Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitaja vanhainkodissa


aurinkomyrsky

Recommended Posts

Aloitin hiljattain työt Attendon yksikössä sairaanhoitajana. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää,että sairaanhoitajan vastuulla on sairaanhoidolliset asiat, kuten lääkehoito sekä  asiakkaiden kokonaisvaltainen hoito. Perushoidosta ei ollut puhetta työhaastattelussa, eikä myöskään varsinaista mainintaa työsopimuksessa. On todella huijattu olo tästä. Ehkä itse olen ymmärtänyt väärin tai sitten vain olen ollut paikoissa, joissa sairaanhoitajan työnkuva on erilainen. Onko muilla vastaavanlasia kokemuksia? Perushoitoa 80-90 prosenttia, sitten jos aikaa jää niin sairaanhoitajan hommia. Toki työmäärä tässä myös vaihtelee. En tiedä miksi aloitin keskustelun, toivon kokemuksia tai vertaistukea. Ei ehkä ihan sitä mitä oletin tai lähdin työltäni hakemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olin ollut kahdessa yksityisessä hoivakodissa, niissä sairaanhoitaja oli täystyöllistetty eli osallistui työparina perushoitoon. Omat työt teki siinä ohella, mitoitus siis oli tämä. Kauaa ei kauaa jaksanut tässä pitkään vanaa sairaanhoitajat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Kun sairaanhoitaja vetäytyi kiireessä omiin töihin kuormittui työpari, vaikea yhtälö ja aiheutti kuormitusta puolin ja toisin. Jos et saa työnkuvaasi muutettua kannatta katsella muita paikkoja, joissa työn kuva on selkeämpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvassa hoivakodissa riittää erillisiä lääkehoidollisia työtehtäviä tai lääkärin kanssa hoidettavia asioita 8h päivässä. Asukkaiden vointi on kuitenkin pääsääntöisesti stabiili. Kyllähän kokonaisvaltaisesta hoidosta huolehtiminen sisältää myös perushoidon. On todella tuttua, ettei sairaanhoitajilla ole kiinnostusta perushoitoon, mutta silloin tuskin unelmatyö löytyy hoivakodista, vaan ennemminkin sairaalasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä paikkaa jossa sairaanhoitaja ei osallistuisi hoitotyöhön. Yleensä aamuisin hoitotyössä ja iltapäivisin hoitaa sitten juoksevia asioita. Tätä on kunnalla ja yksityisellä puolella nähty. Lääkärikiertopäivinä voi olla toimistoaikaa, jos resurssit sen sallivat. Ainakin niissä paikoissa missä minä olen ollut töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki voi työn haku ilmoituksessa olla maininta että sairaanhoitajan vastuulla on ne ja ne asiat, mutta pääsääntöisesti yksityisellä puolella on perushoitoa. 

Toisaalta, jos ei ole itse kentällä, on melko hankalaa kyädä lääkärin kanssa lävitse asukkaan vointiin liittyviä asioita. 

Toki on sitten erikseen tiimivastaava ja sairaanhoitajataustaiset esimiehet. 

 

Mutta, suosittelen sairaanhoitajana menemään vanhainkotiin avoimin mielin. Perushoito kuuluu osaksi hoitotyötä Ka myös sairaanhoitajaa velvoitetaan siihen osallistumaan. 

Olen melko monessa paikassa törmännyt siihen, että sairaanhoitajan oletetaan istuvan toimistossa ja tekevän siellä töitä. Mutta, omassa työssä teen itse sekä perushoitoa että muut työt. Joskus menee ylitöiksi, mutta sitten voi tasoittaa näitä ylitöitä myöhemmin pois. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...