Jump to content
MAINOS

Salassapito sosiaalisessa mediassa


HentoSisar

Recommended Posts

Tiedän hyvin, miten tiukka hoitajien salassapitovelvollisuus on. Nyt on ilmennyt lähipiiristä avustajana toimiva henkilö, joka jakaa julkisesti somessa asiakkaansa tietoja kuvia ja nimiä myöten. Asiakas ei itse ole kykenevä antaa suostumustaan julkaisulle. Asiakkaan lähiomainen on myös tietoinen asiasta, mutta on samalla liian arka kieltämään julkaisua, vaikka ei siitä pidä. Mitä tekisitte itse tällaisessa tapauksessa? Kuulun itse asianomaisten henkilöiden lähipiiriin, mutta en varsinainen sukulainen ja puuttuminen arveluttaa hieman. En missään nimessä hyväksy tätä ja touhu on ristiriidassa oman ammattietiikan kanssa todella vaikeasti. Kertokaa mielipiteitä mitä itse tekisitte?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Salassapito sosiaalisessa mediassa
MAINOS

Varmaan voi ihan asiallisesti sanoa, että moinen julkaisu ei ole asianmukainen. Omaiset ei oo innoissaan eikä asianosainen kykene ottaa kantaa.

Kiukustuisin ite kovasti jos musta laitettas jotain ilman lupaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi varmaan kaiken kaikkiaan otettava työpaikoilla koulutuksen aiheeksi salassapito-/ vaitiolovelvollisuus ja mitä se tarkoittaa ja myös kuinka vakavasta rikoksesta sen rikkomisessa on kysymys. Melko yleistä on esim. että kahvihuoneessa keskustellaan potilaiden asioista ja kuitenkin samaan aikaan kahvihuoneessa on suurin osa henkilöitä, jotka eivät ole mitenkään hoitosuhteessa kyseisiin potilaisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se pitäisi olla itsestäänselvä asia ettei työasioista ja varsinkaan asiakkaiden asioista saa ulkopuolisille puhua. Tuosta asiasta pitäisi välittömästi ilmoittaa esimiehelle ja hän siitä eteenpäin hoitaa asian kuntoon. Pahimmillaan tollaisesta voi vaikka joutua tekemisiin poliisin kanssa jos omaiset haluavat tehdä jutun tosta mitä on käynyt. Tuo on vakava rikos koska asiakkaiden asioista ei saa puhua yhtään missään saatika sosiaalisessa mediassa.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 tuntia sitten, Miimuli kirjoitti:

Olisi varmaan kaiken kaikkiaan otettava työpaikoilla koulutuksen aiheeksi salassapito-/ vaitiolovelvollisuus ja mitä se tarkoittaa ja myös kuinka vakavasta rikoksesta sen rikkomisessa on kysymys. Melko yleistä on esim. että kahvihuoneessa keskustellaan potilaiden asioista ja kuitenkin samaan aikaan kahvihuoneessa on suurin osa henkilöitä, jotka eivät ole mitenkään hoitosuhteessa kyseisiin potilaisiin.

Oma lukunsa on esim liikkuvat työt joissa asiakasasioita saatetaan hoitaa mm puhelimessa toisen asiakkaan läsnäollessa ja asiakkaan kotona .Tästä esimerkkinä kotihoito.Samoin rappusissa.Julkisissa ja kaduilla puhuminen.Itse olen ollut kuulolla tälläisessä tilanteessa ulkopuolisena!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...