Jump to content
MAINOS

Huono johtaminen/mielivaltainen esimiestyö


Valkeasisar

Recommended Posts

Olisi kiva lukea ihmisten kokemuksia huonoista esimiehistä ja kaikesta vastaavaan liittyvästä työpaikkojen uskomattomista tapahtumista. Itsellä niitä on muutamia, haluaisin vertaistukea etten ole yksin k.o. tapahtumien kanssa. Sana on vapaa.

Kiitos! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
4 tuntia sitten, Pupupuku kirjoitti:

Olisi kiva lukea ihmisten kokemuksia huonoista esimiehistä ja kaikesta vastaavaan liittyvästä työpaikkojen uskomattomista tapahtumista. Itsellä niitä on muutamia, haluaisin vertaistukea etten ole yksin k.o. tapahtumien kanssa. Sana on vapaa.

Kiitos! 

Mistäköhän alottas :D Kokemusta meinaan löytyy!

Pomo piilossa on aika yleistä. Esimies istuu omassa kopissaan, mutta ei käy alaisten työpaikalla ku pyörähtämässä jos sitäkään ja yleensä ei sitäkään. Ei osallistu työpaikan kehittämiseen milläänlailla, ei ole perillä eikä halua olla asiakkaiden asioista, alaiset on hänelle eriarvoisia, työvuorosuunnittelu on perseellään, sijaisia ei oteta, kehityskeskusteluja ei pidetä IKINÄ, pomo on pois ilmoittamatta siitä joten tietoa ei ole kenelle soitetaan jos tarve tulee. Tässä nyt vähän alkusoittoa. Asioista kun sanoo ja yrittää keskustella niin kuulet v****lua ja oot ihan paska työntekijä sen jälkeen. Vikistään päissään somen kautta sitte kaiken jälkeen 😄

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitä on nähty, valitettavasti hoitoalalla enemmän huonoa kuin hyvää esimiestyötä. Ei sillä, helppo toki arvostella, musta ei olis siihen hommaan, mutta tuntuu, että empatiakyvyttömät ja hasardit tyypit istuu siellä korkeammalla jakkaralla. Toki lähiesimies on itsekin välikädessä eikä kaikki muutokset ja hömpötykset ole hänen keksimiään vaan toimii sanansaattajana. 

Silti tuntuu, että enemmässä määrin on lähiesimiehiä jotka ei osaa/halua tukea alaistensa jaksamista eikä alaisia kuunnella tarpeeksi. Työntekijät voi huonosti eikä siihen puututa tarvittavalla tavalla. Se ei sitten palvele yhtään ketään, ei työntekijää saati työpaikkaa.

Useasta johtajasta tiedän valitettavan, mutta sen sijaan, että ongelmalle varsinaisesti tehtäisiin jotain laitetaan usein ongelma kiertoon. Tuntuu, että usein ongelma ei ole se ongelma vaan ongelma on se joka ongelmasta huomauttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

löytyy kokemusta..tämä oli uusi yksikkö ja ollut auki 3kk ennenku menin.olin ollu vajaa 3kk töissä ko paikassa. esimies ei siihen mennessä useista yrityksistä huolimatta suostunut tarkentamaan tehtävänkuvaani sairaanhoitajana. tämä oli yksityinen paikka. häneltä sain myös ihmeellisiä kommentteja mm. ei tarvitse asukkaan vs kontrolloida vaikka metforem lopetettu, meidän ei tarvitse asukkaan kontrollitarpeita selvittää jos niitä ei ole muuttovaiheessa ilmoitettu.. näitä kertyi.. meidän ei tarte tietää asukkaiden perussairauksia, sillon toistin että ihanko tosi.. ei tarte tietää asukkaiden perussairauksia vaikka olemme vastuussa heidän lääkehoidosta.. jep, sitä mieltä hän oli.. yritin myös perustella sairaanhoitajan töille aikatarvetta sillä kun eräs asukas oli tullut sairaalasta aivoverenvuodon hoidosta ja olin ollut useamman vuoron töissä enkä ollut ehtinyt hänen epikriisiä lukea tai asukasta tavata ja tarkastaa että lääkelistat täsmää, kontrollit yms on ohjelmoitu kalenteriin. esimiehen vastaus oli "ei siinä ollu mitään" 3vk myöhemmin kuulin erään hoitajan kommentin että asukkaan päästä löyty ompeleita, poistin ne. yleensähän ompeleet on 7-10vrk eikä saunassa saa käydä niinkuin tämä oli käyny. eikä yksikössä ollut siihen tarvittavia välineitä. saati steriilejä välineitä. siinä pari mieleen painuvinta kokemusta.

no. tarina päättyy siihen että esimies syyllisti minua potilasturvallisuuden vaarantamisesta. tapaus oli seuraavanlainen. olin oman käytävän asukkaiden aamuhommat tehny ja olin tarkastamassa yhtä dosettia, koska annoin viimeiset lääkkeet tarkistetusta dosetista. asukas soitti puhelimeen. vastasin enkä saanu selvää avun tarpeesta. menin heti katsomaan ettei ole sattunut mitään. asukas pyysi wchen. hän on hidas liikkunen joten wc reissulle meni pitkä tovi. pyysin että ihan pieni hetki, pyydän jos kollega voisi tulla koska minulla lääkkeiden tarkastus kesken. kollega tuli käytävällä vastaan ja meni hoitamaan asia. tovin päästä esimies soitti että mitä siellä on tapahtunu. kerroin edellä mainitun mutta ihmettelin samalla miksi asukas ei tehnyt hoitajakutsua vaan soitti puhelimeen. Ilmeni että kolmas kollega on sammuttanut asukas kutsut eikä ollut hoitanut asiaa. todennäköisesti olin siis toista asukasta hoitamassa hälyjen tullessa ja en niihin tienyt reagoida kun hälyt sammutettiin. Esimies oli siis sitä mieltä että vain minä olen toiminut väärin tässä. Enkä saanut vastausta kun kysyin että millä tavalla olen asukasturvallisuuden vaarantanut. joskus rivien välistä luin että asukas olisi jätetty seisomaan ja lähdetty huoneesta, mutta huoneeseen minun jälkeen mennyt hoitajakin sanoi ettei asukas seissyt.

hieman piti ottaa aikalisää tässä kohtaa jolloin esimies rupes vaatimaan että olis pitäny tuoda seuraavaan päivään mennessä täyttämään joku hakemus sairaslomasta vaikka on lääkärin allekirjottama. kuva tms ei riittänyt. sanoin whatsapp keskustelussa että nyt en usko että tämä menee ihan oikein. päivän varoajalla pitäs tulla Hakemus täyttää 35km päähän työpaikalle kesken sairasloman. esimies soitti kärtyssä "et sinä voi tuomosta tuone keskusteluun kirjottaa". sanoin vaan rauhallisena että laitatko mulle nämä asiat sähköpostilla, puhelimessa en keskustele. tuli asiallinen sähköposti että toimitatko sairasloma todistukset pikimmiten skannattuna tai tuotuna toimistolle.

yllättäin työsopimus päättyi koeaikapurkuun. no se on minun onni, ennenku oisin ollu selvittämässä hoitovirheitä ollen ainoa sairaanhoitaja ko yksikössä. mutta sen opin että yksityiselle en enään mene töihin. sen verta hurjat kokemukset jäi. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän työpaikkalla esimiehen mentaliteetti on ollut, että vanhat vaihtoon jos tyyli ei miellytä. Kyykkyytetään ja toivotetaan hyvät jatkot. Työntekijät on turhia valittajia paitsi silloin jos heillä on hyviä kehittämisideoita. Tällöin ideat lähtivät esimiehen omina, että pääsi kokemattomuudesta huolimatta ylemmäs suosioon ja häntä pidettiin niin edistyksellisenä ja kehittävänä henkilönä vaikka esimieskoulutusta ei edes ollut. Negatiivistä palautetta jos hän sai työstään niin ei enää osallistunut palavereihin vaan vetosi kiireeseen. Oli myös jatkuvasti pois eikä ilmoittanut poissaoloistaan etukäteen ja näin ollen kuormitti sitten muuta henkilökuntaa ja alempia esimiehiä. 

Työssään jos ei osannut neuvoa työntekijää tai jos kyseenalaisti hänen ohjeitaan, alkoi hän kimittää ja huutaa sekä painui alemman esimiehen kanssa parjaamaan ja käsittelemään asiaa suljettujen ovien taakse. Sen jälkeen oletkin sitten mustalla listalla ja hän kommunkoi ainostaan toisen henkilön kautta asioista kyseiselle henkilölle. 

Kokeneille hoitajille ylistetään miten nuoria täytyy nyt hoitoalalla kohdella hyvin mutta vanhoille ei anna mitään arvoa, koska kokee nämä uhkana oman etenemisensä kannalta kun työkokemusta johtamastaan työstä on hyvin vähän.

Eipä suuremmin kiinnosta koko hoitoala enää ja yli 20 vuoden työkokemuksella en ole päässyt edes kehittämään omaa työtäni enkä kouluttautumaan tämän pyrkyrin alaisuudessa, mutta ideat kelpaavat kyllä jos joku erehtyy niitä kertomaan, pääsee ruskea kieli lipomaan 😉

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Epätasa-arvoista kohtelua työntekijöiden välillä ja avoimuuden puutetta. Tähän törmännyt muutamassa työpaikassa (eritoten viimeisimmässä). Myös asioiden lakaisua maton alle tilanteissa jossa pitäisi nk.nostaa kissa pöydälle. Tietenkin vielä työntekijän kohtelua paskamaisesti kun olet aiheellisesti ilmoittanut epäkohdista. Palauttetta työstä on turha odotella. Yksikönjohtaja toimii oman mielensä mukaan hyödyntäen oman esimiehensä tukea (jolla taas vain se tieto mitä yksikönjohtaja kertoo). Asiat jumittavat paikoillaan ja työn teko sekavaa, koska yksikönjohtajalla ei ole hallintaa työyhteisöön. Löytyisipä vielä työpaikka jossa nämä asiat toimisi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveydenhuollon yksiköissä on se vika, että sen työntekijästä tulee osaston esimies eli osastonhoitaja. Tällöin pitäisi aina vaihtaa työpaikkaa tai osastoa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyy ☝️ 

Todella ylimielistä käyttäytymistä. Muutamana esimerkkinä... muutama perseen nuolija pyöritti paikkaa. Tuolloin lapsettomia. Eivät hyväksyneet muiden menoja, toiveita työvuoroista. Ei mennyt siis toive lapsen oikomishoito ajasta läpi työvuorosuunnittelussa. Pomo lupasi lomapäivän, jos hankin sijaisen itse. Hankin. Ei silti myöntänyt sijaista 🤷‍♀️ Lomalistat pitkään ollut jo seinällä. Mun loma pätkä karhensi. Ei siis edes ollut muita halukkaita. Ei vahvistanut. Kertoi, että odottaa jos tulee muita halukkaita... arvotaan 😂 mitä ihmettä 🙈 Ei tullut. Mäkin pyyhin lomani pois. Valmistuin vanhustyön erikoisammattitutkintoon. Viimeinen näyttö omalla työpaikalla. Tiedän, että tein suunnitelman todella hyvin. Vein luettavaksi. Ei milloinkaan voinut vastata kysymykseen, kelpaako 🤷‍♀️ mentiin näyttöön... läpi meni ☝️ milloinkaan ei sanallakaan maininnut tästä mitään. Muille pienimmästäkin suorituksesta tarjoili kakut ☝️ Tiedän, että olin se joka uskalsi tuoda epäkohdat esille 😬 Näin ei olisi saanut toimia. Ja näin ihan muutamana asiana 🤷‍♀️

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimiehestä ei saa valittaa (edes syystä). Jos sen virheen menee tekemään, järjestetään tilaisuus, jossa esimiestä kehutaan ruskea kieli pitkänä ja valituksen tekijä haukutaan pystyyn. Esimiestasolla (varsinkin siellä korkeimmalla jakkaralla) ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä, mitä työtä kentällä tehdään. Paikat rikki ja pää hajoamispisteessä. Kyseessä ei yksityinen.

Lähes päivittäin tulee pohdittua, mitäs sitä seuraavaks tekis. Eläkeikään asti en nykyistä hommaa pysty tekemään, se on varma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

29.9.2020 klo 15.01, Jokuvaaan kirjoitti:

Esimiehestä ei saa valittaa (edes syystä). Jos sen virheen menee tekemään, järjestetään tilaisuus, jossa esimiestä kehutaan ruskea kieli pitkänä ja valituksen tekijä haukutaan pystyyn. Esimiestasolla (varsinkin siellä korkeimmalla jakkaralla) ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä, mitä työtä kentällä tehdään. Paikat rikki ja pää hajoamispisteessä. Kyseessä ei yksityinen.

Lähes päivittäin tulee pohdittua, mitäs sitä seuraavaks tekis. Eläkeikään asti en nykyistä hommaa pysty tekemään, se on varma.

Tästä on kokemusta itelläki. Korkeimmalla pallilla istuvalle on kerrottu mitä siellä alemmalla tasolla tapahtuu ja miten pienemmät esimiehet tekee töitään (tai siis eivät niitä tee) ja kuinka kusettavat työaikoja ja lomia. Mitä tekee tää iso pomo? Ei mitään mitä pitäis vaan juoruaa asiat ulkopuolisille välittämättä vaitiolovelvollisuudesta. Ja tämä tapahtui kunnallisella puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

57 minutes ago, sydämmellähoitaja said:

välittämättä vaitiolovelvollisuudesta

Ei työasioista ole mitään erityistä vaitiolovelvollisuutta lukuunottamatta suoraan potilaiden yksityisasioita koskevia asioita.

Mutta kusipäistä toimintaa toki juoruilla ihmisille joille asia ei kuulu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28.9.2020 klo 13.52, kukkis. kirjoitti:

Terveydenhuollon yksiköissä on se vika, että sen työntekijästä tulee osaston esimies eli osastonhoitaja. Tällöin pitäisi aina vaihtaa työpaikkaa tai osastoa. 

"Moni esimies on kertonut, että jos joku olisi kertonut hänelle hänen ottaessaan uuden tehtävänsä vastaan, mikä on esimiehen rooli ja paikka tässä nimenomaisessa työyhteisössä, niin hän olisi säästynyt monilta harmeilta ja vaikeuksilta. Erityisesti se on koskenut sellaisia esimiehiä, jotka ovat tulleet valituiksi tehtäväänsä oman työyhteisönsä sisältä. He eivät ole tulleet pohtineeksi, miten isosta roolimuutoksesta on kyse siirryttäessä työntekijän asemasta ryhmän johtajaksi. Esimiehen ja johtajan rooli onkin aina erilainen kuin työyhteisön muiden henkilöiden roolit."

Jos aihe kiinnostaa niin lähde on Johtajan Käsikirja, Pääesikunnan Henkilöstöosasto (2012) sivu 26. Löytyy PDF:nä Google haulla. Se on opus joka pitäisi ihan jokaisen johtajan lukaista läpi riippumatta siitä missä on töissä. Paria nimenomaista sodanajan johtamisen kohtaa lukuunottamatta ko. opus pätee ihmisten johtamiseen ihan missä tahansa ympäristössä. Ja ne muutama mainittu kohta on suurilta osin sovellettavissa siviilipuolen kriisijohtamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisen työpaikan esimies oli jotain, mihin en ole sen jälkeen törmännyt. 

Nillitettiin pienistä asioista ja esimiehellä ei ollut minkäänlaista luottamusta henkilökuntaa kohtaan. Mitään syytä epäilyille ei ollut, yksikkö on todella hoidollinen ja henkilökunta repii selkänahastaan voimaa tehdä kaikki päivittäiset toimet (asukkaiden ohjaus ja avustaminen päivittäisissä toimissa, asukkaan vaateostokset, huoneiden siivoukset, ruoan lämmitys, puuron keitto, voileipien teko, pyykinpesu, taksien ja henkilökohtaisten avustajien tilaaminen, asukkaan varojen seuranta, hoidolliset toimenpiteet) ja sen verran ekstraa, kun oikeasti on mahdollista. Silti aamuisin esimies kiersi asukkaiden hammasharjat läpi tarkistaakseen, ovatko ne märät ja näin ollen onko hampaat aamulla harjattu.  

Esimies ei ollut henkilökunnan puolella koskaan oikeassa tilanteessa. Henkilökunnan kesken saattoi puhua, että jonkun omaisen vaatimukset ovat mahdottomia, mutta omaisten ollessa esimiehen kanssa keskenään, moitti hän meidät omaisille ja selitti, kuinka ehdottomasti voimme noutaa kuunkin taivaalta heidän niin toivoessaan. 

Kunnan asettama budjetti ylittyi, sekin oli automaattisesti henkilökunnan vika. Hän kertoi meidän suunnittelevan niin huonosti vuorot, että hän joutuu palkkaamaan kalliita sijaisia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...