Jump to content
MAINOS

Lähestyvä kuolema


Villapaita

Recommended Posts

Te, keillä "rankkaa" asukkaan/potilaan kuolema, ollut joskus tai on vieläkin, tai tapauskohtaisesti. Miten olette käsitelleet asian? Lähestyvä kuolema on selvä, ja hoitajana mietin olisiko voinut tehdä enemmän? Havaita enemmän? Kyseessä vanhus, sinällänsä "odotettu kuolema" tietenkin, mutta silti nyt mietityttää.. lääkäriin oltu asianmukaisesti yhteydessä useasti yms... Silti mietin, mitä jos kyseessä olikin kuumeeton keuhkokuume? Joka romahdutti kunnon? Yms... Ja tiedän että pneumonia on vaarallinen ja jopa hoidettuna vanhukselle usein kohtalokas. Silti.... kuinka Kauan lämmönsäätelyjärjestelmän häiriön aiheuttama kuumeilu kestää ennen kuolemaa? Kuumetta alentava lääkitys on, huolehditaan asennon vaihdosta, kostutuksista, yms. Mitä muuta voin tehdä hänen parhaakseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oi miten tuttua pohdintaa. Kun olin kotihoidossa töissä, koin olevani vastuussa jokaisen asiakkaani elämästä ja kunnon huononemisesta. Nyt olen tehostetussa palveluasumisessa, missä pääasia on asiakkaan hyvä ja levollinen olo. Siirtoja sairaalaan tehdään hyvin vähän. 
itselläni ajatus on muuttunut tosi paljon, välillä mietin että liikaako. Missä menee raja arvokkaan elämän ja arvokkaan kuoleman välillä. Mikä on elämän pitkittämistä ja mikä on aidosti pidempää elämää.
En voi muuta sanoa kuin että kokemus opettaa ja tuo armollisuutta itseä kohtaan. Kannattaa etsiä youtubesta joku itsemyötätuntoharjoitus ja tehdä sitä säännöllisesti. Uskon että sinä hoitajana olet huippuhyvä ja teet varmasti kaikki mitä tarvitsee, et muuten tällaista miettisi.

Ja vielä kysymyksiisi, oli kyse mistä tahansa, ikääntyneen monisairaan ihmisen kunto romahtaa helposti ja loppuvaiheeseen usein liittyy kuumeilua. Toisilla hoidetaan pneumoniaa, mutta hoidosta luovutaan jos ei se tuota tulosta ja siirrytään saattohoitoon.

Tärkeintä huolehtia kivuttomasta, hyvästä levollisesta olosta, ne keinot jo mainitsitkin.

Itse olen ajatellut niinkin, että johonkin se vanhinkin ihminen joskus kuolee.

Muokattu - Tunnollinentumpula
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hoitanut sellaista jolla kesti parikin viikkoa kuumeilu. Hyvä kivunhoito ja asentohoito. Ilmeet ja ääntely kertovat paljon. Voimia työssä jaksamiseen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos paljon vastauksistanne. Ihana huomata että sai tällaisen vastaanoton. Olen ollut työpaikoissa jossa pienikin "herkkyys" katsotaan jotenkin heikkoudeksi... Nyt osaan jo pitää vahvuutena, kunhan sen osaa itsekin käsitellä ,ja asiasta saa puhua myös työyhteisössä.  Hoitoala on rankkaa mutta valitettavan usein se kaipaisi enemmän myötätuntoa .❤️ Ja Kaunis, levollinen kuolema tuli ko.ihmiselle ,rakkaiden ympäröimänä

  • Tykkää 1
  • Ihastus 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota kivunhoitoa ei koskaan voi liikaa korostaa. Jos hoidettava ei enää kykene puhumalla kipuaan kertomaan, hoitajan tulee hyvin tarkkaan seurata hänen eleitään, ilmeitään, asentojaan yms. jotka voivat kivusta kertoa. Ja antaa sitä kipulääkettä, mielellään vähän ennakoiden jo kuin vasta sitten kun hoidettava on tuskaisen näköinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Töissä asukkaat ovat tulleet läheisiksi ja heidän kuolemansa koskettaa aina. Hoitajana itsekin teen työtä suurella sydämellä ja kuolema on aina pysäyttävää. Asukkaalla on oikeus arvokkaaseen kohteluun myös saattohoidon aikana ja lähdön hetkellä. Kuitenkin hoitajana on pakko 'kovettaa' itsensä ja kuolemantapauksista on päästävä yli niin, ettei niitä jää pohtimaan pidemmäksi aikaa. Muuten työtä ei voi tehdä. Kokemuksen myötä kuolemaankiin tottuu. Pääasia on, että itse tietää tehneensä parhaansa ja että saattohoitopotilaan viimeiset hetket ovat olleet kivuttomat ja olo levollinen.

  • Kiitos 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...