Jump to content
MAINOS

Kiperiä kysymyksiä


{BS}

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

{BS}:ltä hyvä aiheen nosto!

soitellaanko noita ambulansseja paljonkin paikalle kun synnytetään?

Soitetaan vaikka ei synnytettäisikään. Ennen valtaosa soittajista oli maahanmuuttajia, jotka halusivat kyydin synnärille. Nykyisin näitä on tullut harvemmin, mutta tilalle ovat tulleet potilaat, joiden lapsivesi on karannut ennen muksun laskeutumista, ja synnärille soiton jälkeen eivät saa tehdä muuta kuin maata. Joskus on potilas, jolla on säännölliset supistelutkin, harvemmin ponnistamisen tarvetta, ja vielä harvemmin syntyy autoonkin (itsellä 2kpl/10v)

{BS} voisi hieman avata tyhmemmälle, että kuinka suuri riski napanuoran puristumiselle oikeastaan on, ja miksi näitä potilaita ei ollut ensihoidossa kuin muutaman vuoden (tai sitten ne jäivät unholaan edellisessä kappaleessa mainitun syyn takia)? Eikö potilas voi turvallisesti istua edes 2min ajan, että saataisiin esim. asunnon ahtaista kierreportaista kantotuolilla? Vielä en ole joutunut nostalavaa pyytämään näiden potilaiden takia, mutta eiköhän sekin ole edessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

{BS}:ltä hyvä aiheen nosto!

soitellaanko noita ambulansseja paljonkin paikalle kun synnytetään?

Soitetaan vaikka ei synnytettäisikään. Ennen valtaosa soittajista oli maahanmuuttajia, jotka halusivat kyydin synnärille. Nykyisin näitä on tullut harvemmin, mutta tilalle ovat tulleet potilaat, joiden lapsivesi on karannut ennen muksun laskeutumista, ja synnärille soiton jälkeen eivät saa tehdä muuta kuin maata. Joskus on potilas, jolla on säännölliset supistelutkin, harvemmin ponnistamisen tarvetta, ja vielä harvemmin syntyy autoonkin (itsellä 2kpl/10v)

{BS} voisi hieman avata tyhmemmälle, että kuinka suuri riski napanuoran puristumiselle oikeastaan on, ja miksi näitä potilaita ei ollut ensihoidossa kuin muutaman vuoden (tai sitten ne jäivät unholaan edellisessä kappaleessa mainitun syyn takia)? Eikö potilas voi turvallisesti istua edes 2min ajan, että saataisiin esim. asunnon ahtaista kierreportaista kantotuolilla? Vielä en ole joutunut nostalavaa pyytämään näiden potilaiden takia, mutta eiköhän sekin ole edessä.

Tuota systeemiä, joka on käytössä joillakin alueilla eli lapsivedon menon jälkeen pitäisi lanssilla mennä sairaalaan, en vain itse ymmärrä. On eri asia, jos kyseessä on supisteleva 24 viikkoinen, placenta previa jne., mutta muuten en käsitä sitä ohjetta. Missään työpaikassani ei ole ollut kyseistä ohjetta, koska sille ei ole mitään tarvetta. Mietittiin asiaa kerran ja kysyttiin vielä meidän ylilääkäriltä (jonka pitäisi tietää aika paljon perinatologiasta, kun kerran kyseisen suppean erikoisalan tenttikysymyksetkin tekee kyseistä pätevyyttä hakeville) ja hänkään ei nähnyt asiaan mitään syytä.

Istuma-asento on muutenkin paras kuljettaa raskaana olevaa, jos ei muut syyt vaadi kyljellään kuljettamista. On mukavampi olla ja liikenneturvallisuuden kannalta parempi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuota sisätutkimusta on ainakin minulle aikoinaan "opetettu" eli suusanallisesti kerrottu miten se pitäisi tehdä. Kertaakaan en ole tehnyt ja en sillä tiedolla sinänsä mitään teekään. Syntyy jos on syntyäkseen ja silloin otetaan koppi, muuten ajellaan synnärille. Autoon syntymiset on kyllä vähentynyt tääläkin huomattavasti ja samoin väittäisin muutenkin lanssia soitettavan vähemmän kuin uran alkuaikoina.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulu sisätutkimus ensihoitajan suorittamiin tutkimuksiin siitä yksinkertaisesta syystä ettei ensihoitaja osaa sitä tehdä. Toisin sanoen sisätutkimuksen tekemisestä ei ole mitään hyötyä, mutta vahinkoa voi olla kovastikin. Samaa periaatetta kannattaisi mielestäni noudattaa muissakin työtehtävissä - eli tehdään vain se, mihin rahkeet riittävät ja vain sellaista mikä potilasta oikeasti hyödyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

stadissa melkein kaikki somali eukot soittaa lanssin,koska joku on sanonut 112 auttaa aina.en ole ruvennut näiden muijien hameita nosteleen,varsinkin kun somali ukko ovella ei ehkä ymmärrä mitä mä sieltä etsisin.joten pienimmän riesan tie.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mikä politiikka muualla on päivstyksissä siirtokuljetusten tilaamisessa? Meillä 99% kyydeistä tilataan HÄKE:stä. Tuntuu inhottavalta tilata jotain kiireetöntä TK-siirtokyytiä kun käsittääkseni hätäkeskuksissa on nykypäivänä melkoista ruuhkaa soittajien kanssa? Eikö HUS:lla esimerkiksi ole mitään omaa numeroa josta HUS-alueen kiireettömät siirtokuljetukset voisi tilata?

Kyselee tietämätön hoitsukka päivystyksestä :)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä politiikka muualla on päivstyksissä siirtokuljetusten tilaamisessa? Meillä 99% kyydeistä tilataan HÄKE:stä. Tuntuu inhottavalta tilata jotain kiireetöntä TK-siirtokyytiä kun käsittääkseni hätäkeskuksissa on nykypäivänä melkoista ruuhkaa soittajien kanssa? Eikö HUS:lla esimerkiksi ole mitään omaa numeroa josta HUS-alueen kiireettömät siirtokuljetukset voisi tilata?

Kyselee tietämätön hoitsukka päivystyksestä :)

Meilläpäin tilataan kaikki häkestä. Vuosi - pari sitten kyytejä sai tilata yksityisten palveluntuottajien omista kännyköistä ja sairaankuljetusyksiköt sitten ilmoittivat ne itse häkeen, ei siinäkään mitään järkeä ollut.

Kyllä sinne hätäkeskukseen soitetaan tuhannen kertaa turhempiakin asioita kuin niitä, missä se ambulanssin tarve on jo todettu jonkun ammatti-ihmisen toimesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^no juu, se on kyllä totta :) Mutta tuntuu se silti hullulta.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä politiikka muualla on päivstyksissä siirtokuljetusten tilaamisessa? Meillä 99% kyydeistä tilataan HÄKE:stä. Tuntuu inhottavalta tilata jotain kiireetöntä TK-siirtokyytiä kun käsittääkseni hätäkeskuksissa on nykypäivänä melkoista ruuhkaa soittajien kanssa? Eikö HUS:lla esimerkiksi ole mitään omaa numeroa josta HUS-alueen kiireettömät siirtokuljetukset voisi tilata?

Kyselee tietämätön hoitsukka päivystyksestä :)

Riippuu ketä kuskataan, missä kunnassa ja minne. HUS-alueella HUS:n sairaankuljetus hoitaa arkisin päiväsaikaan keskitetysti HUS-laitosten väliset siirrot ja Helsingin kaupungin terveyskeskuksen laitosten väliset siirrot. Kotikyytejä eivät käytännössä aja suuntaan tai toiseen. Siirrot omilla yksiköillä tai sovituilla hinnoilla ostopalveluina. Ajavat myös kiireellisiä siirtoja. Omassa päivystyksessä lienee itse kullakin hieman opastusta, keltä ensisijaisesti pyritään tilaamaan kiireettömät sairaalasta sairaalaan siirrot, kotiin tehtävät siirrot, kiireelliset siirrot sekä öisin ja viikonloppuisin ajettavat siirrot. Näin erityisesti silloin, kun lähettävä yksikkö maksaa laskun, eikä KELA.

Edit: Kyllähän se hätäkeskusten taakkaa on lisännyt, mutta toisaalla sairaankuljetuksen koordinointi on ollut yksissä käsissä, sieltä on voinut helpommin vapauttaa yksikön vaikkapa hätätilapotilaan luokse? Nythän hätäkeskus lienee luopumassa vähitellen tästä tehtävästään, ja esim. sairaanhoitopiirit saattavat ottaa kiireettömien kuljetusten koordinointia ja toteuttamista itselleen?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä politiikka muualla on päivstyksissä siirtokuljetusten tilaamisessa? Meillä 99% kyydeistä tilataan HÄKE:stä. Tuntuu inhottavalta tilata jotain kiireetöntä TK-siirtokyytiä kun käsittääkseni hätäkeskuksissa on nykypäivänä melkoista ruuhkaa soittajien kanssa? Eikö HUS:lla esimerkiksi ole mitään omaa numeroa josta HUS-alueen kiireettömät siirtokuljetukset voisi tilata?

Kyselee tietämätön hoitsukka päivystyksestä :)

Edit: Kyllähän se hätäkeskusten taakkaa on lisännyt, mutta toisaalla sairaankuljetuksen koordinointi on ollut yksissä käsissä, sieltä on voinut helpommin vapauttaa yksikön vaikkapa hätätilapotilaan luokse? Nythän hätäkeskus lienee luopumassa vähitellen tästä tehtävästään, ja esim. sairaanhoitopiirit saattavat ottaa kiireettömien kuljetusten koordinointia ja toteuttamista itselleen?

Eräillä alueilla, joilla olen työskennellyt, on hoitolaitosten hoitajilla ollut äärimmäisen vaikeaa sisäistää annettuja ohjeita, liittyen ensihoitopalvelun tai siirtokuljetusten aktivoimiseen. Toisaalla siirtyminen hätäkeskuksesta koordinoitavaan = palvelun tarve ilmoitetaan hätäkeskukseen - toimintatapaan, on sujunut hienosti.

Tähän seuraavaksi raapustan nyt hieman pohjustusta nykyisestä ja tulevasta, jotta myös näiden siirtokuljetusten järjestämisestä saadaan käsitystä.

Aiemmin erikoissairaanhoidon laitoksesta perusterveydenhuoltoon tai sosiaalihuollon hoivalaitoksiin suuntautuvat siirrot on joillain alueilla toteutettu kokonaan tai osittain ensihoitopalvelusta erillisen siirtokuljetusorganisaation toimesta, jossain taas suoraan ensihoitopalvelun yksiköillä ja jossain päin ns. välimallilla, jossa siirtoyksiköt olleet myös hätäkeskuksen käytettävissä kiireellisen ensihoitopalvelun tehtäviin, mutta niillä ei ole ollut valmiusvelvoitetta. Näissä edellä esitetyissä malleissa kaksi viimeisintä edellyttävät hätäkeskuksen häiriköimistä, jotta hätäkeskuksen käytössä olevien resurssien koordinointi olisi mahdollista, kuten Pöllökin jo mainitsi.

Perusterveydenhuollosta tai hoivalaitoksista lähtevät ambulanssia vaativat(?) siirrot, esim. erikoissairaanhoitoon, on aiemmin pääsääntöisesti hoidettu lähes täysin ensihoitopalvelun, eli hätäkeskuksen käytettävissä olevien resurssien toimesta. Tässäkin on aivan välttämätöntä, että hätäkeskus on tiennyt valmiusyksikön varaamisesta kyseiseen tehtävään, joten myös tarpeen ilmineeraaminen tulee ehdottomasti tehdä hätäkeskukseen, eikä suoraan niille "omille pojille", jotka sitäpaitsi saattavat olla ties missä ja etenkin lähialueiden sen hetkisestä valmiustasosta ei ole aiemmin ollut kokonaiskäsitystä kenelläkään muulla kuin hätäkeskuksella.

Aiemmin ensihoitopalvelun järjestämisvastuu on ollut yksittäisellä kunnalla ja varsinaisesti alueellista valmiustasoa ei ole koordinoitu ja kontrolloitu mitenkään. Tätä on tehokkaasti estänyt mm. kuntakohtaiset ensihoitosopimukset, "minun ja sinun" reviirit ja terveystoimen = ensihoitopalvelun oman alueellisen toimivaltaisen viranomaisen puuttuminen. Joillain alueilla jo on joitain aikoja ollut erilaisia lääkintäesimiehiä, mutta ei kuitenkaan kattavasti ja siltikin kuntien omat sopimukset ovat estäneet tehokkaan toiminnan.

Vuoden 2013 alusta tilanne kuitenkin muuttuu. Ensihoitopalvelusta tulee alueellista, käytännössä vähintään sairaanhoitopiirin laajuista. Tulevaisuutta saattaa olla, että sairaanhoitopiirien lakkautuksen myötä ensihoitopalvelun järjestämisvastuu laajenee jopa erityisvastuualueen (eli nykyisten yliopistosairaalapiirien) järjestämisvastuulle, tästä tosin ei tietenkään vielä ole varmuutta, riskinä kun saattaa myös olla paluu vanhaan kuntakohtaiseen järjestämiseen, tosin tulevaisuuden isojen, "vahvojen peruskuntien" harteille. No, jokatapauksessa nyt vuodenvaihteessa siis lopultakin päästään eroon tästä nykyisestä, monilta osin ongelmallisesta järjestämismallista. Sairaanhoitopiirillä on vastuu alueensa ensihoitopalvelun järjestämisestä. Ensihoitopalveluun kuuluu ns. kansalaistehtävät, mutta ei hoitolaitosten väliset (hoitolaitoksiin sisäänkirjattujen potilaiden) siirtokuljetukset. Ensihoitopalvelun tehtävistä voit lukea alla olevasta linkistä, terveydenhuoltolaki, 4 luku Terveydenhuollon yhteistyö ja alueelliset palvelut, 39 § Ensihoitopalvelun järjestäminen.

Hoitolaitosten välisistä siirroista on terveydenhuoltolaissa säädetty luvussa 5, erityisvastuualue, 46 § ensihoitokeskus: 3) sovittaa yhteen alueensa hoitolaitosten väliset suunnitellut potilassiirrot.

Jää nähtäväksi, miten ja missä laajuudessa ensihoitokeskukset todellisuudessa tuota laissa säädettyä tehtäväänsä potilassiirtojen koordinoinnissa alkavat toteuttaa. Sisällytetäänkö mukaan myös perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon lähteviä (kiireettömiä?) siirtoja. Erityisesti mielenkiinnolla odotan, missä määrin ensihoitopalvelun yksiköitä tullaan jatkossa käyttämään nimenomaan siirtoihin. STM:n vuonna 2007 ensihoitopalvelun ongelmia selvittämään asettaman selvitysmiehen raportissa mainittiin yhtenä ongelmana nimenomaan hoitolaitosten väliset siirtokuljetukset ja ehdotuksiin kirjautui mm. "hoitolaitosten välisten potilassiirtojen eriyttäminen ensihoidosta ja sairaankuljetuksesta sekä niiden logistiikan kehittäminen" ja lisäksi oli mainittu myös hoitolaitokseen sisäänkirjoittamattomienkin potilaiden kustannusvastuun siirtäminen hoitolaitoksen vastuulle, jolloin myös poliklinikoilta lähtevät siirrot menisi erillisen siirto-organisaation hoidettavaksi. Tätä viimeisintä ei vielä näillä näkymin ole toteutettu, mutta tosiaan ERVA ensihoitokeskuksen tulisi sisäänkirjoitettujen potilaiden siirtoja koordinoida. Kuka nuo siirrot sitten käytännössä toteuttaa, jos ja kun se pitäisi olla muu kuin ensihoitopalvelu? Tästä näkyy nyt olevan valtakunnassa erilaisia linjauksia. Jossain päin, lain hengen ja selvitysmiehen ehdotuksen vastaisesti, siirtokuljetuksia ollaan sisällyttämässä edelleenkin ensihoitopalvelun yksiköiden tehtäväksi. Toisaalla sairaanhoitopiirit taas on perustaneet erillisiä siirtokuljetusorganisaatioita, joko omana toimintana tai kilpailutettuna palveluna. Miten sitten näitä ensihoitopalvelun yksiköitä jatkossa siirroille aktivoidaan, kun tuon aktivoimisen pitäisi toteuttaa ERVA ensihoitokeskuksen toimesta, mutta samalla yksiköiden tulisi olla hätäkeskuksen käytettävissä ensihoitopalvelun tehtäviin... ja tosiaan kun hätäkeskus on havittelemassa eroon noiden siirtojen välittämisestä eikä oma-aloitteisia (muualta kuin häkestä, yksikön itsensä hätäkeskukseen ilmoittamia) tehtäviä enää hätäkeskukseen saisi ilmoitella.

Tuosta edellä mainitsemastani, aiemmin puuttuneesta alueellisesta terveystoimen = ensihoitopalvelun alueellisesta toimivaltaisesta viranomaisesta vielä sen verran, että jatkossa asetuksen mukaisesti jokaisella alueella on oltava 24/7 päivystävä kenttäjohtaja, jonka tehtäviin kuuluu alueen valmiuden ylläpito ja yksiköiden käytöstä päättäminen hätäkeskuksen tukena.

Tuossa nyt joitain juttuja, jotka vaikuttavat siihen, miksi hoitolaitoksen hoitaja ei voi (onneksi! enää!) soittaa suoraan palveluntuottajalle, varsinkaan ensihoitopalvelun palveluntuottajalle. Ja vaikka siirtoihin käytettäisiinkin ensihoitopalvelusta erillistä siirtokuljetusyksikköä/organisaatiota, tulee logistiikkakoordinaation vuoksi tilaukset tehdä keskitetysti. Eräillä alueilla näyttäisi pikaisen googletuksen (ja kuulemieni huhujen) perusteella olevan suunnitteilla tietojärjestelmäpohjaisia tilauskanavia, jolloin myös terveyskeskuksen vuodeosastolta lähtevät siirrot tilataan tietokoneella olevalla ohjelmistolla, jossa kartoitetaan siirron vaativuuteen liittyvät seikat ja potilassiirtokoordinaattori sitten ERVA ensihoitokeskuksella järjestää tilanteeseen sopivan siirtokuljetusyksikön siirtoa toteuttamaan. Toivoa sopii, että ohjelmisto sisältää suodatuksen tai ainakin vankan ohjeistuksen, milloin sitä siirtokuljetusambulanssiakaan ei tarvita, vaan siirron voi toteuttaa vaikkapa paaritaksilla. Lisäksi nämä muut kuin ambulanssit, käytännössä siis pyörätuoli- ja paaritaksit pitää saada sitoutumaan sellaiseen järjestelmään, että näitä kuljetusmuotoja myös on saatavilla 24/7 ilman kohtuuttomia viiveitä, jottei (siirtokuljetus)ambulanssia tarvitse käyttää taksin korvikkeena vain siksi, kun sitä taksia ei satu saamaan tarpeeksi nopeasti.

Sorry pitkähkö stoori, mutta ehkäpä näillä keinoin ymmärtää, miksi ainakaan ensihoitopalvelun yksikköä ei voi eikä kannata yksittäisen hoitolaitoksen tai hoiturin "vetää välistä", kun kokonaistilannekuvaa ei varsinkaan sillä hoiturilla, kuin monesti myöskään välistä vedettävällä yksiköllä, ei lähialueen muusta ensihoitovalmiudesta ei ole.

Muutamia linkkejä:

Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326

79 §

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2011 kuitenkin siten, että ensihoitopalvelu on järjestettävä 39 §:n mukaisesti viimeistään 1 päivästä tammikuuta 2013.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalvelusta

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2011.

Siitä, koska ensihoitopalvelu on viimeistään järjestettävä terveydenhuoltolain 39 §:n mukaiseksi, säädetään terveydenhuoltolain 79 §:n 1 momentissa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110340

STM Selvityksiä 2007:26 13.04.2007 Ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen kehittäminen

http://www.stm.fi/julkaisut/selvityksia-sarja/nayta/-/_julkaisu/1068903

Apulaisoikeuskansleri Jonkka:

Sairaankuljetus- ja ensihoitojärjestelmä remontoitava

http://www.okv.fi/suomi/tiedote/t070119f.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän kyllä hyvin, että kaikkien kyytien tilaaminen HÄKE:sta on järkevää, lähinnä ihmettelen miksei sairaaloille ole omaa puhelinnumeroa josta kyydit tilattaisiin vaikkakin paikka olisikin HÄKE. Vähän samaan tyyliin kuin aikaisemmin Poliisilla oli se oma numeronsa (10022? tai joku semmoinen) että kaikki pällit eivät soittaneet aina häiriötilanteissa 112:n. En ymmärrä sitäkään logiikkaa miksi se poistui ja jäljelle jäi vain 112.

Mutta siinä olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että on hyvä ettei kyytejä tilata suoraan yksityiseltä.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän kyllä hyvin, että kaikkien kyytien tilaaminen HÄKE:sta on järkevää, lähinnä ihmettelen miksei sairaaloille ole omaa puhelinnumeroa josta kyydit tilattaisiin vaikkakin paikka olisikin HÄKE. Vähän samaan tyyliin kuin aikaisemmin Poliisilla oli se oma numeronsa (10022? tai joku semmoinen) että kaikki pällit eivät soittaneet aina häiriötilanteissa 112:n. En ymmärrä sitäkään logiikkaa miksi se poistui ja jäljelle jäi vain 112.

Mutta siinä olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että on hyvä ettei kyytejä tilata suoraan yksityiseltä.

Siviilin kannalta on oleellista muistaa vain yksi hätänumero ja nuo numerot toimivat (vai vieläkin?) sen viimeiset pari vuotta päällekkäin, eli vaikka "soitit poliisille" niin häkeen se puhelu meni ihan normaalisti.

Toinen numero ei ole sitä varten järkevää, että siellä häkessä ei ole yhtä ihmistä sairaaloita varten jolle voisi soitella, vaan päivystäjät ottavat ilmoituksen vastaan ihan normaalisti kuten muidenkin ihmisten puhelut. Siitä toisesta numerosta saatava hyöty jää siis onnettoman pieneksi, jos sen ainoa tarkoitus on aiheuttaa häkeen soittavalle hoitajalle mielenrauhaa. Lisäksi jokatapauksessa tekevät riskinarvion mikäli kyyti lähtee ns. ylemmän tason hoitolaitokseen, joten ei nuo kaikki sairaalasiirrotkaan ole vaan "laitan auton" -tehtäviä häken kannalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mitä teet kun saavut ensimmäisenä yksikkönä maakaasubussin paloon? Katsomalla linkin takana olevan videon Hollannissa sattuneesta tulipalosta voit ainakin karsia listalta mahdollisten uhrien evakoinnin ja alkusammutukset.

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/13972-aardgasbus-in-brand-wittenburgerweg

Olihan se tiedossa, että kaasun palaminen tapahtuu sitä varten suunnitellun venttiilin kautta, mutta palon voimakkuus tuli kyllä yllätyksenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olihan se tiedossa, että kaasun palaminen tapahtuu sitä varten suunnitellun venttiilin kautta, mutta palon voimakkuus tuli kyllä yllätyksenä.

Vielä kun olisi tiedossa miksi insinööri on laittanut venttiilin puhaltamaan sivulle eikä ylöspäin. Tuohan tappaa hyvin tehokkaasti sivulliset.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...