Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetuksesta


Vieras: ipsatol

Recommended Posts

Tämmöstä että 2010 laki voimaan ja 2013 alkaa koskettaa ensihoitoa. MUTTA, siihen väliin ne valitukset yms. aina EU:ta myöden, niin taas mennään vuosi-pari eteenpäin.

Suomalaisenhan TÄYTYY aina valittaa, vaikka välttämättä mitään varsinaista aihetta ei edes olisi. Ja jossei muuta, niin aina sitä keksitään jotain :) Me ollaan hiano kansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tämmöstä että 2010 laki voimaan ja 2013 alkaa koskettaa ensihoitoa. MUTTA, siihen väliin ne valitukset yms. aina EU:ta myöden, niin taas mennään vuosi-pari eteenpäin.

Suomalaisenhan TÄYTYY aina valittaa, vaikka välttämättä mitään varsinaista aihetta ei edes olisi. Ja jossei muuta, niin aina sitä keksitään jotain :) Me ollaan hiano kansa.

Se on sitä kun on asiat vähän liian hyvin suurimmalla osalla kansaa niin ei tarvitse pohtia omaa tulevaisuutta/selviytymistä. Sitten voi käyttää energiaansa vähän turhempiinkin valittamisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mielenkiintoinen veto on ollut tuolla Kainuun suunnalla, jossa ensihoitaja-lehden mukaan on panostettu valmiuteen lisäämällä yksiköitä.

kun heidän muotoja on seuraillut, on terveydenhuoltolain ensihoidon osio juuri sellaista tekstiä, jota ko. maakunnassa on tehty jo useamman vuoden ajan - liekö jonkinmoinen suunnannäyttäjä huh.gif hyvässä ja pahassa..

mielenkiintoinen? Itse olen alalla töissä ja tätä työtä tykkäisin tehdä, mutta taso se pitää olla. Ssairaankuljetus siittyi maakunnan hulehdittavaksi isoimmat yksiköt. Mutta kuinka kävikään maakunnan alueella rajakunnissa. Sairaankuljetusta tulee pyörittämään helsingin sairaankuljetus alihinnalla. Kaikki mahdolliset työtekijät otetaan töihin jotka ovelta tulevat kyselemään.  Kuinka tarkistetaan taustatietoja? se on täällä kentällä asukkaillakin puheissa hyvin voimakkaasti kuulunut. Epäilen että maakunta hoitaa hommansa mallikelpoisesti. Maakunta pitää yllä sellaista tasoa potilaiden hoidossa että vaatii sellaisia hoitajia jotka ovat ammattitaitoisia ja osaavat työnsä. Enemmän katseet voisi kohdistaa sopimuksien toteutumiseen tuolla rajakunnissa. Onko kaikki sopimukseen kirjatut kohdat toteutumassa ja saavatko asiakkaat sen hoidon ja turvan mitä sairaankuljettajan tehtävään tulisi saada annettua potilaalle jos hän jotain apua tarvitsee. Huhut etelästä ovat kuuluneet voimakaina tänne pohjoisiin asti eikä ne kovin hyvää kuvaa ole antanut toimintaa pyörittävästä pörssi yrityksestä Toivotaan kuitenkin että menisi hyvin ja ennakkoluulot osottautuvat päin vastaiseksi todellisuuteen, ainakin potilaiden kannalta se olisi parhainta. Hyvää uutta vuotta kainuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisenlainen näkemys keskusteluketjuun ja terveydenhuoltolakiin, en pidä sitä peikkona enkä paholaisen tekemänä. Mielestäni hyvä, että peruterveydenhuollon- ja erikoissairaanhoidon lait yhdistyvät. Laki ottaa myös kantaa sairaalan ulkopuoliseen ensihoitoon ja sille asetettaviin vaatimuksiin. Laki luonnos on ollut varsin laajalla lausuntokierroksella joihin myös shpt, kunnat ja ammattiliitot (joita se koskettaa) ovat lausuntonsa antaneet. Tulevaisuudessa erikoissairaanhoidolla olisi järjestämis- ja valvonta vastuu näin sen mielestäni täytyykin olla. Erikoissairaanhoitohan vastaa jo nytkin hoitotason sairaankuljetuksesta. Kilpailutus tulee myös selkiytymään jolloin määritellään lähtövalmius, koulutus ja kalusto jne.. Palvelujen tuottajahan voi olla kunnallinen, yksityinen tai yhteisö (esim. SPR) kunhan täyttää kilpailutuksen vaatimukset. Sairaanhoitopiirien alueella tulee olla ensihoidon vastuu lääkäri (päätoiminen) joka mahdollistaa nykyistä käytäntöä paremmat mahdollisuudet sairaalan ulkopuolisen hoidon kehittämisen.

ipsatolin aloitusta en ihan tavoitettavuuden osalta ja viiveiden pitenemistä ymmärtänyt? En tiedä mistä susirajan kaupungista kyse. Käsittääkseni pelastuslaitokset tekevät tarjoukset välittömästä lähtovalmiudesta ja yleensä yksityisillä 15 min. koska henkilöstö varallaolossa ei aktiivi työssä. Miten silloin pelastuslaitoksen osalta tavoitettavuus pitenee??

Tehyn sekä Ensihoitoalanliiton kannaotot löytyvät molempien kotisivuilta.

Tarkoitin sitä lähinnä kun lähialueen yksityinen,joka sijaitsee pela.sta 20km päässä ja kyseisessä "kylässä",jossa yksityinen päivystää 24h/vrk välittömässä lähtövalmiudessa on kohtalaisen lähellä toinen kylä ja paljon haja-asutusta yli 2500 asukasta ja sinne matkaa n. 22km eli n.40km. nyt kun yksityinen lakkaa toimimasta ja pela nielee sen nii väistämättä kohteen tavoitettavuus heikkenee ja viiveet kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaankuljetusta tulee pyörittämään helsingin sairaankuljetus alihinnalla. Kaikki mahdolliset työtekijät otetaan töihin jotka ovelta tulevat kyselemään.  Kuinka tarkistetaan taustatietoja?

Kyllähän tuossa on myös tilaajalla suuri vastuu määrittää työntekijöiden kokemus- ja koulutustaso, valmiudessa olevien yksiköiden määrä (tarvittaessa sijainti) tai muuten tarkasti määritellä esim. miten ajallisesti riittävä osuus potilaista tavoitetaan. Eikä työ tosiaan pääty sopimukseen, vaan sen toteutumista tulee valvoa - sopimuksen toteutumisesta tietysti vastuu on tarjoajalla. Jo tarjouspyynnössä tulisi määritellä vastuu tai jopa tapa, miten vaikka tuota koulutusta valvotaan - sehän voi olla myös ulkopuolisen tahon tekemä tasotestaus, jossa on sitten sisällytetty jo lähtökohtainen koulutustasovaatimus ennen testiin pääsyä.

Kilpailutuksissa on toden totta se ikävä puoli, että joku voi tehdä tappiollisen tarjouksen, joskus näin jopa on pelattu toimijoita markkinoilta muilla aloilla. Samoin nuorta ja runsaasti vaihtuvaa henkilöstöä omaava työnantaja voi joskus saada ainakin hetkellistä kilpailuetua palkkakuluissa. Mutta kääntöpuolena on sitten se, että joku kykenee tekemään homman oikeasti edullisemmin, joskus avointa kilpailutusta edeltävässä tilanteessa on uskoteltu laadun tms. kriteerien olevan korkealla tasolla... Valitettavasti joillain aloilla tarjonta on myös valtavaa, eli ala on ylikilpailtu - tai pirstaleinen, on paljon pieniä tekijöitä, joilla pienuus aiheuttaa myös kustannuksia, joita ei aina nähdä. Ennenkuin kilpailutus on ammattimaista ja asiantuntevaa, saattaa (joskus hyvässäkin) tarjouspyynnössä olla porsaanreikiä, joita joku hyödyntää. Hitsisti on - toisella alalla - tullut nähtyä tarjouspyyntöjä, jotka ovat epätarkkoja tai jättävät paljon tulkinnan varaa, tai erityisesti ei-julkisesti nähtävän tarjouskisan voitti tarjous, jossa kovasti luvattiin, mutta toteutuneen työn laatu oli jotain muuta.

Näissä tarjouskisoissa kuitenkin asiakirjat lienevät julkisia, ja myös solmitut sopimukset lienevät julkisuusintressin piirissä. Niiden toteutumista voi seurata, ja pitää seurata. Menetetyistä tarjouskilpailuista voi ottaa oppia, ja useiden eri tasojen intressinä on seurata kilpailuttajan työn laatua sekä toteutuneen kilpailutuksen ja tehdyn työn asianmukaista toteutumista. Jos epäkohtia löytyy, ne muuttuvat sitten viemällä prosesseina eteenpäin.

Kainuun maakunta on mielenkiintoinen testilaboratorio. Maakunnalle on annettu suomalaisittain paljon valtaa, ulospäin kuuluu, että sitä ei silti ole riittävästi. Ulkopuolista rahoitusta on annettu kokeilulle, lisäksi erilaisia tukirahoja tulee nettona kansallisesti varsin suuri määrä. Ja samaan aikaan palvelut heikkenevät syrjäalueilla. Maakunta sanoo puolustuksekseen, että muutos on vääjäämätön, ja että se olisi vielä suurempi ilman nykyisiä toimia.

Noin muuten, muutokset ovat myös monissa muissa maan osissa valtavia. Myös Uudenmaan pienkunnat ovat monien toimintojen suhteen kustannuskriisissä, Etelä-Suomen isot kaupungit eivät saa pitää verotulojaan, joten toimintoja pyöritetään velaksi tai - vielä kun voi - mm. liiketoimintojen tuotoin. Tuottavuusohjelmat näkyvät täälläkin, kymmeniä kouluja ja päiväkoteja, lukuisia terveysasemia on suljettu Helsingissäkin, kirjastoja laitettu kiinni, ja sairaalamaailmassa tuottavuusohjelmat nipistävät henkilöresursseja jopa useita prosentteja vuosittain - jopa bruttorahasta ilman palkankorotuksia. Lamavuosien jäljiltä on ties kuinka mones säästökuuri menossa, terveydenhuoltokulut - ja palvelut - eivät todellakaan ole maan keskiarvoa selvästi ylittäviä. Ja samaa kuuluu vaikka Turusta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Vantaalta. Taistelu tuulimyllyjä vastaan on sellattista, että itse haen osaamista usealta alalta, jotta jostain löytyisi välttävän palkan tarjoava keikkaputki, jossa olot olisivat edes jollain tapaa inhimillisiä. Pysyvyys ei ole niin tärkeä mitta kuin ihmisarvo - jonka soisi toki sairaankuljetuspalveluiden muodossa myös kaikille kainuulaisillekin!

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin sitä lähinnä kun lähialueen yksityinen,joka sijaitsee pela.sta 20km päässä ja kyseisessä "kylässä",jossa yksityinen päivystää 24h/vrk välittömässä lähtövalmiudessa on kohtalaisen lähellä toinen kylä ja paljon haja-asutusta yli 2500 asukasta ja sinne matkaa n. 22km eli n.40km. nyt kun yksityinen lakkaa toimimasta ja pela nielee sen nii väistämättä kohteen tavoitettavuus heikkenee ja viiveet kasvaa.

Öö, miksi se yksityinen lakkaa toimimasta? Onko se ollu joku sopimukseton yksikkö? Jos ei kunta halua että siellä semmoista autoa on, niin ei kai se ole palokunnan vika jos yksityinen pistää pillit pussiin. Jos siellä naapuripitäjässä olisi yksityinen firma, ihan samalla tavalla se ne keikat ajaisi. Pitkä kyyti kelpaa taatusti, oli yksityinen tai palokunta...

Kovin on nimittäin harvassa tässä maassa ne paikat, jossa voi pitää ambulanssia valmiudessa pelkkien kyytikorvausten varassa. Vähänkin pienemmissä kylissä on aina tultava jonkinlaista valmiusrahaa kunnan suunnasta, ja jos ei tule niin sitten ei kunnan wiisaiden mielestä semmosella autolla ole tarvetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin sitä lähinnä kun lähialueen yksityinen,joka sijaitsee pela.sta 20km päässä ja kyseisessä "kylässä",jossa yksityinen päivystää 24h/vrk välittömässä lähtövalmiudessa on kohtalaisen lähellä toinen kylä ja paljon haja-asutusta yli 2500 asukasta ja sinne matkaa n. 22km eli n.40km. nyt kun yksityinen lakkaa toimimasta ja pela nielee sen nii väistämättä kohteen tavoitettavuus heikkenee ja viiveet kasvaa.

Öö, miksi se yksityinen lakkaa toimimasta? Onko se ollu joku sopimukseton yksikkö? Jos ei kunta halua että siellä semmoista autoa on, niin ei kai se ole palokunnan vika jos yksityinen pistää pillit pussiin. Jos siellä naapuripitäjässä olisi yksityinen firma, ihan samalla tavalla se ne keikat ajaisi. Pitkä kyyti kelpaa taatusti, oli yksityinen tai palokunta...

Kovin on nimittäin harvassa tässä maassa ne paikat, jossa voi pitää ambulanssia valmiudessa pelkkien kyytikorvausten varassa. Vähänkin pienemmissä kylissä on aina tultava jonkinlaista valmiusrahaa kunnan suunnasta, ja jos ei tule niin sitten ei kunnan wiisaiden mielestä semmosella autolla ole tarvetta.

Ei ole sopimukseton yksikkö. Ja kunnasta/kunnista sen toiminta ei ole kiinni ja autolle olisi käyttöä taatusti. Jotenkin kai laitos on kyllästynyt "kilpailemaan" En oikeasti tiedä tarkkaan ja siksi täällä kyselenkin jospa hiukkasen vallottuisi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole sopimukseton yksikkö. Ja kunnasta/kunnista sen toiminta ei ole kiinni ja autolle olisi käyttöä taatusti. Jotenkin kai laitos on kyllästynyt "kilpailemaan" En oikeasti tiedä tarkkaan ja siksi täällä kyselenkin jospa hiukkasen vallottuisi

En tajua.

Jos sillä firmalla on sopimus tk:n kanssa, että auto on paikassa x tietyssä valmiudessa, keikkamäärät ovat sitä mitä sopimusta tehdessä on ilmoitettu eikä kustannuslaskenta ole ollut ihan kädetöntä, eihän sillä firmalla pitäisi olla mitään syytä lopettaa. Ei pelastuslaitos voi sanoa millekään palvelun tuottajalle että "pillit pussiin".

Paitsi tietysti kuntaliitostilanteessa, joo, nytpä alkoi homma kirkastua... Hitaalla näin joulun jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta on varsin vekkulia lueskella ihmisten mielipiteitä eri työnantajien paremmuudesta. Fakta on kuitenkin se, että kunnanterveyskeskus kilpailuttaa ja päättää kuka kunnan alueella tekee ambulanssi urakat. Pelastuslaitokset ovat samalla lailla palvelun tarjoajia, kuin yksityisetkin. Toisaalta kunnat omistavat aluepelastuslaitokset, joten ne tavallaan kilpailevat omalla toiminnallaan. Ei pelastuslaitokset sanele minkään kunnan aluella miten homma tulee järjestää. Se on edelleen kunnan terveyskeskuksen vastuun alla.

Se mitä tulee yksityisen edullisuuteen onkin sitten ihan toinen juttu. Pelastuslaitoksilla on pääsääntöisesti ihmiset jatkuvasti työssä, josta maksetaan ihkaoikeaa palkkaa. Yksityisillä on käytössä sopimuksen mukaisesti varallaoloa osa vuorokaudesta. Varallaollessa ei työntekijöille tarvitse maksaa ihka oikeaa palkkaa vaan nimellinen korvaus siitä että tyyppi on kuitenkin valmis lähtemään töihin kutsuttaessa. Ambulanssit, paarit ja hoito vehkeet maksavat suurinpiirtein saman sekä pelastuslaitoksille, että yksityisille sakuille, joten ainut ero missä hintaa saadaan kavennettua on varallaolo, jota ei pelastuslaitokset kovin mielellään käytä.

Se mitä ensihoidon laatuun ja työntekijöiden osaamiseen tulee, niin valvonta vastuu tulee olla tk lääkärin lisäksi myös sairaanhoitopiirillä. Nykyään ei ensihoito ole enää niin vetovoimainen, että kaikkialle riittää niitä kokeneita ja osaavia tyyppejä, joten on otettava kaikki ketkä edes muodollisesti täyttävät pätevyys ehdot. Väittäisin, että jos saisi lisää palkaa(lisäksi sh:lle sh:n palkka...) ja ilman varallaoloa alan vetovoimaisuus saataisi nousemaan niin, että ala kokonaisuudessa alkaisi houkutella.

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ipsatol en ihan ymmärtänyt selvennystäsi viiveen lisääntymisestä kysymykseeni. Kerrot yrittäjällä olevan välitön lähtövalmius, maksaako myös yrittäjä sinulle koko työajan aktiivina vai osan varallaolona? Kepan kirjoituksen kanssa olen samaa mieltä.

Kunnallinen sairaankuljetus hoidettiin aiemmin monessa paikassa TK.n omana joka oli hyvä järjestelmä, jolloin voitiin hyödyntää lvm/sk koulutuksen saaneita myös päivystys vastaanotoilla. Valitettavasti tämä systeemi jostain syystä purkautunut ja kunta palvelu siirrtynyt pelastuslaitoksien hoidettavaksi. Tietenkin tuleva terveydenhuoltolaki tulee määrittelemään sairaalan ulkopuolisen hoidon henkilöstön pätevyysvaatimukset. Jolloin toivottavasti tehtävään vaaditaan terveydenhuollon ammattihenkilön pätevyys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietenkin tuleva terveydenhuoltolaki tulee määrittelemään sairaalan ulkopuolisen hoidon henkilöstön pätevyysvaatimukset. Jolloin toivottavasti tehtävään vaaditaan terveydenhuollon ammattihenkilön pätevyys.

Mä en haluaisi jankata, mutta missä kohti siinä lakiluonnoksessa sanotaan henkilöstön koulutuksesta jotain?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

O,Boy tilaajanah ostaa palvelun, eikö vain? Jos palvelun tuottaja rikkoo sopimusta niin silloin ei liene vastuu tilaajan vaan tuottajan. Sopimuksessa määritellän palvelun taso (kaksi autoa) jolloin tuottajan ei tarvitse sitä kolmatta autoa luonollisesti liikenteeseen laittaa. Tottahan toki lakihan lähtee tasaarvoisesta palvelusta asuinpaikasta riippumatta. Toteutuuko kuitenkaan lain henki, sitä sopinee epäillä niin itä- kun pohjois-soumessakin.

Näin on, samaa mieltä. Mä en vain löydä mitään sopimusrikkoon viittaavaa. Voi hyvin olla että on ostettu vain 2 autoa jolloin mitään sopimusrikkoa ei ole. Toki emme tunne ko. tapausta, minä ainakaan, joten paha spekuloida spesifisti juuri tätä.

Ehkä en ymmärrä pointtia mistä nyt puhutaan.. 2 autoa?

jos tarjouspyynnössä on kaksi yksikköä on ilman sopimus rikkoa oltava myös nuo kaksi yksikköä ajossa vähintään vaadituin valmiuksin.

valmiutta voi pitää yllä pidempään omakustantisesti jos haluaa ja jos liikennelupia sekä kalustoa riittää voi niitäkin resurssien mukaan ajattaa sovitusta poiketen omakustanteisesti ylimääräisinä ja sopimus rikkoa ei ole tapahtunut.

Mitä ilmeisimmin mäkään en tajunnu. Mutta hyvä kommentoida kumminkin. Siis 2 autoa on minimi ja jos ne 2 on niin se on ok. Se on sitten toinen juttu riittääkö 2 sopimuksen mukaista yksikköä hoitamaan tehtävät. Lähtökohtaisesti kunnan on kilpailuttaessaan varmistettava riittävä määrä autoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sory O boy luin uudelleen eilisen viestisi johon vastasin. Näihän se juuri on kun kirjoititkin ja samaa minäkin tarkoitin. Minulla oli luki häiriö/kirjoituksen väärin ymmärtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sory O boy luin uudelleen eilisen viestisi johon vastasin. Näihän se juuri on kun kirjoititkin ja samaa minäkin tarkoitin. Minulla oli luki häiriö/kirjoituksen väärin ymmärtäminen.

Ot : tulipahan todistettua että kolme ihmistä voi laittaa monta viestiä ja puhua silti ihan eri asiasta.  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt meni sekavaks hiukkase. Mutta nyt kyseinen yksityinen siirtynyt laitokselle ja välimatkat kasvaneet lähikyliin tuntuvasti.Tietää ensivasteelle ajoa. Kyseisissä kylissä kai olisi aika alkaa rouhimaan vaikkapa primaspania ja muita estolääkkeitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ipsatol eli sakun yksikön paikka vaihtuu kauemmaksi jolloin viive kasvaa nyt ymmärsin.

zombinol lue myös lain tarkennusosio jossa mainitaan, että tullaan säätämään asetuksella koulutusvaatimus ensihoitopalveluun muistaakseni 52§. Siihenhän myös SEHL ja Tehy ovat ottaneet kantaa ja toivottavasti saamme äänemme kuuluviin.

Samovaari vaikenee ainakin kolmeksi viikoksi loma alkaa ja nettiiin en kajoa pikkusormellakaan.

Hyvää vuodenvaihdetta ja tulevaa 2009.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ipsatol eli sakun yksikön paikka vaihtuu kauemmaksi jolloin viive kasvaa nyt ymmärsin.

zombinol lue myös lain tarkennusosio jossa mainitaan, että tullaan säätämään asetuksella koulutusvaatimus ensihoitopalveluun muistaakseni 52§. Siihenhän myös SEHL ja Tehy ovat ottaneet kantaa ja toivottavasti saamme äänemme kuuluviin.

Samovaari vaikenee ainakin kolmeksi viikoksi loma alkaa ja nettiiin en kajoa pikkusormellakaan.

Hyvää vuodenvaihdetta ja tulevaa 2009.

Juuri näin kävi. Ihmettelen vain miksi kun se ongelma varmasti tiedostetaan pela:lla ja muuallakin. Eikö yksiköitä voisi hajasijoittaa laitokselta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi olla että toisaalla sille autolle on vielä enemmän käyttöä? Eli yksiköitä on käytännössä siis liian vähän.

Ikusesta 15min varalla-olosta vielä : Kilpailuttaessahan tilaaja määrittää halutaanko välitöntä valmiutta vai varalla-oloa. Tai ainakin ammattimaisesti tehdyssä tarjouspyynnössä ymmärretään tämä. Varalla-olo ei siis automaattisesti riipu palveluntuottajasta. Yksityispuolella varalla-oloa teetetään kyllä enemmän, selvä se, mutta hyppääkö yksityiseltä vastaavasti paloauton rattiin joku kun tulee palokeikka? Niin, eipä taida hypätä. Ei taida olla edes mahdollista. Puuttuva mies täydennetään sitten vapaavuorosta, joka saapuu asemalle ajassa X. Puolensa kummassakin siis.

Helppoahan tämä olisi kuin heinän teko jos olisi riittävästi asiansa osaavaa tekijää ja riittävästi yksiköitä. Ja kaikki välittömässä lähtövalmiudessa, ammattinimikkeen mukaan maksettavat minimipalkat tietysti. Lisäksi kohtuulliset lisät työvuosista, käydyistä koulutuksista ja tenteistä...tässä vaiheessa unta herään yleensä keikkaan. No onneksi on vartti aikaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärsin kyllä jo mitä ajat takaa. Tuo asia kun on täällä pohjoisessa jo normaali toimintaa. Siis tuo matkan kanssa. Meillä on paikkakuntia joissa sairaankuljetuksella on matkaa jopa 30km toiseen kuntaan jossa ei ole sillä hetkellä päivystävää ambulanssia. Siis siellä ei ole ambulanssia ollenkaan tai on vapaa päivien vietoss. Vasteaika potilaa luokse on tuolloin pitkä. Onneksi kuitenkin on pelastuslaitoksella ensivasteyksikkö. Esimerkiksi meilläkin on hoitoluvallisia ensivasteessa useampi, ja vielä hoitotasoisia.  Tämä on täysin erikoistapaus, koska matka on pitkä sairaankuljetuksella. Ensivaste lähteen ainoastaan henkeäuhkaavissa kiireellisissä hälyytyksissä. Itse olen ollut töissä kahdella eri sektorilla enkä sano niissä kovin paljoa eroa olevan. Ainoa suurin ero jonka itse olen huomannut on henkilöissä ei onganisaatiossa. Vahvat käsitykset ja ennakkoluulot ovat meidän suomalaisten vitsaus. Itsekin tuohon syyllistyn, en sitä kiellä. Itse haluaisin nähdä sen ajan kun palopuoli ja yksityinen kulkisivat yhdessä, koska molemmilla puolin on sellaista ammattitaitoa jota toinen tarvitseen. Onneksi on vielä aikaa nähdä muutosta. Hyvää uutta vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no mä en edes asusta pohjoisessa, mutta meillä on oman alueen pisimällä olevaan nurkkaan n.70 km matkaa ja sieltä lähimpään keskus- sairaalaan yli 130 km. Tai no naapuri hoitopiirin ks: ään olis 15- 20 km lyhempi kuljetusmatka tuolta kulmalta.. Laadukas ensivaste on kyllä juurikin tuo 40km lähempänä meitä.

Matkat on pitkiä mutta siinä oppii hoitamaan ja näkee hoidon vasteen paremmin kuin lyhyillä kyydeillä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...