Jump to content
MAINOS

Työssä jaksaminen ikääntyneenä


Aanna

Recommended Posts

Hei 
Miten jaksatte hoitotyössänne +55 -vuotiaat, eläkeikään on vielä aikaa ja työ useassa paikassa raskasta kolmivuorotyötä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten teillä menee. Itse olen 59v lähihoitaja teen 3-vuorotyötä ja vällä tulee tunne, että en enää kauaa jaksa. Palautumine vuoroista kestää pidempään, vapaiden jälkeen jaksaa kyllä, tämä kesä ja yleens kesät olleet lomaa lukuunottamatta, aika kuormittavia. Paljon sijaisia, paljon poissaoloja ja niitä paikkaillaan aika hurjaa on meno välillä. Eläkeikään vielä aikaa, olen miettinyt myös työn vähentämistä 70 - 80% eläke tosin pienenee mutta ehkä auttaisi paremmin jaksamaan.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Niin se taitaa olla, että harva meistä hoitoalalla pääsee terveenä eläkkeelle, saati sitten jaksaa sinnitellä sinne saakka. Kuntoutukset ovat auttaneet jaksamaan mutta eivät enää paranna esim. kulumia tai kroonistuneita vaivoja. Iskias voi myös olla todella viheliäinen vaiha, kyllä niitä kremppoja alkaa löytymään. Itselläni haaveena on päivä työ tosin vain haave, ehkä saavuttamatin. Päivätyössä voisi jaksaa sinne eläkeikään, mutta vielä meillä täällä suomessa on niin joustamaton työelämä, että se ei ainakaan minun kohdallani tule onnistumaan, kolimivuoro työssä mennää niin kauan, kun jaksetaa tai terveys vähänkin kestää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei,

Valmistuin 2019 keväällä lähihoitajaksi. Aikaisemmim työskentelin huolinnan/liikenteenhoidon parissa. Työ oli asiakaspalvelua - fyysisesti helppoa. Valitettavasti yrityskauppojen jälkeen minut ja collegani irtisanottiin. Pääsin onneksi lähes heti opiskelemaan sos.-/terveydenhoitoalalle.

Valmistumisestani -19 kevät lähtien olen työskennellyt kotihoidossa. Työ on haastavaa/vaihtelevaa ja jokainen päivä on erilainen. Koen työni arvokkaaksi ja tärkeäksi auttaessani ihmisiä. Siitä saan voimaa.

Tsemppiä kaikille ❤

Nimimerk.

'Jokainen päivä on uusi mahdollisuus.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellä on hoitoalalla hyvin yleistä, että hoitajat ovat uupuneita. Syitä on monia: liian vähän työntekijöitä vuorossa asiakkaiden kuntoon nähden, ei ole toimivia apuvälineitä, koska aina ei ole tukipalvelutyöntekijöitä (laitoshuoltaja, hoitoapulainen) niin hoitajien työhön kuuluu myös esim. siivousta, pyykkihuoltoa, ruoan hakua keittiöltä ym. Nämä kaikki ovat pois varsinaisesta hoitotyöhön käytettävästä ajasta. Yksi iso kuormittava asia on henkinen väkivalta työpaikalla. Se on asia, josta harvoissa työpaikoissa halutaan puhua ja puuttua. Henkilö, joka tähän puuttuu (kertoo asiasta esim. esimiehelle) jää kyllä hyvin yksin. Hän ei saa tukea esimieheltä, työterveydestä, työkaverilta/kavereiltaan. Kaikki tietävät tilanteen, kukaan ei vaan halua sanoa tilannetta ääneen. Pelätään oman työpaikan puolesta, ei haluta olla huonoissa väleissä esimiehen/ kiusaajan kanssa, ettei itse tulla kiusaamisen kohteeksi...Tämä tilanne saattaa johtaa ahdistuneisuushäiriön puhkeamiseen, univaikeuksiin, paniikkikohtauksiin... Ainoa ratkaisu siinä tilanteessa on irtisanoutuminen (minun kohdallani ainakin)...

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riel, tuo on totisinta totta. Itse samassa tilanteessa. Työpaikka sinänsä "helppo", eli kevyt mielenterveyspaikka mutta työn pilaa kaksi hämmentäjää ja yksi tosi paha manipuloija työpaikalla sekä se, ettei työssä jaksamista tueta muutenkaan... yksin työskentely viikonloppuisin ja epäergonominen työvuorolista mihin ei vaan viitsitä panostaa... mitä sitä keksisi työkseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehkää haipro ilmoituksia työpaikallanne. Asioihin ei reagoida ellei siitä tehdä näkyvää. Jos potilasturvallisuus ja työntekijän turvallisuus vaarantuu ilmoitus aviin. Se kannattaa tehdä nimettömänä, muuten työnantajalla on mahdollusuus saada tietää ilmoituksen tekijä ja siitähän taas todennäköisimmin seuraa kiusaamista,  eriarvoisuutta ym jäynää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...