Jump to content
MAINOS

Oletko joutunut töissä väkivallan uhriksi?


Fiu

Oletko joutunut töissä fyysisen tai psyykkisen väkivallan uhriksi?  

173 ääntä

  1. 1. Oletko joutunut töissä fyysisen tai psyykkisen väkivallan uhriksi?

    • Kyllä, fyysisen
      65
    • Kyllä, psyykkisen
      57
    • Kyllä, väkillalla uhkailun kohteeksi
      55
    • En ole kokenut töissä väkivaltaa
      1


Recommended Posts

Voit valita useamman eri vaihtoehdon.


Jos vastasit kyllä, niin:

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

2. Miten tilanteesta selvittiin?

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?


Miten tällaiset tilanteet voitaisiin mielestänne välttää?


Ihan mielenkiinnosta näitä kyselen  :)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

1. millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

    - vanha mummeli (pääasiassa vuoteessa, täysin autettava, paitsi syö itse suurimman 

      osan) kävi pari kertaakin kiinni niin että tuli mustelmia. yritti myös purra todella usein,

      mutta sitä ei kerennyt tekemään. myös sanallisesti haukkui ja keksi kaikki ilkeimmät

      jutut millä varmasti sai todella pahan mielen.

2. miten tilanteesta selvittiin?

    - näillä kahdella kerralla on jätetty sen mamman pesut ja laitto kesken ja jätetty

      yksinään, kun olen saanut itseni irroitettua.

3. puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

    - no eipä juuri, olihan siitä useinkin puhetta että kyseinen mamma sellaista tekee,

      mutta monet ajattelivat että hänhän on niin vanha ja sairas eikä ymmärrä. kyllä se

      mamma ymmärsi juuri niin paljon kuin halusi, ei hän mikään tyhmä ollut

4. ilmoititko asiasta eteenpäin?

    - kyllä, ne kaksi kertaa tein uhka- ja vaaratilanneilmoituksen

5. tuliko tilanteesta minkäälaisia jälkiseuraamuksia kummallekaan osapuolelle?

    - no eipä tullu ei. mitäs siitä mulle ois tullu, tais pomo kysyä että jäikö pelko hoitaa

      mammaa. tulipa myönnettyä että ehkä pikkusen. siinä kaikki. eikä sille mammalle

      tietenkään siitä mitään seurannu, sehän on niin vanha ja sairas...grr

mun mielestä näitä tilanteita voitais ainakin ehkä osaltaan vähentää siten, että kaikki suhtautuisi tähän asiaan vakavasti, eikä niin kuin mun vanhassa duunipaikassa jossa nää jutut sattui, että no sehän on vaan niin vanha ja sairas, kyllä sitä täytyy ymmärtää. monesti oli juttua että se ilmoitus pitää tehdä JOKA KERTA! mutta kun sitten tuli sellainen tilanne, niin en kertaakaan nähnyt että joku muu olisi sellaisen ilmoituksen tehnyt, paitsi minä. kaikki muut vaan ajatteli että no ei sitä nyt viitsi ja plaa plaa.

nyt kun olen yliopistollisessa sairaalassa töissä, on siellä asenne tällaisia kohtaan täysin eri. jos joku käy kiinni eikä edes kolmen hoitajan kanssa saada laitettua käsiä kiinni, niin sitten potilas jätetään yksin vaikka olis kuinka huonossa asennossa, ja sitten tarvittaessa kutsutaan vartija osastolle.

tällainen meillä kerran oli, käsi oli leikattu ja pappa vähän sekava. oli sängyssä ja kun mentiin kattomaan niin eka oli viggo lähtenyt ja sitten leikatusta kädestä se oli saanut kaikki sidokset pois ja yllättäen sänky oli ihan veressä.

ei antanut melkein mitään tehdä, väkisin laitettiin leikattuun käteen pari sidosta että se vuoto pikkusen lakkais, sekin siis ihan väkisin, toinen sai juuri ja juuri pidettyä toista kättä kiinni.

sitten se rupesi käymään kiinni yms ja sitten tehtiin päätös että jääköön sinne sänkyyn, oli kyllä mies huonossa asennossa, mutta ei antanut koskea niin sinne jäi. ei hän sieltä sängystä itse pois päässyt onneksi, mutta sinnepähän jäi. ja jos ois tullut laitojen yli niin sit ois tullut myös vartija.

mutta ehkä se klassisin tilanne tällasiin monelta on se henkilökunnan lisääminen....mä en kyllä tiedä auttaako se yksinään tilanteeseen. eihän se siihen potilaiden väkivaltaisuuteen vaikuta yhtään, mutta ehkä siihen että jos on yhden sijasta kaksi hoitajaa, niin tilanne ei välttämättä pääse kehittymään niin pahaksi kuin mitä se voisi olla jos hoitajia olisi vain yksi.

mä siis pidän tota hoitajien ja ESIMIEHEN asennetta näitä asioita kohtaan aika tärkeenä, että miten helposti niihin puututaan. jos niitä vaan annetaan tapahtua niin eihän ne millään vähene.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Opiskeluaikana harjoittelun yövuorossa. Erään omaisen (mies) äiti oli kuollut, itse oli löytänyt huoneesta kuolleena. Uhkasi tappaa opiskelijan kun äiti oli annettu tälle "harjoittelukappaleeksi". Uhkaili myös ohjaajaani.

2. Opiskelija komennettiin jakamaan lääkkeitä ja sanottiin ettei saa tulla pois ennenkuin haetaan. Ohjaajani jutteli tämän miehen kanssa kansliassa parin kolmen tunnin ajan. Seuraavana yönä osastolla oli sitten koko yön vartija.

3. Henkilökunta puhui asiasta useaan otteeseen keskenään. Minun ajatuksiani tai tuntemuksiani ei kukaan kysellyt.

4. Ohjaajani täytti jonkun lapun

5. Ei ilmeisesti. Omainen oli seuraavana yönä yrittänyt tulla uudelleen osastolla käymään, mutta vartijat olivat tämän estäneet. (asiasta kuulimme vasta myöhemmin)

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Tekee mieli sanoa, että "totta kai olen joutunut väkivallan uhriksi", vaikka mitään vakavaa ei ole sattunut. Vuodepotilaat, joilla ei ole oikein mitään kommunointikeinoa enää, nipistää ja läpsii. Otsalohkodementikko (pirun iso ja vahva mies) potkii ja lyö mutta onnistuin väistämään.

2. Tilanteista selvitään väistellen ja varoen.

3. Siitä potkija/lyöjästä puhuttiin, että "pitää varoa". Nurisin, että jos oikeasti haluaa varoa jää potilas hoitamatta, ja jos haluaa hoitaa, niin kaikesta varomisesta huolimatta joku päivä voi olla jollain hoitajalla leukamurtuma.

4. Näistä ei ole ilmoitettu eteenpäin.

5. ...Eikä niistä ole ollut seuraamuksia... Syyntakeettomiahan nuo ihmiset ovat.

***

ETI, voi kamala mikä kokemus sulla opiskelijana. Etkä saanut mitään henkilökohtaista tukea ja lohdutusta.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Joskus aikoinaan vuodeosastolla dementoituneet mummot ja papat saattoivat käydä käsiksi kynsillään tai nyrkillä, kun pelkäsivät esim. siirtotilanteissa tai vastustelivat hoitoja, kun eivät ymmärtäneet mitä tapahtuu. Sos.puolella uhkailua ja henkistä väkivaltaa on ollut paljonkin, kun ihmiset ovat olleet tuskastuneita omaan tilanteeseensa. Kerran olen pelännyt työkaveria. Oli jotenkin fyysisesti pelottava ja antoi ymmärtää sen olemuksellaan, että parasta pitää suu supussa. Se oli pahinta.

2. Vuorovaikutuksella on tilanteista selvitty. Olen yrittänyt olla itse rauhallinen ja siinä onnistunut, vaikka työkaverin kohdalla teki tiukkaa.

3. Dementikkojen tilanteissa ei ollut mitään pohtimista. Kolleegan uhkailun kävin esimiehen kanssa keskustellen läpi muutaman päivän kuluttua ja se auttoi. Sos.asiakkaiden sanalliset uhkailut jätettiin omaan arvoonsa, vaikka ne kirjattiin ylös tarkasti.

4. Uhka- ja vaaratilanneilmoituksesta en ole kuullutkaan. Onko sellaisia yksityisellä sektorilla?

5. Muille ei, mutta uhkaavaa kolleegaa en sen koommin enää tavannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4. Uhka- ja vaaratilanneilmoituksesta en ole kuullutkaan. Onko sellaisia yksityisellä sektorilla?

kyllä mun mielestä sellainen pitäisi olla myös yksityissektorilla.

olen ollut kyllä yksityiselläkin, ja mun mielestä siellä puhuttiin myös tästä ilmoituksesta mutta kun ei tullut tarvetta siellä sellaista tehdä niin jäi hieman epäselväksi missä niitä lappusia siellä oli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastataanpa itsekkin

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

Useasti on joku potilas nimitellyt, lyönyt ja potkinut. Pääasiassa kyseessä olleet dementikot, joita jouduttu hieman rajoittamaan kun on ollut vauhtia liikaa. Myös akuuttipuolella (poli ja lanssihommissa) ja lääkärien vastaanotoilla kuuli oikeastaan lähes päivittäin v*ttuilua, nimittelyä ja uhkailua, mutta siellä fyysiset konfliktit ja käsirysyt oli harvinaisempia. Muutaman kerran toki jonkun päihtyneen kanssa toki tuli otettua yhteen.

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Pääasiassa tilanteista on selvitty puhumalla ja keskustelemalla, sekä sopimalla asioista. Kerran olen joutunut yövuorossa vuodeosastolla hälyttämään vartijan paikalle painimaan yhden alkokatkon kanssa. Paikalle saatiin myös lisää hoitajia ja päivystävä lääkäri. Se tilanne päätyi rauhoittaviin lääkkeisiin ja lepositeisiin.

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Yleensä kaikki tilanteet on käsitelty työyhteisössä keskustelemalla. Osa hoitajista silti kuittaa asiat pelkillä olankohautuksilla ja vähättelyillä, vaikka kyseessä olisi selkeä uhka-/vaaratilanne.

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

Kaikista asioista olen tehnyt väkivalta- ja uhkatilanneilmoituksen esimiehelle.

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

Ilmoituksista huolimatta asiat varmaankin ikäänkuin lakaistiin esimiestasolla "matonalle", koska yhdestäkään ilmoituksesta en jälkeenpäin ole kuullut yhtään mitään. Yhdessä tilanteessa tosin eräs omainen kävi yhden työkaverin kimppuun tukistaen ja lyöden häntä. Kaveri teki rikosilmoituksen, sekä väkivaltailmoituksen. Seurauksena oli että kyseinen potilas siirrettiin toiselle osastolle ja omaisten vierailut kiellettiin. Oli kuulemma ylihoitaja todennut omaiselle ihan kasvotusten että "minun henkilökuntaa ei täällä ala ketään lyömään".

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voit valita useamman eri vaihtoehdon.


Jos vastasit kyllä, niin:

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

2. Miten tilanteesta selvittiin?

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?


Miten tällaiset tilanteet voitaisiin mielestänne välttää?


Ihan mielenkiinnosta näitä kyselen  ;D

1.Kyllä.Miespotilaan kanssa painiessa ja temmeltäessä sain veitsestä,jonka oli piilottanut paidan sisään pako tarkoituksessa. Sen verran sain väistettyä,että verinaarmuilla kaulassa selvisin ja potilas hieman isommilla vammoilla

2. kyynärpäällä ja nyrkillä ja massiivisella ukkolaumalla

3.Kyllä ryhmiä pidettiin parikin ja käytiin läpi tilannetta

4.Turvallisuuspoikkeama ilmoitus ja poliisille

5. eipä juuri mitään.Potilas eristyksessä pari päivää ja taas osastolla härväämässä ja lääkitystä nosteltiin. Itse jouduin syyniin nyrkin käytöstä ja murtuneesta nenästä vaikka hätävarjelua olikin niin sai syyllisen olon. Psyk.potilaalla on näköjään turvallista vahingoittaa muita!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äänestyksen tulos on oikeasti todella pelottava ja huolestuttava. Vastaajia tietysti vielä on hyvin vähän, mutta jo tuolla määrällä kaikki ovat kokeneet jonkinasteista väkivältaa on se kammottavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

Potilaat hakanneet, potkineet, raapineet, sylkeneet

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Toinen hoitaja rientänyt apuun tai joskus jopa toinen potilas tullut pelastamaan hoitajan

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Ei, väkivaltainen käytös potilailta kuuluu työsuhde-etuihin

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

En, koska ei siitä ole hyötyä. Asioille ei tehdä mitään. Osastonhoitaja nauraa vain kun esittelee mustelmia tai vääntyneitä silmälaseja

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

Hoitajalle mustelmia. Potilaalle ei mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vastasit kyllä, niin:

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

2. Miten tilanteesta selvittiin?

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

###########

1. Lyömistä, potkimista, uhkailua. Sekavia vuodepotilaita.

2. Kollegat tulleet hätiin sekä potilaan lääkitsemisellä.

3. Kollegojen kanssa kahvipöytäkeskusteluja.

4. Olen tehnyt Turvallisuuspoikkeamailmoituksia.

5. Itselle mustelmia, muuten ei mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Pot. purrut ja raapinut

2. Huusin kun syötävä (säikähdin, ja kyllä se purenta sattui ihan kiitettävästi)

3. Työyhteisössä kyllä

4. Kyllä, täytin kaavakkeen (jonka nimeä en nyt muista)

5. Minulle komea mustelma ja ihorikko, pot. ei mitään.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, sekä psyykkisen että fyysisen. Mutta vastaan fyysisen, koska se on pahempi juttu.

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?'

Vammaistyössä nuorimies kävi päälle aiheuttaen n 30 mustelmaa ja yhden ison ruhjevamman käteen

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Ammattitaito(hfr), vuorovaikutus asiakkaan kanssa + eristys

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Ei, yritin jutella asiasta, mutta muita hoitajia ei tuntunut kiinnostavan. Sen verran sain heiltä nyhdettyä apua, että sain täytettyä väkivaltailmoituskaavakkeen. Päivystävän sairaanhoitajalle sitten soitin myöhään illalla työvuoron jälkeen kun ahisti ja käytiin asiaa läpi. Hän myös ehdotti palaveria, mutta tulin siihen tulokseen, että kun muita ei asia voinu vähempää kiinnostaa ja itelläkään ei mitään isompia raumoja jäänyt, riitti että itse sain tukea.

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

Väkivaltailmoituksen tein, kai nivaskat joskus johonkin lähtee ja päivystävälle sairaanhoitajalle ilmoitin.

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

Pieni eristys rangaistukseksi, muuten ei mitään, kun vammaisesta asiakkaasta kyse. Tietty ne mustelmat, joita jouduin häpeämään kun oli etelänmatka juuri tuon äksidentin jälkeen.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kaikki vikkelästi antamaan tähän kyselyyn äänensä, ulkopuoliset tahot ovat osoittaneet mielenkiintoa tähän kyselyyn! Vastatkaa myös noihin lisäkysymyksiin.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vastasit kyllä, niin:

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

Useampaankin, mutta muutamia kertoja saanut nyrkistä sekavalta dementikolta. Muutamia kertoja saanut nyrkistä aggressiiviselta alkoholistilta.

Useaan kertaan, jollei aivan joka päiväkin joudun työssäni uhkailun ja psyykkisen väkivallan uhriksi.

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Miten milloinkin. 112 ja virka-apua poliisilta on tehokkain keino. Yksikään alkoholisti ei enää minun vuorossani riehu.

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Eipä oikeastaan. Muutama potilas on, joita ei enää osastolleni väkivaltaisuuden vuoksi oteta.

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

Tietenkin.

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

Pari kertaa olen loukannut itseni ja joutunut sairaslomalle, viimeisin tapaus taitaa olla vielä johtoportaalla käsittelyn alla.

Miten tällaiset tilanteet voitaisiin mielestänne välttää?

Potilasmateriaalin sijoittelu oikein. Ei alkoholisteja akuutille osastolle, jossa valvonta on riittämätöntä henkilökunnan vähäisyyden vuoksi.

Sekavilla sekavuuden selvittely mahd. pian ja hoitolinjat sen mukaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

Useaan tilanteeseen. Sekä psyykkistä, että fyysistä väkivaltaa. Läheltä piti-tilanteita useita. Poliisi, vartija tai ambulanssi ehtinyt nipin napin apuun. Pahin fyysinen väkivalta-tilanne suora nyrkin isku suoraan vatsaan ja psyykkisistä tappouhkaus koskien myös perhettä.

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Keskustelemalla ja jos tästä ei apua lisäavun hälyttäminen. Ja ne minuutit ovat tuntuneet tunneilta lisäapua odottaessa..

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Jokaisesta tilanteesta olen tehnyt raportin ja kerran keskustellut turvallisuusasioista päättävän henkilön kanssa. Mikään ei vain tunnu muuttuvan. Tilanteet siis tapahtuneet useissa eri paikoissa.

Ylilääkärin kanta eräässä työpaikassa, että potilaat ovat sairaita ja hoitajien tehtävänä on ymmärtää tämä tosi asia. Eli pitäisi purematta niellä väkivalta?

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

kts. edell. kohta

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekaan osapuolelle?

Sairaslomalla en ole näiden tapauksien vuoksi ollut kertaakaan. Tappouhkaus koskien myös perhettä pelästytti kyllä vähäksi aikaa. Kokemus näistä uhkatilanteista on opettanut varovaisuutta mainituissa tilanteissa, jos mahdollista.

Lisää vartijoita ja esim. tallentavia kameroita ensiapuun. Ensiapuun oma yksikkö aggressiivisesti käyttäytyville potilaille eli triagea tehdessä nämä potilaat voitaisiin  jo ohjata erilliseen paikkaan pois riehumasta odotusauloista.Osastoille myös turvallisuusasiat kuntoon ja koulutusta.  Hälytysjärjestelmät kuntoon niin, että lisäapu saadaan mahdollisimman nopeasti paikalle. Ja tietysti henkilökuntaresurssit riittäväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

*dementoitunut vanhus otti kurkusta kiinni. Ja irti ei päästänyt. (tilanne siks paha et voimaa sillä käsissä enemmän ku vähäsen) Ja se samainen vanhus onnistui runnomaan ranteen saikkukuntoon...

2. Miten tilanteesta selvittiin?

*Yritin opiskelijalle sanoo et auta repii sen paapaan kädet kurkulta irti mut se meni paniikkiin joten itte kaksin käsin sain sen käpälät irti.

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

*Muu työyhteisö sanoi -Mehän varoitettiin et se tarraa!

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

*Noup.

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

*Mustelmat kurkkuun ja kurkku kipee.

Paapalle ei mitään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kaikki vikkelästi antamaan tähän kyselyyn äänensä, ulkopuoliset tahot ovat osoittaneet mielenkiintoa tähän kyselyyn! Vastatkaa myös noihin lisäkysymyksiin.

Mitkä/ ketkä tahot? Jotain virallista vai pelkkää ihmisten uteliaisuutta?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kaikki vikkelästi antamaan tähän kyselyyn äänensä, ulkopuoliset tahot ovat osoittaneet mielenkiintoa tähän kyselyyn! Vastatkaa myös noihin lisäkysymyksiin.

Mitkä/ ketkä tahot? Jotain virallista vai pelkkää ihmisten uteliaisuutta?

Media. Saatetaan asiat muidenkin tietoon.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voit valita useamman eri vaihtoehdon.


Jos vastasit kyllä, niin:

1. Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

Potilas uhkaili leipäveitsellä tilanteessa, jossa halusi omaisuuttaan (talteen otettua) lukitusta kaapista. Itse jäin potilaan ja työpöydän taakse "ansaan".

2. Miten tilanteesta selvittiin?

Iski veitsen hetkeksi kaappiin, niin että se jäi kiinni; pääsin potilaan ohitse tässä vaiheessa.

3. Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

Hyvin lyhyesti kahden toisen hoitajan kesken.

4. Ilmoititko asiasta eteenpäin?

Tapahtuneesta on kauan aikaa, mutta muistelen että työterveyshuoltoon asiasta ilmoitettiin.

5. Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

Ei


Miten tällaiset tilanteet voitaisiin mielestänne välttää?

Riittävästi henkilökuntaa, tässä tilanteessa olin yksin opiskelijana työvuorossa. Systemaattisesti rikosilmoitus väkivaltatilanteista? Varoituksia potilaille ja varoituksista myös sanktio ?

Liisa

Ihan mielenkiinnosta näitä kyselen  ;)Muokkaus: Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti mahd moni tosiaan vastaa tähän ketjuun, olisi tärkeää että nämä asiat tulisivat esiin.

Mitä luulette, mistä johtuu esimiesten/ylempien tahojen välinpitämättömyys tätä asiaa kohtaan? Resurssipula? Pelko? Vai ettei vaan kiinnosta..?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusi työpaikka, uudet vastaukset:

1. Nuorten psykiatristen asiakkiden kanssa kaikkea mahdollista jokaisessa työvuorossa.

2. Nuori viedään rauhoittumishuoneeseen, jossa tilanne laukaistaan, ellei laukea sanallisella rajaamisella.

3. Puidaan päivittäin työyhteisössä useita kertoja.

4. Uhka- ja vaaratilannekaavakkeita täytetään useita/per työvuoro.

5. Ei kummallekaan, ellei lukuun oteta sitä, että nuori menettää joka tilanteen jälkeen joksikin aikaa joitakin "etuisuuksiaan", kuten esim. viikkorahansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Tilanteita on ollut monia. Potilas on kaikissa tapauksissa ollut sekava/narkomaani/alkoholisti.

Lyöntejä, potkuja, sormien ja ranteen vääntämisiä, puremisyrityksiä. Tappouhkauksia.

2. Fyysisistä tilanteista on selvitty itsensä pois riuhtaisemalla, ja joskus työkavereiden ja vartijoiden avulla.

3. Joskus niistä on puhuttu, mutta käsittely on lähinnä sitä että esimies kauhistelee. Mitään muuta ei tapahdu.

4. Teen vaaratilanneilmoituksen aina. Nollatoleranssi.

5. Minulle mustelmia, ruhjeita, sairaslomia vammojen vuoksi. Potilaille vain lääkettä ja lepositeet.

Eräänkin kerran potilasta oli pitämässä paikoillaan, lääkitsemässä ja sitomassa 5 tai 6 hoitajaa ja 3 vartijaa.

Erästä työkaveria potkaistiin ihan lähiaikoina kasvoihin.

Joskus jouduttu tilanteeseen jossa hoitajalla ainoa keino selvitä tilanteesta on ollut lyödä potilasta mojovasti. Muuten olisi voinut henki lähteä.

On tää vaan niin ihanaa olla hoitoalalla. Ja sen kun näkisi, että joku potilas joskus saisi jonkin virallisen rangaistuksen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SEURAAVANLAINEN YHTEENVETO LÄHETETTY JULKISUUTEEN 11.1.2009 (se, että julkaistaanko tätä missään onkin sitten eriasia...)


Hoitajien kokema väkivalta

Internetissä Hoitajat.Net –keskustelupalstalla teettämäni kysely hoitajien kokemasta väkivallasta on karua luettavaa.

Kyselyyn on tähän mennessä (tilanne 11.1.2009 klo 17.58)  vastannut 75 hoitajaa, annettuja ääniä on 163. Fyysisen väkivallan uhriksi on joutunut peräti 35,6% vastaajista (annettuja ääniä 58), psyykkistä väkivaltaa on kokenut 31,9% (52 annettua ääntä) ja väkivallalla uhkailun kohteeksi on joutunut 31,9% (52 annettua ääntä). Ainoastaan 0,6% vastaajista (annettuja ääniä 1) ei ole kokenut töissä minkäänlaista väkivaltaa.

Lisäkysymyksinä vastaajille esitettiin myös

1.) Millaiseen tilanteeseen olet joutunut?

2.) Miten tilanteesta selvittiin?

3.) Puitiinko tilannetta millään tavalla työyhteisössä?

4.) Ilmoititko asiasta eteenpäin?

5.) Tuliko tilanteesta minkäänlaisia jälkiseuraamuksia kummallekkaan osapuolelle?

6.) Miten tällaiset tilanteet voitaisiin mielestänne välttää?

Suurin osa vastaajista on joutunut töissä kokemaan fyysistä väkivaltaa. Kyselystä käy ilmi, että hoitajat joutuvat monesti kohtaamaan työssään lyömistä, potkimista, nipistämistä, raapimista, sylkemistä ja puremista. Myös tappouhkauksia ja puukotuksia on sattunut. Yleensä tilanteista on seurannut eriasteisia mustelmia ja ruhjevammoja, mutta jotkin näistä tilanteista on johtanut vakaviin fyysisiin vammoihin. Läheltä piti –tilanteita on usein. Väkivallalla uhkailu taas aiheuttaa pelkoa ja epävarmuutta, joka voi heijastua herkästi myös hoitajien lähipiiriin. Pahinta tilanteessa on se, että hoitajaan kohdistuvaan väkivaltaan syyllistyy potilas tai hänen omaisensa. Erityisesti väkivallan kohteeksi ovat joutuneet hoitajat, jotka työskentelevät vanhuksien parissa, psykiatrian puolella tai akuuttihoidossa.

Monesti tilanteista on selvittyhoitajan oman ripeän toiminnan, ammattitaidon ja kommunikoinnin ansiosta, toisinaan hoitajat ovat joutuneet myös käyttämään väkivaltaa itsepuolustukseen. Joskus ainoa keino selvitä tilanteesta on pakeneminen. Välillä on tarvittu vartijoiden ja poliisien apua tilanteiden selvittämiseksi. Toisinaan tilanteissa on jouduttu jättämään potilaan hoitotoimenpiteet kesken, jotta tilanne rauhoittuisi. Äärimmäisissä tapauksissa on jouduttu turvautumaan mm. potilaan eristämiseen, rauhoittaviin lääkkeisiin tai lepositeiden käyttöön.

Tilanteiden läpikäynti eri työyksiköissä tuntuu olevan hyvin vaihtelevaa. Ikävä kyllä suurin osa vastaajista kertoo, että tilanteen jälkipuinti on jäänyt vähäiseksi tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Toisinaan tilanteet on käyty läpi vain muiden työntekijöiden kanssa, joskus käyty juttelemassa myös esimiehille.

Monet vastaajista kertovat, että ovat tehneet tapauksista väkivalta-ilmoituksen, toisinaan jopa rikosilmoituksen. Valitettavasti väkivaltatilanteiden raportoinnista ei tunnu työyksiköissä olevan riittävää ohjeistusta tai väkivalta tilanteita vähätellään. Aivan kuin ne kuuluisi hoitajien hyväksyä tai että ne kuuluisivat työsuhde-etuihin.

Yleensä tilanteista ei ole tullut seuraamuksia toiselle osapuolelle ollenkaan, mutta hoitajille tilanteista on ollut seurauksia lähes aina. Useimmiten hoitajille jää tilanteesta muistona mustelmia, ruhjeita ja haavoja, sekä henkisiä kolhuja. Osa on joutunut väkivallan takia jopa sairaslomalle. Itsepuolustukseen ja hätävarjeluun väkivaltaa käyttäneet hoitajat ovat ajoittain itse joutuneet syyllisen roolissa esimiesten puhutteluun. Potilaiden väkivaltaista käytöstä puolustellaan monesti heidän sairaudellaan, sekavuudellaan, pelkotiloilla ja huonolla kunnolla. Kaikista eniten kyselyn mukaan potilaiden puolustamiseen tuntuu syyllistyvän hoitajien lähimmät esimiehet.

Kehittämisehdotuksia kyselyyn vastanneilta on tullut paljon. Monet kokevat henkilöstöresurssien riittämättömyyden vaikuttavan oleellisesti väkivaltatilanteisiin. Vaikka hoitajien lukumäärällä ei ole suoranaista yhteyttä väkivallan esiintymisen torjumiseen, niin vastaajien mielestä tilanteet rauhoittuvat helpommin mitä useampi hoitaja on paikalla. Toisena ongelmana vastaajat näkevät esimiesten ja joidenkin työtovereiden asenteen väkivaltatilanteisiin. Hoitajat kokevat, että esimiesten ja työtovereiden puuttuminen tilanteisiin on riittämätöntä ja asenne vähättelevää.

Erityisesti vastaajien mielestä seuraavissa asioissa on korjattavaa, jotta väkivaltatilanteet saataisiin vähenemään:

- Lisää henkilöstöresursseja

- Esimiesten ja työtovereiden asenteiden korjaaminen

- Suhtautuminen vakavasti väkivaltatilanteisiin

- Potilasmateriaalin sijoittaminen oikein

- Valvonnan parantaminen

- Turvajärjestelmien käyttäminen (mm. tallentava kameravalvonta, henkilöhälyttimet)

- Turvallisuusasiat kuntoon eri työyksiköissä

- Henkilöstön kouluttaminen

- Väkivaltatilanteista rikosilmoituksen tekeminen systemaattisesti

- Varoitusten ja sanktioiden antaminen väkivaltatilanteista

Koko kysely on luettavissa osoitteesta http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=16017.0

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...