Jump to content
MAINOS

Työntekijöiden tasapuolinen kohtelu


-VF-

Recommended Posts

Työyksikössäni on herättänyt närää se, että samaan iloiseen HUS-perheeseen kuuluvia hoitajia kohdellaan epätasa-arvoisesti työvapaita ja lyhennettyä työaikaa myöntäessä.

Meillä on lähes mahdoton saada työvapaita tai työaikalyhennyksiä, mutta seinän takana, eri tulosyksiköissä, tilanne on aivan erilainen. Työnantajanhan ei tietenkään ole pakko myöntää em. asioita työntekijöille kuin muutamissa lain edellyttämissä tilanteissa, mutta yhtenäinen linja kaiketi tulee olla?

Miten tätä epäkohtaa olisi järkevin lähteä korjaamaan? Yhteistoimintaneuvottelua olemme suunnitelleet, mutta mikä laki on puolellamme jos alamme vaatimaan tasa-arvoista kohtelua työvapaa- ja työaikalyhennyksiä ajatellen?

Nimim. kaikki neuvot otetaan vastaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

HUS harrastaa tätä monessa asiassa. Esim meiltä lähti kolme hoitajaa Arcadan täydennyskoulutukseen (hoitotyö ppkl:lla). Siinä on 30 kontaktipäivää. Meidän hoitajat saa palkallisina 7 niistä, LNS ppkl 14, Hyvinkään PPKL kaikki 30. Eli samalla kurssilla istuu saman työnantajan hoitajia, osa palkallisina, osa ei. Asialle ei kuulemma voida tehdä mitään, koska kyse on eri tulosyksiköistä/sairaaloista ja jokainen niistä määrittelee itsenäisesti paljon noita antaa palkallisena. Reiluako?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS harrastaa tätä monessa asiassa. Esim meiltä lähti kolme hoitajaa Arcadan täydennyskoulutukseen (hoitotyö ppkl:lla). Siinä on 30 kontaktipäivää. Meidän hoitajat saa palkallisina 7 niistä, LNS ppkl 14, Hyvinkään PPKL kaikki 30. Eli samalla kurssilla istuu saman työnantajan hoitajia, osa palkallisina, osa ei. Asialle ei kuulemma voida tehdä mitään, koska kyse on eri tulosyksiköistä/sairaaloista ja jokainen niistä määrittelee itsenäisesti paljon noita antaa palkallisena. Reiluako?

Tätä epätasa-arvoista kohtelua Hus harrastaa monessakin asiassa, mutta eniten ärsyttää se, että saman työnantajan palveluksessa tässä ollaan. Luulisi, että työnantajan tulisi kohdella työntekijöitään samanarvoisesti.

Kuitenkin työnantaja voi heitellä työntekijöitä mielensä mukaan eri sairaaloihin ja toimipisteisiin sillä perusteella, että työsopimuksessa työnantajana on Hus eikä jokin tietty sairaala. Sitten kuitenkin työvapaita ja osa-aikaisuuksia myönnettäessä voidaan vedota sairaaloihin, toimialoihin ja ties mihin.

Ei ole tasapuolista kohtelua tuollainen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo opintojen kohdalla tapahtuva jatkuva vääntö vapaapäivistä on todella vittumaista. Ekana yh:t ja oh:t pakottaa porukkaa eri työpisteisiin kiertoon, että olisi henkilökuntapulassa sitten helpompi siirrellä porukkaa paikasta toiseen. Ja sitten kun joku haluaa esim käydä jonkun erikoistumisen, niin hänen tarvitsee ekana maksaa se itse, käydä vapaapäivinään kontaktiopetuksessa yms. Ja sitten työnantaja korjaa iloisena työntekijän opiskelun tulokset eli laittaa hänet kiertämään paikkoja tai kehittämään jotain. Ja palkassahan mikään ei tietenkään näy.

Ja p*skat sanon minä.

Jos kerta työntekijä haluaa oppia lisää, niin silloin työnantajan pitäisi maksaa koulutus ja antaa palkalliset vapaat kontaktiopetukseen. Jos kerta haluaa hyötyä toisesta, niin silloin pitää maksaakin.

Ja sitten voitaisiin tehdä esim joku sopimus, jossa työnantaja sitoutuu maksamaan koulutuksen ja tietyn %-korotuksen palkkaan ja työntekijä sitoutuu esim 2 vuoden ajan olemaan töissä kyseisessä laitoksessa. Kuten esim puolustusvoimissa tehdään.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toimin itse HUS:ssa medisiinisessä ty:ssä ja meillä ainakin saa sen 14 palkallista K-päivää käyttää täydennyskoulutukseen...eli ne max päivät mitä vuodessa voi koulutukseen HUS.ssa saada. Meillä työnantaja maksaa myös koulutuksen.

Pari vuotta sitten ylihoitaja antoin luvan vain 7 päivään, mutta tämä sääntö kumottiin johtavan ylihoitajan toimesta, koska se oli vastoin HUS:n ohjesääntöä.

Se 30 päivää kuulostaa isolta, jos sen saa yhtenä vuotena, mutta jos koulutus ajoittuu 2:lle eri vuodelle, se on tietenkin mahdollista.

Työajanlyhennykset niin, että siitä saisi yhden kokonaisen vapaan, on mahdollista antaa ainakin niille jotka eivät tee yövuoroja. Tämä on aina kiinni lähiesimiehestä ja listantekijän taidokkuudesta tehdä listoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajottuu vuosille 2008-2009, syksy -kevät.

...eikö teidän hoitajat saa kuin 7 K-päivää koko koulutuksen ajalta? Jos näin on, nostaisin asian uudelleen esille ja vetoisin siihen ohjesääntöön. Minun ymmärtääkseni ei voida organisaation sisällä tehdä tällaisia ns paikallisia sääntöjä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin erikoistumisopinnot (tai mitä ne nyt nykyisin onkaan) syksy 2007- kevät 2008. Itse sain 5 palkallista K päivää syksyllä ja samat 5 keväällä. Samassa talossa (peijas) mutta medisiinisellä puolella täysin samoja opintoja opiskeleva sai 10 päivää syksyllä ja 10 keväällä.

Mulle työnantaja maksoi koulutuksesta puolet ja hänelle kokonaan. Eli kyllä seinän takana ollaan todella eri arvoisessa asemassa. Kävin vääntöä ylihoitajan kanssa tästä, mutta mitään ei tapahtunut.

Koska tuo ei näy palkassakaan, eikä työnantaja tullut vastaan (ja oli siinä pari muutakin juttua vielä lisäksi) totesin, ettei mulla ole velvollisuutta ottaa ko. aluetta vastuualueeksi ja kouluttaa osastoni henkilökuntaa. Totesin, että tulkoon se opettamaan, jolle talo on maksanut lähes kaiken.

Ottaa päähän HUS:n toiminta kokonaisuudessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...