Jump to content
MAINOS

lisät sairasloman ajalta?!


nalle22

Recommended Posts

mä en nyt joko osannut tota hakua käyttää, tai sitten aiheesta ei ole kauheesti juttua,

mutta haluaisin kysyä joltain viisaammalta, että miten on, kun mulla oli 3vk sairasloma, niin saanko sen ajalta lisät, kun vuorot oli jo suunniteltu?

työpaikkana siis hus:n sairaala ja näin kvtes kysymyksessä...

mietin vaan kovasti, kun jotkut sanoo että ei saa lisiä, ja jotkut sanoo että saa.

mä olin aiemmin omalla kaupungilla töissä, jossa kyllä sain normaalisti ne kaikki lisät vuorojen mukaan sairasloman ajaltakin. sielläkin siis kvtes.

nyt kun tulee tiistaina palkka, siinä tulee myös lisiä joista suurin osa on sairasloman ajalta, eli näin käsitän että saan lisät myös saikun ajalta, mutta onko palkkatoimistolla oikeus periä niitä takaisin jostain syystä?

mä kuitenkin toimitin mun saikkulapun jo sairasloman aikana, ja se on ihan varmasti ollut palkoissa ennen tota maksua. palkkakuitissa vaan ei lue että lisät sairasloman ajalta tms. eikä edes palkka sairasloman ajalta...tosin en tiedä pitäisikö niin edes lukea..

eli jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Käsittääkseni et saa. KVTES s.66

21 § Työaikakorvausten yleiset suorittamisedellytykset

Lisä-, yli-, ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaityökorvauksen sekä aattokorvauksen

suorittamisen edellytyksenä on, että

1 työ on tehty työpaikalla tai erityisestä syystä esimiehen

määräämällä muulla paikalla

2 työhön käytetty aika tai tehdyn työn määrä on luotettavasti

selvitetty

3 työ on suoritettu toimivaltaisen viranomaisen antaman

kirjallisen määräyksen perusteella paitsi silloin, kun kysymyksessä

on säännöllinen vuorotyö tai jaksotyö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no voi räkä...

missäköhän vaiheessa ne keksii sitten periä ne takasin?

sen kai ne kuitenkin tekee, tai niillä on oikeus tehdä niin?

mä en ymmärrä miten ne on laittanut ne maksuun kun mä olen toimittanut sen saikkulapun jo ajat sitten...

pitäisköhän sitä soittaa sinne palkkoihin ja selvittää asiaa vai vaan oottaa keksiikö ne periä takas ne rahat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mua rupes nyt häiritsemään tää siinä määrin että menin penkomaan tota kvtes:iä kunnolla....

tällasen kohdan löysin sieltä sairaslomien kohdalta:

(lainaus kvtes:stä):

"2 § Sairausloma-ajan palkka

1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana oikeus

saada sairausloman ajalta

1 varsinainen palkkansa 60 kalenteripäivän ajalta

2 sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkastaan

120 kalenteripäivän ajalta

3 lisäksi voidaan harkinnan perusteella maksaa enintään

kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkasta enintään 185

kalenteripäivän ajalta.

2 mom. Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde

on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää."

luin kyllä tosi tarkkaan läpi ton sairaslomakohdan, enkä löytänyt sieltä mistään sellasta kohtaa jossa puhutaan lisien maksusta sairasloman aikana. ton em. tekstin voi siis mun mielestä joko ymmärtää että saikun ajalta saa lisät, tai sitten että ei.

mä käsitän niin että saa, koska edellisessä paikassakin sain, siellä oli myös kvtes.

tosin mun tässä palkkakuitissa ei ole mainintaa sairasloma-ajan palkasta, vaan ihan normaali palkkakuitti se on, niinkuin oisin ollut töissä.

pikkusen jää kyllä nyt häiritsemään, mutta jos jollakulla on kokemusta asiasta, niin kertokaa mulle!

kaipa se vaan on soitettava palkkoihin maanantaina...vaikka sit kun mä oon tällanen tietämätön ni ne vetää mua höplästä kuitenki...no eikai.

muoks: mun saikku siis pituudeltaan 21vrk ja työsuhde ennen ton saikun alkamista oli kestänyt 72pv. eli täyttää kriteerit ainakin peruspalkan osalta, mutta kun missään ei suoraan puhuta lisistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos asia epäilyttää, ota yhteys omaan luottamusmieheesi. Hän osaa asian sinulle kertoa perusteellisesti.

Eikä tarvitse pelätä että höpläyttäisi  :)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

totta, ne ei kyllä vedä höplästä :)

mutta, kysynpähän toisen tyhmän kysymyksen kun nyt tässä oon sen jo alottanut,

että kun meillä on duunissa vaan tehyn luottamusmiehen yhteystiedot, ja mä kuulun superiin, niin soitanko mä sille samalle?

tai vaihtoehtoisesti mä kai voin soittaa superin edunvalvontayksikköön ja kysyä asiaa, sieltä sen luulisi myös selviävän.

ei tällä muuten sillee väliä ole, mutta pelkään vaan että multa tullaan perimään niitä takasin jossain välissä. kyseessä kuitenkin on noin 400e joka on todellakin tarpeen, mutta myös aika iso summa takaisin maksettavaksi.

tiistaina ne kuitenkin jo tulee, jos heti maanantaina sais asiaan selkoa.

toisaalta, jos niillä on ollut mun saikkutodistus siellä ja silti maksavat lisät, niin silloin mun mielestä se on niin että ne kuuluu mulle.

no, turha mun on tätä jossitella, kaipa se selviää virallisesti sitten joskus.

toivottavasti mulle suotuisasti :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

totta, ne ei kyllä vedä höplästä :)

mutta, kysynpähän toisen tyhmän kysymyksen kun nyt tässä oon sen jo alottanut,

että kun meillä on duunissa vaan tehyn luottamusmiehen yhteystiedot, ja mä kuulun superiin, niin soitanko mä sille samalle?

Tehyn luottamusmiehet hoitavat Tehyläisten asioita. Sun pitäs löytää sen Superin luottamusmiehen yhteystiedot jostain.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin mä vähän ajattelinkin, ja sehän se onkin ihan loogista.

ainoa vaan että mitään superin yhteystietoja en meidän duunista löydä.

laitoin kyllä superin edunvalvontaan postia, mutta saa nähdä milloin vastaus tulee.

pitää vaan toivoa parasta! :)

mutta silti, jos jollain on omakohtaista kokemusta asiata, niin kertokaa!

kiitti :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen saanut kyllä sairaslomien ajalta jotain sairaslomakorvausta normi palkan lisäksi. Joskus joku mulle selitti, että se korvaus on ns. oletettujen lisien menetyksen korvausta tjtn sellaista...

Hassua. Huussissa siis töissä minäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tiedätkö lyrica, riippuuko toi sairaslomakorvauksen suuruus siitä miten paljon lisiä olisi tullut JOS olisi ollut töissä?

lisiä nimittäin olis tulossa n.400e....

nyt kyllä ketuttaa...grr

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei se ollut millään lailla sidonnainen suunniteltuihin vuoroihin. se oli joku X summa per päivä.

Muistan, että silloin soitin palkkoihin ja kysyin mikä se tuollainen raha on, mikä lukee tilinauhassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

okei, ihan hyvä tietää että ei sit sentään ihan ilman ekstraa jää, koska kyllä mun täytyy noi takaisin maksaa.

ei kun siis palkkoihin soittamaan maanantaina!

kiitos tiedosta! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et saa suunniteltujen vuorojen mukaan vaan ne lasketaan keskimääräisistä lisistä mitä käsittääkseni vuoden aikana on tullut ja se jaetaan sitten päivillä ja kerrotaan sairaslomapäivillä. Ymmärsitköhän? Vähän sama asia, kun loma-ajan palkan lisäksi saa lisät.. Enkä nyt tarkoita lomarahaa vaan ihan niitä lisiä..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jeps, ymmärsin hyvinkin

jopa MÄ joka ei näitä juttuja yleensä aina tajua ;D

kiitos tiedoista!

No hyvä  :)! Tosin siinä taitaa olla joku sellainen juttu, että pitää olla ollut tietyn ajan työsuhteessa että ne alkaa juoksemaan, mutta en mee vannomaan sitä, siitä on niin pitkä aika kun mun työsuhde alkoi.. tai no 5 vuotta, tarpeeks pitkä kuitenkin..  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan mielenkiinnosta tuun laittamaan tänne miten asia on TOIVOTTAVASTI ainakin toistaiseksi ratknnut...

elikkä palkat ei osannu mua auttaa minkään vertaa, sanoi vaan että soita sille kuka laittaa toteutumat titaniaan...no, mä sitten soittamaan sille ja se tarkisti koneelta ja sanoi että kyllä se on mun saikun sinne oikein laittanut.

päättelin, että mun palkkakuitissa täytyy olla virhe päivämäärien kohdalla, koska se näyttää että lisät olisi kolmen viikon ajalta, ja meillä ne kuulemma maksetaan aina 6 viikon ajalta. sitten se ehkä on ihan järkevä summa, jos näin on käynyt.

nyt sain sitten vähän lisää pähkäiltävää, tuli hus:lta kelan lomake joka pitäis täyttää, se on siis sairaspäivärahahakemus. mutta minkä takia? en mä ole ollut vielä niin paljoa pois että en sais palkkaa, sehän just tuli mulle, ja se kuuluu mulle.

vai kertokaa viisaammat hus:n palveluksessa olevat, että täytetäänkö toi kelan lappu AINA vähänkin pitempien saikkujen yhteydessä? mä kyllä soitan huomenna ton paperin lähettäjälle, mutta mietinpähän tässä vaan taas...

ja kun oon ton kelan lapun täyttäny niin en siis lähetä sitä kelaan vaan tonne hus:lle joka hoitaa noita sairasvakuutusjuttuja.

onko tää se lappu että saa ne "sairaslomalisät" mistä täällä on puhuttu?

ei vaan oo ikinä ennen joutunu täyttää tollasia lappuja tällasessa yhteydessä, kun kuitenkin palkka juoksi koko saikun ajan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ainakin joutunut täyttämään kelan lapun muistaakseni yli 2 viikon saikuista. Työnantaja maksaa sulle palkkaa vaikka oot poissa, mutta kela maksaa työnantajalle korvausta sun sairaslomastasi ja siksi sun tarvii se täyttää. Et tule ikinä saamaan kelalta mitään erillistä päivärahaa (korjatkaa jos oon väärässä) jos saat 100% palkan HUSsilta.

Mä pengoin noita papereitani tuolta laatikosta ja löysin viime kesältä paperin joka tullut kelalta. Siinä on vain ilmoitus / päätös että kela on maksanut X summan rahaa HUSsille mun sairaslomani perusteella. Mulla siis oli tuolloin yli 2 vkon sva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

okei, näin mä käsitinkin että se menee, ihmettelin vaan kun aiemmin ei oo tarvinnu tollasta täyttää....itse asiassa tarkemmin kun ajattelen niin pidemmät saikut on ollu työtapaturmasta, joten sillonhan ei tietenkään tartte täyttää kun vakuutusyhtiö maksaa viulut työnantajalle, mulle tuli siitä vaan ilmotus...

mutta näyttää kyllä hus:lla menevän nää käytännöt hiukan eri tavalla kuin omalla kaupungilla, vaikka työehtosopimus on sama...no, mutta hyvä tietää tääkin asia niin ei tartte sitten ihmetellä miksi mulle tulee tollasia lappuja ;D

sekotin ton kelan jutun siihen "sairaslomalisään" mistä aiemmin puhuttiin, mutta sehän on työnantajan oma juttu.

kiitos kuitenkin selvennyksestä! :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...