Jump to content
MAINOS

Hepattiiti C:n tarttuminen roiskeesta kasvoihin?

LH08

Recommended Posts

Heipparallaa.. Ajattelin kysyä kanssasisarien/veljien mielipidettä tälläisesta inhottavasta jutusta mitä mulle kävi töissä perjantaina. Hoidin C-hepatiittia sairastavan potilaan haavoja. Olin ruiskuttanut haavoihin keittosuolaa 2 ruiskullista ja kolmatta kertaa haavaa ruiskuttaessani haavasta kimposi tätä keittosuolaa pari pisaraa kasvoilleni. Nyt mulla on tietty kauhea paniikki olenko saanut tartunnan. Kasvoillani oli pari finniä tapahtuma hetkellä, mutta pisarat eivät niihin lentäneet. Tapahtuneen jälkeen pyyhin kasvoista ne kohdat joihin keittistä tuli, paperilla jossa oli vettä ja sitten vielä desinfioin. Kysyin myös yhtäaikaa vuorossa olleelta SH:lta mielipidettä asiaan, ja hän sanoi, että tuskin mitään on.. Esimieheni ei ollu tällöin paikalla, joten häneltä en neuvoa voinut kysyä, mutta ajattelin kuitenkin maanantaina kysyä mahdollisten testien tarpeesta. Mutta mitä mieltä te olette, olenko voinut saada tartunnan? Pieni paniikki päällä, joten siksi täällä ajattelin asiasta kysellä. Anteeksi jos teksti on sekavaa/epäymmärrettävää *nolona*

MAINOS

Joo, no ensimmäinen rektio tapahtuneeseen oli, että mitäs hittoa nyt ja sitten tajusin mennä edes jotenkin pesemään kasvot. Hirveä huoli päällä kokoajan :D Ja ärsytystä lisää vielä sekin, että olin muuten ottanut kaiken huomioon. Esim. sen, että mulla on hieman ihottumaa käsivarressa, joten laitoin suojapuvun päälle jne.. Päässä vaan pyörii, että entä jos sain tartunnan, vaikka maalaisjärki sanookin ettei se periaatteessa ole mahdollista.

Mutta mitä mieltä te olette, olenko voinut saada tartunnan?

C-hepatiitti ei tartu terveen ihon läpi, joten ei syytä huoleen. Jos verta olisi lentänyt limakalvoille, niin silloinkin tartunnan riski olisi luokkaa 0,1 prosenttia.

Failure is always an option

• 1 year later...

Mullekin sattui tässä muutama päivä sitten. Myös olin hoitamassa c-hepatiittia sairastavan potilaan haavoja. Paljon eritystä niistä. Olin vähän hankalassa asennossa kyyristelemässä ja kaide oli ylhäällä. Mun suu osui sängyn kaiteeseen, mutta siitä ei tarttunut mitään märkää eritettä. En vain tiedä olisiko joku paikalla olleista hoitajista räplännyt kaiteita verisillä, eritteisillä hanskoilla. Tietty putsailin huulet heti.

Huulissa eikä suussa ole ihorikkoja eikä kaiteessakaan välttämättä mitään ollut. Työterveyshoitaja sanoi, ettei syytä huoleen. Riski lähinnä teoreettinen. Suositteli kuitenkin rokotetta.

Järki sanoo, ettei mitään huolta mutta silti mietityttää...

Mullekin sattui tässä muutama päivä sitten. Myös olin hoitamassa c-hepatiittia sairastavan potilaan haavoja. Paljon eritystä niistä. Olin vähän hankalassa asennossa kyyristelemässä ja kaide oli ylhäällä. Mun suu osui sängyn kaiteeseen, mutta siitä ei tarttunut mitään märkää eritettä. En vain tiedä olisiko joku paikalla olleista hoitajista räplännyt kaiteita verisillä, eritteisillä hanskoilla. Tietty putsailin huulet heti.

Huulissa eikä suussa ole ihorikkoja eikä kaiteessakaan välttämättä mitään ollut. Työterveyshoitaja sanoi, ettei syytä huoleen. Riski lähinnä teoreettinen. Suositteli kuitenkin rokotetta.

TTH:n ammattitaito lähinnä teoreettinen, kyseiseen pöpöön ei ole rokotetta. (Tai sitten jos on niin kyseessä on todella tuore valmiste.)

Mutta riski on kyllä pieni tuossa, en menettäisi yöuniani tuon takia vaikka ymmärränkin että se ajatus vaivaa.

Järki sanoo, ettei mitään huolta mutta silti mietityttää...

Mikäli en ihan väärin muista, niin Suomessa on todettu viimeisen kymmenen vuoden aikana 9 työperäistä C-hepatiittitartuntaa. Terveelle limakalvolle joutunut viruspitoinen veri on ainoastaan teoreettinen infektioriksi, joten yöunia ei tuon takia kannata menettää.

Failure is always an option

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...