Jump to content
MAINOS

KSKS


SaraLee

Recommended Posts

Moniko meistä ajattelee että erikoissairaanhoidossa palkan luulisi olevan parempi kuin perusterveydenhuollon puolella? No näin ei aina ole... Moniko ajattelee että työkokemus painaisi jotakin palkkakeskustelussa... Näinkään ei aina ole..

KSKS palkkapolitiikkaa pitäisi uudistaa, mutta ehkäpä he luottavat siihen, että vastavalmistuvia hoitajia jyväskylässä riittää. Kuka tietää, mutta uudistamisen varaa olisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ymmärsinkö oikein, että sinusta palkan tulisi olla parempi erikoissairaanhoidossa, kuin perusterveydenhuollossa? Jos ymmärsin, niin kysyisin sinulta että miksi? Ja mitä tarkoitat kokemuksella, josta ei makseta? Eikös ikälisät kuulu jokaiseen sosiaali- ja terveysalan työehtosopimukseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kanssa äkkiseltään iski silmään tuo että esh:ssa pitäisi palkan olla parempi  huh.gif Ymmärrän toki, että tietyistä ylimääräisistä töistä maksetaan lisiä jos niihin on koulutettu eikä ne kuulu hoitajan perustoimenkuvaan (ruotsin malli?), mutta millä tavalla esh poikkeaa perussairaanhoidosta niin että palkan pitäisi olla suurempi, perustelisitko?

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäpä sitä ollaan ehkä naisvaltaisen alan peruskysymyksissä!! Onko erikoissairaanhoidossa teho-osastolla työskentelevän sairaanhoitajan työ vaativampaa kuin perusterveydenhuollossa, terveyskeskuksen vuodeosastolla työskentelevän sairaanhoitajan! Samasta työstä sama palkka vai samasta koulutuksesta sama palkka. Näinkö se menee?? Kuka voi määrittää vaativuuden, raskauden ja osaamisen, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden objektiivisesti tai ainakin niin, että se tyydyttää kaikkia osapuolia? Tällä hetkellä on työntekijän markkinat, joten itsensä kannattaa hinnoitella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin olen itse ajatellut että erikoissairaanhoidossa olisi ehkä vakavammin sairaita potilaita, eli ehkäpä hoitajaltakin vaaditaan perushoidon osaamisen lisäksi syvempää osaamista. Erikoissairaanhoidossa osastot ovat usein keskittyneet tiettyyn alueeseen, tietämys siitä osa-alueesta on syvempää sen lisäksi että potilailla on mahdollisesti perussairauksia. Toisaalta taas perusterveydenhuollon puolella on vähän kaikenlaisia potilaita, eli en yhtään sitä vähättele koska sielläkin osaamista vaaditaan.

Useassa kaupungissa palkat ovat milteipä samat, ksks:ssa kuitenkin tietämäni mukaan saa alempaa palkkaa jos et ole ollut talon palkkalistoilla kahta vuotta, eli perusperiaate on että vaikka olisi työkokemusta useampi vuosi (ikälisät ymmärtääkseni tulee normaalisti, eli nehän tietysti palkkaa nostaisivat) niin silti palkka on pienempi kuin vähemmän hoidollista kokemusta omaavalla joka kuitenkin on talossa ollut sen kaksi vuotta. Ehkäpä ymmärrän asian ytimen vielä jonakin päivänä, mutta näin äkkiseltään se vain vieroksutti. Onneksi se on totta että oman suun aukaisemalla ja oman osaamisensa esittämällä käytännössä voi palkasta alkaa neuvottelemaan, ainakin toivon niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskarin systeemi on monelta osalta korjaamista vailla. Palkkaahan yritettiin nostaa shp:n hallituksessa, mutta sitä ei nostettu kustannussyistä. Oikea syy oli tosin se, että hallituksessa ja valtuustossa olevat kuntien päättäjät halusivat omaan kuntaan työntekijöitä korkeammalla palkalla.

Muutenkin joidenkin toimialueiden henkilöstöpolitiikassa olisi korjaamista (lue: YH ja OH:ita vaihtoon tai koulutukseen). Mutta tämäkin tulee kostautumaan ikävästi aivan lähiaikoina. Nytkin monista valmistuvista ryhmistä jää keskussairaalaan töihin korkeintaan muutamia. Omasta koulutusohjelmasta ei ole jäänyt moneen vuoteen paikkaan töihin muita kuin muutama henkilö usesasta ryhmästä. Ja sen kyllä huomaa siitä, että työntekijöille ja sijaisille on jatkuva pula.

Ja sittenhän sielläpäin on ongelmia sijaisten vakinaistamisessa (Jatkuva tarve voidaan helposti osoittaa. Miksi ihmiset eivät ole yhteydessä ammattiliittoon? Itse olen tästä jatkuvasti maininut, mutten voi alkaa pakottamaankaan tarttumaan puhelimeen). Yhdelle on nyt "suunniteltu" viikon katko sopimuksiin, että lomat palaisivat. Jatkoa tämän jälkeen on taas luvattu pitkälle. Onneksi hän on yhteyksissä pääluottamusmieheen tällä viikolla.

Ja tuohon palkkaukseen. Sama palkka kaikille olisi ihenteellinen siinä mielessä, jos kaikkien työ olisi samanlaista. Mutta sitten kun on paljon paikkoja, pääasiassa esh:ssa, joissa sun täytyy jatkuvasti oppia uuttaa, opiskella uusia asioita, tulee kokoajan uusia laitteita, vastuu potilaasta kasvaa. Ja sitten on vielä nämä sisäiset sijaiset/poolilaiset. Eli kierretään eri paikkoja vaikka yksi päivä/yksi paikka systeemillä. Eli saatat olla joka päivä eri paikassa (usein konservatiivista tai operatiivista puolta. Jotkut tosin kiertää esim sisuksien ja kirran osastoja. Ja sitten tiedän näitä, jotka kiertävät poolilaisena esim: Sisätautien vo - kardiologian vo- kehkotautien vo- neurologian osasto-neurologian valvonta-CCU-Dialyysi-Syöpätautien osastot-angiolabra). Eli osalla työnkuva on aika vaativa pelkästään sen takia, että sun täytyy orientoitua jatkuvasti toiseen asiaan.

Se palkkaus ei ole mitenkään helppo asia. Mutta vaativuus täytyisi ottaa huomioon. Samoin lisäopinnoista/erikoistumisista tulisi maksaa lisää palkkaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinkö se menee?? Kuka voi määrittää vaativuuden, raskauden ja osaamisen, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden objektiivisesti tai ainakin niin, että se tyydyttää kaikkia osapuolia? Tällä hetkellä on työntekijän markkinat, joten itsensä kannattaa hinnoitella.

Kyllä sitten taas talon sisällä on useampi palkkaluokka ja -kori tms. Joka antaa tehojen, ea:n ja leikkurin hoitajille korkeamman palkan kun reumaosastolle.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitten taas talon sisällä on useampi palkkaluokka ja -kori tms. Joka antaa tehojen, ea:n ja leikkurin hoitajille korkeamman palkan kun reumaosastolle.

Tästähän oli silloin puhetta talossa, kun salikätilöille olisi maksettu sama palkka, kuin esim kirran ja muiden vastaavien vuodeosastoilla. Ja työ on hyvin vaativaa. Onneksi tajuttiin nostaa kätilöiden palkkaa vaativimpaan "koriin", ettei porukaa siirtynyt muualle.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, lainatakseni kolleega tehyläistä, että tämä palkka-asia siittä kateellisuus on jotenkin tämän hoitoalan perisynti... Miksihän? Tosiasia on se, että palkat kehittyvät hissiliikkeellä, välillä toiset menevät edelle ja välillä sitten toiset. Toisaalta, kuten sanottiin, että nyt on työntekijöiden markkinat, joten silloin työantajat kilpailevat palkalla henkilökunnasta, jopa saman talon sisällä. Onko se järjestelmän etu, on taas toinen homma, mutta ainakin ns. työtä pelkäämättömät hoitajat siittä hyötyvät :D

Se että kummassa pitäisi olla parempi erikoisessa hoidossa vai peruskunnassa. Tosiasia on sekin, että esh on varmasti vaativampaa, tämänhän todistaa yksinkertaisesti se, että niitä potilaita, joita ei voida, halua jne. hoitaa perushoidossa, hoidetaan erikoissairaanhoidossa. Toisaalta monessa perusterveydenhuollossa ollaa aivan sairaan kuorman alla, lääkäriä ei ole päivystysaikana mailla eikä halmeilla, voi hoitajan vastuu ja ennenkaikkea fyysinen kuormitus nousta isoksi...

Lopuksi toteaisin se, että monetkaan peruskunnat eivät halua kuntayhtymien esh:n nostavan palkkoja liian korkeaksi, sillä silloinhan käy niin, että kokeneet immeiset painuvat esh:oon duuniin.

Mutta, kuten alussa laitoin, niin tuo hissiliike nostaa kaikkien meidän palkkoja, niin saman talon sisällä, kuin talojen välilläkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä on työn vaativuus ja mitä tehtävänkuva! Perusterveydenhuollossa OSAAVA hoitaja kantaa vastuuta potilaasta, miettii kokonaisuutta ja potilaan tilannetta, kokemattomampi ja vähemmän osaava tekee listassa olevat työt ja that`s it! Teholla osaava hoitaja toimii kokonaisvaltaisesti akuuteissa kriiseissä, osaamattomampi, kokemattomampi on teholla(kin) edellisen kirjoittajan mainitsemassa suojatyöpaikassa. Millä pisteytyksellä saadaan eroa korvauksiin, 1.1% HK-lisillä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen paikka on omalla tavallaan vaativa. Monilla tehoilla, leikkureissa yms on kuukausien perehdytys, toisaalta tiedän terveysasemia joissa ei ole edes lääkäriä. Siinä on hoitajat kovilla. jne jne. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on todella suuri haasta. Sinällää ns. vanha y-palkkataulukko homma oli helppo. Eli kaikilla, joilla on sama koulutus, on sama palkka. Toisaalta me tiedämme se omissa päissämme, että eivät kaikki todellakaan tee samanlaisia hommia, tai saman vaativuuksia. Vaativuudet ovat tietenkin aika tavalla erinlaisia. Eli osaamisen vaade, itsenäisyys, työn kuormittavuus ovat erinlaisia, erinlaisissa yksiköissä tai jopa samoissa yksiköissä.

Olisi kiva, jos kolleegat heittelisivät kommenttaja ympäri Suomen maan, miten teillä konkreettisesti määritellään ns. tehtäväkohtainen palkka ja sen määräytyminen, eli työn vaativuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai et mä saan taas kavereita, mutta mua kysyttiin ko. sairaalaan duuniin ja sanoin heti etten alimmalla palkkaluokalla(mitä maksavat vastavalmistuneille yms.) sinne tule, vieressä oli yksi "johtohenkilö" sanoi suoraan "sitten ei tarvi tulla". Mulle toi käy, kun mulla duunipaikka on, ainakin seuraavat 6kk.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai et mä saan taas kavereita, mutta mua kysyttiin ko. sairaalaan duuniin ja sanoin heti etten alimmalla palkkaluokalla(mitä maksavat vastavalmistuneille yms.) sinne tule, vieressä oli yksi "johtohenkilö" sanoi suoraan "sitten ei tarvi tulla". Mulle toi käy, kun mulla duunipaikka on, ainakin seuraavat 6kk.

Heidän menetys. Kohta koko SHP on itku kurkussa etsimässä työntekijöitä.

Tuosta viikolla tulleesta hovioikeuden päätöksestä sijaisuuksien ketjuttamissa. Yhdelle tutulle olisi tullut parin viikon katko työsopimuksiin tämän kuun lopulla. Aikaisemminkin siis taustalla paljon pätkissä olevia työsopimuksia sijaisuuksista. "Maagisesti" oli eilen ilmestynyt ylihoitajan lähettämä vakituinen työsopimus, kun oli ammattiliitto vain kysellyt asiasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...