Jump to content
MAINOS

Yötyö + sairasloman pituus. Apua!


Nocna_Mora

Recommended Posts

Tyhmä tässä morjens.

Kuinkas on.. lekuri määräsi 3 päivää sairaslomaa. Jos sl on kirjoitettu ajalle 10-12.12, joudunko tosiaan menemään töihin jo 12.12 yövuoroon? Näin sanoivat koska "yövuoro on enemmän 13.12 puolella"...? Oma logiikka sanoo että töihin vasta 13.12 (yö), koska sairasloma on merkitty 12.12 saakka, välittämättä siitä onko suurin osa työvuoroa seuraavan vuorokauden puolella. Ja juu, KVTES.

Jos logiikkani ei pelaa, voisiko joku selittää miksi asia on kuten Pomo sanoo? Kiitos jo etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tyhmä tässä morjens.

Kuinkas on.. lekuri määräsi 3 päivää sairaslomaa. Jos sl on kirjoitettu ajalle 10-12.12, joudunko tosiaan menemään töihin jo 12.12 yövuoroon? Näin sanoivat koska "yövuoro on enemmän 13.12 puolella"...? Oma logiikka sanoo että töihin vasta 13.12 (yö), koska sairasloma on merkitty 12.12 saakka, välittämättä siitä onko suurin osa työvuoroa seuraavan vuorokauden puolella. Ja juu, KVTES.

Jos logiikkani ei pelaa, voisiko joku selittää miksi asia on kuten Pomo sanoo? Kiitos jo etukäteen.

Tästä on aikaisemminkin keskusteltu täällä. Lopputulos oli se, että joudut joko menemään yövuoroon klo 0:00(siihen vuoroon on hankittu sijainen, koska ei ole ketää niiksi muutamaksi tunniksi yökkönä) tai sitten tekemään ne kolmannentoista päivän tunnit joskus toiste. Tai paras vaihtoehto olisi hakea lisää sairaslomaa seuraavaksi päiväksi, niin ei tartte tehdä niitä tunteja.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä mene noin, ainakaan suoraan. Meidän talossa olemme asian tulkinneet (me= ta ja tehyn edunvalvojat) niin, että tuossa tilanteesa koko yövuoro jää sairaslomaksi. Näin ollen niitä ei todellakaan tarvitse tulla tekemään yöllä klo 00.00 eikä niitä tarvitse tulla tekemään muulluinkaan, koska tuo katsotaan äkilliseksi, hyväksyttäväksi poissaoloksi, jotka eivät aiheuta listaan vajausta. Et silleen... Jotta selviää, miten teillä on, niin käännyhän luottamusmiehesi puoleen..::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tullaan töihin klo 00:00, mutta ei missään tapauksessa sairaslomapäivänä. Tosiaan kysy luottamusmieheltäsi paikallinen käytäntö, mutta missään tapauksessa se ei voi olla niin että sairaslomapäivän aikana pitää tulla töihin. Joko klo 00:00 tai ei ollenkaan. Eikä tunteja saa siirtää sairasloman takia ilman sun lupaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tullaan töihin klo 00:00

Nyt minä ymmärrän, miksi siellä etelässä on niin vaikeaa välillä...)

Meillä menee näin...  ::)

2.7.4  Sairausloman päättyminen kesken suunnitellun työvuoron

Virkaehtosopimuksen mukaan vuorokausi vaihtuu kello 0.00. Ongelmana on tuolloin sairausloma, joka on kirjoitettu päättymään sellaisen vuorokauden loppuun, jona kyseiselle työntekijälle on suunniteltu alkavaksi yövuoro, joka siis alkaa merkittynä työkyvyttömyysaikana ja jatkuu seuraavalle työvuorokaudelle.

Tällöin menetellään seuraavasti:

Työntekijä tulee työhön sairauslomansa päätyttyä seuraavaan hänelle suunniteltuun kokonaiseen työvuoroon, ei siis kesken työvuoron. Myöskään ei sairausloma sinänsä ole syy työvuorotaulukon muuttamiseen, eli ainoastaan tästä syystä ei työntekijän työvuoroa tule siirtää aikaisemmaksi.

Kun sairauslomalle jäädään omailmoituksen mukaisella menettelyllä, tulee esimiehen selvittää, minkä työvuoron loppuun sairausloma kestää vuorokausien vaihtuessa. Yli kolmen (3) vuorokauden kestävää sairauslomaa ei voida hyväksyä omailmoitusmenettelyllä. Jos kuitenkin kolmannen sairauspäivän iltana alkavaan yövuoroon viranhaltija/ työntekijä ei tule työhön, ei siitä vaadita erikseen lääkärin/terveydenhoitajan todistusta. Omailmoituksella hyväksytään myös tällainen neljäs (4.) vuorokausi omailmoitussairauslomaksi.

Sairausloma merkitään Primaan koko sairausloman kestoajalle, alkamispäivästä loppumispäivään. Samoin sijaisen määräys kirjoitetaan koko kestoajalle.

Eli neuvottelijat menköön neuvottelemaan asiat järkeväksi!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tullaan töihin klo 00:00

Nyt minä ymmärrän, miksi siellä etelässä on niin vaikeaa välillä...)

Hus on helppo työnantaja ::) Mä tarkastan ton vielä meidän pääluottarilta, mutta noin se on mun mielestä menny.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No sähän voitkin tulla luennoimaan meidän neuvottelijoille  ::) Nojoo, mä tarkastan ton kunhan pääsen tästä työmaalle parin tunnin päästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ku hinnasta sovitaan.... ::)

Oikeasti nämä ovat myös sellaisia asioita, joita pitäisi kunnolla kerätä ja saada valtakunnan soppariin. Eli moni asia saadaa sinne juuri sillä, että paikallisesti todetaan joku hyvä käytäntö ja se sitten sovitaan laajennettavaksi kaikilla. Tämän vuoksi minua ihmetyttää sellaiset henkilöstön edustajat, jotka pihtaavat omia hyviä diilejä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kyseistä työehtosopimusta, mutta monilla muilla aloilla kun olen työskennellyt niin tes määrää että vuorokausi vaihtuu aamulla klo 0600 - 0800 riippuen tessistä. Mielestäni sairaslomasi jatkuu 13.12 aamuun asti.

Näin määräytyvät ainakin ylityöstä tehdyt tunnit, eli kun jäät iltavuoron jälkeen klo 22 töihin, niin saat aamulla klo 0700 asti ylityölisää, jolloin alkaa uusi päivä ja vuorokausikohtainen ylityölisä päättyy. Samaten paperin työehtosopimuksessa määrätyt juhannuslisät päättyvät vasta seuraavana aamuna.

Tesiä selaamaan ja katsomaan mitä se sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tullaan töihin klo 00:00

Nyt minä ymmärrän, miksi siellä etelässä on niin vaikeaa välillä...)

Hus on helppo työnantaja  ::) Mä tarkastan ton vielä meidän pääluottarilta, mutta noin se on mun mielestä menny.

Meilahdessa sairausloma loppuu klo. 24 ja yövuoro alkaa silloin. Näin ainakin osastollani toimitaan. Tiedän kyllä, että joillain osastoilla käytetään järkeä ja sairausloma koskee koko vuoroa, eli yövuoroon ei tarvitse tulla klo 24, vaan saa sairastaa aamuun asti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kyseistä työehtosopimusta, mutta monilla muilla aloilla kun olen työskennellyt

Jossa voi olla ihan eri sopimukset kuin meillä kunnallisella puolella ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kyseistä työehtosopimusta, mutta monilla muilla aloilla kun olen työskennellyt

Jossa voi olla ihan eri sopimukset kuin meillä kunnallisella puolella >:D

Olet oikeassa. Oma oletukseni on vaan ollut, että kaikki on pääpiirteittäin samaa, koska erot ovat hiuksenhienoja monissa isoissa tesseissä. Ehkä parempi alkaa tutkimaan tätä oman tulevan alan työehtosopimustakin, ettei ole sormi suussa, kun käsketään tekemään 120 tunnin työviikkoa ilmaiseksi =D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet oikeassa. Oma oletukseni on vaan ollut, että kaikki on pääpiirteittäin samaa, koska erot ovat hiuksenhienoja monissa isoissa tesseissä.

On samaa toki, mutta on niissä erojakin, esim yksityisen TESsissä menee loma-asiat eri tavalla kuin meillä. Yksityisellä esim kalenteri viikko lomaa kuluttaa käsittääkseni 6 lomapäivää, meillä viisi. Toisaalta ne vissiin saa sitten enemmän niitä lomapäiviä?  >:D

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, KVTES ei sano tosta asiasta mitään (en ainakaan löytänyt), eli sillon täytyy olettaa että vuorokaus vaihtuu klo 24:00 ja sillon tullaan töihin. Näin se HUSsissa meneekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES ei sano tosta asiasta mitään

Tätähän varten me luotsikat olemme olemassa. Jos valtakunnan tesissä asia on huonosti, niin teemme paikalliset jutut >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, puhuin tosta äsken meidän entisen PLM kanssa. Se sanoi että siitä on yritetty aikanaan tehdä paikallinen soppari, huonolla menestyksellä. Täytyy ottaa puheeksi nykyisten neuvottelijoiden kanssa tuo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanopas luotsikka sitten, pitääkö aikahyvitustunnit tehdä takaisin, jos yövuoroista on sairauden takia pois? Jos sattuu sairastumaan kolmen yövuoron alla, niin siitä tulee jo toista päivää töitä tehtäväksi sairasloman jälkeen.

Ja entä sitten, kun tarvii pakottavasta syystä kaksi päivää palkatonta vapaata, miksi pitää anoa myös palkattomia päiviä edeltävä vapaapäiväkin palkattomaksi? Minä tarvitsin ti ja ke palkatonta vapaata, ma oli listaan merkitty jo vapaapäiväksi. Ja niin vain meni kolmen päivän palkka, vaikka kaksi oli tarpeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi luotsikka vastaa:)

KVTES: n mukaan yöaikahyvityksiä ei saa suunnitella elettävälle listalle, joten jos ne suunnitellaan, niin sinähän olet tienannut ne? Kts. KVTES  3.luku, 20§ ja 3 mom. Tietenkin tähän voi vielä vaikuttaa sellaiset pari pientä asiaa, että oletko KVTES: n piirissä, vai jossakin muussa. Toiseksi siihen voi vaikuttaa, että onko työpaikassasi tehty asiasta ns. poikkeava, paikallisen TES. Eli varmasti saat parempaa tietoa omalta luotsikaltasi...

Toiseen kysymykseen vastauksen löydät KVTES: n 5.luvun , 11§ , 3.mom: n soveltamisohjeesta..., jos viittit kahtua. Tuossa on määritelty kylläkin vain yhdenlaisen työaikamuodon suhteen käyttäytyminen... Ja, luultavammin et tee sellaista työaikamuotoa, kun harrastat yötöitä, joten en ymmärrä miksi sinun pitää ottaa kolmen päivän palkka pois, jos olet hakenut kahta päivää palkatonta. Jaksotyössähän katsotaan keskeytyneen listan mukaan, jolloin viedään kahden päivän palkka ja tunnit katsotaan sitten erikseen, paljonko niitä tehdään...

Mutta suosittelisin kysymään nuita perusteita omalta työantajaltasi ja jos ne eivät tyydytä, kääntymään oman luotsikkasi puoleen... Eikö näin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. En siis ole logiikkani kanssa ihan kujalla. Pitänee kuitenkin luottamushenkilöltä kysellä lisää - tuntuu, että puhtoisella hoitoalallakin esimiestaso yrittää tehdä sairastamisesta vaikeampaa kuin se on jo ennestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin. En minä tiedä, että onko tuo nyt niinkään esimiehistä kiinni. Se vaan on joku kulttuuri tällä meidän alalla, että joustamiset työntekijöiden hyväksi on aina joltakin pois. Sitä olen itsekin tässä ihmetellyt, pitkään... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis sen verran tarttee korjata alkuperäistä viestiäni. Eli siis tuo klo 0:00 alkava vrk on työpäivä, jonka tunnit täytyy tehdä. Näin siis ainakin osassa työpaikkoja. Omassa työyksikössä, jossa on tullut itselle joskus s-loma niin, että se päättyy päättyy sinä päivänä, kun yövuoro on jo menossa. Silloin katsottiin, että työvuoron alkamispäivä määrittää sen vuoron. Eli, koska vuoro alkaa edellisen päivän puolella, koskee koko sitä vuoroa se kirjoitettu s-loma.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säännöllistä yötyötä tehdessäni pyysin aina lääkäriä kirjoittamaan sl-todistukseen kellonajan jolloin sl päättyy. Eli esim 12.12 klo 08.00 saakka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun oon talon päivystyksessä käynyt(ei tartte itse maksaa silloin), niin lääkäri on s-loman kohdalla kysellyt mahdolliset yövuorot. Ja sitten ottaa huomioon sen, että jos vaikka on ma ja ti raskaammassa paikassa, mutta ke kevyemmässä, niin s-loma voidaan kirjoittaa siihen tiistaihin asti, vaikka se olisi alkuperäisen suunnitelman mukaan loppunut maanantaina.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Itse olen kerran käynyt esimieheni kanssa tiukan puhelinkeskustelun asiasta. En silloin joutunut tekemään tunteja takaisin, esimies "unohti" ne työhön palaamiseni jälkeen.

Sittemmin pyysin työterveyslääkäriä kirjoittamaan sairaslomatodistuksen päättymään aamuun, esim. ma-aamuun ja sitten olen tullut ma-iltana töihin.

En toki tiedä, onko se jonkin pykälän vastaista, mutta ei ainakaan keskusteltu siitä, jääkö tunnit vajaiksi. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tällä hetkellä teen keikkahommia ja sairastuin kerran kesken sovitun yövuoroputken. Jätin yhden yön tekemättä ja seuraavaksi menin töihin. Hus:issa aikanaan toimessa työskennelleenä pyysin ja sain saikun aina yövuorojen loppumiseen saakka, kun tarvis oli. Ei meidän osastolla kukaan olisi töihin tullut klo 24 vaikka saikku ois loppunut eikä sitä ois palkassa huomioitu. Hassulta tuntuu moinen ajatus!?!

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...