Jump to content
MAINOS

Kanylointi sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa


skalman

Puhdistatko kentällä kanylointi kohdan aina ennen kanylointia?  

98 ääntä

  1. 1. Puhdistatko kentällä kanylointi kohdan aina ennen kanylointia?

    • Kyllä
      35
    • En
      64


Recommended Posts

Moni ilman hanskoja kanyloiva kertoo, että tuntuma on parempi ilman hanskoja, ja homma olisi jotenkin helpompi ilman hanskoja. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta miksi sen tuntuman pitäisi olla jotenkin parempi kuin se, minkä hanskat kädessä saa?

kumi on aina kumia... Sukupuolitautienpolilla saa varmasti kuunnella samansuuntaisia selityksiä melkoisen usein... Mä en ilman kumia touhaa. Siis mulla on on aina kanyloidessa kintaat kädessä.

Tosta pistos paikan puhdistamisesta oli perioperatiivisen tunnilla puhetta. Fiksu uima tai joku muu rajatieteiden maisteri kertoi, että on kaksi tapaa puhdistaa. Ensimmäinen ettei puhdista ollenkaan ja toinen, että se pistos kohta pyyhitään kunnolla kerta vedoin useampaan otteeseen ja annetaan välillä kuivahtaa...  Sillä kuulemma, että pyyhkii "mediswapilla" edes takaisin vaan aktivoidaan iholla/ihossa olevaa mikrobikantaa siten, että infektioriski jopa kasvaa...

Tiedä näitä... Ehkä kanyyli-infektioit saataisiin vähenemään, jos huolehdittaisiin käsihygieniasta ja käytettäisiin kertakäyttöhanskoja oikein (potilas- ja toimenpidekohtaisesti) ja kanyylit vaihdettaisiin hoitolaitoksissa suositusten mukaisesti (meillä päin 3 vrk:n väleilein). Itse olen kulettanut mummoa, jolle olen yli viikkoa aiemmin askarrellut tipan. Sillä samalla kanyylilla se lähti viikon päästä läänille nauttimaan paremmasta hoidosta...

Muokkaus:Lainaukset korjattu

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 66
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Se mitä ihmettelen tosin (on vähän off-topic) on, miksi helvetissä osastoilla laitetaan leikkaukseen tuleville potilaille vaaleansinistä tai enintään vaaleanpunaista kanyylia?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että usein yritetään sitä "vihreää" tai ainakin "punaista" saada suoneen. Ja sitten kun ei millään saada, niin pyydetään anestesialääkäri laittamaan se kanyyli. Narkkari katselee suonia joka mutkasta ja sitten laittaa sen sinisen. Itse kun olen tästä kysynyt, niin sanoivat, että riittää tämä alkuun aivan hyvin. Jos tarvitaan suurempaa luumenia, niin sitten laitetaan toisilla konsteilla(eli aineet kanyyliin ->vasodilataatio ->suurempi kanyyli toiseen suoneen)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sillä kuulemma, että pyyhkii "mediswapilla" edes takaisin vaan aktivoidaan iholla/ihossa olevaa mikrobikantaa siten, että infektioriski jopa kasvaa...

Jossain iv-koulutuksessa kouluttaja totesi, että "parempi kuiva kuin märkä lika".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mitä ihmettelen tosin (on vähän off-topic) on, miksi helvetissä osastoilla laitetaan leikkaukseen tuleville potilaille vaaleansinistä tai enintään vaaleanpunaista kanyylia?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että usein yritetään sitä "vihreää" tai ainakin "punaista" saada suoneen. Ja sitten kun ei millään saada, niin pyydetään anestesialääkäri laittamaan se kanyyli. Narkkari katselee suonia joka mutkasta ja sitten laittaa sen sinisen. Itse kun olen tästä kysynyt, niin sanoivat, että riittää tämä alkuun aivan hyvin. Jos tarvitaan suurempaa luumenia, niin sitten laitetaan toisilla konsteilla(eli aineet kanyyliin ->vasodilataatio ->suurempi kanyyli toiseen suoneen)

Paitsi että niillä pieniluumenisilla kanyyleilla on vähän omat ongelmansa saada riittävää virtausta lääkkeelle. Propofoli esimerkiksi on siitä ikävä, että se saattaapi kirvellä pirusti ja mitä pienempi kanyyli, sitä pidempään se siellä suonessa kirvelee ennen kuin vintissä pimenee. Ja kun tunnetusti induktio usein laskee paineita (välillä erittäinkin radikaalisti) olisi kiva olla edes jonkinlainen varayhteys käytössä, josta saa sitten ruutattua vähän isomminkin nestettä sisään ja mielellään muitakin aineita.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tjooh, iso laitetaan jos on realistisia mahdollisuuksia saada semmoinen. Joskus saa olla kiitollinen siitä sinisestäkin kanyylista. Kaikille ei sitä isointa ränniä saa vaikka olis mikä ubersuperhoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minä sitä nyt niin ehkä tarkoittanut kuitenkaan, mutta kun melkein joka potilaalla, joka meillekin tulee saliin on laitettu lähinnä vaaleansininen/vaaleanpunainen eikä muita. Eli melkein kaikille täytyy viritellä sitten kanyylia ennen kuin ruvetaan tekemään mitään.

Onhan sitä itsekin tullut joskus kuljeteltua CPAPissa oleva pöhöpotilas ilman suoniyhteyttä, kun ei oikeasti ollut missään suonia, mihin olisi voinut millään osua eikä kaulalle viitsinyt ruveta yrittämään kun potilas oli hereillä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Markkinamiehet koittaa kovin tuota io:n käyttöä yleistää. Saapa nähdä mikä on tulevaisuus sen suhteen. Se "akkupora" vaikuttaa houkuttelevalta, kerron kokemuksia jos tulee käyttöä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Markkinamiehet koittaa kovin tuota io:n käyttöä yleistää. Saapa nähdä mikä on tulevaisuus sen suhteen. Se "akkupora" vaikuttaa houkuttelevalta, kerron kokemuksia jos tulee käyttöä.

On kuulemma todella hyvä laite, on kynnys i.o. käytölle madaltunut huomattavasti poran tulemisen jälkeen. Ilmeisesti hintansa takia se meidän alueella vielä ainoastaan lääkintäesimiehellä ja lääkärillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Markkinamiehet koittaa kovin tuota io:n käyttöä yleistää. Saapa nähdä mikä on tulevaisuus sen suhteen. Se "akkupora" vaikuttaa houkuttelevalta, kerron kokemuksia jos tulee käyttöä.

On kuulemma todella hyvä laite, on kynnys i.o. käytölle madaltunut huomattavasti poran tulemisen jälkeen. Ilmeisesti hintansa takia se meidän alueella vielä ainoastaan lääkintäesimiehellä ja lääkärillä.

Mutupohjalta neulat taisi olla joku 80€ kipale, itse masiinan hinnasta ei tietoa. Kieltämättä tuon käyttö tuntuu houkuttelevammalta kuin aiemmin käytössä olleiden "tykkien"

Pikkusen skeptisesti suhtaudun vaan akun kestoon. Pitäisi kestää kuulemma vuosia ja isostipaljon porauksia -lataamatta. Mutta niinhän nämä aina. Sama homma deffoissa. Myyntipuheissahan niiden akut on lähes ikuisia 8)

Kysymys on siis tästä laitteesta :

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=9708.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkusen skeptisesti suhtaudun vaan akun kestoon. Pitäisi kestää kuulemma vuosia ja isostipaljon porauksia -lataamatta. Mutta niinhän nämä aina. Sama homma deffoissa. Myyntipuheissahan niiden akut on lähes ikuisia :)

Niin eihän se tarkkaan ottaen ole akku vaan patteri. Ja noissa nykyisissä litiumpattereissa (ei siis akuissa) on hämmentävän paljon virtaa ja säilyttävät virtansa 10v helposti. Hintakin on tosin hieman eri luokkaa kuin markettipattereissa  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jouni Kurola kehui viimeisessä koulutuksessa i.o poran käytettävyyttä ja olisikohan hän maininnut, että aiheesta olisi jokin tutkimuskin tulossa, en nyt muista varmaksi. Hinnasta ei itselläni tietoa, mutta edellä mainittu mainitsi hinnakkaaksi.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jouni Kurola kehui viimeisessä koulutuksessa i.o poran käytettävyyttä ja olisikohan hän maininnut, että aiheesta olisi jokin tutkimuskin tulossa, en nyt muista varmaksi. Hinnasta ei itselläni tietoa, mutta edellä mainittu mainitsi hinnakkaaksi.

Oisko ollu pora jotain 700-800€ ihan hämäriä muistikuvia ois... Joka tapauksessa nuo neulat maksaa sen 80€ kappale. Meillä ainakin sairaalan keskusvarasto kamaa, helppo tilata kun käyttää niin saa heti käyttöön sieltä eli ei tarvi olla 10 varaneulaa autossa. Ja tosiaan muistan kehua vielä että kerran on käytetty ko poraa ja loistava kapine oli.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ja sit se yks seppä kanyloi paljain käsin ja viel sormella tökki sitä kohtaa mihin pisti. Eikä voinu kiireen takia näin olla ku tilanne oli rauhallinen....

Empiirisentutkimuksen pohjalta väitän, että todella moni lanssari kanyloi ilman suojakäsineitä. Pyyhkiiköhän ne Ruotsissa aina pistokohdan, vai pyyhittiinkö kun oli kamera paikalla?

joo missäköhän syy tähän on? Ei ikinä missään oo niin kiire etteikö niitä hanskoja ehtis pukea.... Sen huomasin itse että lanssissa ei putsattu pistokohtaa. Niinkään kiire ei voi olla ettei kerkeä vetästä lapulla pistokohdan yli. Tästäki viestistä varmaan joku suuttuu  ;D

Ei suutu ku kehuu. Itse olen taistellu yhden työkaverin kanssa puhdistuslappujen käytöstä, yhden hanskojen jne. Itse olen sairaankuljetuksessa töissä ja olen aina pyyhkimässä ihon. Ennen vaikka on sanottu että ei tarvitse pyyhkiä kun ne on omia bakteereita, niin mie en sitä niele. Itse olen hyvin tarkka aseptiikassa sekä hygieniassa. Koska itse hoitaja voi olla tartuttaja tietämättäänkin, joten hanskat on hyvä olla kädessä. Ja aina kun iho alue läpäistään voi ihon alle päästä sellaisia bakteereita jotka eivät kuulu ihon alle. Tuolloin voidaan saada infektio aikaan myös ihon hyvillä bakteereilla, joita tarvitaan ihon pinnalla. Oli auto paikallaan tai liikkeessa kanyloinnin aikana niin ei ole montaa sekunttia vievä kun desinfiointilapun ottaa esille ja pyyhkäisee. Aikaa menee korkeitan kaksi sekunttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli auto paikallaan tai liikkeessa kanyloinnin aikana niin ei ole montaa sekunttia vievä kun desinfiointilapun ottaa esille ja pyyhkäisee. Aikaa menee korkeitan kaksi sekunttia.

Hygieniahoitajan ohjeiden mukaan jos lähdetään pirtulla ihoa puhdistamaan niin iho pyyhitään kolmella eri pirtulapulla reippain vedoin ja annetaan tämän jälkeen ihon kuivua ennen kanylointia. Pienellä pirtulapulla suttaaminen ja saman tien pistäminen oli ko hyg.hoitajan mukaan huonompi vaihtoehto kuin kuivan puhdistamattoman ihon kanylointi.

Eli tämän opin mukaan jos lähtee puhdistamaan ihoa niin pitää olla käytössä isoja pirtulappuja ja minuutti ylimääräistä aikaa, parissa sekunnissa tuskin tätä hommaa tekee kunnolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenelläkään oikeasti mitään näyttöä esittää tuosta pyyhitään / ei pyyhitä -aiheesta? Turha kai siitä on vääntää jollei kenelläkään ole mitään muuta antaa kuin että "mun mielestä kyllä" ja "meijän hygieniahoitaja sano..."

Viimeisin tieto mitä itselläni on, sanoo että ihon desinfioinnin hyödyistä ei ole näyttöä, mutta tuon artikkelin lukemisesta (saati sitten julkaisusta) on jo tovi joten sitä en lähde enää tarjoamaan. Olisiko jollain tuoreempaa?

Muokkaus:Lisäys:

Kai mä sitten kuitenkin lainaan tuota lähdettä niin on jotain mistä aloittaa. ;D

Tipanlaittotaito ajan tasalle

Lääkärilehti

2002;57(48):4919-4923

Päivi Annila ja Hanna Viitanen

Punktiokohdan desinfiointiaineella pyyhkimisen hyödystä infektioiden ehkäisyssä ei ole kirjallisuudessa perifeerisistä kanyloinneista selvää näyttöä (4), mutta kuitenkin sitä edelleen suositellaan (5,6,7).

Lähdeviittaukset: 4 Mermel LA. Bacteriology, safety and prevention of infection associated with continuous intravenous infusions. Blood Coagul Fibrinolysis 1996;7:S45-S51.

5 Eggiman P, Harbart S, Constantin MN ym. Impact of a prevention stragedy targeted at vascular-access care on incidence of infections acquired in intensive care. Lancet 2000;355:1864–68.)

6 Syrjänen J. Verisuonikatetriperäiset infektiot. Finnanest 2001;5:511–7.

7 Pratt RJ, Pellowe C, Loveday HP ym. The epic project: developing national evidence-based guidelines for preventing healthcare associated infections. Phase I: Guidelines for preventing hospital-acquired infections. Department of Health (England). J Hosp Infect 2001;47:S3–82.

Kirjoittajat Päivi Annila anestesiologian ja tehohoidon dosentti Tampereen yliopisto ylilääkäri Hatanpään sairaala paivi.annila@uta.fi Hanna Viitanen, LT, anestesiologian erikoislääkäri Etelä-Pohjanmaan keskussairaala

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kyl henk.koht. pyrin mahdollisimman aseptiseen suoritukseen myös kentällä. Tipanlaitolla harvoin on niin kiire ettei ihoa ennätä putsata. Hanskoja käytän välillä ja välillä en. Jos huonot suonet minusta paljaalla sormella saa paremman tuntuman suoneen. Kyllähän sitä aseptiikkaa taidetaan painottaa kaikissa ohjeissa ja miksi siellä pitäisi erikseen mainita ettei kentällä tarvitse sitä noudattaa. Onhan aseptinen työskentely jo yksi potilasturvallisuuden osa-alue ja jokainen voinee miettiä sitä aseptista omaatuntoaan. Yksikin infektio huonon hygienian takia on liikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli auto paikallaan tai liikkeessa kanyloinnin aikana niin ei ole montaa sekunttia vievä kun desinfiointilapun ottaa esille ja pyyhkäisee. Aikaa menee korkeitan kaksi sekunttia.

Eli tämän opin mukaan jos lähtee puhdistamaan ihoa niin pitää olla käytössä isoja pirtulappuja ja minuutti ylimääräistä aikaa, parissa sekunnissa tuskin tätä hommaa tekee kunnolla.

Jos nyt en ihan väärin muista, ihon "riittävä" puhdistuminen vaatii sen kolme minuuttia ja kohtalaisen isolla volyymilla sitä pirtua. Eli voimme kai miettiä, miten suuri peruste tuohon puhtaalta näyttävän ihon pirtulla lääppimiseen on. Likainen iho on toki eri juttu, mutta senkin puhdistamiseen esim. nakkelilla huuhteleminen on parempi vaihtoehto, kun ei kuivata sitä ihoa niin paljoa. Ja pitää sen pirtunkin kuivua siitä iholta, ennen kuin ruvetaan pistämään.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oisko ollu pora jotain 700-800€ ihan hämäriä muistikuvia ois... Joka tapauksessa nuo neulat maksaa sen 80€ kappale. Meillä ainakin sairaalan keskusvarasto kamaa, helppo tilata kun käyttää niin saa heti käyttöön sieltä eli ei tarvi olla 10 varaneulaa autossa. Ja tosiaan muistan kehua vielä että kerran on käytetty ko poraa ja loistava kapine oli.

Meilläpäin hinnaksi poralle mainittiin joku 300€ ja neuloille se 80€. Poran akku kestää muistaakseni noin 5000 neulanlaittoa tai X vuotta.

Pora on aivan todella kätevä ja helppokäyttöinen. Maailmalta löytyy erilaisia tutkimuksia IO-neuloista ja EZ on ollut vahvoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: Tämän Rovaniemen infektio-sairaalahygieniayksikön ohjeen (6.6.2007) mukaan iho on puhdistettava ennen kanylointia Dilutus A12T 80%:lla.

http://dyn.fi/1507723730

Ohjehan on ihan viisas, putsataan pirtulla kunnolla ja annetaan kuivua.

Se on ihan eri asia kuin hätäinen pirtulapulla pyyhkäisy ja sen jälkeen heti märän ihon läpi pistäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: Tämän Rovaniemen infektio-sairaalahygieniayksikön ohjeen (6.6.2007) mukaan iho on puhdistettava ennen kanylointia Dilutus A12T 80%:lla.

http://dyn.fi/1507723730

Miten mä sanoisin tän vielä ymmärrettävämmin?

Onko kenelläkään oikeasti mitään näyttöä esittää tuosta pyyhitään / ei pyyhitä -aiheesta? Turha kai siitä on vääntää jollei kenelläkään ole mitään muuta antaa kuin että "mun mielestä kyllä" ja "meijän hygieniahoitaja sano..."

Eihän tossa sun linkissä ollut mitään mitä ei tässä ketjussa olisi jo käsitelty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: Uusimmat tiedot löytyvät yliopistollisista sairaaloista/keskussairaaloista, joiden mukaan tulee ohjeistuksetkin. Luultavasti joku infektiolääkäri tai joku muu hygieniatoimikuntaan kuuluva osaisi perustella miksi se ihon puhdistus on niin tärkeää ennen kanylointia.

Potilas voi infektoitua omasta bakteerifloorastaan, kun ne menevät terveen ihon lävitse.

"Käsidesinfektio on tehokas infektioiden ehkäisykeino. Sveitsiläisen Pittetin työryhmän tutkimuksessa potilaita hoidettaessa sormenpäihin kertyi minuutissa keskimäärin 16 bakteeripesäkettä lisää, kun kädet oli ensin käsitelty käsihuuhteella.  Ilman käsidesinfektiota pesäkkeitä kertyi 68 enemmän. "

http://koulut.tampere.fi/materiaalit/sote1/aseptiikka/kasihygi.html#kasidesi

Ajattelisin tuon saman pätevän myös siinä, kun iho puhdistetaan ennen kanylointia. Sen puhdistamisen jälkeen niitä bakteeripesäkkeitä ei kerry niin rutkasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

 

4) eikö se ole suoranaista typeryyttä olla puhdistamatta jos ei nyt hirveä kiire ole... jos jollain on idiootti tapa tehdä jotain täysin vastoin kaikkia ohjeita, niin älä sinä ole idiootti ja tee samoin.

 

En ole saanut ohjetta, jossa kanylointi paikka pitäisi puhdistaa muusta, kuin näkyvästä liasta. Enkä ole kyllä nähnyt tutkimusta, jossa ensihoidon laittaman kanyylit (pyyhkimätön iho) olisi todettu sen pahemmaksi infektioreitiksi, kuin sairaalan sisäpuolella laitetut kanyylit. Yksittäistäisten hoitajien olen kyllä kuullut niitä sellaisena pitävän, mutta toiminta kulttuurissa en ole nähnyt muutosta millään ensihoidon tasolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

4) eikö se ole suoranaista typeryyttä olla puhdistamatta jos ei nyt hirveä kiire ole... jos jollain on idiootti tapa tehdä jotain täysin vastoin kaikkia ohjeita, niin älä sinä ole idiootti ja tee samoin.

 

En ole saanut ohjetta, jossa kanylointi paikka pitäisi puhdistaa muusta, kuin näkyvästä liasta. Enkä ole kyllä nähnyt tutkimusta, jossa ensihoidon laittaman kanyylit (pyyhkimätön iho) olisi todettu sen pahemmaksi infektioreitiksi, kuin sairaalan sisäpuolella laitetut kanyylit. Yksittäistäisten hoitajien olen kyllä kuullut niitä sellaisena pitävän, mutta toiminta kulttuurissa en ole nähnyt muutosta millään ensihoidon tasolla.

 

 

Aihetta on käsitelty joskus ammoisina aikoina täällä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm... Ko. linkin perusteella vaikuttais et koulussa on puhuttu vähintäänkin muunneltua totuutta näytönasteesta... Sattuisko jollakulla olemaan jotain ajantasaista tutkimustietoa puhdistamisesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...