Jump to content
MAINOS

Geronomit ja hoitotyö?


Geronimo

Recommended Posts

Hain opiskelemaan geronomiksi ja tulin hyväksytyksi. Nyt sitten onkin alkanut käydä ilmi, että opintoihin kuuluu kai joku hoito- ja hoivatyön harjoittelujakso. Mitä tuohon jaksoon kuuluu? Millaista hoivaa siis? Itse olen ajatellut geronomin enemmän olevan sosiaalipuolen ihmisiä, joten hämmentää tämä tällainen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
5 tuntia sitten, Geronimo kirjoitti:

Hain opiskelemaan geronomiksi ja tulin hyväksytyksi. Nyt sitten onkin alkanut käydä ilmi, että opintoihin kuuluu kai joku hoito- ja hoivatyön harjoittelujakso. Mitä tuohon jaksoon kuuluu? Millaista hoivaa siis? Itse olen ajatellut geronomin enemmän olevan sosiaalipuolen ihmisiä, joten hämmentää tämä tällainen..

Et ole opiskelemassa sossutädiksi.Kannattaa tutustua Geronomin ammattikuvaan.Ihan mielenkiintoista. Työkenttä laaja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta siitä ammattikuvasta on aika vaikea löytää mitään tarkempaa. Hyvin yleisluontoisesti kuvaillaan... pistää epäilyttämään. Pitää varmaan keskustella näistä asioista vaikka koulun opettajien kanssa.  Kunnioitan lähihoitajia suuresti, mutta en tahdo opiskella miksikään "lähihoitaja+":ksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 minuuttia sitten, Geronimo kirjoitti:

Minusta siitä ammattikuvasta on aika vaikea löytää mitään tarkempaa. Hyvin yleisluontoisesti kuvaillaan... pistää epäilyttämään. Pitää varmaan keskustella näistä asioista vaikka koulun opettajien kanssa.  Kunnioitan lähihoitajia suuresti, mutta en tahdo opiskella miksikään "lähihoitaja+":ksi. 

Miksi hait opiskelemaan alaa, josta et ole ottanut selvää?

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla ei ole hajuakaan siitä, mikä geronomi on, mutta myös ensihoitajat käyvät tuon perushoidon harjoittelun. Kuulunee kaikille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

33 minuuttia sitten, Veli Vitivalkoinen kirjoitti:

Minulla ei ole hajuakaan siitä, mikä geronomi on, mutta myös ensihoitajat käyvät tuon perushoidon harjoittelun. Kuulunee kaikille.

Aivan kaikille ja pitääkin!

Suomessa on geronomiliittokin.Löytyisköhän heidän sivuiltaa jotakin! Nm Etsivä löytää

41 minuuttia sitten, Geronimo kirjoitti:

Minusta siitä ammattikuvasta on aika vaikea löytää mitään tarkempaa. Hyvin yleisluontoisesti kuvaillaan... pistää epäilyttämään. Pitää varmaan keskustella näistä asioista vaikka koulun opettajien kanssa.  Kunnioitan lähihoitajia suuresti, mutta en tahdo opiskella miksikään "lähihoitaja+":ksi. 

Pystyisitkö toimimaan vanhustenhuollon kehittäjänä.Tutkijana .Palvelutalon esimiehenä.Jne Hoh hoijaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki kuusi geronomia, jotka tiedän, työskentelevät hoivakodeissa hoitajina, eli lähihoitajaa vastaavina. Lääkehoitoa eivät mielestäni toteuta koska ei ole siihen osaamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Geronomi vastaa ohjaaja/esimiestason koulutusta.Voi toimia palveluohjaajana niinkuin sairaanhoitajakin.On amk-koulutus.Jos hakeutuu ilman hoitoalan koulutusta tai ei ole hoitoalan työkokemusta,on hyvä käydä kentällä ,että tietää alaa kokonaisuudessaan.Tiedän Geronomin ,hän työskentelee päihdepuolella ohjaajana.

Muokattu - Kukka-Maaria Keskitalo
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24.7.2020 klo 14.11, Geronimo kirjoitti:

Hain opiskelemaan geronomiksi ja tulin hyväksytyksi. Nyt sitten onkin alkanut käydä ilmi, että opintoihin kuuluu kai joku hoito- ja hoivatyön harjoittelujakso. Mitä tuohon jaksoon kuuluu? Millaista hoivaa siis? Itse olen ajatellut geronomin enemmän olevan sosiaalipuolen ihmisiä, joten hämmentää tämä tällainen..

Niin, mä tiesin asiasta ihan yhtä vähän kuin sinä hakiessasi mutta nopealla Googlauksella kävi ilmi että koulutusohjelmaan sisältyy useampikin harjoittelu vanhusten palveluasumisyksiköissä, eli toisinsanoen vanhainkodeissa. Ja siinä opiskellaan tukemaan vanhuksen selviytymistä itsenäisesti omassa elämässään osana moniammatillista työyhteisöä eli toisinsanoen varmaan tulet avustamaan heitä heidän jokapäiväisissä toiminnoissaan ja järjestelet heille sitten heidän kulloinkin tarvitsemaansa apua kuten ravitsemusterapeuttia tai fyssaria. Toisinsanoen hoidat heitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Kukka-Maaria Keskitalo kirjoitti:

 

Geronomi vastaa ohjaaja/esimiestason koulutusta.Voi toimia palveluohjaajana niinkuin sairaanhoitajakin.On amk-koulutus.Jos hakeutuu ilman hoitoalan koulutusta tai ei ole hoitoalan työkokemusta,on hyvä käydä kentällä ,että tietää alaa kokonaisuudessaan.Tiedän Geronomin ,hän työskentelee päihdepuolella ohjaajana.

Mun entinen työkaverini valmistui geronomiksi silloisen uuden koulutuksen alussa.Ennestään hänellä lähihoitajakoulutus.Nyt suunnittelijana ja paneutunut mm Ikä-ihmisiin kohdistuvan perheväkivallan ennaltaehkäisyyn.Mm auttava puhelin.Tukihenkilötoiminta jne

5 tuntia sitten, hoivasisar kirjoitti:

Kaikki kuusi geronomia, jotka tiedän, työskentelevät hoivakodeissa hoitajina, eli lähihoitajaa vastaavina. Lääkehoitoa eivät mielestäni toteuta koska ei ole siihen osaamista.

Mielestäni pystyisivät muuhunkin mutta eiväthän kaikki halua mutta sitten ontuu perustyössä joku osio ja nyt esim lääkehoito.P.s Nytkin haussa te-keskuksen sivuilla useampi työpaikka joissa soveltuvuudeksi mainitaan juuri geronomi.Hoivayksikön vastaava mm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luin aiheesta ihan mielenkiintoisen opinnäytetyön, netin kautta löytyi. Vähän kyllä epäilykset ovat kasvamaan päin. Kolmivuorotyö... Perushoitoon osallistuminen... Oikeasti olen aina luullut, että sosionomit (ja gerot) eivät tee hoitotyötä. Olen ollut ymmärtävinäni, että hoitotyö kuuluu hoitajille, eli lähi- ja sairaanhoitajille, ja hoitoavustajille. Ammattinimike jo kertoo sen.

Periaatteessa työ voisi olla todella mielekästä, jos sattuisi saamaan paikan jossain järjestössä tms., tai sosiaaliohjaajana/palveluohjaajana. Mutta miten paljon sellaisiakaan töitä sitten on. Sen tiedän satavarmasti, että perushoitoa tekevä kolmivuorotyöläinen vanhainkodissa ei todellakaan ole unelmahommani, eikä suoraan sanottuna edes mahdollinen tietyistä seikoista johtuen.

Mitä tässä nyt tekisi, opiskelupaikkakin sitovasti vastaanotettu, vetävätkö hirteen jos en menekään sinne. Vai pitäisikö mennä a siellä sitten yrittää selventää tätä asiaa. Tuntuu tosi kummalta, että luodaan tutkintoja, joilla on hyvin epämääräiset toimenkuvat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Susta tulee tulevaisuudessa jonkun yksityisen palvelutalon johtaja.Rekryvastaava.Palkkaat sitten lähihoitajia sekä hoiva-avustajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, hoivasisar kirjoitti:

Yksityisten palvelutalojen johtajat vaan aika harvoin on geronomeja. Enemmän sairaanhoitajia löytyy niistä tehtävistä.

No jos tulevaisuudessa olisi ja talon sairaanhoitajat sitten vastaisivat hoidollisesta puolesta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.7.2020 klo 12.36, Sebucom60 kirjoitti:

Susta tulee tulevaisuudessa jonkun yksityisen palvelutalon johtaja.Rekryvastaava.Palkkaat sitten lähihoitajia sekä hoiva-avustajia!

Ei riitä keronomin koulutus johtajatasolle, yksityiset palvelutalot vaativat tietääkseni tervystieteiden maisterin pätevyyden. tms korkea-asteen koulutuksen. Ehkä tiimivastaavaksi voit päästä, mutta siinäkin pitää olla lääkeosaaminen kunnossa, ja osallistut pesrushoitoon. Tunntemani keronomit työskentelevät palvelutaloissa ja tosiaankin ihan siinä samassa pesustyössä missä lähihoitajatkin. Vähän sama on sosionomeilla heistä moni työskentelee hoitoalalla, kun niitä ns. parenpia paikkoja ei vaan ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kannattaisi mennä vaikka Te-Keskuksen sivuille ja katsoa mitä paikkoja on tarjolla niin Geronomeille että Sosionomeille.Kyllä se myöskin itsestä lähtee jos " tyytyy" vain työtehtäviin mihin on ns.  Ylikoulutettu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.7.2020 klo 20.25, Sebucom60 kirjoitti:

No jos tulevaisuudessa olisi ja talon sairaanhoitajat sitten vastaisivat hoidollisesta puolesta!

Kyllä on aika vaikea johtaa yksikön toimintaa, jos ei ymmärrä hoidollista puolta. Yksikönjohtaja kun on yleensä myös lääkehoidon vastaava, vaikka sitä toteuttavatkin lähi- ja sairaanhoitajat. 

Varmasti paras tapa geronomina ja sosionomina päästä muihin kuin hoitotöihin, on saada jalkaa oven väliin jo harjoittelujen aikana, ja luoda suhteita, joita hyödyntää sitten työpaikkaa hakiessa. Harjoittelupaikan valinnassa on vaan tarkkana että tietää mihin on menossa. Geronomeilla on kyllä tietääkseni tosiaan tuo pakollinen hoivatyön jakso, koska ovat ikäihmisten hoitotyön asiantuntijoita.

Muokattu - hoivasisar
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.8.2020 klo 16.27, hoivasisar kirjoitti:

Kyllä on aika vaikea johtaa yksikön toimintaa, jos ei ymmärrä hoidollista puolta. Yksikönjohtaja kun on yleensä myös lääkehoidon vastaava, vaikka sitä toteuttavatkin lähi- ja sairaanhoitajat. 

Varmasti paras tapa geronomina ja sosionomina päästä muihin kuin hoitotöihin, on saada jalkaa oven väliin jo harjoittelujen aikana, ja luoda suhteita, joita hyödyntää sitten työpaikkaa hakiessa. Harjoittelupaikan valinnassa on vaan tarkkana että tietää mihin on menossa. Geronomeilla on kyllä tietääkseni tosiaan tuo pakollinen hoivatyön jakso, koska ovat ikäihmisten hoitotyön asiantuntijoita.

Olen ollut useissa paikoissa keikoilla ja harvoin yksikön johtaja vastaa lääkehoidosta. Kyllä sen pestin kantaa yleensä joku muu tiimistä.Viimeisimässä kaksi päivävuoron hoitajaa.Sh ja Lh. Musta älyttömän hyvä paketti on esim lähihoitajan koulutus ja siitä jatkot ammattikorkeaan.Kokonaisnäkemys ja osaaminen pitää olla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...