Jump to content
MAINOS

Perustason tentistä


Unelma-anelma

Recommended Posts

Hei.

Olen aloitteleva sairaankuljettaja ja tahtoisin tietää mitä tuon perustason tentin suorittaminen hyödyttää?

Ajattelin suorittaa sen ja aikakin tenttiin jo varattuna. Maksaa pitää yli 30 euroa itse (olen työtön). Nyt mietenkin että onkohan siitä mulle mitään muuta hyötyä kuin omaksi iloksi tekeminen ja oppiminen tietenkin kun lukee Ensihoidon perusteet kirjaa ja välillä myös Uutta ensihoidon kirjaa...

Tiedän, että täällä päin olevassa sairaankuljetuksessa ei vakituisista työntekijöistä ole kenelläkään suoritettuna tuota perustason tenttiä. Joku on joskus yrittänyt melkein kymmenen vuotta sitten... Elikkäs kysymys kuuluu: kannattaako minun käydä tentissä kun sen suorittamista ei missään edes kysellä. Keikkaa olen  heitttänyt jo aika kauan sairaankuljetuksessa perustasolla...

Oppiminen on kyllä ihan mukavaa ja siihen ihan "hurahtaa", siis lukemiseen. Seuraavaksi varmaan hoitotason tentin kimppuun... jos siis saan tuon perustason läpi.

Ai niin... olen siis keikkalainen, eikä kukaan ole koskaan kysellyt lääkelupien tai näyttöjen tai lääkelaskutenttien perään... mitä mieltä olette? Pitäisikö olla joku lääkelaskutentti suoritettuna? Ei kyllä ole muillakaan (vakituisilla siis).... Ihmetyttää suunnattomasti se, että laaditaan kaikenlaisia sääntöjä/suosituksia ja vaaditaan erilaisia lupia eikä sitten niiden perään kukaan kysele...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riippunee kait vähän sairaanhoitopiirin ohjeistuksesta. Joissain piireissä vielä ei olla tenttien kanssa niin tarkkoja. Pohjois-savo ja Keski-suomi kait tarkimmasta päästä. Perustasoa ilman ei töitä lanssissa (tai siis niin pitäisi olla ohjeen mukaan).

Perustason voi suorittaa lh tai enemmän koulutettu viimeisen puolen vuoden opiskelujen aikana ja sen jälkeen töihin mentyään viimeistään. Hoitotaso vaatii sh tutkinnon. Sh pitää olla perustasolta työkokemusta 2v ja sh-eh 1 vuosi perustasolla lisäksi päätoimisuutta edellytetään sairaankuljetuksen parissa hoitotasolla. Pohjois-savossa on myös tulossa lääketestaus (sama kuin Kys) joka tulevaisuudessa edellytetään hoitotasoisilta ja laajennetulta perustason jannulta (siis saa antaa kipulääkkeitä tarkoittaa tuo laajennettu)

Eli kysyjälle vastaus: Kysy tarvitseeko tentin teidän alueellanne ja mieti milloin se sinun kannattaa suorittaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo että se on maksullinen on aivan uutta, mutta luulisi että saat sen ainakin verovähennyksiin.Jos ei lupia tai mitään kysellä, niin aika villi meininki on teilläpäin.

Kyllähän tuo maksullinen on, mutta työsuhteessa olevien testauksen maksaa työnantaja. Itse maksoin ensimmäisen tentin jonka suoritin heti valmituttuani itse ja muut on maksanut työnantaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä laitoin ekan testin koulun piikkiin, kun opetussuunnitelmassa luki meidän olevan valmiita perustson yksikössä työskentelemään valmistuttuamme. Koulu maksoi mukisematta.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kainuussa ei ole asiaa ei koppiin eikä ratin taakse jos ei ole tenttiä tehnyt. Täällä tenttiin kuuluu sekä nettitentti ja käytännön tentti molemmat on suoritettava hyväksytysti että pääsee hommiin tai edes tuurariksi. Täällä AMK kouluttaa yhdessä SHP:n kanssa laajennetun perustason kaverit ja homma toimii hienosti joten eiku tenttiin vaan en tiedä onko muualla AMK kaverina kouluttamassa muualla täällä  koulutus maksaa muistaakseni 160 eur. PS koskaan lukeminen ei mene hukkaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti kannattaa,sehän on perusedellytys ammatissa toimimiselle ja taas sitä kautta väylä uralla etenemiseen.Itse olen vasta alan opiskelija(ei siis paljon henskeleitä paukutella),mutta sen verran alaa tuntevana on tullut huomattua,että tuo tärkeä muodollisuus vaaditaan lähestulkoon jokaisessa työpaikkailmoituksessa. On sitten kyseessä pelastuslaitos tahi yksityinen sairaankuljetusyritys palveluntuottajana.

Niin...ja tämähän on jatkuvan kehityksen ala. Oikeastaan melkein eniten elävä terveydenhuollon sektori,korjatkaa joku jos olen väärässä  :)

Eli jo olemassa oleviin, ja muutoksien mukanaan tuomiin haasteisiin kannattaa vastata!  ;D

-Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin...ja tämähän on jatkuvan kehityksen ala. Oikeastaan melkein eniten elävä terveydenhuollon sektori,korjatkaa joku jos olen väärässä  ;D

Ei tää sairasautoilu mitään elä, ennemminkin on kuin... noh, zombi  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuosta tentin suorittamisesta aina varmasti on hyötyä, joten ei muuta kun rohkeasti vaan sitä suorittamaan  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuosta tentin suorittamisesta aina varmasti on hyötyä

Eipä näistä testeistä haittaakaan ole.

Kannattaa kuitenkin muistaa että hyvät testitulokset eivät valitettavasti takaa työn laadukkuutta - edes testitulosten yhteydestä arkipäivän kenttäosaamiseen en ole varma..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuosta tentin suorittamisesta aina varmasti on hyötyä

Eipä näistä testeistä haittaakaan ole.

Kannattaa kuitenkin muistaa että hyvät testitulokset eivät valitettavasti takaa työn laadukkuutta - edes testitulosten yhteydestä arkipäivän kenttäosaamiseen en ole varma..

Eikös se muuten yleensä ole niin, että ne jotka on ns. kirjanoppineita (ts. kiitettävät arvosanat päästötodistuksessa lähes kaikista aineista), ovat monesti täysin kädettömiä sitten tuolla kenttähommissa. Välillä ainakin itsestäni tuntuu siltä (tai sit mä vaan oon onnistunut törmäämään juuri näihin "hikipinkoihin")  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perustason tentin tekemisen ymmärrän siinä vaiheessa, kun on hakemassa uutta työpaikkaa. Mutta entäs sitten, kun on jo töissä ja vakituisena?

Itse olen onneksi vakituisessa työsuhteessa. Jos olisin perustasolla, en todellakaan olisi tenttiä menemässä tekemään. Miksi tekisin? Jos teen, niin miten se minua hyödyntää. Palkka ei nouse/laske. Työnkuva ei muutu. Tentin tekemättä jättäminen ei ole irtisanomisperuste itsessään. TEO antaa terveydenhuollon ammattihenkilölle luvan toimia perustasolla ambulanssissa?? jne.

Mitä oikeasti tapahtuu, jos tenttiä ei tee?

Sairaala maailmassa ja terveyskeskuksissa ei tarvitse tehdä tällaisia tenttejä sen takia, että saisi olla töissä. Samaa työtähän ne lopulta tekee sielläkin kuin me lanssissa. Samallalailla lääkäri määrää konsultoinnin jälkeen potilaalle lääkehoitoa kuin sairaalamaailmassa. Sielläkään ei aina lääkäri kerkeä näkemään joka potilasta vaan luottaa tentittömän hoitajan tekemiin tutkimustuloksiin ja havainnointiin.

Mielestäni tämä tenttivouhotus on menny täällä suomen maassa ihan liian pitkälle. Millaista ammattitaitoa ne testaa. Minun mielestäni, vain ja ainoastaa pilkunviilaamisen taitoa. Pitää osata kirja ulkoa ja ymmärtää tentin laatijan kysymyksien asettelu ja tarkoitusperä. Monista "itsestäänselvista helpoista" kysymyksistä on pyritty tekemään vaikea asettelemalla kysymys, niin että siinä on vähintään yksi ei sana piilotettu johonkin sanojen väliin.

Kuka meistä oikeasti on vastuussa?? Se ei selviä ennenkuin käräjillä. Sielläkin paljastuu se, että me itse. Eikä ne VASTUUlääkärit. Vastuulääkärit kyllä vaatii näiden tenttien läpipääsyä, mutta miksi? Onneksi minulla ei ole ainakaan vielä omakohtaista kokemusta vastuulääkärien vastuuasioista, mutta ikävä kyllä niistä saa aina silloin tällöin lukea jostakin.

Mikä laki määrää tällaiset tentit? Minun tietääkseni ei yksikään laki. Ja silloin kuin ollaan työntekijän oikeuksia tehdä työtänsä (johon on jo koulutuksen saanut) vähentämässä, pitää olla selkeät perusteet, jota laki komppaa.

- Ei muutakuin päätä kujalle -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaala maailmassa ja terveyskeskuksissa ei tarvitse tehdä tällaisia tenttejä sen takia, että saisi olla töissä. Samaa työtähän ne lopulta tekee sielläkin kuin me lanssissa. Samallalailla lääkäri määrää konsultoinnin jälkeen potilaalle lääkehoitoa kuin sairaalamaailmassa. Sielläkään ei aina lääkäri kerkeä näkemään joka potilasta vaan luottaa tentittömän hoitajan tekemiin tutkimustuloksiin ja havainnointiin.

Sairaalassa meidän tarvitsee tehdä esim iv-tentit ja mm. STAN-tentti. Eiväthän nämä ole pakollisia siinä mielessä, mutta aika välttämättömiä, että voi tehdä työtä sillä sisällöllä, kuin haluaa(ainahan sitä voi tehdä muun sisältöistä työtä, kuin potilastyötä). Kyllähän opinnoissakin osaaminen tarkistetaan tenteillä ja muilla keinoilla.

Näkisin asian hyödylliseksi esim sairaankuljetuksessa sen takia, että aina löytyy porukkaa, joka on päässyt töihin esim hyvillä puhelahjoilla tai sillä että on firman omistajan kummin kaiman serkku (LUE: suhteilla). Eli jollain tavalla se osaaminen pitäisi varmistaa. Ja tentin tekeminen tietyin välein pakottaa siihen, että omia tietojaan on pakko päivittää.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perustason tentin tekemisen ymmärrän siinä vaiheessa, kun on hakemassa uutta työpaikkaa. Mutta entäs sitten, kun on jo töissä ja vakituisena?

Itse olen onneksi vakituisessa työsuhteessa. Jos olisin perustasolla, en todellakaan olisi tenttiä menemässä tekemään. Miksi tekisin? Jos teen, niin miten se minua hyödyntää. Palkka ei nouse/laske. Työnkuva ei muutu. Tentin tekemättä jättäminen ei ole irtisanomisperuste itsessään. TEO antaa terveydenhuollon ammattihenkilölle luvan toimia perustasolla ambulanssissa?? jne.

Mitä oikeasti tapahtuu, jos tenttiä ei tee?

Sairaala maailmassa ja terveyskeskuksissa ei tarvitse tehdä tällaisia tenttejä sen takia, että saisi olla töissä. Samaa työtähän ne lopulta tekee sielläkin kuin me lanssissa. Samallalailla lääkäri määrää konsultoinnin jälkeen potilaalle lääkehoitoa kuin sairaalamaailmassa. Sielläkään ei aina lääkäri kerkeä näkemään joka potilasta vaan luottaa tentittömän hoitajan tekemiin tutkimustuloksiin ja havainnointiin.

Mielestäni tämä tenttivouhotus on menny täällä suomen maassa ihan liian pitkälle. Millaista ammattitaitoa ne testaa. Minun mielestäni, vain ja ainoastaa pilkunviilaamisen taitoa. Pitää osata kirja ulkoa ja ymmärtää tentin laatijan kysymyksien asettelu ja tarkoitusperä. Monista "itsestäänselvista helpoista" kysymyksistä on pyritty tekemään vaikea asettelemalla kysymys, niin että siinä on vähintään yksi ei sana piilotettu johonkin sanojen väliin.

Kuka meistä oikeasti on vastuussa?? Se ei selviä ennenkuin käräjillä. Sielläkin paljastuu se, että me itse. Eikä ne VASTUUlääkärit. Vastuulääkärit kyllä vaatii näiden tenttien läpipääsyä, mutta miksi? Onneksi minulla ei ole ainakaan vielä omakohtaista kokemusta vastuulääkärien vastuuasioista, mutta ikävä kyllä niistä saa aina silloin tällöin lukea jostakin.

Mikä laki määrää tällaiset tentit? Minun tietääkseni ei yksikään laki. Ja silloin kuin ollaan työntekijän oikeuksia tehdä työtänsä (johon on jo koulutuksen saanut) vähentämässä, pitää olla selkeät perusteet, jota laki komppaa.

Vahvasti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. varsinkin tuo perustason 1x2-veikkauksen tekeminen ja siinä (ainakin K-Sshp;nalueella)olevat typerät kompakysymykset eivät todellakaan osoita minkäänlaista ammattitaitoa,tietty siihen täytyy joku kirja lukea,mutta silläkään ei vielä ole mitään merkitystä.

hoitotason testauksessa saattaa jonkinlainen idean tynkä ollakin,mutta välillä tuntuu että se myös lisää tietylle porukalle niitä "tohtorin natsoja".

sairaalamaailman i.v tenteissä taas on selkeä peruste esim.lääkelaskujen testaus on mun mielestä todella tärkeää,mutta tätäkään ei käsittääkseni tarvitse ihan joka vuosi tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa meidän tarvitsee tehdä esim iv-tentit ja mm. STAN-tentti. Eiväthän nämä ole pakollisia siinä mielessä, mutta aika välttämättömiä, että voi tehdä työtä sillä sisällöllä, kuin haluaa(ainahan sitä voi tehdä muun sisältöistä työtä, kuin potilastyötä). Kyllähän opinnoissakin osaaminen tarkistetaan tenteillä ja muilla keinoilla.

Niinpä niin. Ei ne ole siellä sairaalassa mitenkään pakollisia.  :nauraa:

Näkisin asian hyödylliseksi esim sairaankuljetuksessa sen takia, että aina löytyy porukkaa, joka on päässyt töihin esim hyvillä puhelahjoilla tai sillä että on firman omistajan kummin kaiman serkku (LUE: suhteilla). Eli jollain tavalla se osaaminen pitäisi varmistaa. Ja tentin tekeminen tietyin välein pakottaa siihen, että omia tietojaan on pakko päivittää.

Tietääkseni sairaankuljetuksessa työskennellessä pitää olla TEO:n rekisterissä? Ainakin tällä alueella on yksityisillä näin.

Varsinkin jos sairaankuljetuksen järjetäminen siirtyy sairaanhoitopiirin vastuulle.

Pelastajat eivät periaatteessa ole kelpuutettuja lanssihommiin. En halua tällä ottaa kantaa pelastajien ammattitaitoon millään lailla. Tässäkin asiassa vanhoja lanssareita ei voida potkia pihalle.

Miksi tenttejä pitää tehdä niinkin usein kuin 2 vuoden välein? Eikö osaaminen tule jo varmistettua siinä vaiheessa, kuin hakee töihin. Työnhaku vaiheessa voi vaatia tällaisten tenttien läpi pääsyä, muttei minun mielestä kesken työsopimuskauden ja silloin kun työkokemusta on karttunut jo useamman vuoden. Tuskin se ammattitaso ainakaan laskee töitä tekemällä? Miksi ei tehdä esim sellaista lakia että esim. ½vuotta työstä poissaolon jälkeen vaaditaan tentti ja uusilta alalle tulleilta?

- Ei muutakuin päätä kujalle -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollappa sakutestaus kepeämpää. Hyväksytty ja hylätty, eikä mitään tynkälupia tai 3 vuoden respect-lupia! Testaisivat vaikka 5 vuoden välein ja aina kun uus alalle raunioitettavaksi ilmoittautuva sielu astuu työelämään. En myöskään ymmärrä ajatusta:" Muutoinhan tämä olisi ollut hyvä suoritus, mutta kun teit testin ekaa kertaa ja sen lopputulos ei ihan jumalainen ollut, niin et nyt saa niitä lupia." Samahan se olis jos 18-v pensseliviiksi potkittaisiin Marilynin ovella ulos, että oot nyt ekaa kertaa vasta tulossa, eikä riitä tuo 18-v ikä sulle. Huonoakin huonompi vertaus, mutta joku varmaan keksii paremman. Sitä odotellessa ja persettään raapiessa.

Joka kuuseen kurkottaa on metsuri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hoitotason testauksessa saattaa jonkinlainen idean tynkä ollakin,mutta välillä tuntuu että se myös lisää tietylle porukalle niitä "tohtorin natsoja".

sairaalamaailman i.v tenteissä taas on selkeä peruste esim.lääkelaskujen testaus on mun mielestä todella tärkeää,mutta tätäkään ei käsittääkseni tarvitse ihan joka vuosi tehdä.

Olen ihan samaa mieltä hoitotasosta. Mutta siinäkin jokin mättää.

Se hoitotason tentti ei myöskään kuvaa henkilön ammattitaidosta yhtään mitään.

"Onneksi" ne ovat kuitenkin jossain päin keksineet noi käytännön testit. Nämäkin testit pitäisi olla inhimillisiä, normaaleja potilastilanteita, eikä aina niitä kaikista pahimpia ja haastavimpia keikkoja, joilla normilääkäreistäkin n 70%:lla menee sormi suuhun.

Hoitotason tentin suorittanutkaan ei  tietäätkseni saa mitään lääkärin oikeuksia päättää potilaan hoidosta. Nekin joutuvat konsultoimaan lääkäriä.

Toinen asia miksi hoitotaso on huono on työilmapiirin huonontaminen. Esimerkki. Kun kaksi vuosia yhdessä työskennelleet lanssarit laitetaan hoitotason tenttiin ja vain toinen pääsee läpi. Tästä harvoin tulee ainakaan työilmapiiri paranemaan. Perustason mies ei hoida mitään koska ei muka osaa (ennen osannut) ja hoitotason mies sitten nakittaa perustasoa koska hoitotasolla ollaan "ylempi arvoisia". Tämä ei kerro meidän firmasta vaan isoilta pojilta kuultua. :nauraa: 

Se myöskin että miksei lähihoitajat enää saa (ekaa kertaa) edes yrittää hoitotason tenttiä. Eikö tämä kerro sitä että tentin laatijakin jo epäilee tentin toimivuutta koska pelkää, että lähihoitajat pääsee sen pian läpi. 8)

- Ei muutakuin päätä kujalle -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen asia miksi hoitotaso on huono on työilmapiirin huonontaminen. Esimerkki. Kun kaksi vuosia yhdessä työskennelleet lanssarit laitetaan hoitotason tenttiin ja vain toinen pääsee läpi. Tästä harvoin tulee ainakaan työilmapiiri paranemaan. Perustason mies ei hoida mitään koska ei muka osaa (ennen osannut) ja hoitotason mies sitten nakittaa perustasoa koska hoitotasolla ollaan "ylempi arvoisia". Tämä ei kerro meidän firmasta vaan isoilta pojilta kuultua. :nauraa: 

Enpä ole tämmöiseen törmännyt. Tuommonen työ"kaveri" olisi varmaan muutenkin aika mukava. Eihän sitä kukaan järkevä ihminen pönkitä itsetuntoaan jollain tentillä minkä kuka tahansa sisälukutaitoinen läpäisee...Eihän..?

Se myöskin että miksei lähihoitajat enää saa (ekaa kertaa) edes yrittää hoitotason tenttiä. Eikö tämä kerro sitä että tentin laatijakin jo epäilee tentin toimivuutta koska pelkää, että lähihoitajat pääsee sen pian läpi. 8)

No tämä nyt ei ole kuin tervettä kehitystä ja valmistautumista tuleviin lakeihin. Läpäisin itse tentin (valtakunnallinen monivalinta, essee ja näyttö) parin vuoden työkokemuksella  ja lh pohjalta. Ja lukematta. Eli se mitä koitan sanoa on se että tentti on liian helppo. Onko se sitten helppo sen takia että joku edes saisi ne luvat???

Lähihoitajan (tai sairaanhoitajan) tutkinto ei ole sellaisenaan riittävä hoitotasolle. Ensihoitaja AMK:t sensijaan opiskelevat juuri hoitotason ensihoitajiksi. Tulevissa laeissa hoitotason koulutusvaade tullaan vetämään tuohon AMK:hon. Saapa nähdä miten käy vanhojen ensihoidon konkareiden joilla ei AMK-titteliä ole. Kaikki kunnia esim. lääkintävaksien ammattitaidolle.

Ymmärrän että joitakin kiukuttaa lähteä työelämästä koulunpenkille mokoman byrokratian takia. Mutta kokonaisuutta ajatellen en voi mitenkään vastustaa sitä että koulutusta vaaditaan. Kouluttautumista ja testejä vastustaa varmaankin lähinnä ne joilla on pelko perssiissä ja koulutuskin vähän niin ja näin.

Jos Lh kuuluu perustasolle ja Eh AMK hoitotasolle, niin mihin kuuluu Sh:t ja minkälaisella lisäkoulutuksella...? Jollain kurssilla ehkä hoitotasolle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaakaopoika vei kyllä jalat suusta. Tässä jouten ollessa mietin tätä ketjua että mikä siinä testauksessa niin kuristaa. Kaiken hoitotyön tulee nykymallissa pohjautua teoriatietoon ja mun mielestä on ihan oikein että tää teoriatieto testataan, oma mielipide (ite oon täysin ulkona ensihoidon kentästä) on se, että siellä kentällä on se teoria oltava hallinnassa ja sitä täytyy osata soveltaa, ei pal auta ruveta soitteleen kavereille et mites tää homma ny menikään kun homman on tapahduttava pronto. Jokaisella ensihoidon puolellahan nää asiat pitäis olla siellä kallossa, onks nyt niin et se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, eli jäärät jotka sotii vastaan on niitä joilla ei homma o ihan hanskassa? Ei pitäis olla mitää ongelmaa jos on ns. puhtaat jauhot pussissa.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuohon vuosittaiseen testaamiseen ei taida missään resurssit tällähetkellä riittää. Itse olen sen kannalla, että testaus on 2-3 vuoden välein jos osallistuu riittävissä määrin järjestettyihin koulutuksiin. Jos taas toistuvasti ilmenee jotain poikkeavaa tai puutteita potilaiden hoidossa olisi sekin yksi aihe uudelleen testaukselle.

Alalle tulevat testattaisiin ja olisiko ne ensimmäiset luvat sitte 1 vaiko 2 vuotta? en osaa sanoa kumpi parempi. Käytännön testaus  lisäksi kirjallisen osion läpäisseille.

Tuo työkokemus ennen hoitotasoa pitäisi olla vähintään kaksivuotta ja en näe mitään syytä esim. Eh-AMK tutkinnolla tuota aikaa lyhentää.

Jokatapauksessa Meillä tulee olemaan pula lakien ja asetusten voimaan astuttua riittävän hyvistä ja pätevistä AMK koulutuksen omaavista hoitajista. Tuohon pätevyyteen minä luen myös ajotaidon hoitoyksikön vaatimalla tavalla.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkseni sairaankuljetuksessa työskennellessä pitää olla TEO:n rekisterissä?

Ei ei ja ei... Mitään lakia joka määrittelisi ensihoidon henkilöstön koulutusta, ei ole. Jos palvelun tilaaja ts. terveyskeskus on sopimuksessa jotain edellyttänyt, se on toinen juttu. Jos sitä vielä jotenkin valvottaisiin.

Pelastajat eivät periaatteessa ole kelpuutettuja lanssihommiin. En halua tällä ottaa kantaa pelastajien ammattitaitoon millään lailla. Tässäkin asiassa vanhoja lanssareita ei voida potkia pihalle.

On ne, ihan samalla tavalla kuin putkimiehetkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelastajatutkinto antaa valmiudet työskennellä perustason sairaankuljettajana. Entisen Eskon kanssa olen eri mieltä siitä, että pelastajilla olisi paljon parempi sakukoulutus kuin lähihoitajilla. Tosiasiassa pelastajilla ensihoidon koulutus on vähäisempää kuin lähihoitajilla; harjoittelukin on vain parin viikon mittainen. Lähihoitajat lukevat kokonaisen vuoden ensihoitoa ja sairaankuljetusharjoittelua on mahdollisuus ottaa useampi viikko.

Oma mielipiteeni on se, että kaikilla vastavalmistuneilla on edellytykset toimia alkuun perustasolla koulutuksesta huolimatta. Yksilöitä tosiaan ovat kaikki. Hyviä/ei niin hyviä löytyy joka ammattikunnasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelastajatutkinto antaa valmiudet työskennellä perustason sairaankuljettajana. Entisen Eskon kanssa olen eri mieltä siitä, että pelastajilla olisi paljon parempi sakukoulutus kuin lähihoitajilla. Tosiasiassa pelastajilla ensihoidon koulutus on vähäisempää kuin lähihoitajilla; harjoittelukin on vain parin viikon mittainen. Lähihoitajat lukevat kokonaisen vuoden ensihoitoa ja sairaankuljetusharjoittelua on mahdollisuus ottaa useampi viikko.

Oma mielipiteeni on se, että kaikilla vastavalmistuneilla on edellytykset toimia alkuun perustasolla koulutuksesta huolimatta. Yksilöitä tosiaan ovat kaikki. Hyviä/ei niin hyviä löytyy joka ammattikunnasta.

Samaa mieltä...Omasta motivaatiosta se näissä lähtee...Työhönsä motivoitunut lähihoitaja on varmasti ainakin samalla viivalla kuin pelastaja ja varmasti tietämys esim.lääkkeistä on huomattavasti pelastajia parempi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattuuko jäsenistössä olemaan ketään lh/eh-pohjaista pelastajaa, niin saataisiin vertailua ainakin yhden lh/eh-koulun ja Pelastusopiston/koulun oppien välille? Jos ei ole kokemusta kummastakin, niin turhapa niiden paremmuudesta on kovin pitkälle meneviä päätelmiä tehdä. Kuulemma lh/eh- koulutusta tarjoavien koulujen väliset tasoerot ovat valtavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen tietää ainakin että pelastajilla on paljon paremmat mahdollisuudet harjoitella. Meillä oli ainakin Lh koulussa aivan liian vähän "keikan ajoa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...