Jump to content

Lääke- ja pistosluvat

Recommended Posts

Posted

Olen ihmetellyt, huh.gif että Helsingissä täytyy käydä erillinen lääkekoulutus ja pistokoulutus. Mitäköhän järkeä on sitten lähihoitaja koulutuksessa käydyillä lääkehoidon opinnoilla, jos ne täytyy käydä uudelleen. Eli koulunpenkillä hikoillaan ja panikoidaan,että lääketentti menee läpi, opetellaan inska pistot, katetroinnit yms. Turhaan tämä kaikki...et saa silti jakaa lääkkeitä, etkä pistää inskoja ja joissakin paikoissa tarvitaan jopa silmätippojen laittoonkin erilliset luvat. angry.png Mitä hyötyä on sitten koulutuksestani. Tiedättekö tarvitaanko Järvenpäässä nämä erilliset lääkeluvat vai kelpaako jos on koulussa läpäissyt lääkeopinnot. ;D

MAINOS
Posted

Helsinki on laaja paikka ja tääkin asia on riippuvainen työpaikasta.

Itse olen Hgin kaupungilla ja mennessäni sinne viime keväänä, jouduin antamaan kolme näyttöä lääkejaosta ja inskan pistämisestä sekä huumeiksi luokitelluista lääkkeiden / laastareiden annosta. Mitään erillistä koulutusta en noihin saanut, mutta olen kyllä omasta tahdosta käynyt muutamassa lääkekoulutuksessa, koska itse olen ainakin sitä mieltä, että lääkkeistä ei voi tietää liian paljoa ja on hyvä pysyä niissä ajantasallakin, koska markkinoille tulee koko ajan uusia lääkkeitä, mitä erilaisempiin vaivoihin.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Posted

Niin... Minullakin tulee mieleen, että  miksihän pitää käydä jossain koulutuksessa? Eikö tuollaisia asioita enään opeteta koulun penkillä? Toisaalta sehän on ihan kiva, jos tuollaista kertausta tarjotaan, sillä sehän ei koskaan pitäisi ainakaan mennä hukkaan:)

Posted

Olen ihmetellyt, huh.gif että Helsingissä täytyy käydä erillinen lääkekoulutus ja pistokoulutus. Mitäköhän järkeä on sitten lähihoitaja koulutuksessa käydyillä lääkehoidon opinnoilla, jos ne täytyy käydä uudelleen.

Taitaapa olla ihan yleinen valtakunnallinen linja, monessa minun tuntemassa laitoksessa on lähi/perushoitajat jo testattu ja nyt on sairaanhoitajien vuoro hikoilla kieltämättä melko mukavien tenttien kanssa...
Posted

Toimipaikka koulutus näihin asioihin liittyen on yleinen käytäntö. Mielestäni ihan hyvä asia, sillä vaikka koulussa on asiat käyty läpi ja opeteltu niin osaaminen voi olla hyvinkin eritasoista.

Joissakin paikoissa em. lupia tarvitaan ja joissakin ei. Lisäksi tarpeen mukaan koulutetaan esim. infuusio pussin vaihtoon ja nesteiden letkutukseen.

Posted

Saan tästä hyvästä varmasti haukut, mutta pakko silti kommentoida..  ;D

Jos työpaikkakoulutus aiheuttaa vastarintaa ja "paniikkia", niin kyllä minulla ainakin herää epäilys, ettei ne asiat ehkä ole ihan niin hyvin hallussa kuin turvallinen hoitotyö edellyttäisi.

Samalla lailla meillä on iv-lääkkeisiin koulutus ja osaamisen tarkistus aika ajoin, vaikka ne onkin koulussa jo opeteltu. Ja nykyään tablettien jakamisestakin meillä joutuu antamaan näytön sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat.

Posted

Jos työpaikkakoulutus aiheuttaa vastarintaa ja "paniikkia", niin kyllä minulla ainakin herää epäilys, ettei ne asiat ehkä ole ihan niin hyvin hallussa kuin turvallinen hoitotyö edellyttäisi.

Samalla lailla meillä on iv-lääkkeisiin koulutus ja osaamisen tarkistus aika ajoin, vaikka ne onkin koulussa jo opeteltu. Ja nykyään tablettien jakamisestakin meillä joutuu antamaan näytön sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat.

Sinäpäs sen sanoit... Jos nämä asiat ovat niin helppoja ja tuoreessa muistissa niin eikös näiden tenttien pitäisi olla helppoja?? Ja jos työnantaja tarjoaa koulutusta ja siihen saa käyttää työaikaa niin eikös se vain ole positiivista?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Posted

Sinäpäs sen sanoit... Jos nämä asiat ovat niin helppoja ja tuoreessa muistissa niin eikös näiden tenttien pitäisi olla helppoja?? Ja jos työnantaja tarjoaa koulutusta ja siihen saa käyttää työaikaa niin eikös se vain ole positiivista?

Pesaan myös yllä olevia kommentteja. Ei kai hankkittu taito mihinkään katoa ja tenttien ja näyttöjen pitäisi mennä viheltämällä läpi. Jos ei mene, niin voipi olla paree pysytellä niistä ruiskusta metrin päässä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Posted

Pesaan myös yllä olevia kommentteja. Ei kai hankkittu taito mihinkään katoa ja tenttien ja näyttöjen pitäisi mennä viheltämällä läpi. Jos ei mene, niin voipi olla paree pysytellä niistä ruiskusta metrin päässä.

Periaatteessa samaa mieltä. Vielä jos tenttien laatijat saataisiin reaaliteetteihin ja kysymykset vastaamaan arkipäivän työntekoa niin asia olisi vielä paremmalla tolalla.
Posted

Turussa on meneillään kotihoitouudistus tjs ja samalla ammattilaiset menettävät yllättäen taitonsa... mm. katetrointi, i.m. pistokset jne

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Ihan on hyvä jos lääkehoito saadaan jonkinlaiseen järjestykseen. Meillä ei nimittäin ole mitään järjestystä. Lääkkeitä voi antaa kuka tahansa, niitä säilytetään osittain lukollisessa kaapissa ja osittain kansliassa pitkin pöytiä, sekä asiakkaiden ruokailutilassa jääkaapissa, johon on pääsy vaikka satunnaisella ohikulkijalla. Lisäksi lääkelistoja ei ole olemassakaan. Jos joutuu lääkkeet jakamaan, tulee niiden annostusohjeet etsiä siellä täällä olevista resepteistä. Usein käy niin, että asiakkaan kassin pohjalta yllättäen löytyykin vielä yksi resepti ja hyvässä lykyssä kokonainen Marevan-satsi, jonka olemassaolosta ei ollut kenelläkään mitään tietoa.

Olen yrittänyt monesti puuttua asiaan ja peräänkuuluttaa VASTUUTA, mutta... Pitänee odottaa, että jotain sattuu.

Posted

^Aika hurjan kuuloista menoa. Jos et saa asiaasi työpaikalla perille niin etkö voisi puhua työnohjaajalle, vastuulääkärille tai muulle ns. ulkopuoliselle taholle jotta asia saataisiin järjestettyä sitä kautta?

Kun näitä lääkevahinkoja ja virheitä kuitenkin jatkuvasti uutisoidaan niin kyllä mä koen tärkeäksi toimipaikkakohtaiset koulutukset ja testit. Musta ne parantaa turvaani sekä työntekijänä että potilaana.

Posted

Olen ihmetellyt, huh.gif että Helsingissä täytyy käydä erillinen lääkekoulutus ja pistokoulutus. Mitäköhän järkeä on sitten lähihoitaja koulutuksessa käydyillä lääkehoidon opinnoilla, jos ne täytyy käydä uudelleen. Eli koulunpenkillä hikoillaan ja panikoidaan,että lääketentti menee läpi, opetellaan inska pistot, katetroinnit yms. Turhaan tämä kaikki...et saa silti jakaa lääkkeitä, etkä pistää inskoja ja joissakin paikoissa tarvitaan jopa silmätippojen laittoonkin erilliset luvat. angry.png Mitä hyötyä on sitten koulutuksestani. Tiedättekö tarvitaanko Järvenpäässä nämä erilliset lääkeluvat vai kelpaako jos on koulussa läpäissyt lääkeopinnot. >:D

Ainakin tuolla omassa opinahjossani on vähän sitä periaatetta kokeissa, että kun tulee paikalle ja saa nimensä oikein niin läpi pääsee. Opettajina vähän ketä sattuu, jos kysyn kysymyksen jostain mikä on kalvolla olevan asian ulkopuolella niin vastaukseksi yleensä "en tiedä" tai "otan selvää ensi kerraksi". Kerran vastattiin "ota selvää ja kerro ensi tunnilla muille.

Ihan hyvä, että työpaikalla jaksetaan välittää työntekijöiden teoriataidon säilymisestä ja kartuttamisesta.

E: Muutin viestiä ymmärrettävämmäksi.

Posted

^Aika hurjan kuuloista menoa. Jos et saa asiaasi työpaikalla perille niin etkö voisi puhua työnohjaajalle, vastuulääkärille tai muulle ns. ulkopuoliselle taholle jotta asia saataisiin järjestettyä sitä kautta?

Kun näitä lääkevahinkoja ja virheitä kuitenkin jatkuvasti uutisoidaan niin kyllä mä koen tärkeäksi toimipaikkakohtaiset koulutukset ja testit. Musta ne parantaa turvaani sekä työntekijänä että potilaana.

Kävin hiljattain puhumassa asiasta johtajalle, tuloksetta. Kaikki ovat sitä mieltä, että lääkkeet tulee säilyttää lukollisessa lääkekaapissa lääkehuoneessa (kun sellainen kerta on), mutta kukaan ei jaksa/ehdi alkaa panemaan toimeen kyseistä "uutta järjestelyä". Päätimme eräiden työntekijöiden kanssa, että alamme laskemaan kansliassa olevat Tramalit, rauhoittavat, unilääkkeet ja Panacodit, jotta poissuljetaan mahdollinen henkilökunnan väärinkäyttö. Sikatouhua, mutta on valitettavasti herännyt epäilys, että ne ovat esillä hoitajia varten, eikä asiakkaita.

Posted

Mitähän lääninhallitus tykkäisi asiasta... Lääniin on todella helppo kannella, sitä varten on heidän www-sivuilla oikein pdf-lomake valmiina >:D

Posted

-Ai se on tehty noin helpoksi. En tiennytkään. Kiitos.

MAINOS

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...