, joissa vaadittaisiin vähän enemmän. Pienempiin rikoksiin syyllistyneellä ajat ovat tapauksesta riippuen kohtuullisia.

Rikosrekisterin ulkopuolisissa tietojärjestelmissä tieto voi säilyä kauemmin, tuomioistuimen arkistoissa pitkään. Jos ajautuu tehtäviin, joissa vaaditaan esim. suppean turvallisuusselvityksen antamista, niin sitten tietoa voidaan koota myös rikosrekisterin ulkopuolelta. Terveydenhuollon ulkopuolella on joskus tullut tehtyä duunia, jossa suppea turvallisuusselvitys tehtiin. Itse asiassa on taidettu taustaa penkoa joissain kuvioissa pariin otteeseen sen jälkeenkin. Niissäkin periaatteessa on aikarajoja, ja ehdoton maksimi 10 vuotta, ellei ammatti/virka erityisesti muuta vaadi.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensihoitotyönjohtajakurssilaisille ainakin tehtiin suppea turvallisuusselvitys. Sitä miksi se nähtiin tärkeäksi en osaa sanoa. Kokeneista (ja tutuista) ensihoitajista jokatapauksessa kyse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta ainakin kevyemmät turvallisuusselvitykset sopisivat hyvinkin ensihoidon tehtäviin. Kuitenkin tehtäviä tulee ihmisten koteihin, joissa on monenlaista omaisuutta, sitten käydään taloudellisesti, puolustuksellisesti tai tietosuojan kannalta herkissä paikoissa. Lisäksi toimitaan lasten kanssa, nähdään ja kuullaan kaikenlaista, lääkkeillä läträillään ja ihmisiä ja heidän omaisuuttaan kohdataan myös silloin, kun ihmiset ovat avuttomia ja eivät kykene tiedostamaan ympäristöään.

Sitten kun liikutaan esimiestasolla tai korkeammalla, aletaan jo törmäämään varautumissuunnitelmiin, turvallisuussuunnitelmiin ja liikkumaan viranomaisrooleissa suljetummilla alueilla.

Kaikilla tasoilla toimivilta ihmisiltä vaaditaan tietynlaista rikkeettömyyttä ainakin eräillä, itse asiassa useillakin rikoslain osa-alueilla.

Siis jo siivoojiltakin vaaditaan suppeaa turvallisuusselvitystä, ja samalla tavalla saattaa ensihoitaja kulkea monenmoisissa ympäristöissä sen ihmeemmin valvomatta. Vartijalta saatetaan vaatia jo perusmuotoista turvallisuusselvitystä, vaikka työ käytännössä tapahtuisi käytännössä suppeammalla alueella ja rajatummissa tehtävissä kuin ensihoidossa.

Joissain koulutuksissa ja kursseissa selvityksiä voidaan vaatia etukäteen, koska koulutuksessa saatetaan käsitellä materiaaleina ei-julkista turvallisuusaineistoa tai valmiutta. Tai jos koulutuksessa tutustutaan esim. tiettyihin poikkeusajan tiloihin tai muiden viranomaisten ei-julkisiin suunnitelmiin ja varautumiseen. Harvinaisempi syy voisi olla yrittää estää koulutukseen pääsemästä henkilöä, joka voisi käyttää saatua tietoa esim. viranomaisten toiminnan vaikeuttamiseen tai haluaisi maksimoida itse suunnittelemansa rikoksen vaikutukset.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse näen kyllä menneisyydessäni paljon positiivista. Kyllä sitä on tullu pyörittyä aika laajan skaalan ryhmissä. Tiedän päihteenkäyttäjistä paljon, vaikka itse en ole ollutkaan kuin kokeilija porukassa. Koen turvalliseksi oloni lähestyä asuntoa missä on esimerkiksi "narkkarilauma" vastassa ja siellä on paniikki. Uskon pystyväni käsittelemään heitä aivan eri tavalla, kuin joku nuori ja paljon lukenut AMK heppu.

Mä en ole kyllä kokeillu mitään, mutta pyörinyt myös noissa porukoissa ja "nähnyt kaikenlaista". (Kuvittelen ainakin tietäväni mitä tarkoitat.) Ei siit oo ollu muuta iloa kuin se, ettei tosiaan hätkähdä narkkareita. (Tietää miten ne käyttäytyy, vaikka arvaamattomiahan ne silti on.)

Sen sijaan nuorisotyössä tuosta kokemuksesta ois varmaan hyötyä, mutta se on kieltämättä tolla rikosnimikkeellä mahdoton.

P.S. Miten sitten päiväkoti-harjoittelu? Eikö se kuulu kaikille lähäreille?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten sitten päiväkoti-harjoittelu? Eikö se kuulu kaikille lähäreille?

Mennee siihen piikkiin, että harj.jaksot jää kaikki alle 3kk mittaiseksi, jolloin niitä ei kysellä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten sitten päiväkoti-harjoittelu? Eikö se kuulu kaikille lähäreille?

Mennee siihen piikkiin, että harj.jaksot jää kaikki alle 3kk mittaiseksi, jolloin niitä ei kysellä.

Oksettavaa! Ensimmäinen harjoitteluhan lähärillä tosiaan on päiväkoti. Kuka haluaa tuomitun seksuaalirikollisen huseeraamaan omien lasten kanssa. Taitaa kuitenkin olla niin ettei tosiaan kysellä missään vaiheessa opiskelua.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta ainakin kevyemmät turvallisuusselvitykset sopisivat hyvinkin ensihoidon tehtäviin. Kuitenkin tehtäviä tulee ihmisten koteihin, joissa on monenlaista omaisuutta, sitten käydään taloudellisesti, puolustuksellisesti tai tietosuojan kannalta herkissä paikoissa. Lisäksi toimitaan lasten kanssa, nähdään ja kuullaan kaikenlaista, lääkkeillä läträillään ja ihmisiä ja heidän omaisuuttaan kohdataan myös silloin, kun ihmiset ovat avuttomia ja eivät kykene tiedostamaan ympäristöään.

Sitten kun liikutaan esimiestasolla tai korkeammalla, aletaan jo törmäämään varautumissuunnitelmiin, turvallisuussuunnitelmiin ja liikkumaan viranomaisrooleissa suljetummilla alueilla.

Kaikilla tasoilla toimivilta ihmisiltä vaaditaan tietynlaista rikkeettömyyttä ainakin eräillä, itse asiassa useillakin rikoslain osa-alueilla.

Siis jo siivoojiltakin vaaditaan suppeaa turvallisuusselvitystä, ja samalla tavalla saattaa ensihoitaja kulkea monenmoisissa ympäristöissä sen ihmeemmin valvomatta. Vartijalta saatetaan vaatia jo perusmuotoista turvallisuusselvitystä, vaikka työ käytännössä tapahtuisi käytännössä suppeammalla alueella ja rajatummissa tehtävissä kuin ensihoidossa.

Joissain koulutuksissa ja kursseissa selvityksiä voidaan vaatia etukäteen, koska koulutuksessa saatetaan käsitellä materiaaleina ei-julkista turvallisuusaineistoa tai valmiutta. Tai jos koulutuksessa tutustutaan esim. tiettyihin poikkeusajan tiloihin tai muiden viranomaisten ei-julkisiin suunnitelmiin ja varautumiseen. Harvinaisempi syy voisi olla yrittää estää koulutukseen pääsemästä henkilöä, joka voisi käyttää saatua tietoa esim. viranomaisten toiminnan vaikeuttamiseen tai haluaisi maksimoida itse suunnittelemansa rikoksen vaikutukset.

Mitenkäs sitten kotish ja kotipalvelu? Niissähän kanssa kuljetaan toisten ihmisten kotona, mutta erona on se, että usein se tehdään yksin. EH:ssa yleensä on mukana pari. Ja sittenhän melkein kaikilla osastoilla, poliklinikoilla, jne käsitellään ihmisten omaisuutta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta ainakin kevyemmät turvallisuusselvitykset sopisivat hyvinkin ensihoidon tehtäviin.

Hoitoalalla lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittäminen on aivan ok, mutta tästä poliisin tekemistä turvallisuusselvitysten tarpeellisuudesta ja edes mahdollisuudesta sen teettämisen en olisi aivan yhtä vakuuttunut;

Suppea turvallisuusselvitys voidaan tehdä vain henkilöstä, jolle tulee myöntää työtehtävissään pääsy tiettyihin arkaluonteisiin tiloihin. Näitä ovat:

- ydinlaitos

- lentoasema, satama tai muu näihin verrattava tärkeä liikennealue

- yhdyskuntateknistä huoltoa palveleva merkittävä laitos

- varuskunta- tai varikkoalue taikka muu puolustusvoimien hallinnassa oleva huomattavan merkittävä alue

- puolustusvoimien, rajavartiolaitoksen tai poliisin toimitila

- viranomaisten tietoverkon käytön kannalta merkittävä toimitila

- sellainen valtion viranomaisen toimitila, julkinen tai yksityinen tutkimuslaitos taikka tietokonekeskus, jolla on huomattavaa merkitystä valtion sisäiselle tai ulkoiselle turvallisuudelle tai maanpuolustukselle taikka erittäin huomattavaa merkitystä julkiselle taloudelle. (http://www.poliisi.fi/poliisi/supo/home.nsf/pages/3A4A54BE0DDC1885C2256BE9004E0C6F

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turvallisuusselvitys

Ensihoitotyönjohtajakurssilaisille ainakin tehtiin suppea turvallisuusselvitys. Sitä miksi se nähtiin tärkeäksi en osaa sanoa
Vaikea sanoa miksi selvitys tehtiin, poliisin ohjeistuksen ja perusteiden mukaan tuskin ainakaan..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten sitten päiväkoti-harjoittelu? Eikö se kuulu kaikille lähäreille?

Mennee siihen piikkiin, että harj.jaksot jää kaikki alle 3kk mittaiseksi, jolloin niitä ei kysellä.

Oksettavaa! Ensimmäinen harjoitteluhan lähärillä tosiaan on päiväkoti. Kuka haluaa tuomitun seksuaalirikollisen huseeraamaan omien lasten kanssa. Taitaa kuitenkin olla niin ettei tosiaan kysellä missään vaiheessa opiskelua.

Jep, yhtäkkiä hiukset nous pystyyn kun mun lasten päiväkodissahan on jatkuvasti joku harjoittelija. huh.gif (En nyt tarkoita, että vaikuttavat rikollisilta, mut kuvittelin että nekin tarkistetaan.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, itselläkin on lapsia ja joskus kun on katsellu niitä harjoittelija hoitajia, on tullut mieleen että ei välttämättä ole heppu ihan "kilteimmästä" päästä. Onhan se tietysti aika työllistävää tutkia jokainen harjoittelija. Kyllä kai kaikki uudet työsuhteet tehdään sen verran pitkäksi, että tarkastus voidaan tehdä. Mutta mitenkähän on kesotuurareiden kanssa? Voipi olla, ettei tarkastuksia tehdä......

Onneksi päiväkoti yms. yhteisöissä on sen verran paljon porukkaa, että luulen siellä kaiken epämääräisen toiminnan näkyvän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pk:deissa taitaa olla aika paljon elokuu-toukokuu työsopparit ja kesäksi pois. Sama rumba taas kesän ja pakollisen loman jälkeen. Siis jos ei ole vakkaripaikkaa. Näin nuo kaverit kertovat.

Toki pituudeltaan on sellainen soppari, että se rikosrek.ote tarvitaan.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päiväkotiharjoitteluun mentäessä multa ei viime syksynä kyselty mitään. Myöhemmin kävin ilmoittautumassa kaupungin sijaislistalle eikä sielläkään kysytty mitään, itse kysyin että pitääkö tuoda rikosrekisteriote, niin sieltä vastattiin että no joo kyllä sen voi tuoda. Eli ei kysellä lyhyissä työsuhteissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs sitten kotish ja kotipalvelu? Niissähän kanssa kuljetaan toisten ihmisten kotona, mutta erona on se, että usein se tehdään yksin. EH:ssa yleensä on mukana pari. Ja sittenhän melkein kaikilla osastoilla, poliklinikoilla, jne käsitellään ihmisten omaisuutta.

KSH, KoPa:ssa harvoin lapsia. Eivätkä ne koskaan yksin ole. Mutta päiväkodissa ainakin mä opiskelijana istuin nukuttamassa lapsia, kun hoitajat suunnitteli ja oli toisessa talossa kahvihuoneessa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellähän tosiaan tilanne on tämä ettei keikkalaisten/harjoittelijoiden tarvitse toimittaa rikosrekisteriotetta mutta Risikkohan lupaili lakiin pikaista muutosta tämän keissin yhteydessä http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=15872.0... Eli epäkohta on tunnistettu muta yllättävän kauan näkyy taas menevän että asialle voidaan tehdä jotain...

Ite olen "pitkäaikainen sissi" eli siis teen pitkiä sijaisuuksia (yli 1 kk) esh:ssä ja kun otin toimen vastaan niin piti toimittaa tuo ko. todistus koska voi olla että joskus tulevaisuudessa lastenkin kanssa olen tekemisissä...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs sitten kotish ja kotipalvelu? Niissähän kanssa kuljetaan toisten ihmisten kotona, mutta erona on se, että usein se tehdään yksin. EH:ssa yleensä on mukana pari. Ja sittenhän melkein kaikilla osastoilla, poliklinikoilla, jne käsitellään ihmisten omaisuutta.

KSH, KoPa:ssa harvoin lapsia. Eivätkä ne koskaan yksin ole. Mutta päiväkodissa ainakin mä opiskelijana istuin nukuttamassa lapsia, kun hoitajat suunnitteli ja oli toisessa talossa kahvihuoneessa.

Siis tuo mun kommentti oli tuohon suppeaan turvallisuusselvitykseen, josta Pöllö kirjoitti. Koski siis kulkemista ihmisten kotona ja eri paikoissa, jotka eivät ole avoimia kaikille. Pöllö otti asian esille ensihoidon osalta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...