Jump to content
MAINOS

äitiyslomalta töihin


minttu26

Recommended Posts

Eli olen palaamassa äitiyslomalta töihin 1.1.08. Olen lähihoitajan paikalla vaikka koulutus on Sairaanhoitaja. No nyt olen saanut työtarjouksia parista paikasta siis sijaisuuksia. Niitten kestosta ei ole vielä tietoa. Olen ajatellut, että anoisin ensin palkatonta työlomaa vakituisesta toimestani. Nyt kyselisin tietääkö kukaan kuinka pitkän palkattoman vanhustyön johtaja pystyy kirjoittamaan?? Kuinka tarkkaan minun pitää selvittää palkattoman syy? Eli pitääkö minun kertoa että tekisin sijaisuuden toisen työnantajan palveluksessa?? Olen myös miettinyt että jos työnantaja ei myönnä minulle palkatonta niin mitä sitten teen?? En haluaisi loppuelämääni viettää lähihoitajan paikalla. Ja sekin sotii vastaan että sanoutuu irti lähteäkseen tekemään sijaisuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miksi et ilmoittaisi työnantajalle, että jäät hoitovapaalle? Siihenhän sinulla on lakisääteinen oikeus siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Ja sitten, halutessasi, menet toiselle työnantajalle töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moro. Tuollainen työvapaa kuuluu aina ns. harkintavaraisiin työvapaisiin, eli ta voi olla myöntämättä tai se voi myöntää vaikka loppuelämäsi ajan. Sitä ei ole missään määritelty...

Ja jos ta vaatii sinua selvittämään työvapaan syyn, niin sinun tulee se kertoa tai sitten ei. Riippuen haluatko vapaata vai et.  Ja jos ta ei myönnä sinulle vapaata, niin varmaan vaihtoehdot on irtisanoa tai sitten miettiä kävisikö tuossa tilanteessa alle 3-vuotiaan hoitovapaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HOX... Laitoin aikaisempaan viestiin, että voi miettiä, että toimiiko se hoitovapaa..., välttämättä se ei toimi, sillä se on tarkoitettu kuitenkin lapsen hoitamista varten eikä toisessa työpaikassa työskentelyä varten. Siitä voi löytyä (=löytyy) ennakoita työjuridiikasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HOX... Laitoin aikaisempaan viestiin, että voi miettiä, että toimiiko se hoitovapaa..., välttämättä se ei toimi, sillä se on tarkoitettu kuitenkin lapsen hoitamista varten eikä toisessa työpaikassa työskentelyä varten. Siitä voi löytyä (=löytyy) ennakoita työjuridiikasta...

Mutta siis voihan hoitovapaalla tehdä keikkaa, ainakin jonkun verran (ite en tiedä rajoista henkilökohtaisesti mitään, mutta muutaman päivän ilmeisestikin voi tehdä)..Se että hoitovapaalla tekisi sijaisuutta (esim. neljä viikkoa) ei varmaan onnistu...

Mutta siis yleisesti (tietty riippuu missäpäin asut) on sh:n työtilanne erittäin hyvä ja varmasti koulustusta vastaavaa työtäkin löytyy... Taitaa olla aika toimipaikkakohtaisia nuo miten palkatonta myönnetään ja varmaan myös pomosta kiinni miten haluaa mahdollistaa tuon "aidan toisella puolella" käynnin... Mutta henkilökohtaisesti rohkaisisin lähtemään ja kokeilemaan mitä ne sijaisuudet siellä muualla tuo tullessaan  ::)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ei.... Eli mikään ei varmaan estä keikkailemisen, mutta siinä voi tulla ongelma ja korostan edelleenkin sanaa voi, että hakee työvapaa ns. hoitovapaa perusteisesti ja laittaa lapsen täysaikahoitoon ja samanaikaisesti tekee itse täysaikaisesti töitä... Eli ymmärrätte varmaan pointin.

Noh, mitä siitä voi sitten seurata? Käytännössä ja pahimmassa skenaariossa kenkää..., mutta työntekijällähän on sitten oikeus haastaa ta oikeuteen ns. laittomasta irtisanomisesta tai työsuhteen purkamisesta. Jos voittaa, niin saa korvauksia ja jos häviää, niin joutuu maksamaan kuluja, ellei sitten jokin liiton tai ms. vakuutus korvaa juttuja... Eli ei sinällään iso ongelma, ellei potkut haittaa...::) Ja välttämättä niitäkään siis ei saa. Ainakin kunnan ta:t ovat aika huonoja potkimaan ketään...;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä hoitovapaalla voi olla töissä määräyskirjalla toisaalla. Ystäväni teki juuri tällä tavoin ja avoimesti kertoi vakityönantajalleen tilanteen.

Ilmoituksen sivutoimestahan työnantaja voi vaatia ja voipihan tuo yrittää moralisoidakin tai muuta mukavaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja potkia pihalle... En yritä olla moralisti, vaan realisti... Mutta kuten laitoin, niin aika harvinaista, muttei mahdotontakaan...., sori.

Tässä työvoimatilanteessa saa työnantaja olla aika nihilisti jos potkii työntekijöitä tuollaisen syyn takia.  ::)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastauksista, mutta jäin miettimään sitä että kun tilanteeni on kuitenkin se, että lapsi on pakko saada joko kunnalliseen hoitoon tai yksityiselle hoitoon. Tällä pienellä paikkakunnalla ainoa vaihtoehto on toi kunnallinen hoito (yksityisiä ei ole). Eli jos olisin hoitovapaalla niin eihän silloin lapsi saa olla kunnallisessa päivähoidossa?? Mummuja ja pappoja jotka vois hoitaa ei ole. Eli eikö työnantaja voisi tossa tilanteessa hylätä hoitovapaan kun lapsi on kunnallisessapäivähoidossa?? Olen todellisessa umpikuja tilanteessa, hinku aidan toiselle puolelle tekee omaa koulutusta vastaavaa työtä on kova. Taitaa olla pakko käydä keskustelemassa huomenna pomon kanssa vaihtoehdoista...!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastauksista, mutta jäin miettimään sitä että kun tilanteeni on kuitenkin se, että lapsi on pakko saada joko kunnalliseen hoitoon tai yksityiselle hoitoon. Tällä pienellä paikkakunnalla ainoa vaihtoehto on toi kunnallinen hoito (yksityisiä ei ole). Eli jos olisin hoitovapaalla niin eihän silloin lapsi saa olla kunnallisessa päivähoidossa?? Mummuja ja pappoja jotka vois hoitaa ei ole. Eli eikö työnantaja voisi tossa tilanteessa hylätä hoitovapaan kun lapsi on kunnallisessapäivähoidossa?? Olen todellisessa umpikuja tilanteessa, hinku aidan toiselle puolelle tekee omaa koulutusta vastaavaa työtä on kova. Taitaa olla pakko käydä keskustelemassa huomenna pomon kanssa vaihtoehdoista...!!

Hoitovapaalta saat rahat Kelasta. Kela maksaa sen vain sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin ovat hakeneet "virkavapaata" palkatonta. Tietysti ongelma on tuo löytyykö sijaista tällä työntekijä tilanteella... Silleen ovat vaihtaneet työpaikkaa tai kokeilleet jotain muuta tilapäisesti. Ottipa joku vakipaikankin vastaan toisesta firmasta. Kyllä tuolla virkavapaalla/työlomalla on aika takaraja, vuoden verran taitaa onnistua melko vaivattomasti. Riippuu tietysti työnantajasta. Nuo mainitsemani olivat Joensuun kaupungilla.

Hoitovapaa ei tilanteessasi käy tuon kunnallisen hoitopaikan takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitovapaa ei tilanteessasi käy tuon kunnallisen hoitopaikan takia.

Miks ei muka käy :)

Se, että on työstään hoitovapaalla, ei velvoita hakemaan kelalta kotihoidontukea ja kotihoidontukihan on este kunnallisen hoitopaikan saamiselle, eli jos ei hae kotihoidon tukea voi laittaa lapsen kunnalliseen hoitoon ja mennä töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitovapaa pitää hakea viimeistään 2kk ennen vapaan alkamista, joten työnantaja voi tuohon vedoten evätä hoitovapaan myöntämisen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitovapaa ei tilanteessasi käy tuon kunnallisen hoitopaikan takia.

Miks ei muka käy :)

Se, että on työstään hoitovapaalla, ei velvoita hakemaan kelalta kotihoidontukea ja kotihoidontukihan on este kunnallisen hoitopaikan saamiselle, eli jos ei hae kotihoidon tukea voi laittaa lapsen kunnalliseen hoitoon ja mennä töihin.

Eräs työkaveri on hakenut hoitovapaata omalta työpaikalta - tk:n poliklinikalta. Työskentelee nyt yksityisessä ambulanssi firmassa ja rahtaa potilaita juuri omalle työpaikalleen.  Eli avoimesti on ta:lla tiedossa, että on töissä. Kukaan ei ta:n puolelta ole sanonut asiasta mitään.

Ja tosiaan, kuten yllä sanottiinkin jo - hoitovapaan myöntää työnantaja eikä kela. Kelan kautta maksetaan kotihoidontuki, jonka Kela sitten laskuttaa pois asuinkunnalta. Tästä syystä samanaikaisesti ei voi saada lapselle kunnallista päivähoitoa ja nostaa kotihoidontukea. Kunta ei halua maksaa samasta lapsesta kahteen kertaan  :(

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...