Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi/kätilöksi


sannami

Recommended Posts

Onko kenelläkään kokemusta miten tapahtuu siirto, kun olen nyt 2v lukenut sairaanhoitajaksi ja olisin kiinnostunut jatkamaan terkaksi tai kätilöksi??Kätilö koulutus on toisella paikkakunnalla, mutta terkaksi voisi lukea samassa koulussa. Jos on kokemusta tai muuten vain tietoa olisin kiitollinen neuvoista =)

Entäs miten tapahtuu haku kätilö linjalle jos olisin jo valmis sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja??

Kiitos näin etukäteen jos joku osaisi neuvoa =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kysele omalta opoltasi, että miten onnistuu siirto omassa koulussa. Yleensä haku sisäiseen siirtoon tehdään sitä varten tehdyllä lomakkeella, joka ainakin meillä löytyy koulun sivuilta. Sitä en tiedä, että mitä siihen prosessiin kuuluu, jotta onko jotain kriteereitä, että siirto onnistuu.

Kun olet jo valmistunut, haet aivan tavallisen yhteishaun kautta ja sinulle tehdään hops, jonka mukaan kuljeskelet ja valmistut omaan tahtiin tai sitten saat kiinni jonkin edistyneen ryhmän, jonka mukana kuljet.

Siirtoa voi hakea toiseen kouluun vain samalle linjalle (eli klö-klö, ei sh-klö), mutta voit jo nyt opiskellessasi hakea yhteyshaussa sinne toiseen kouluun, jossa kätilölinja on ja saat samalla tavalla sen hopsin ja hyväksiluvut jo opiskelluista ja näin ollen valmistuisit nopeampaan, kuin niin, että ensin opiskelet sh:ksi ja sitten vielä kätilöksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla on kovasti samat haaveet!

valitettavasti täällä etelässä on vaan yksi koulu joka kouluttaa kätilöitä..

Now you've listened to my story. Here's the point that i have made. Chicks were born to give you fever. Be it fahrenheit or centigrade.

FEVER - John Davenoprt & Eddie Cooley

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

totta. mutta täällä etelässä on kätilökoulutusta ainoostaa stadissa, turussa ja tampereella.. tai ainakaa en oo muualta löytäny. ja joo, mun edellinen etelä tarkotti nimenomaan pk-seutua  :D

löytyyhän sit tietty kuopiosta ja oulusta kai? :)

Now you've listened to my story. Here's the point that i have made. Chicks were born to give you fever. Be it fahrenheit or centigrade.

FEVER - John Davenoprt & Eddie Cooley

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

totta. mutta täällä etelässä on kätilökoulutusta ainoostaa stadissa, turussa ja tampereella.. tai ainakaa en oo muualta löytäny. ja joo, mun edellinen etelä tarkotti nimenomaan pk-seutua  ;D

löytyyhän sit tietty kuopiosta ja oulusta kai? :)

Kätilökoulutusta löytyy(KoulutusNetin mukaan):

PK-seutu: Metropolia

Turku: Turun AMK

Tampere: PirAMK

Jyväskylä: JAMK

Kuopio: Savonia AMK

Oulu: Oulunseudun AMK

Ja sitten pieni ruottinkielinen koulutusohjelma Vaasassa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Lisäyksenä BS:n listaan Kätsän mainitsema ruotsinkielinen Arcada. Heillä ei vaan ole listattuna kätilökoulutusta omana koulutusohjelmanaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täältä varmasti löytyy stadian/metropolian kätilöopiskelijoita..

Voisinko joku kertoa koulun hyviä ja huonoja puolia, kiitos!

(suunniitelmissa siirtyä opiskelemaan hoitsusta kätilöksi, mutta minne? ken tietää  :))

Now you've listened to my story. Here's the point that i have made. Chicks were born to give you fever. Be it fahrenheit or centigrade.

FEVER - John Davenoprt & Eddie Cooley

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(suunniitelmissa siirtyä opiskelemaan hoitsusta kätilöksi, mutta minne? ken tietää  ;D)

Kätilö ei ole hoitsu?

Et ihan oikeesti nyt tiedä mistä on kysymys?

Lisätään se pakollinen  :) sitten.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kätilöitä koulutetaan vain yliopistosairaaloiden yhteydessä sekä Jyväskylässä.  Näin saadaan taattua tarpeeksi monipuolinen "harjoittelumateriaali"... Tämä suoraa lainausta opettajamme puheesta.

Ainakaan meidän koulussa ei voi hakea siirtoa lyhyemmästä tutkinnosta pidempään, eli ihan normaalin haun kautta mennään. Tosin jo suoritetut sh opinnot voi tietty hyväksiluetuttaa kätilöiden sh opinnoista. Mutta valmiskin sairaanhoitaja/terveydenhoitaja joutuu käymään puolen vuoden teoriat ja vuoden harjoittelut  jotka kätilöopintoihin kuuluu. Lisäksi mikäli on tehtyt opinnäytteen ennen amkkia tai eri koulussa tai on suorittanut amkin aikaan samassa koulussa mutta aihetta ei voi soveltaa synnytyksiin/naistentauteihin/perheen hoitoon, joutuu sen tekemään uudelleen.

Näin meillä... varmaan samansuuntaiset säännöt muillakin. Meillä myös monet lukevat kätilö/terkkareiksi mikäli haluavat neuvoloihin töiin. Tässäkin joutuu kummallekin linjalle hakemaan erikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mun viesti oli ilmeissti tosi epäselvä..

olisin toki voinut siirtymisen sijaan käyttää sanaa hakea (suunnitelmissa siirtyä hoitsusta [joka tässä tapauksessa tarkoittaa sairaanhoitajaa] kätilöksi)

tiedän kyllä että joudun hakemaan ihan kokonaan uudestaan ja 1vuoden sh opiskeluilla ei oikeestaa saa mitään hyväksluettua eikä se ole tarkotuskaan.

pointti oli siis että millaista koulutus on kyseisessä metropolia ammattikorkeakoulussa!?

Now you've listened to my story. Here's the point that i have made. Chicks were born to give you fever. Be it fahrenheit or centigrade.

FEVER - John Davenoprt & Eddie Cooley

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Terve!! Minulla olisi kysymys.

En tiedä voiko joku teistá auttaa...

Olen valmistunut kesäkuussa 08 sairaanhoitajaksi espanjassa, (olen suomen kansalainen mutta olen asunut melkein koko elämäni táállá espanjassa), ja olen juuri hakenut táállá kátilókoulutukseen (vastaukset ei tiedá kun vasta maaliskuussa... koska táállá on sellainen tosi vaikee páássykoe kátilókoulutukseen).

Tállá on sillain, ettá sairaanhoitajan opiskelut on 3 vuotta, ja sitten jos haluaa erikoistua, pìtáá tehdá sellainen páássykoe... ja sitten kátilón opiskelut on 2 vuotta, missá saa jonkun verran palkkaa kun tekee ne... .

voisitteko kertoa minkálaista on suomessa támá asia...

miten voi hakea siihen koulutukseen, pitáákó tehdá vain 2 vuotta lisáá vai enemmánkó? saako palkkaa??

kiitos paljon, kristiina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voisitteko kertoa minkálaista on suomessa támá asia...

miten voi hakea siihen koulutukseen, pitáákó tehdá vain 2 vuotta lisáá vai enemmánkó? saako palkkaa??

Suomessa voi tehdä jomman kumman näistä:

1) Voi hakea suoraan kätilökoulutukseen, joka kestää neljä ja puoli vuotta, ja siinä tulee samalla sairaanhoitajan pätevyys. Se on siis kaksoistutkinto.  Tähän koulutukseen voi hakea jos on ylioppilas, tai jos on vähintään 3 vuoden ammatillinen koulutus, tai jos on 2 vuoden ammatillinen koulutus hoitoalalta (eli jos on lähihoitaja, voi hakea tähän vaikka ei olisi ylioppilas).

TAI

2) Jos on jo sairaanhoitaja (koulutus kestää 3,5 vuotta), voi kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakea aikuiskoulutukseen jatkamaan kätilöksi. Se koulutus kestää kaksi vuotta. Siihen kuuluu paljon harjoittelua, mutta siitä ei saa palkkaa. Osa opetuksesta on iltaopetusta, niin että on mahdollista tehdä ainakin lyhyitä työsuhteita tai keikkatyötä opiskelun ohessa.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa voi tehdä jomman kumman näistä:

1) Voi hakea suoraan kätilökoulutukseen, joka kestää neljä ja puoli vuotta, ja siinä tulee samalla sairaanhoitajan pätevyys. Se on siis kaksoistutkinto.  Tähän koulutukseen voi hakea jos on ylioppilas, tai jos on vähintään 3 vuoden ammatillinen koulutus, tai jos on 2 vuoden ammatillinen koulutus hoitoalalta (eli jos on lähihoitaja, voi hakea tähän vaikka ei olisi ylioppilas).

TAI

2) Jos on jo sairaanhoitaja (koulutus kestää 3,5 vuotta), voi kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakea aikuiskoulutukseen jatkamaan kätilöksi. Se koulutus kestää kaksi vuotta. Siihen kuuluu paljon harjoittelua, mutta siitä ei saa palkkaa. Osa opetuksesta on iltaopetusta, niin että on mahdollista tehdä ainakin lyhyitä työsuhteita tai keikkatyötä opiskelun ohessa.

ja jos on jo sairaanhoitaja ja hakee silti suoraan nuorisoasteen kätilökoulutukseen, saa hyväkslukuja sen verran et suoritettavaa jää se sama kaks vuotta ku aikuispuolellakin, mut opinnot tapahtuu nuorisoasteen mukana eli viikolla ja päiväsaikaan.

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa... nyt tässä on 2 erillaista infoa...

Mm... onko hakemus vasta maaliskuussa, eikö niin??

Mua kiinnostais hakea.. (en tiedä jos saan täällä paikan) mutta varmuuden vuoksi..

Táállá se on sitten aivan erillaista...

Kiitos molemmille!! Jos joku haluaa antaa minulle joku muu info tai web-site kirjoittakaa kristiinaviljanen@gmail.com

Kiitoss  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja jos on jo sairaanhoitaja ja hakee silti suoraan nuorisoasteen kätilökoulutukseen, saa hyväkslukuja sen verran et suoritettavaa jää se sama kaks vuotta ku aikuispuolellakin, mut opinnot tapahtuu nuorisoasteen mukana eli viikolla ja päiväsaikaan.

TOTTA! On siis kolmaskin mahdollisuus. Se on oikeastaan sama kuin vaihtoehto 1) MUTTA jos on aiempia ammattikorkeakouluopintoja (vanha sairaanhoitajakoulutus ei ole yhteensopiva) vaikkapa koko sairaanhoitajatutkinnon verran, niin siitä saa "hyväksilukuja". Eli tavallaan on jo suorittanut osan opinnoista valmiiksi ja voi hypätä tekemään suoraan niitä kätilön ammattiopintoja.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos kauheesti ;) Kiinnostavaa....

Vielä yksi asia.... Missá kaupungeissa voi opiskella kätilöksi, ja missä AMK??

Mun vanhemmat asuu porissa niin olis kiinnostavaa tietáá voiko siellápáin opiskella.. vai missá¿??

Kiitos kun vastaatte

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä yksi asia.... Missá kaupungeissa voi opiskella kätilöksi, ja missä AMK??

Mun vanhemmat asuu porissa niin olis kiinnostavaa tietáá voiko siellápáin opiskella.. vai missá¿??

Täältä löydät vastauksen ;)

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ite oon metropoliassa hakemassa juuri sh puolelta kätilöks ::) iha pääsykokeen teen, eli tarkoitus olis valmistua jouluna ja jatkaa siitä kätilöks mikäli pääsen sisään :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...