Jump to content
MAINOS

Lääkärissä- / labrassa-/ röntgenissä käynti työajalla


Nurse2008

Recommended Posts

Miten HUS suhtautuu työssäaikana tapahtuvaan lääkärissä käyntiin? Jos joudun menemään esim. terveysasemalleni Espooseen niin korvaanko käytetyn ajan? Työskentelen siis Helsingin puolella HUS:ssa.

Entäpä jos tk-lääkärini lähettää mut röntgeniin, labraan lähetteellä? Joudunko korvaamaan?

Eli mitä korvataan mitä ei?

KIITOS!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

en tiedä itse asiassa varmaa vastausta tohon kysymykseen, joka on kyllä ihan mielenkiintoinen ja haluaisin itsekin kuulla varman vastauksen.

mun käsitykseni mukaan kuitenkaan lääkärissäkäyntejä ym ei voi käydä työajalla, ellei se sitten ole työterveyshuoltoon liittyvää. tästä en siis ole varma, mutta omalla kohdalla kyllä työvuorot on joutunut aina järjestämään niin että lääkärissäkäynnin tai tutkimusten aikana ei ole töitä.

esim kerran jouduin tekemään yhden pitkän päivän että saisin yhden koko päivän vapaaksi että pääsen poliklinikkakäynnille.

mutta kertokaa ihmeessä jos on varmaa tietoa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mun käsitykseni mukaan kuitenkaan lääkärissäkäyntejä ym ei voi käydä työajalla, ellei se sitten ole työterveyshuoltoon liittyvää.

Tai jos vaiva on akuutti eikä voi odottaa työajan päättymistä niin silloin on lupa työaikaa käyttää. Näin siis KVTESsin mukaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ok, hyvä tietää toikin asia!

mä oon nimittäin luullut että jos lähdet aiemmin vaikka töistä akuutin sairastumisen takia, niin ne tunnit tai se aika pitää hyvittää myöhemmin.

mä esim jouduin tässä yksi päivä lähteä aiemmin töistä akuutin jutun takia...ja luulin että se pitää merkata ja sitten tehdä se aika myöhemmin..tai siis tottakai se merkata pitää mutta ei siis tarvii kaiketi tehdä takasin...vaan merkata s siihen kohtaan...kai.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin ESH:n käynnit voi tehdä työajalla. Mut tk:ssa käynnit pitäis korvata. (Mut koska mä oon omalla ta:lla töissä, niin en tod korvaile mitään. ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpä jos tk-lääkärini lähettää mut röntgeniin, labraan lähetteellä?

Pyynnöt/lähetteet voi purkaa=ottaa missä vaan eli juurikin omalla työpaikalla, jos talossasi siis on labra tai rtg. Ellei kyse ole esim.naistentautien jutuista eli mammoa/uä.

Tämä koskee siis samassa HUS-järjestelmässä olevia, täällä Hgin puolella. Espoon tilannetta en tunne, mutta eikö sielläkin lab/rtg-pyynnöt mene samaan järjestelmään?

Ja katson sitä nimenomaan niin päin, että on tosi vaivatonta pudottaa oman duunipaikan labraan verikokeet tai mennä oman duunipaikan rtg:hen esim. jotain kontrolli-thx:a antamaan.

Tekee sen sitten siviilit päällä tai duunivaatteissa, töihin on mentävä ja en vaivautuisi juoksemaan ympäri Uuttamaata eli kiertämään ensin oman tk:n kautta ja siitä myöhässä töihin.

En nyt siis tosiaan tiedä, mitä kokeita alkuperäisellä aloittajalla on tulossa ja määrättynä ;D.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpä jos tk-lääkärini lähettää mut röntgeniin, labraan lähetteellä?

Pyynnöt/lähetteet voi purkaa=ottaa missä vaan eli juurikin omalla työpaikalla, jos talossasi siis on labra tai rtg. Ellei kyse ole esim.naistentautien jutuista eli mammoa/uä.

Tämä koskee siis samassa HUS-järjestelmässä olevia, täällä Hgin puolella. Espoon tilannetta en tunne, mutta eikö sielläkin lab/rtg-pyynnöt mene samaan järjestelmään?

Joo, mitäpä Espoo ei ulkoistaisi...  ;D Eli HUSsin lab ja rtg käytössä, HUSsin alueella saa mennä mihin lab tai rtg tahansa. Lukuunottamatta tietyt uä ja mammo yms.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vastaanpa tässä itselleni ....... *pyhimys*

KVTES III luku 4 § 2 momentti 5-kohta sanoo asiasta mm. seuraavaa:

"Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin, laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi, mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä.

Mikäli tutkimus tai edellisessä kappaleessa mainittu hoitotoimenpide matka-aikoineen ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan, työaikaa ei tästä syystä pidennetä.

Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve."

Koska tutkimusta ei voida tehdä työajan ulkopuolella (= olen päivätyössä), sinulle järjestetään vapautus työstä tutkimuksen ajaksi. Tällöin tunteja ei tarvitse tehdä sisään.

Jos olet jaksotyössä (esim. muodollinen jaksotyö tai tavallinen jaksotyö; kolmen viikon tai 3+3 viikon jaksot) vapautus työstä johtaa siihen, että listalle tulee ko. työaikajaksolle alitusta. Tätä ei tarvitse tehdä sisään. Mutta jos teet samalla listalla työtä yli suunnitellun, ei se muodostu  ylityöksi ennen kuin olet tehnyt työstä annettavan vapautuksen verran tunteja täyteen työaikaan saakka. Palkkaa ei siis vähennetä eikä tarvitse tehdä sisään, mutta ylityökorvaus alkaa juosta vasta sitten, kun täysi työaika on tullut täyteen.

Jos sen sijaa olet yleistyöajassa (eli ei kolmen viikon tai 3+3 viikon jaksoja), ylityöt eivät "valu" täyttöön kuin korkeintaan sinä päivänä, kun käyt röntgentutkimuksessa. Yleistyöajassa muiden päivien ylityöt eivät voi valua täyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olet jaksotyössä (esim. muodollinen jaksotyö tai tavallinen jaksotyö; kolmen viikon tai 3+3 viikon jaksot) vapautus työstä johtaa siihen, että listalle tulee ko. työaikajaksolle alitusta. Tätä ei tarvitse tehdä sisään. Mutta jos teet samalla listalla työtä yli suunnitellun, ei se muodostu  ylityöksi ennen kuin olet tehnyt työstä annettavan vapautuksen verran tunteja täyteen työaikaan saakka. Palkkaa ei siis vähennetä eikä tarvitse tehdä sisään, mutta ylityökorvaus alkaa juosta vasta sitten, kun täysi työaika on tullut täyteen.

Ei muuten pidä paikkansa. Titaniassa, jolla pyöritettään suurin osa työvuorosuunnitelmista, tuollainen poissaole merkitään pikku t-kirjaimella. Tälläinen poissa ole ei katkaise listaa, jolloin toteuma, suunnitteluraja ja ylityöraja pysyvät entisellään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mahtaakohan äitiysneuvola käynnit olla työaikaa?

Tulee alitusta tunteihin kauheasti, kun olen eri kunnassa työssä kuin

missä asun. Matkoihin menee aikaa.

Terkka meinasi että olisi koska käynnit ns. 'pakollisia'.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terkka meinasi että olisi koska käynnit ns. 'pakollisia'.

Tarkistappa luottamusmieheltä, mutta itse olen käsittänyt että ainakin kVTESsin alaisissa paikoissa peruspointtina on se että onko vaiva akuutti vai ei.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Mahtaakohan äitiysneuvola käynnit olla työaikaa?

Tulee alitusta tunteihin kauheasti, kun olen eri kunnassa työssä kuin

missä asun. Matkoihin menee aikaa.

Terkka meinasi että olisi koska käynnit ns. 'pakollisia'.

Itselläni on kokemusta äitiysneuvolakäynneistä ajalta, jolloin en ollut vielä hoitoalalla vaan päivätyössä, jossa minulla ei ollut liukumaa vaan työ oli kiinteästi aina klo 8-16. Koska neuvolaan oli mahdollista mennä vain työaikana, minun ei tarvinnut korvata neuvolareissuihin meneviä tunteja.

Sen sijaan, jos on kaksi/kolmivuorotyössä tai omaa liukuvan työajan, neuvolakäynnit tulee järjestää työajan ulkopuolella tapahtuviksi, koska siihen on mahdollisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan

sekä lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan

suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen

perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen

suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana

olevan viranhaltijan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta.

Ohessa ote KVTES:sta... Eli äitiysneuvolan terkkarin käynnin kuuluvat samaan kategoriaan... Lähtökohta nuissa on aina se, että ne tulisi järjestää vapaa ajalla, mutta jos työvuoroluettelo on vahvistettu ja ko. käynti tulee vahistettuun työvuoron ajalle, ei tätä lueta ns. työajaksi, mutta sen vuoksi työaikaa ei pidennetä, eli nuita tunteja ei tarvitse korvata takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...