Jump to content
MAINOS

Äkillinen sairaslomasijaisuus ja työsopimus


Lamaze

Recommended Posts

Olen opiskelun ohella tehnyt satunnaisia sijaisuuksia Tampereen kaupungille pahamaineisessa Koukkuniemessä.

Ollessani tekemässä sairaanhoitajan sijaisuutta yhtenä perjantaipäivänä, minua pyydettiin tulemaan myös sunnuntaina, mikä oli ihan ok ja allekirjoitin tuntilistan, jossa luki "sairaanhoitaja sij", eikä minulle myöskään muuta tuosta sunnuntain sijaisuudesta sanottu. Palkkakuitissa oli sitten maksettu lähihoitajan palkka tuolta sunnuntailta.

Soitin osastonhoitajalle kysyäkseni, korjaako hän vai palkkatoimisto virheen, mutta ilmoitti, että kyseessä on ollut lähihoitajan sijaisuus. Pyysin tarkistamaan, mitä siinä allekirjoittamassani tuntilistassa -joka minun käsitykseni mukaan pitäisi tulkita työsopimukseksi- lukee, mutta osastonhoitaja sanoi, ettei löydä sitä eikä se varmastikaan ole mennyt myöskään palkanmaksajalle. Aioin palata asiaan kun olen sen listan palkoista tarkistanut, osastonhoitaja nauroi, että hänen jälkikäteen tekemänsä työsopimuspyyntö on lähihoitajan työsopimus, ja sen mukaan toimitaan.

Palkoista löytyi tuntilista ja sain siitä kopionkin, joten siltä osin asia on selvä.

Tämä osastonhoitaja oli niin törkeä, että se suorastaan tyrmistyttää  :- Ymmärrän kyllä sen, että virheitä sattuu ja ne on inhimillisiä, mutta se, että kun pyydän korjausta, minulle nauretaan ja väitetään, että on hukattu paperit tai niitä ei ole lainkaan tehty saatika eteenpäin lähetetty, on kyllä v*ttumaista.

Kaiken jälkeen osastonhoitaja vielä kysyi, olenko joulun aikaan käytettävissä. Mitäpä luulisi, pahoitti rassukka mielensä kun vastaus oli ei.

Kysymys kuuluukin: eikö se tuntilista ole pätevä todistamaan, että minulle kuuluisi sh:n palkka (tietysti asiaankuuluvalla epäpätevyysvähennyksellä), eihän se voi olla niin, että sellainen työsopimus, joka on tehty jälkikäteen ja jota minä en ole edes nähnyt, voi todella olla se asiakirja, jonka mukaan palkka  maksetaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kysymys kuuluukin: eikö se tuntilista ole pätevä todistamaan, että minulle kuuluisi sh:n palkka (tietysti asiaankuuluvalla epäpätevyysvähennyksellä), eihän se voi olla niin, että sellainen työsopimus, joka on tehty jälkikäteen ja jota minä en ole edes nähnyt, voi todella olla se asiakirja, jonka mukaan palkka  maksetaan?

Keikkalappu on työsopimus. Jos siinä lukee, että olet tehnyt sairaanhoitajan sijaisuutta, niin silloin sinulle kuuluu sairaanhoitajan palkka. Jos työnantaja on hävittänyt sen ja tehnyt uuden sinun tietämättäsi, niin se voi täyttää rikoksen tuntomerkit. Toki väärin tehtyä työsopimusta voi muuttaa yhteisymmärryksessä työntekijän kanssa, mutta ei koskaan yksipuolisesti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen opiskelun ohella tehnyt satunnaisia sijaisuuksia Tampereen kaupungille pahamaineisessa Koukkuniemessä...

Mainiota, että kirjoitit karun kokemuksen. Koska ko. osastonhoitaja varmasti kykenee tunnistamaan sinut tekstistä, laitatko vielä julkisesti näkyviin osaston?

Osaavat myös muut kiertää ko. osastonhoitajan jatkossa. Itkeköön sitten itsekseen, jos sijaisia on vaikea saada. Omasta mielestäni tuollaisia esihenkilöitä ei pitäisi työelämässä pitää lainkaan. Myös Koukkuniemen korkeampi johto voi kiinnittää aiheeseen huomiota, jos työntekijöiden saatavuus on joskus ongelma.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a. Mä olen aina luullut ettei sairaanhoitajan palkkaa makseta kuin valmiille sairaanhoitajille. Toki sellaisen käytännön olen nähnyt että sopimuksessa lukee opiskelija-10%. Onko sulla lähihoitajan tutkinto taustalla? Useimmiten olen törmännyt sellaiseen (varsinkin yksityispuolella) että opiskelijoille maksetaan lähihoitajan palkkaa niin kauan kunnes ovat valmistuneet. Toki eihän sairaanhoitajaopiskelijaa voi kai laittaa vielä tekemään kaikkia sairaanhoitajan työtehtäviäkään... ainakaan ilman lääkehoidon lisäkoulutusta (iv-tentti tms.) :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a. Mä olen aina luullut ettei sairaanhoitajan palkkaa makseta kuin valmiille sairaanhoitajille.

Mikään ei estä maksamasta opiskelijalle sairaanhoitajan palkkaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan. Työehtosopimuksessa on määritelty, että epäpätevälle voidaan tehdä ns. epäpätevyys vähennys, mutta mikään sitä ei määrää tekemään:) Toiseksi pitää muistaa, että tuo epäpätevyys vähennys tehdään aina siittä tehtävästä mitä hoitaa... Kolmanneksi ainakin meidän talossa on määritelty vähimmäistilanteet, miten minkäkin vuosikurssin opiskelijalle maksetaan jne... eli luulisi, että kaikista löytyisi tuollaiset, kirjallisena. Tietenkin nuokin ovat vähimmäispalkkoja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT. Minä teen lähihoitajan nimikkeellä-ja palkalla ensi kevääseen saakka. Sitten on koossa tarvittavat 180 op jonka jälkeen epäpätevyys alennus on 5%. jos nyt tekisin sh:n palkalla käteen jäisi palkka joka on alle lähihoitajan peruspalkan.

Työnkuvaanhan ei vaikuta pätkääkään se, kummalla nimikkeellä teen. Lääkelupia ei ole joten niihin hommiin en puutu  :)

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla kohdallani mietin, ettei kannata lähteä keikkailemaan sh:n palkalla. Saan takuulla huonomman palkan kuin mitä saan ph:na nyt. Peruspalkkojen ero ei ole niin kovin suuren suuri kuitenkaan. Tosin, koossakaan ei ole vasta kuin noin 90 op:ttä (kunhan kaikki suoritukset tipahtavat WinhaWilleen), joten eihän tässä vielä edes voisi tehdä sh:n sijaisena töitä.  :)

Työnkuvaanhan ei vaikuta pätkääkään se, kummalla nimikkeellä teen. Lääkelupia ei ole joten niihin hommiin en puutu  :)

Riippuu kyllä paikasta. Harjoittelussa olen saman "talon" sisälläkin tavannut hyvin erilaisia käytäntöjä. Toisella osastolla tehdään rinta-rinnan töitä sh-ph/lh linjalla ja toisella osastolla työnkuvat eroavat kuin yö ja päivä.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnkuvaanhan ei vaikuta pätkääkään se, kummalla nimikkeellä teen. Lääkelupia ei ole joten niihin hommiin en puutu  :)

Riippuu kyllä paikasta. Harjoittelussa olen saman "talon" sisälläkin tavannut hyvin erilaisia käytäntöjä. Toisella osastolla tehdään rinta-rinnan töitä sh-ph/lh linjalla ja toisella osastolla työnkuvat eroavat kuin yö ja päivä.

Osastokohtaiset erot toki ovat mahdollisia ja käytännössä näin onkin. Toisella osastolla perushoitajan toimenkuva on laajempi ja olen keikkaillut myös osastolla jossa en saanut vaihtaa edes keittistä uuteen sen loputtua saati korkata tippaa. Mutta se, millä nimikkeellä teet töitä tuskin tähän vaikuttaa vaan osaston omat käytännöt  :)

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a. Mä olen aina luullut ettei sairaanhoitajan palkkaa makseta kuin valmiille sairaanhoitajille.

Mikään ei estä maksamasta opiskelijalle sairaanhoitajan palkkaa.

Ei estäkään, mutta siinä voi olla valmiilla sh:lla asiaan jotain sanomista varsinkin jos työtehtävät ovat prikulleen samat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a. Mä olen aina luullut ettei sairaanhoitajan palkkaa makseta kuin valmiille sairaanhoitajille.

Mikään ei estä maksamasta opiskelijalle sairaanhoitajan palkkaa.

Ei estäkään, mutta siinä voi olla valmiilla sh:lla asiaan jotain sanomista varsinkin jos työtehtävät ovat prikulleen samat.

Olen itsekin saanut useat kerrat(siis pidemmätkin työjaksot) ihan täyttä sh:n palkkaa, vaikka opiskelija olenkin. Vaikka ne palkkatiedot ovat julkisia, niin kyllä monikaan mene palkkatoimistoon soittelemaan ja kyselemään niitä. Ja vaikka vakkariporukka on tietänyt että saan täyttä palkkaa, niin ei heillä ole ollut mitään sitä vastaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis en ole koskaan saanut täyttä sh:n palkkaa, on siitä aina otettu epäpätevyysvähennys. Mutta koska en ole myöskään lähihoitaja pohjakoulutukselta, minulle tuli lh:n palkkakin epäpätevyysvähennyksillä.

Eihän tuo ole kuin yksi osasto ja yksi vuoro, mutta ottaa silti päähän jo ihan periaatteessa, että ihan tietoisesti kusetetaan ja vielä törkeillään päälle, kun asiaa yrittää ihan asiallisesti korjata. Ei ihme, ettei sijaisia riitä.

Kyllä siinä piru iskee, että varmasti kaikki tutut ja tuntemattomatkin saa tietää, millainen meininki siellä on. Kirjoitin vastaavalle osastonhoitajalle saman selostuksen kuin Tehyn luottamusmiehellekin, ei tarvi perään soitella jos ei sieltäpäin mitään kuulu. Ensi viikolla on jo kaksi "oppivuoroa" oman paikkakuntani terkkarissa (ihanaa tuollainen ihan oikea perehdytys, enpä ole koskaan sellaiseen törmännyt  :) ).

Osasto on sairaalaosasto, joudunko hirteen jos sanon mikä niistä? Tai luulisi kyllä olevan ihan laillisen luvallista julkisestikin kertoa, jos tulee huijatuksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...