Jump to content
MAINOS

Pitkähihainen työvaate sairaalassa


Marisa

Recommended Posts

Olen aloittamassa työt sairaalassa ja tälläisenä ikuisena vilukissana hirvittää työskentely päivät pitkät lyhythihaisessa työasussa. Täytyykö pitkähihaiset college-takit tms. ostaa itse vai saako niitä sairaalan puolesta? Mistä niitä voi ostaa vai voiko käyttää esim. ihan tavallista fleecetakkia?

Kiitos etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voisin kuvitella, että pärjäät ihan lyhythihaisella. On osastoilla niitä vilutakkeja kuitenkin olemassa (ainakin suurimmassa osassa paikkoja?) En kyllä lähtisi omia collegetakkeja tms töihin ottamaan. Pitkähihaisten kanssa saa muutenkin olla tarkkana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ei saa omia olla. Vilutakkeja on yleensä osastolla ja jos ei ole itse käytän potilaspyjamantakkeja muutaman päälekkäin tai kankaista suojatakkia. Potilasvaatteiden käyttöä ei kaikkialla katsota hyvällä, mutta jos vilutakkeja ei ole, se on ok.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ei saa omia olla. Vilutakkeja on yleensä osastolla ja jos ei ole itse käytän potilaspyjamantakkeja muutaman päälekkäin tai kankaista suojatakkia. Potilasvaatteiden käyttöä ei kaikkialla katsota hyvällä, mutta jos vilutakkeja ei ole, se on ok.

Kaytännössä ei suosita omia villatakkeja eikä pot vaateiden käyttöä, mutta todellisuus toista. Useilla omia villatakkeja y.m ja pitkähihasia potilaspaitoja käytetään sumeilematta.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun joku mulle perustelee miksei potilasvaatteita saisi käyttää, niin sitten mä lopetan..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun joku mulle perustelee miksei potilasvaatteita saisi käyttää, niin sitten mä lopetan..

Varmaan joku kustannuspuolen talousheppu voisi kertoila "budjetti on niukka ja siksi on suotavaa että hoitajat eivät käyttä potilasvaatteita sillä ne varattu vain AINOASTAAN POTILAILE.  :D tietysti joku yliaktiivinen os hoitaja ehkä jaksaa huomautella muutamia kertoja kunnes tajuaa lopettaa että sama kuin puhuis seinille... ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaapi se vilutakki olla tilauksena kalliimpi. Näin muistelin  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kädet pitäs välillä ranteisiin asti desinfioida ja tarpeen mukaan pestä, joten sen myötä pitkähihainen työvaate voi olla hankala.

Eihän sen pitkähihaisen tarvi koko aikaa olla päällä. Enitenhän sitä viluttaa kansliassa/kahvihuoneessa istuessa, töitä kyllä (yleensä) tarkenee tehdä lyhythihasessakin kun liikkeellä pysyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää olikin hyvä aihe. Ite nimittäin kuulun kans sarjaan, joita paleltaa aina.

Etenkin yövuoroissa on tosi kurja olla, ku ei voi käyttää pitkähihaista. Pitkävartiset, paksut laskettelusukat ostin jalkoja lämmittämään ja ovat kerrassaan mainiot. Hiukan on iljettävää tosin kotiin raahata ne pesuun, mutta ainakin toistaiseksi ovat onnistuneet välttämään eriteryöpyt. Yön pidetessä sitten alkaa avopaitojen keräily, aamulla saattaa monesti kolmekin olla niitä työpaidan päällä. Hoitotoimien ajaksi joutuu sit monesti niistä purkautumaan, ettei oo hihat ekana lääppimässä joka paikkaan.

Meillä on ainakin duunissa tosi kylmä ja ilmastointikin pöhöttää niin että tukka hulmuaa. Ei sit ihme jos potilaillakin alkaa vähän periferia pyrkimään kiinni, kun monesti pelkkä lakana peittonaan pötköttävät. Siinä sitten täyttöjä kovasti annetaan, kun vilttikin riittäis...

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aloittamassa työt sairaalassa ja tälläisenä ikuisena vilukissana hirvittää työskentely päivät pitkät lyhythihaisessa työasussa. Täytyykö pitkähihaiset college-takit tms. ostaa itse vai saako niitä sairaalan puolesta? Mistä niitä voi ostaa vai voiko käyttää esim. ihan tavallista fleecetakkia?

Kiitos etukäteen!

Aika monessa paikassa ollaan oltu suopeita ja annettu vilusempien käyttää esim. omaa pitkähihasta paitaa töissä. Paidan on kuitenkin pitäny olla hihoista tiukempi, eli poolopaidan tyyppinen. Meille nyt töissä ostettiin lyhyt- ja pitkähihasia paitoja kuka mitäki halusi. Tosin ostos oli susi, paidat kun pestiin ja kuivattiin kuivausrummussa, ne kaikki kitisty todella epämukaviksi... Silti viluset on saaneet luvan hankkia lähelle työpaidan väristä pitkähihasta ja pitää sitä töissä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä pidän työpaidan alla omaa "pitkähihasta t-paitaa" eikä kukaan ainakaan oo vielä tullut mitään mulle sanomaan.

meille myös tilataan niitä vilutakkeja joita pidän lähinnä yövuoroissa, välillä myös päivällä.

sitten kyllä osa pitää noita pitkähihasia potilaiden pyjamatakkeja, lähinnä yövuorossa, mutta jotkut myös päivällä.

avopaidat on käytössä joillain yököillä. niitä on meillä kuitenkin aina paljon varastossa kun noita leikkauspotilaita tulee päivittäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yööööh, pitkähihaisia paitoja (jotka on tiukempaa mallia) on mahdoton riisua päältä sotkematta itteensä entisestään. Ts, jos kesken vuoron pitää veriset vaatteet vaihtaa ilman suihkussa käyntiä. Edellisessä työpaikassa en voinu kuvitellakaan, et oisin pistäny omia paitoja alle.

Nykyisessä työssä on sit viikossa tietyt päivät jolloin on suurempi riski sotkeutua potilaan vereen tai muihin eritteisiin ja silloin kyllä pidän työpaikan vaatteet käytössä. Muulloin sit on omia paitoja alla, mut kyllä ne tuppaa lyhythihaisia olemaan.

Meiän vilutakit on fleeceä ja mä inhoan niitä. Koko ajan tulee sähköiskuja ja hiukset lentää ilmassa. (Kuulostanpa mä turhamaiselta, mut...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Mulle on monesti sanottu, että mulla on lämpimän tuntuiset kädet pakkasellakin.  ;D  Mut mä en kyllä kättele potilaita. Ja en mä tiedä tuntuuko hanskojen läpi ihon lämpö kovinkaan hyvin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Kyllä mä varsin "jäisesti" potilaita polilla kopeloin. Vaikka muuten hiki valui niin kädet oli monesti kylmät, mulla on huono periferinen verenkierto jostain syystä. Enkä ehtinyt siinä hässäkässä käsiä vasiten käydä lämmittelemässä joka kerta kun potilaaseen kajosin, eikä kukaan yleensä kauheasti valittanut ko. asiasta.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäistä kertaa olen tänä talvena vilutakkia käyttänyt myös muualla kuin ulkona (mennessä ruokasaliin). Enkä kyllä mistään hinnasta luopuisi moisen käytöstä. Fleece on meilläkin käytössä ja mukavasti se lämmittää näin pakkasilla.

Kyllähän se yhtä riisumista ja pukemista välillä on, mutta eipä tuohonkaan mene kuin muutama sekunti kaikkinensa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Kyllä mä varsin "jäisesti" potilaita polilla kopeloin. Vaikka muuten hiki valui niin kädet oli monesti kylmät, mulla on huono periferinen verenkierto jostain syystä. Enkä ehtinyt siinä hässäkässä käsiä vasiten käydä lämmittelemässä joka kerta kun potilaaseen kajosin, eikä kukaan yleensä kauheasti valittanut ko. asiasta.

Eikös alkoholi tehosta lämmön haihtumista iholta, ja supista pintaverisuonia? Naisen logiikalla tämä tarkoittaisi sitä että tuo runsas käsihuuhteen käyttö meidän työssä aikaansaa tuon käsien kylmenemisen. Itsekin joutuu ajoittain potilasta vähän ennakkoon varottelemaan että saattaa olla kylmät kädet...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Kyllä mä varsin "jäisesti" potilaita polilla kopeloin. Vaikka muuten hiki valui niin kädet oli monesti kylmät, mulla on huono periferinen verenkierto jostain syystä. Enkä ehtinyt siinä hässäkässä käsiä vasiten käydä lämmittelemässä joka kerta kun potilaaseen kajosin, eikä kukaan yleensä kauheasti valittanut ko. asiasta.

Eikös alkoholi tehosta lämmön haihtumista iholta, ja supista pintaverisuonia? Naisen logiikalla tämä tarkoittaisi sitä että tuo runsas käsihuuhteen käyttö meidän työssä aikaansaa tuon käsien kylmenemisen. Itsekin joutuu ajoittain potilasta vähän ennakkoon varottelemaan että saattaa olla kylmät kädet...

Kylmä käsi, lämmin sydän... Näinhän se vanhakansa tuppaa sanomaan... Ja minä useimmiten potilaille, välillä hävettää kun sormet on kuin jääkalikat...

Vilutakkia käytän varsinkin yövuoroissa ja joskus myös päivällä... Lähityöskentelyssä otan takin pois... Meillä löytyy perinteisiä vilutakkeja (ilmeisesti jotain puuvillaa) ja sitten sellaisia kertakäyttöisiä paperisia (ovat muuten ihan älyttömän lämpimiä vaikkei uskoisi)...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sallittu talon vilutakit, tauoilla. Muuten tulee sanominen, se on hygieniakysymys. Hihat kun roikkuu missä sattuu eikä käsiä saa desinfioitua tarpeeksi, jos on pitkät hihat. Ehdottomasti kielletty on pitkähihaiset työpaidan alla.

Pitäs vissiin tehdä enemmän töitä, kun ikuisella vilukissalla on kylmä ilman takkia töitä tehdessäkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe...Tarkastellaanpa asiaa hieman laajemmin. Jos nyt verrataan työvaatteiden kehitystä, otetaan toiseksi vaihtoehdoksi vuodeosaston lähihoitsun tai sairaanhoitajan työasu ja toisena nostetaan pöydälle tämän päivän sairaankuljettajan asu...herääpi kymysys,kumpi on "modernimpi"? :D Hoitajalle on tarjolla vain ja ainoastaan sitä perinteistä, kun taas sairaankuljettaja on varustettu mitä käytännöllisimmin duunivaattein, on kevyempää ambulanssihousua kesälle, talvipakkasille taas korkeavyötäröisempää(SOS-asu), on t-paitaa,pikeetä,vetskarineuletta,fleeceä, päällystakkejakin on jo useaa sorttia.

Eli siis, olisko pieni kehityksen paikka? Ajatellen ihan osaston...ja mikä ettei päivystyksenkin henkilöstön mukavuutta :)

Onhan se ihan totta,että pitkähihaiset paidat on varmaan jossain mielessä, monienkin mielestä epäkäytännöllisiä,siitä en ala kinaamaan ;D

-Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin mä vaan koen sen pitkähihaisen paidan jotenkin epähygieenisenä sanotaan nyt vaikka pitkäiaikaisosastolla, jossa kaikki tekevät vaippoihin. Tai paikoissa jossa jatkuvasti olet limassa, oksennuksessa, ulosteessa, veressä. En ole koskaan ambulanssissa ollut, että mitäs sitten tehdään kun eritteet roiskuu, riisutaan itsensä alastomaksi? Itse olen erittäin tyytyväinen toimipaikkapukuihin. Vaikka vaihtaisin kerran tunnissa vaatteet jos siltä tuntuu.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajalle on tarjolla vain ja ainoastaan sitä perinteistä, kun taas sairaankuljettaja on varustettu mitä käytännöllisimmin duunivaattein, on kevyempää ambulanssihousua kesälle, talvipakkasille taas korkeavyötäröisempää(SOS-asu), on t-paitaa,pikeetä,vetskarineuletta,fleeceä, päällystakkejakin on jo useaa sorttia.

Eli siis, olisko pieni kehityksen paikka? Ajatellen ihan osaston...ja mikä ettei päivystyksenkin henkilöstön mukavuutta *pyhimys*

Oiskohan mitään eroa työskentelyolosuhteilla? Olosuhteet sairaalan sisällä on aika vakiot, kun taas sairaankuljetuksessa ei ikinä tiedä mihin joutuu rämpimään ja minkälaisessa kelissä ja kuinka monennesta kerroksesta se pappa pitää tuolilla kantaa alas. Sen takia ehkä monipuoliselle vaatetukselle on ehkä enemmän tarvetta sairaalan seinien ulkopuolella?

Toki työvaatetuksessa voisi olla kehittämisen varaa sisätöissäkin, mutta niin laajaa valinnanvaraa en kyllä osaa kaivata kuin mitä sairaankuljetuksessa on tarpeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onkos muista kylmistä käsistä kärsivää hoitsua? Itsellä usein aika kylmät kädet ja saakin olla aina ennen potilaskosketusta hanan alla niitä lämmittelemässä. Sekin toki auttaa vain hetkellisesti. Monesti oon miettinyt, että taidanpa tämän ongelman takia olla kokonaan väärällä alalla...

Kyllä mä varsin "jäisesti" potilaita polilla kopeloin. Vaikka muuten hiki valui niin kädet oli monesti kylmät, mulla on huono periferinen verenkierto jostain syystä. Enkä ehtinyt siinä hässäkässä käsiä vasiten käydä lämmittelemässä joka kerta kun potilaaseen kajosin, eikä kukaan yleensä kauheasti valittanut ko. asiasta.

eikös sitä sanota, että hoitajilla on aina kylmät kädet ;D No mulla ainakin on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama täällä. Yks yö tehtiin yökkökaverin kanssa toteamus, että hoitajilla on varmaankin sen takia aina kylmät kädet kun joutuu ton käsidesin kanssa lutraamaan. Kun käsidesissähän se alkomahooli haihtuu iholta, niin voisiko olla että samalla haihtuu myös lämpöä? Ja lisäksi käsien jatkuva peseminen ja desinfiointi vaikuttaa varmasti myös käsien pintaverenkiertoon... Tällainen dg me tehtiin  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...