Jump to content
MAINOS

KoHo ja oman auton käyttö


pirkanmanmaija

Recommended Posts

Siirryin KoHo:n töihin. 

Työnantaja vaatii oman auton käyttöä. 

Olen tyrmistynyt lähin tästä, että jos kolaroin työaikana autoni. Kunta ei siitä joudu korvausvelvolliseksi, vaan minä itse. 

Ja kunnalla on 5 autoa, mutta aamuisin ksh vie autoja, mikä on musta väärin, kun heillä etuajo-oikeus autoihin, perus-/lähihoitajilla ei ☹️

Miten muualla? 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä lh:llä on etuajo-oikeus, koska heillä on paljon enemmän käyntejä kun sh:lla (ainakin täällä Helsingissä).

Olen siis itse sairaanhoitaja, minulla on ajokortti, mutta ei oma auto ja välillä kärsin tästä, mutta minusta on ihan reilu, että lähihoitajat saavat autot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen myös pohtinut tätä asiaa PALJON! Mielestäni tässä on ihan selkeä epäkohta! Jos kolaroin työvuorossa, En olisi siinä tilanteessa, jos en olisi työssä?! Miksi silloin se menee omaan piikkiin?? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Jeppistä kirjoitti:

Miksi hakeutua töihin, joissa voi joutua omaa autoa ajamaan, jos asia tyrmistyttää? 

Oman auton käyttörallit ei ole ok.Olen ajanut työnantajan autoja työaikana ja ajoluvalla.Omaa autoa en ja ei sellaista nyt enään olekaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä siitä ihan korvauksen saa kun omaa autoa käyttää. Enkä tiedä mutta vakuutus on työnantajalla ihan pakollinen. Suosittelen perus hoitolaitoksia jos ei halua kotihoidossa toimia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, LohjanK kirjoitti:

Kyllä siitä ihan korvauksen saa kun omaa autoa käyttää. Enkä tiedä mutta vakuutus on työnantajalla ihan pakollinen. Suosittelen perus hoitolaitoksia jos ei halua kotihoidossa toimia.

Tietty saa.Pitää olla hyvä ja varma kärry ja pysäköinneistä en nyt sano mitään....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, LohjanK kirjoitti:

Kyllä siitä ihan korvauksen saa kun omaa autoa käyttää. Enkä tiedä mutta vakuutus on työnantajalla ihan pakollinen. Suosittelen perus hoitolaitoksia jos ei halua kotihoidossa toimia.

Minä en suostuisi käyttämään omaa autoa työssä, jos korvaus on pelkästään kilometrikorvaus. Autossa kuluu muutakin kuin bensaa. Joten en ole koskaan ollut kotihoidossa työssä enkä harjoittelussakaan. 

On turha ihmetellä hoitajien palkkauksen tasoa,  kun ei osata edes tässä asiassa pitää puolia.  Millä muulla alalla työntekijä suostuu käyttämään omaa autoa, tuomaan virukset, bakteerit ym infektiot mukanaan autoon, jota sitten iltapäivässä käyttää pienten lasten hakuun päiväkodista.  Maskit ym roskat tuodaan autoon, autossa pidetään ruoka- ja kahvitaukoja. 

Kyllä olis tässäkin kirveellä töitä,  mutta hoitajat ne menee kun lampaat perässä kun työnantaja käskee.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri tämä! Miksi ihmeessä suostutte? Ei ole mitään syytä ajaa työajoa metriäkään omalla autolla, etenkään jos siitä ei saa tuntuvaa korvausta. Jos ei työnantaja osoita autoa käyttöön niin autoa vaativat hommat jätetään tekemättä.

Mikään työnantajan vakuutus ei taatusti korvaa omaan autoon liittyviä asioita. Toki kolari voi olla työtapaturma jolloin osa mahdollisista henkilön hoitokuluista voi mennä työnantajan vakuutuksesta.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs sitten tapahtuisi jos ei vaan yhtäkkiä omistaisi autoa? Saako sitten firman auton alle vai kenkää? Voidaanko oman auton käyttöön muutenkaan velvoittaa? Oliko työsopimuksessa kriteerinä oman auton käyttö?

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, G.Focker kirjoitti:

Mitäs sitten tapahtuisi jos ei vaan yhtäkkiä omistaisi autoa? Saako sitten firman auton alle vai kenkää? Voidaanko oman auton käyttöön muutenkaan velvoittaa? Oliko työsopimuksessa kriteerinä oman auton käyttö?

Kun työpaikkailmoituksia katselee niin tuleehan siellä vastaan ilmoituksissa että työ edellyttää oman auton käyttöä!! Nytkin ainakin Etevalla tälläisiä rekryilmoituksia.Itse en kyllä sote-alan töissä omaa autoa käyttäisi koskaan eikä sellaista olekaan eikä tule.Yksi ystäväni oli vantaalla liikkuva sairaanhoitaja ja juuri omalla autolla.Auto hajosi ja oli ihan pulassa.Joutui ottamaan vuokra-auton korjauksen ajaksi eli pariksi viikoksi.Kilometrilaskutukset tökki alati.Tulivat tosi pitkällä viiveellä ja usein väärin eli alakanttiin.Se mikä tässä vielä oli syvältä että kyseessä oli Vantaan kaupungin työpaikka!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
11.10.2020 klo 10.58, G.Focker kirjoitti:

Mitäs sitten tapahtuisi jos ei vaan yhtäkkiä omistaisi autoa? Saako sitten firman auton alle vai kenkää? Voidaanko oman auton käyttöön muutenkaan velvoittaa? Oliko työsopimuksessa kriteerinä oman auton käyttö

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt, Riio kirjoitti:

 

Voidaanko autottumuudesta irtisanoa, olen ollut Koho töissä reilu 20v,työtä tehty pyörillä silloin. Nyt ollut pienryhmäkodeissa useita vuosia, nämä kunnan säästösyistä lopetettu. Minut siirretty kenttätyöhön, nyt vedotaan tasa-arvo pyörällä ei saa kulkea, vaikka paikkoja paljon jossa pyörä nopeampi. Nyt yli 30v.työsuhteeni jälkeen tämä katsotaan irtisanomisperusteeksi, jos en osta autoa. Näillä palkoilla täysin mahdotonta minulle. Säästösyistä talon autoa ei enää oteta vuoden alusta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Oletan, että työsopimuksessasi ei lue mainintaa oman auton käyttöpakosta. Ei mahdu järkeeni, että asioita vaaditaan tuon sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Voi se työnantaja kertoa irtisanomissyyksi vaikka sen, ettet tee sitä tai tätä tai omista tuota tai sitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 hours ago, Riio said:

tämä katsotaan irtisanomisperusteeksi, jos en osta autoa

Ei voi mennä näin. Yhteys liittoon. Jos et kuulu niin liity hyvä ihminen äkkiä.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, Riio kirjoitti:

Nyt yli 30v.työsuhteeni jälkeen tämä katsotaan irtisanomisperusteeksi, jos en osta autoa. 

Luin tämän ääneen ja en voinut olla nauramatta sille kuinka absurdilta ja järjenvastaiselta tämä kuulostaa. Mutta sitten vakavoiduin kun muistin että tällaisenkin kohtelun jotkut alalla nielevät ihan kiltisti. Edelliseen puhujaan viitaten, luottamushenkilöön yhteyttä.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelin aikoinaan, että en kotihoitoon mene kun auto joutuu niin kovilla ja auton tarvitsee olla niin hyvä. Mutta kyllä kotihoidossa oon pärjännyt halvalla autolla. Sinne ei kannattakaan kalleinta autoa valita koska useat pysähdykset lyhyellä ajalla ovat rääkkiä. Meillä tosin on kotihoidon puolelta auto, jota ensisijaisesti käyttää eniten tarvitseva.

Sitä voi missä tahansa kolaroida autonsa ja sitä varten joistain paikoista saa vara-auton. En näkisi työn esteenä olevan mahdollinen kolarointi. Olit töissä sitten autossa tai sisätiloissa niin sinun on vain oltava huolellinen ja varmistettava, että työvälineet on asianmukaiset. Itse oon todennut, että kotihoidossa kannattaa panostaa esim. auton renkaisiin niin ei jää sutimaan kenenkään pihalle. Lisäksi kannattaa olla mukana tiesoraa, lapio ja ensiapulaukku.

Kotihoidossa on paljon asioita, jotka on järjestelykysymyksiä. Kannattaa olla esimieheen yhteydessä ja kysellä onko mahdollista järjestää jollekin pelkkä pyöräilylista. Joskus olen työkavereiden kesken joutunut sopimaan kun tilanne on näyttänyt mahdottomalta, että yksi "heittää" autottoman tiettyyn paikkaan ja toinen hakee hänet pois.

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

45 minutes ago, Kaste said:

varmistettava, että työvälineet on asianmukaiset

TYÖNANTAJAN tulee varmistaa, ja hankkia ne työvälineet.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla työsopimus ei lue edes ajokortti tai auto, nyt tämän työnantaja vaatii eli työsopimuksella ei väliä. Tässä vedotaan tasa-arvo. Vahvat ihmiset, nuoriso lyttää  tähän vedoten. Palaverit, muistiot on ollu aivan hirveitä olen kuin pahimman rikoksen tehnyt. Luottamusmies olen ollu yhteydessä. Kaikki tehty johdolla olen vain"jäännös menneisyydestä"nyt uhkaillaan varoituksilla kaikessa myös sanani tämä pahin  loukkaus työurani aikana. Omasta työstäni en ole saanut mitään valitusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huh. Mä kun kävin kotihoidossa tutustumassa, niin siellä sai kyllä ajaa pyörällä tai kontata kunhan hoiti hommansa. Mutta omaa autoa en sen takia ostaisi saati käyttäisi. Hatutti jo yhdessä autonkäyttöpaikassa sakot, mutta se onkin eri tarina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...