Jump to content
MAINOS

Oma maa mansikka - Muu maa Hoitoala?


zezegarpanen

Recommended Posts

Ennen koulutustani kuvittelin hoitoalan olevan jotain "hienoa", jota  ammatina arvostetaan ja jossa on hyvä palkka.Käsitykseni alasta eivät ole muuttuneet tämän jälkeen, se mitä me teemme on todella arvokasta työtä, ja sen me onneksi kaikki tiedämme. Koulutuksen aikana tein todella paljon keikkaa erilaisin vanhainkoteihin,sairaaloihin jne. Kaikki lomat ja vapaa-aika käytettiin ammatin harjoittamiseen ja taitojen kartuttamiseen. Olin saanut hyvän kuvan hoitoalasta ennen valmistumistani, ja tiesin todella tarkkaan minkälaiseen ammattiin hyppäisin valmistumisen jälkeen..:

- Huono palkka

- Surkeat työajat ( kolmivuorotyö )

- Haastavat työolosuhteet ( välillä tuntuu että mahdottomat )

Olin siis valinnut täydellisen ammatin, jolla saa itsensä kulumaan loppuun. Jossa työ ei tekemällä lopu, potilaat eivät ikinä ole tyytyväisiä, omaisista nyt puhumattakaan, palkka on huono muihin ammatteihin nähden, aina on huono sää ja kaikki on päin P*****tä. Okei, ehkä dramatisoin asiaa hiukan, mutta niin sen täytyy ollakin että joku edes meitä kuuntelee. Miksi siis pysyä hoitoalalla? Miksi me teemme tätä työtä kun ei palkka ja työolosuhteet ole parhaimmat. Jokainen hoitaja tietää vastauksen sisimmässään.

Olen tällä hetkellä töissä Kuljetus firmassa ulkomailla. Työ on Lähihoitajan työkuvan täydellinen vastakohta, nyt puolenvuoden työskentelyn jälkeen alkaa päästä jyvälle alasta. Vaikka työ on henkisesti todella raskasta, sitä ei voi millään verrata Lähi/ Sairaanhoitajan raskaaseen työhön. Silmiini pisti tietenkin myös palkka politiikka. Esimerkkinä Tavallinen Sprintterin kuljettaja tienaa kuukaudessa Nettona 1580€ - Lähihoitaja Jos hyvä kuukausi Sisältäen ( V-loppu lisät, pyhälisät jne) Nettona 1680-1720 €. Lähihoitaja on opiskellut ammattiansa 2-3 vuotta. Sprintterin Kuljettaja tarvitsee vain ajokortin. Kuvitella että ilman Opiskelua tienaa melkein saman verran kuin olisi Oppiskellut koulussa 3 vuotta hikoillen ja raataen. Tehden Työharjoitteluita, Hikisiä tehtäviä, esseitä.

Nii'in sitä minäkin ajattelin, että kivat meille...En usko että haluan tehdä töitä Kuljetus ja Logistiikka firmassa lopun elämääni. Tarvitsin vain tauon osastoilta ja vanhainkodeista.

Kysymys on miksi emme tee asialle mitään? Meidän pitäisi joskus heittää se "Hoitajan muita huomioiva auttamisenhalu" Nurkkaan ja sanoa : " Jos ei palkka nouse, ei osastolla liiku mikään". Vaikka meillä hoitajilla on velvollisuuksia potilaitamme kohtaan, on kaikella rajansa. Miksi tyydymme osaamme alipalkattuina kovaa henkistä ja fyysistä työtä tekevinä ihmisinä?  Jos kaikki vetäisivät yhdestä köydestä voisi muutostakin syntyä. Pitäisi uskaltaa puhua asiasta suoraan, eikä aina jättää asiaa Osastokokouksen jälkeiseen juoruamiseen. Ehkä elän jossain toive maailmassa, mutta Niin kauan kun on toivoa, elää myös mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen.

Tällä kirjoituksella en halua saada radikaaleja muutoksia tai ihmisiä Barrikaadeille, haluan vain antaa itse kullekkin miettimisen aihetta meidän tulevaisuudesta,palkasta ja henkilöstö politiikasta hoitoalalla.Toivon että se pieni toivon kipinä joka meissä kaikissa on, joka toivoo parempaa tulevaisuutta ei ikinä sammuisi. Tulevaisuus on meidän käsissämme, tehkäämme sille jotain sillä sitä ei tee kukaan meidän puolesta. Vai kuljemmekö sitä samaa ympyrää jota olemme kulkeneet jo liian kauan..

Täten toivotan kaikille ihmisille, sekä erityisesti hoitajille hyvää ja onnellista vuotta 2009. Älkää antako periksi, yhdessä saavutamme sen mitä me ansaitsemme!

Terveisin Nuori lähihoitajan alku.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Niin voi polttaa kynttilää molemmista päistä myös logistiikka ja kuljetuspuolellakin. Itse tein rekka hommia yli kaksikymmentä vuotta, siellä jos missä on epäsäännöllinen työaika. Onnittelut jos saa kuljetuspuolen päivä työn, se on harvinaista herkkua. Kuljetukset tapahtuu valtaosin yöaikaan. Minusta kahdeksan tunnin työpäivä olisi juhlaa. Kaikkia arvoja ei voi mitata rahassa. Itse olen nyt lähihoidon opiskelijana ja odotan tulevalta löytäväni, omaa osaamista vastaavaa ja palkitsevaa työtä. :D

Jos luovut tupakasta, viinistä ja rakastelusta, et itse asiassa elä kauemmin, elämä vain tuntuu pidemmältä. (Clement Frend)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin töissä toimistossa paperihommissa, jossa juoduimme tekemään melkein aina 12-15 tunnin työpäiviä. Ja ihmeellisitnä oli että jaksoin tehdä jotakin työpäivän jälkeen.  Toivotan sinulle onnea tulevalle ammatillesi, ja toivottavasti ala ei kuluta sinua loppuun. :P Odotukset oli minullakin samat, toivottavasti ne täyttyvät sinun kohdallasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä Bloggaajan kanssa että mikä ihme saa jaksamaan hoitoalalla. Uskon että hyvä työilmapiiri, reilu(hko) pomo ja se mustahuumori jota hoitajat viljelee. 6 vuotta sh:na, alkuun 3 vuotta sijaisena eriosastoilla kierrelleenä huomasin että raskaammatkin hommat tuntuu ihan ookoolle kun porukka on hyvä ja asioista voidaan puhua ihan niiden oikeilla nimillä ja huumoria piisaa. Viimeset 3 vuotta vakipaikassa on kuluttanu taas niin hiivatisti kun henk. kunnan välillä on skismoja, pomo kiukkuaa, syntipukkeja etitään ja yleinen kilpailuhenki/pelko virheiden tekemisestä vaivaa kannoilla.

"You can't be as an tourist in your own life"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...